D29      Linia  Żmigród - Wąsosz
Koncesję na budowę tej linii otrzymało w 1883 roku Towarzystwo Kolei Górnośląskiej. Linia została oddana do użytku 15 września 1886 roku. Jej zaplecze techniczne (m. in. dwustanowiskowa parowozownia) znajdowało się w Wąsosz. Wkrótce Towarzystwo, a z nim i ta linia, zostało upaństwowione. W momencie otwarcia linii kursowały tu 3 pary pociągów pasażerskich na dobę. Zamknięta całkowicie dla ruch w 1960 roku, a rozebrana w 1975 roku. Pozostawiono 3,5 km odcinek toru doprowadzającego od stacji w Żmigrodzie do Węglewa - Bychowa gdzie zbudowano w 1990 roku blisko 8 km pętlę do badań wytrzymałościowych taboru kolejowego.
Daty otwarcia linii lub odcinków: 15.09.1886
Zmiana ilości torów: Jeden
Elektryfikacja: Brak
Ruch osobowy: Do 31.12.1960
Ruch towarowy: Do 31.12.1960
Zamknięcie lub likwidacja: Linia rozebrana 09.04.1975 roku.
Dodatkowe informacje: W okolicach miejscowości Węglewo jest tor doświadczalny taboru kolejowego.
Plan linii  Profil wysokościowy

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Dawne Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Żmigród Trachenberg 0,00 0,000 90 Żd St 2 29.10.1856     1980 2014  
Węglewo Meilershof --- 3,270 89   Po/-   15.09.1886 L - 1937   1945     *1
Barkówko Klein Bargen, Barkówek 6,10 6,050 90   St/Poł 4 15.09.1886 L - 04.1975   1945      
Barkowo Rogosawe, Bargen 8,44 8,441 88   St/Poł 4 15.09.1886 L - 04.1975   1945      
Bieławy Wielkie Tschepline, Ulmenau, Czapłina 11,19 11,192 90   St/poł 4 15.09.1886 L - 04.1975   1945      
Bieławy Pakuswitz, Ristenau, Białwy 14,98 14,982 93   St/Poł,m 4 15.09.1886 L - 04.1975   1945      
Kamień Górowski Camin, Kamin, Chomina 18,83 18,837 95   St/Poł 4 15.09.1886 L - 04.1975   1945      
Płoski Plaskau. Płock nad Baryczą 21,28 21,287 96   Po   15.09.1886 L - 04.1975   1945      
Wąsosz Herrnstadt 24,52 24,527 86 Ws St 3 15.09.1886 L - 2005     1970    
Elementy czynne, zamknięte, zlikwidowane.   
St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna (towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka,
Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.
 
*1   Na mapach  niemieckich 1:25000  z 1943 roku jest tam przystanek (Hp)- nie występował w rozkładzie jazdy w 1944 roku.  
       Obecnie jest tam tor doświadczalny taboru kolejowego.
 
 
Więcej o linii można przeczytać tutaj:
Michał Jerczyński, współpraca: Ryszard Boduszek; "Wąsosz", [w:] Świat Kolei 6/2001, str. 30–31.
 
Żmigród  (Trachenberg)
Stacja  2 klasy usytuowana na 0,000  km linii Żmigród - Wąsosz oraz 47,151 km linii Wrocław - Poznań  położona na wysokości 90m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, magazyn, wc, wieże wodną, budynki gospodarcze i mieszkalne pracowników, 2 nastawnie "Zd" i "Żd1", 3 perony, bocznicę boczno-czołową, wagę wagonową i plac ładunkowy. Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 5 towarowych w tym ładunkowe. Od stacji odchodziła bocznica do zakładów.
 
Węglewo  (Meilershof)
Przystanek usytuowany na 3,270 km linii Żmigród - Wąsosz  położony na wysokości 89m npm. Był tam peron i wiata.
 
Barkówko  (Klein Bargen, Barkówek)
Stacja ajencyjna 4 klasy usytuowana na 6,050  km linii Żmigród - Wąsosz  położona na wysokości 90m npm.
Był tam budynek dworca, wc, budynek gospodarczy, peron i mały plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy i ładunkowy. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek z ładownią.
 
Barkowo  (Rogosawe, Bargen)
Stacja ajencyjna 4 klasy usytuowana na 8,441  km linii Żmigród - Wąsosz  położona na wysokości 88m npm.
Był tam budynek dworca, wc, budynek gospodarczy, peron i  plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy i ładunkowy. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek z ładownią.
 
Bieławy Wielkie  (Tschepline, Ulmenau, Czapłina)
Stacja  4 klasy usytuowana na 11,192 km linii Żmigród - Wąsosz  położona na wysokości 90m npm.
Stacja miała budynek dworca z magazynem, budynek gospodarczy wraz z wc, 2 perony i plac ładunkowy.
Wg. wykazu niemieckiego była tam też rampa boczno-czołowa.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy, 1 odstawczy, 3 ładunkowe.
 
Bieławy  (Pakuswitz, Ristenau, Białwy)
Stacja ajencyjna 4 klasy usytuowana na 14,982 km linii Żmigród - Wąsosz  położona na wysokości 93m npm.
Stacja posiadała budynek dworca z magazynem, wc, budynek gospodarczy, 2 perony, rampa boczno-czołowa i plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy.  Po 1945 roku wykazywana jako przystanek z ładownią.
 
Kamień Górowski  (Camin, Kamin, Chomina)
Stacja ajencyjna 4 klasy usytuowana na 18,837 km linii Żmigród - Wąsosz  położona na wysokości 95m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, wc, peron i plac ładunkowy, oraz rampę boczno-czołową.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy i ładunkowy. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek z ładownią.
 
Płoski  (Plaskau. Płock nad Baryczą)
Przystanek usytuowany na 21,287 km linii Żmigród - Wąsosz  położony na wysokości 96m npm. Był tam budynek dworca i peron.
 
Wąsosz  (Herrnstadt)
Stacja  3 klasy usytuowana na 24,527  km linii Żmigród - Wąsosz oraz 52,346 km linii Kobylin - Legnica Płn. położona na wysokości 86m npm.
Stacja posiadała budynek dworca z magazynem i nastawnią "Ws", nastawnią "Ws1",  wc, budynki gospodarcze, techniczne i mieszkalne dla pracowników, dwu-stanowiskową lokomotywownię, wieże wodną, rampę boczną i boczno-czołową, wagę wagonową i wozową, skrajnik i plac ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 7 bocznych w tym 2 ładunkowe.