- Linia jednotorowa, lokalna, powstała z założeniem
eksportu węgla z noworudzkich kopalni do Czech. Trasa otwarta
5.04.1889 r. Linia w większej części znajduje się po czeskiej
stronie granicy, administrowana najpierw przez koleje austriackie,
po I wojnie przez koleje czechosłowackie, a po 1938 roku przez
koleje Rzeszy. Po 1938 r. linią tą kursowały pociągi z Kłodzka do
Trutnova. Ruchu pociągów pasażerskich nie przywrócono po 1945 r., a
co więcej, w związku z zakusami armii czechosłowackiej na zajęcie
Ścinawki Średniej i groźbami wjazdu pociągu pancernego na Ziemię
Kłodzką Wojsko Polskie rozebrało w marcu 1946 roku odcinek torów
przy samej granicy. Wkrótce brak uzupełniono i do początku lat 50.
trasę wykorzystywano dla tranzytu pociągów z wałbrzyskim węglem
wysyłanym na południe Europy z uwagi na nieprzejezdną linię do
Kłodzka - wysadzony wiadukt w Zatorzu. Linia czynna w ruchu
pasażerskim (Ścinawka - Tłumaczów) do 1968 roku, w tym roku
również zawieszono ruch towarowy. Decyzja o likwidacji linii
zapadła w 1969 r. i rozebrano 2 km odcinek od granicy do
Tłumaczowa. Pozostałe tory rozebrano w 1990 roku,
pozostawiając krótki odcinek ze Ścinawki Średniej do
Ścinawki Górnej . Linia odbudowana częściowo w latach
2009-2010 na potrzeby kamieniołomu w Tłumaczowie.
Bocznicę do Tłumaczowa otwarto ponownie 28.07. 2010 r. W ramach PKP linia miała nr.
D29-272.
- Daty otwarcia linii lub
odcinków:
05.04.1889. Ponowna odbudowa linii Ścinawka
Średnia - Tłumaczów 28.07.2010 roku.
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: Brak
- Ruch osobowy: Do
1968
- Ruch towarowy:
Ścinawka Śr. – Otovice do 30.08.1949 roku. Na odcinku do Tłumaczowa
do 1968 roku
- Zamknięcie lub likwidacja: Likwidacja:
Rozporządzeniem z 28.08.1969 roku zlikwidowano odcinek od granicy do
5,8 km, pozostały odcinek przekwalifikowano jako bocznicę.
Zlikwidowana w 1990 roku.
- Dodatkowe informacje: Od
września 2010 ponownie odbudowana i uruchomiona do kopalni merafilu
w Tłumaczowie
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
*1 punkt zdawczo-odbiorczy
kamieniołomu w Tłumaczowie ( ponownie uruchomiona w sierpniu
2010 roku)
*2 bocznica kamieniołomu ( ponownie uruchomiona w sierpniu
2010 roku)
Więcej o linii można przeczytać:
ŚK7/2009 str.18-25 "Kolej Ścinawka
Średnia - Tłumaczów"
- Ścinawka Średnia (Mittelsteine,
Ścinawa Średnia)
- Stacja 2 klasy usytuowana na
14,067 (381,71) km linii Kłodzko Gł. - Wałbrzych Gł., 5,101
(45,48) km linii Srebrna Góra - Radków i
- początkowa linii do
stacji Otovice Zastawka położona na wysokości 352 m npm.
- Stacja miała budynek dworca,
magazyn, wc, budynki gospodarcze i techniczne, 2 place
ładunkowe, suwnicę towarową, wagę wozową i wagonową, skrajnik,
rampę boczno-czołową i 2 nastawnie "ŚŚ" i "ŚŚ1".
Ponadto była dwustanowiskowa parowozownia z obrotnicą i wieża
wodna. Stacja miała 4 perony. Pierwszy obsługiwał linię do
Tłumaczowa i Otovic, drugi wyspowy linię Wałbrzych - Kłodzko.
Pozostałe dwa były na terenie Małego Dworca do obsługi
linii Dzierżoniów - Radków. Mały Dworzec miał własny budynek
dworca , wc, plac ładunkowy i wagę wagonową.
- Układ torowy to: Po stronie
linii Wałbrzych - Kłodzko 3 tory główne zasadnicze, 2 główne
dodatkowe, 13 bocznych w tym ładunkowe.
- Po stronie linii
Sowiogórskiej - 2 główne zasadnicze i 5 bocznych w tym ładunkowy.
Od stacji odchodziły bocznice do: cegielni, tartaku i
elektrowni. Ponieważ stacja była stacją graniczną były oddzielne
pomieszczenia dla urzędników pruskich i austriackich. Magazyn
podzielony był na 2 części dla celników pruskich i osobne
skrzydło dla celników austriackich. Parowozownia była do obsługi
linii do Tłumaczowa i Brounova. Linia ta była administrowana i
obsługiwana przez koleje austriackie a później czeskie.
-
- Ścinawka Górna (...)
- Bocznica żwirowni wybudowana
około 1951 roku, usytuowana na 1,8 km linii Ścinawka Średnia -
Tłumaczów położona na wysokości 347 m npm.
- Był tam tor szlakowy i 2 tory
boczne. Po odbudowie linii w 2010 roku pełni rolę punktu
zestawiania składów z ładowni w Tłumaczowie.
-
- Bocznica nr. 306 (Obersteine)
- Bocznica (ładownia kruszywa)
w Tłumaczowie usytuowana na 5,3 km linii Ścinawka Średnia -
Tłumaczów położona na wysokości 346 m npm.
- Był tam tor szlakowy, 2 tory
boczne, garaż loka i kruszarka kamienia. Po odbudowie linii w
2010 roku powstały tam 3 tory ładowni oraz pozostał dawny garaż
loka.
-
- Tłumaczów Dolny
(Nieder Tuntschendorf)
- Przystanek usytuowany na 5,4
kim linii Ścinawka Średnia - Tłumaczów położona na wysokości 344
m npm.
- Powstał przy kamieniołomie w
lipcu 1944 roku i istniał do maja 1945 - (RJ 1944/45).
-
- Tłumaczów (Tuntschendorf, Tuczyn Dolny)
- Przystanek ostatni po
pruskiej (polskiej) stronie usytuowany na 7,557 kim linii
Ścinawka Średnia - Tłumaczów położona na wysokości 359 m npm.
- Był tam budynek dworca ,
peron i prawdopodobnie 2 tory.
-
- Otovice
(Ottendorf Kirche)
- Przystanek usytuowany po
czeskiej stronie na 14,27 km linii Btonuov - Tłumaczów położony
na wysokości 362 m npm. Kilometraż liczony od stacji Brounov.
|