- Ponieważ linia Kolei
Dolnośląsko-Marchijskiej z Wrocławia przez Legnicę do Frankfurtu
omijała miasto miasto Środa Śląska postarała się o koncesję na
budowę i użytkowanie linii kolejowej dł. 4 km. zaczynającej się na
stacji Kolei Dolnośląsko-Marchijskiej i biegnącej do centrum miasta.
Prace budowlane,
prowadzone przez wrocławską firmę Smoschewer & Co.,
specjalizującą się m. in. w kolejkach polowych. Prace trwały 4 lata.
Linię otwarto 25.07.1926 r. Spółka Kolejka Średzka posiadała
trzy 4–osiowe wagony motorowe firmy DWK do obsługi ruchu
pasażerskiego, a ponadto 1 wagon osobowy, 1 bagażowy, 2 towarowe i
parowóz. Zaplecze techniczne wraz z 3 stanowiskową parowozownią
kolejka miała na stacji Środa Śląska Miejska. Kolejka obsługiwała do 16 por pociągów na dobę.
Przewozy
pasażerskie zawieszono w 1966 r. a 22.08.1968 r. wydano decyzję o
rozbiórce linii.
- Linia
do roku 1950 miała nr. 221
później w latach 1960 - 80 miała nr.293. Do maja 1945 roku linia znajdowała się w tabeli 154s, a po przejęciu
przez PKP w tabeli 269 a później 256 do SRJ.
- Daty otwarcia linii lub
odcinków: 25.07.1926
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: Brak
- Ruch osobowy: Do 1966
- Ruch towarowy: Do 1966
- Zamknięcie lub likwidacja: Rozebrana w 1968 roku
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
-
- *1
Mapa niemiecka z 1942 roku
przedstawiająca przebieg linii.
Więcej o linii nożna przeczytać tutaj:
- Środa Śląska (Neumarkt)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 33,839 km. linii
Wrocław - Gubinek i początkowa dla linii Środa Śląska - Środa
Śląska Rynek położona na wysokości 110 m npm. Jest tam budynek stacji, wc, budynki
służbowe, 2 perony, 2 place ładunkowe, był tam magazyn towarowy,
wieża wodna z żurawiem wodnym, waga wagonowa, rampa
boczno-czołowa i 3 nastawnie ŚŚ, ŚŚ1 i ŚŚ2.
- Układ torowy to: 2 tory Główne zasadnicze, 2
główne dodatkowe, 5 bocznych w tym ładunkowe. W latach 2009 -10
stację zmodernizowano. Wybudowano nowe perony i zlikwidowano
część torów i nastawnie. Stację zdegradowano do Podg, poł. Stacja
sterowana jest z CLS. Kolejka średzka obok budynku stacji
posiadała własny magazyn, peron i mijankę. Jej obiekty
zlikwidowano w 1968 roku.
-
- Środa Śląska Zameczek (Neumarkt Feldschlößchen)
- Przystanek usytuowany na 2,600 km linii Środa
Śląska - Środa Śląska Rynek położony na wysokości 113 m npm.
-
- Środa Śląska Miejska (Neumarkt Stadtbahnhof)
- Stacja kolejowa usytuowana na 3,409 linii
Środa Śląska - Środa Śląska Rynek położona na wysokości 115 m
npm. Na stacji było zaplecze techniczne Kolejki Średzkiej.
- Był tam budynek dworca, i 3 stanowiskowa
lokomotywownia.
-
- Środa Śląska Rynek (Neumarkt Ring)
- Przystanek końcowy linii usytuowany na 4,150
km linii Środa Śląska - Środa Śląska Rynek położony na wysokości
115 m npm.
|