D29  Zielona Góra - Szprotawa
Linia ta zwana dawniej kolejką Szprotawską powstała z inicjatywy władz Zielonej Góry i Szprotawy oraz miejscowych przedsiębiorców.
W1910 roku powołano Spółkę Akcyjną Małej Kolei Zielona Góra – Szprotawa. Głównym udziałowcem została firma GmbH Lenz & C.O. Miała ona
wybudować linię oraz ją eksploatować. Prace rozpoczęto 18 lipca 1910 roku. Linię uruchomiono 01 października 1911 roku.
Kolejka posiadała 3 parowozy, 8 wagonów osobowych, 3 pocztowo-bagażowe i 40 towarowych.
Jednotorowa linia znaczenia lokalnego o dł 50,8 km..
Daty otwarcia linii lub odcinków: 01.10.1911 roku.
Zmiana ilości torów: Jeden
Elektryfikacja: Brak
Ruch osobowy: Do 1946 roku.
Ruch towarowy: Do 2003 roku na niektórych odcinkach.
Zamknięcie lub likwidacja: Linia rozebrana w 1955 roku na odcinku ZG Jędrzychów - Stypułów,1960 Stypułów - Szprotawa, 2003 ZG Przedmieście - ZG Jędrzychów.
Plan linii  Profil wysokościowy

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do
1946
Po
1946
Otwarcia Zamk./Likw.
ZG Przedmieście Grünberg Hatzfeldstraße  0,00   129   poł   1911 1945/1970   1945     1
ZG Skład opału   1,08   124   bsz             /2008         2
ZG magazyn   1,23   124   bsz             /2008         2
ZG Wytwórnia koniaku Grünberg Fließweg/Fliedreiweg 1,40   125   bsz   1911 2003/2008         4
ZG Wytwórnia win   3,12   156   bsz   1911 1998/2010         5
ZG Południowa Grünberg Oberstadt; Grünberg Süd 3,36   157   st   1911 1998/2003   1945      
ZG Hurt. mat. bud.   3,83   194   bsz   1911           6
ZG Plac Strzelecki Grünberg Schützenplatz 4,22   167   ład   1911 1945/1945         7
ZG Fabryka wełny Grünberg Löbtenzweiche 4,32   167   bsz   1911 1998/2003         8
ZG WSTW   5,03   155   bsz   1911 1995         9
ZG Tartak   5,28   150   bsz   1911 ok 1990         10
Jędrzychów Heinersdorf 7,00   131   poł   1911 1945/1955   1930 1933    
Ochla Ochelhermsdorf 11,40   80   p   1911 1946/1955   1933      
Jarogniewice Hartmannsdorf 16,10   74   poł   1911 1946/1955   1930      
Radwanów Seiffersdorf 19,60   95   st   1911 1946/1955   1930      
Broniszów Kożuch. Brunzelwaldau 22,10   115   poł   1911 1946/1955   1933      
Dębiczka Eichvorwerk 25,70   150   poł   1911 1946/1955   1933      
Wichów Weichau 27,90   149   poł   1911 1946/1955   1933      
Chotków Wieś Hertwigswaldau Dorf 31,70   135   poł   1911 1946/1955   1933      
Stypułów Herwigsdorf 34,40   133   st 4 1890/1911 2006     1954 1968  
Siecieborzyce Rückersdorf 39,00   146   poł   1911 1946/1955   1933      
Witków Szprotawski Wittgendorf 42,10   134   p   1911 1946/1955   1933      
Kartowice Szprot. Kortnitz 47,30   138   poł   1911 1946/1955   1933      
Szprotawa Tartak   ??       bsz   1911 1946/1955         11
Szprotawa Sprottau 50,80   132   st 2 01,10,1846     1948 1984 2004  
Elementy czynne, zamknięte, zlikwidowane.   
St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna (towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka,
Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.
 
*     W Zielonej Górze na linii było dużo bocznic.
*1   Był tam przystanek z peronem a opodal ładownia.
*2  Była tam bocznica składu opału.
*3  Była tam bocznica do magazynu telekomunikacji.
*4  Bocznica do wytwórni koniaku i przyległych zakładów.
*5  Bocznica wytwórni win.
*6  Bocznica hurtowni materiałów budowlanych.
*7  Ładownia publiczna.
*8  Bocznica fabryki wełny.
*9  Bocznica Wojewódzkiej Spółdzielni Transportu Wewnętrznego.*10
*11 Bocznica tartaku w Szprotawie.
ZG Przedmieście  (Grünberg Hatzfeldstraße )
Stacja początkowa linii Zielona Góra - Szprotawa  połażona na wysokości 129 m npm.
W pobliżu dworca głównego był peron z kasą biletową a 50 metrów dalej była ładownia.
Był tam magazyn towarowy, magazyn celny, waga i droga ładunkowa.
Układ torowy to: tory główne zasadnicze, 2 odstawcze, 2 ładunkowe.
 
ZG bocznica składu opału  (...)
Bocznica składu opału usytuowana na 1,08 km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażona na wysokości 124 m npm.
 
ZG bocznica Telekomunikacji.  (...)
Bocznica do magazynu telekomunikacji usytuowana na 21,23 km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażona na wysokości 124 m npm.
 
ZG Wytwórnia koniaku.   (Grünberg Fließweg/Fliedreiweg)
Bocznica do wytwórni koniaku i pobliskich zakładów usytuowana na 1,40  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażona na wysokości 125 m npm.
 
