- Prywatna linia trzeciorzędna
znaczenia lokalnego mająca obsługiwać majątki rolne, drobny
przemysł jak i miejscowy ruch pasażerski.
- 11 czerwca 1914 roku z
udziałem Królestwa Prus, Prowincji Poznańskiej, powiatów:
leszczyńskiego, górowskiego, ścinawskiego oraz miast: Góra,
Ścinawa i Chobienia, a także, z należącym do Lenz Co, Kolejowym
Towarzystwem Budowlanym, założono Leszczyńsko – Górowsko –
Ścinawską Kolej Małą Towarzystwo Akcyjne z siedzibą w Górze.
Lata budowy linii 1914-16. Ze względu na wybuch I wojny
światowej, krótko po założeniu kolejki, trasę otwarto dla ruchu
towarowego dopiero 15 września 1916 roku, a dla ruchu
pasażerskiego 24 maja 1917 roku. Ruch obsługiwała firma
Lenz & Co. Po odzyskaniu przez Polskę niepodległości w
1918 roku, pomiędzy Laskową a Chróściną przebiegać zaczęła
granica państwowa pomiędzy Polską a Niemcami. Od 17 stycznia
1920 roku linia na trasie Leszno - Laskowa nie była już używana,
a w 1922 odcinek ten rozebrano. Ponieważ całe zaplecze
techniczne linii mieściło się w Górze pozostała część linii
funkcjonowała dalej normalnie. W 1928 roku linia obsługiwana
była przez 4 parowozy serii T3, 1 wagon spalinowy, 2 wagony
bagażowe, 5 wagonów osobowych oraz 55 pracowników. W 1939 roku
stan taboru był następujący: 3 parowozy, 2 wagony spalinowe, 2
wagony bagażowe, 7 wagonów osobowych i 32 wagony towarowe.
- Daty otwarcia linii lub odcinków: 15.09.1916
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: Brak
- Ruch osobowy: Krzelów - Góra Śl. do 1960, Góra Śl. - Witoszyce do
22.01.1945, Witoszyce - Henrykowo Wlkp. do 1919,
- Henrykowo Wlkp. -
Leszno do1920
- Ruch towarowy: Krzelów - Góra Śl. do 1964, Góra Śl. - Witoszyce do
22.01.1945, Witoszyce - Henrykowo Wlkp. do 1919,
- Henrykowo Wlkp. -
Leszno do 1920
- Zamknięcie lub likwidacja: Rozebrane odcinki: Leszno - Laskowo 1922, Laskowo -
Witoszyce do 1944, Witoszyce - Góra Śl. 1945,
- Góra Śl. - Krzelów
1984
- Dodatkowe informacje:
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
-
- Krzelów
(Krehlau, Grzelów)
- Stacja
3 klasy usytuowana na 72,187 (40,8) km linii Kobylin - Legnica
Płn. i 0,000 (59,8) km linii Krzelów - Leszno MD. położona na
wysokości 93 m npm. Stacja miała
budynek dworca z magazynem i nastawnią, wc, 2 perony , plac
ładunkowy, rampę boczną i wagę wagonową.
- Układ torowy
to: 2 tory główne zasadnicze, 2 boczne i 2 ładunkowe.
-
- Wyszęcice (Wischütz, Wyszącice)
- Przystanek ajencyjny usytuowany
na 2,263 (58,7) km linii Krzelów - Leszno połażony na wysokości
90 m npm.
- Był tam budynek dworca, wc i
peron. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy i ładunkowy.
-
- Gryżyce (Krischütz)
- Przystanek ajencyjny usytuowany
na 4,856 (54,9) km linii Krzelów - Leszno połażony na wysokości
90 m npm.
- Był tam budynek dworca, wc,
peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy i ładunkowy.
-
- Rajczyn (Rayschen, Rościn)
- Przystanek ajencyjny usytuowany
na 6,436 ((53,4) km linii Krzelów - Leszno połażony na wysokości
89 m npm.
- Był tam budynek dworca, wc,
peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy i ładunkowy.
-
- Borki (Neuvarwerk)
- Ładownia usytuowana na
7,780 (51,8) km linii Krzelów - Leszno połażona na wysokości 90 m npm. Był tam tor
główny zasadniczy i ładunkowy.
-
- Jamielno Górowskie (Nieder Gimmel, Imienno, Jemielno)
- Stacja 4 klasy usytuowana
na 10,094 (49,7) km linii Krzelów - Leszno połażona na wysokości
87 m npm.
- Był tam budynek dworca, wc, 2
perony i plac ładunkowy. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy, 1 główny dodatkowy i ładunkowy.
-
- Bieliszów (Neu Heidau)
- Przystanek z ładownią
obsadzony usytuowany na 13,100 (46,7) km linii Krzelów -
Leszno połażony na wysokości 86 m npm.
- Był tam budynek dworca, wc,
peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy i ładunkowy.
-
- Chobienia (Köben, Chobień)
- Stacja 4 klasy usytuowana
na 15,899 (43,9) km linii Krzelów - Leszno połażona na wysokości
89 m npm.
- Był tam budynek dworca, wc, 2
perony i plac ładunkowy. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy, 1 główny dodatkowy i 1-2 boczne.
- Prawdopodobnie był tam punkt
przeładunkowy do portu na rzece.
-
- Lubów (Lübchen, Lubień)
- Przystanek z ładownią
obsadzony usytuowany na 18,379 (41,4) km linii Krzelów -
Leszno połażony na wysokości 89 m npm.
