- W 1913 r. z
inicjatywy miejscowych przemysłowców zawiązano spółkę do budowy
i eksploatacji normalnotorowej kolejki Węgliniec —
Czerwona Woda. Prace projektowe nad linią prowadzono już od
1911 roku. Jej udziałowcami były: państwo, gmina Czerwona Woda,
firma Eisenbahn– u. Tiefbaugesellschaft Otto Conrad z Berlina
(która ostatecznie kolejkę wybudowała i początkowo prowadziła
jej eksploatację), Cegielnia Parowa oraz Kopalnia Gliny
Hammerheinera z Czerwonej Wody, Siegerdorfer Werke vorm. Fr.
Hoffman AG i 31 mieszkańców Czerwonej Wody.
Koncesję
uzyskano 2.06.1913 roku, a uroczyste otwarcie linii nastąpiło
22 października. Kolejka posiadała 2 parowozy, 2 wagony osobowe,
1 pocztowo-bagażowy i 4 towarowe. Zatrudniała od 8 do 11 osób. W
1914 r. w ciągu doby kursowało 6 par pociągów osobowych i
towarowo-osobowych. Później pod koniec lat 30-tych ich liczba
spadła do z 2 par. Na trasie linii usytuowano 1 stacja (Czerwona
Woda), 1 przystanek (Czerwona Woda Płn.), 1 ładownia (Zgorzelec
Nadleśnictwo). Linia służyła do transporty drewna, urobku gliny,
wyrobów z cegielni i pozostałych zakładów.
- Linia do roku 1971 miała nr. 179 później w latach 1971 - 80
miała nr.306.
Do maja 1945 roku linia znajdowała się w tabeli 157k, a po przejęciu
przez PKP w tabeli 258 do SRJ.
- Daty otwarcia linii lub
odcinków: 22.10.1913
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: Brak
- Ruch osobowy: Do 1.10.1966 r.
- Ruch towarowy: Do 1.10.1966 r.
- Zamknięcie lub likwidacja: Linia rozebrana w 15.05.1974 roku.
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
-
- *1 Była tam
bocznica załadunku drzewa.
- *2 Od przystanku
odchodziła bocznica do kopalni gliny
- *3 Linia
szła dalej i kończyła się bocznicą w cegielni.
-
- Więcej o historii
linii można przeczytać tutaj:
- Jerczyński Michał, Fedorowicz Sławomir,
Węgliniec — Czerwona Woda,
[w:] Świat kolei 4/2001, str. 32–33.
- Węgliniec (Kohlfurt,
Kaławsk)
- Stacja 1 klasy wybudowana 01.09.1846
roku usytuowana na 61,501 km linii Miłkowice - Jasień , 21,059 km
linii Lubań Śl. - Węgliniec oraz jako stacja początkowa linii
Węgliniec - Horka, Węgliniec - Zgorzelec i Węgliniec - Czerwona Woda
położona na wysokości 183 m npm.
- Jest
tam budynek dworca położony między peronami, magazyn, 6 nastawni (
obecnie jest 1 centralna), 6 peronów (było 8), lokomotywownia, wieża
wodna, hala przeładunkowa, rampa boczno-czołowa, i place ładunkowe
oraz magazyn celny. Przez pewien czas był tam także magazyn owoców
cytrusowych. Układ torowy to: południowa grupa torów towarowych, a
za nią grupa torów ładunkowych wraz z placami ładunkowymi, północna
grupa torów towarowych, a za nią grupa torów rozrządowych, grupa
torów odstawczych składów osobowych, grupa trakcyjna przy
lokomotywowni, tory przy peronach. Stacja obsługiwała bocznicę
kopalni w Zielonce oraz bocznice składu węgla, magazynów
Propan i składów przy wylocie na Zgorzelec.
-
- Zgorzelec Nadleśnictwo
(Forst Görlitz, Zgorzelec Gaj)
- Ładownia drewna usytuowana na 1,1 km linii
Węgliniec - Czerwona Woda położona na wysokości 193 m npm.
- Była tam rampa i tor ładunkowy. Po 1945 roku
bocznica otrzymała nr. 506.
-
- Czerwona Woda Płn. (Rothwasser Niederbahnhof)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 4,931 km
linii Węgliniec - Czerwona Woda położona na wysokości 196 m npm.
- Był tam peron, wiata, rampa dł. około 30 m i tor
ładunkowy. Od przystanku odchodziła bocznica do tartaku oraz wyrobiska gliny.
- Po
1945 roku bocznica otrzymała nr. 506. Po 1945 roku zdegradowany do ładowni.
-
- Czerwona Woda (Rothwasser Hauptbahnhof)
- Stacja usytuowana na 6,427 km linii Węgliniec -
Czerwona Woda położona na wysokości 218 m npm.
- Stacja miała budynek dworca z magazynem i
nastawnią, wc, małą parowozownię, peron i plac ładunkowy.
- Stacja miała około 4 torów. Od stacji odchodziła
bocznica do cegielni. Po 1945 roku zdegradowana do przystanku z
ładownią.
|