ZG Wytwórnia win.    (...)
Bocznica wytwórni win usytuowana na 3,12  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażona na wysokości 156 m npm.
 
ZG Południowa   (Grünberg Oberstadt; Grünberg Süd)
Stacja 3 klasy  usytuowana na 3,36  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażona na wysokości 157 m npm.
Była to główna stacja linii z zapleczem technicznym. Był tam budynek dworca z magazynem i rampą, WC, waga kolejowa,  skrajnik, plac ładunkowy, rampa boczno-czołowa, peron oraz lokomotywownia z wieżą wodną i obrotnicą.
Układ torowy to: Tor główny, 3 tory odstawcze i 1 ładunkowy.
 
ZG Hurtownia Mat. Budowl.     (...)
Bocznica hurtowni materiałów budowlanych  usytuowana na 3,83  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażona na wysokości 194 m npm.
Bocznica miała obrotnicę wagonową.
 
ZG Plac Strzelecki   ( Grünberg Schützenplatz )
Ładownia publiczna usytuowana na 4,22  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażona na wysokości 167 m npm.
Był tam plac ładunkowy, rampa boczno-czołowa i kilka torów.
 
ZG Fabryka Wełny   (Grünberg Löbtenzweiche )
Bocznica Fabryki wełny i zakładów meblowych usytuowana na 4,32  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażona na wysokości 167 m npm.
 
ZG WSTW   (...)
Bocznica Wojew. Spółdzielni Transportu Wewnętrznego usytuowana na 5,03  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażona na wysokości 155 m npm.
 
ZG Tartak   (...)
Bocznica Tartaku  usytuowana na 5,28  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażona na wysokości 150 m npm.
 
Jędrzychów  ( Heinersdorf )
Przystanek z ładownią usytuowany na 7,00  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażony na wysokości 131 m npm.
Był tam budynek poczekalni, kasy, peron i plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny i ładunkowy.
Ochla  ( Ochelhermsdorf )
Stacja , po 1945 roku stacja handlowa a później przystanek z ładownią usytuowany na 11,40  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażony na wysokości 80 m npm.
Był tam budynek dworca, wc, peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: tor główny i ładunkowy.
Jarogniewice  (Hartmannsdorf)
Przystanek z ładownią usytuowany na 16,10  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażony na wysokości 74 m npm.
Był tam budynek poczekalni, peron i plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny i ładunkowy.
Radwanów  (Seiffersdorf)
Stacja 4 klasy usytuowana na 19,60  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażona na wysokości 95 m npm.
Był tam budynek dworca, 2 perony i plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy.
 
Broniszów Kożuchowski  (Brunzelwaldau)
Przystanek usytuowany na 22,10  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażony na wysokości 115 m npm.
Był tam budynek poczekalni, kasy i peron.  Układ torowy to: tor główny i ładunkowy.
Dębiczka  (Eichvorwerk)
Przystanek  usytuowany na 25,70  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażony na wysokości 150 m npm.
Był tam budynek poczekalni i peron. Układ torowy to: tor główny i ładunkowy.
Wichów  (Weichau)
Przystanek  usytuowany na 27,90  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażony na wysokości 149 m npm.
Był tam budynek poczekalni i peron. Układ torowy to: tor główny i ładunkowy.
 
Chotków Wieś  (Hertwigswaldau Dorf)
Przystanek z ładownią usytuowany na 31,70 km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażony na wysokości 135 m npm.
Był tam budynek poczekalni, kasy, waga wozowa, biuro, peron i plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny i ładunkowy.
Stypułów  (Herwigsdorf)
Stacja węzłowa 4 klasy usytuowana na 70,912 km linii Wolsztyn - Żagań i 34,40  km linii ZG - Szprotawa  połażona na wysokości 133 m npm.
Był tam przy linii na Wolsztyn budynek dworca z magazynem i nastawnią Sp , 2 perony, rampa boczno-czołowa i plac ładunkowy,
a przy linii Szprotawskiej peron i poczekalnia. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, główny dodatkowy i ładunkowy i odstawczy.
 
Siecieborzyce   (Rückersdorf)
Przystanek z ładownią usytuowany na 39,00  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażony na wysokości 146 m npm.
Był tam budynek poczekalni, peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: tor główny i ładunkowy z rampą boczną.
 
Witków Szprotawski  (Wittgendorf)
Stacja , po 1945 roku stacja handlowa a później przystanek z ładownią usytuowany na 42,10  km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażony na wysokości 134 m npm.
Był tam budynek dworca,  peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: tor główny i ładunkowy.
Kartowice Szprotawskie  (Kortnitz)
Przystanek usytuowany na 47,30 km linii Zielona Góra - Szprotawa  połażony na wysokości 138 m npm.
Był tam budynek poczekalni i peron. Układ torowy to: tor główny i ładunkowy.
 
Szprotawa Tartak  (..)
Bocznica do tartaku usytuowana niedaleko stacji od strony Stypułowa.
 
Szprotawa   (Sprottau)
Stacja węzłowa 2 klasy usytuowana na 324 km linii Łódź Kaliska - Forst  i 50,8  km linii ZG - Szprotawa  połażona na wysokości 132 m npm.
Był tam budynek dworca,   magazyn, rampa boczno-czołowa, 2 nastawnie Sz i Sz1, 2 perony i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 2 odstawcze, 4 ładunkowe i żeberko do rampy.
Od stacji odchodziła bocznica do rozlewni paliw. Stacja ma semafory kształtowe.