- Był tam budynek dworca, wc,
peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy, 1 główny dodatkowy i ładunkowy.
-
- Irządze (Irrsingen)
- Przystanek z ładownią
obsadzony usytuowany na 21,907 (38,1) km linii Krzelów -
Leszno połażony na wysokości 84 m npm.
- Był tam budynek dworca, wc,
peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy i 2 tory boczne.
-
- Luboszyce (Herrnlauersitz)
- Przystanek ajencyjny usytuowany
na 24,631 (35,2) km linii Krzelów - Leszno połażony na wysokości
82 m npm.
- Był tam budynek dworca, wc,
peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy i ładunkowy.
-
- Bełcz Wielki (Oderbeltsch, Waldvorwerk, Bronikowice)
- Przystanek z ładownią
obsadzony usytuowany na 26,389 (33,4) km linii Krzelów -
Leszno połażony na wysokości 82 m npm.
- Był tam budynek dworca, wc,
peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy i ładunkowy.
-
- Osetno (Groß Osten)
- Przystanek z ładownią
obsadzony usytuowany na 30,186 (29,7) km linii Krzelów -
Leszno połażony na wysokości 96 m npm.
- Był tam budynek dworca, wc,
peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy, 1 boczny i ładunkowy.
-
- Rogów Górowski (Neuguth, Skarszów)
- Przystanek ajencyjny usytuowany
na 32,683 (27,1) km linii Krzelów - Leszno połażony na wysokości
105 m npm.
- Był tam budynek dworca, wc,
peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy i ładunkowy.
-
- Stara Góra (Alt Guhrau, Góra Stara)
- Przystanek usytuowany na
35,119 (27,7) km linii Krzelów - Leszno połażony na wysokości 98 m npm.
- Był tam budynek dworca,
peron.. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy i 1 boczny.
-
- Góra Śląska (Guhrau)
- Stacja
3 klasy usytuowana na 15,188 km linii Bojanowo - Odrzycko i
37,800 (22,6) km linii Krzelów - Leszno MD. położona na
wysokości 90 m npm. Stacja kolei państwowej oraz Mały Dworzec linii Krzelów -
Leszno.
- Stacja kolei państwowych miała budynek dworca z magazynem,
wc, 2 perony, czterostanowiskowa parowozownia wachlarzowa z
obrotnicą, wieżę wodną, rampę boczno-czołową, plac ładunkowy, 2
nastawnie "GS1" i "GS2" i wagę wagonową. Układ
torowy to tor główny zasadniczy, główny dodatkowy, 7 bocznych w tym ładunkowe.
Od stacji odchodziły bocznice do młyna i cukrowni. Mały Dworzec posiadał budynek
dworca, wc, dwustanowiskową lokomotywownię, 2 perony i rampę
boczno-czołową. Układ torowy to tor główny
zasadniczy, główny dodatkowy, 2 odstawcze, 3 trakcyjne i 1 do
rampy. Od dworca odchodziła bocznica surowców wtórnych.
-
- Sławęcice Górowskie (Schlabitz)
- Stacja ajencyjna 4 klasy usytuowana
na 18,281 (19,0) km linii Bojanowo - Odrzycko i 40,800 km
linii Krzelów - Leszno połażona na wysokości
100 m npm. Stacja kolei państwowych
miała budynek dworca z magazynem, wc, plac ładunkowy i peron. Układ torowy to tor główny
zasadniczy i ładunkowy. Mały Dworzec miał budynek
dworca i peron. Układ torowy to tor główny zasadniczy i
boczny.
-
- Glinka (Gleinig, Oberklinge, Glinka Górna)
- Przystanek usytuowany na
43,300 (16,5) km linii Krzelów - Leszno połażony na wysokości
107 m npm.
- Był tam budynek dworca,
peron.. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy i 1 ładunkowy.
-
- Witoszyce (Heinzendorf-Kraschen)
- Stacja 4 klasy usytuowana
na 46,700 (13,1) km linii Krzelów - Leszno połażona na wysokości
96 m npm.
- Stacja miała budynek dworca,
wc, 2 perony, jednostanowiskowa lokomotywownia i plac ładunkowy.
- Układ torowy to tor główny
zasadniczy, główny dodatkowy i 1-2 boczne w tym ładunkowy.
-
- Laskowa (Heizendorfer Waldhäuser)
- Przystanek usytuowany na
49,100 (9,5) km linii Krzelów - Leszno połażony na wysokości 95 m npm.
- Był tam budynek dworca (po
1945 roku wiata),
peron.. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy i 1 boczny. Od
przystanku odchodziła bocznica do kopalni torfu.
-
- Henrykowo Wlkp. (Heinrichshof)
- Przystanek usytuowany na
52,00 (7,6) km linii Krzelów - Leszno połażony na wysokości
85 m npm. Była tam wiata i
peron.
-
- Leszno Zaborowo (Lissa Saboren)
- Przystanek usytuowany na
57,000 (2,8) km linii Krzelów - Leszno połażony na wysokości
87 m npm. Był tam budynek dworca i peron.
-
- Leszno Mały Dworzec (Lissa)
- Mały
dworzec usytuowany na 49,800 (0,00) km linii Krzelów - Leszno połażony na
wysokości 97 m npm.
- Usytuowany na przeciwko
nastawni "Ls2"( w latach 80-tych był tam fryzjer) w Lesznie.
|