D29 - 371      Linia  Wolsztyn - Żagań
 Linia wybudowana przez Koleje Pruskie.
Daty otwarcia linii lub odcinków
- Nowa Sól - Kożuchów 01.10.1881
- Kożuchów - Żagań  01.10.1890
- Wolsztyn - Konotop 1.11.1906
- Otyń - Nowa Sól 1.05.1907
- Konotop - Otyń 1.06.1908
Zmiana ilości torów: Jeden
Elektryfikacja: Brak
Ruch osobowy:
- Żagań - Kożuchów do 1994
- Kożuchów - Nowa Sól do 1996
- Nowa Sól - Konotop do 1995
- Konotop - Wolsztyn do 09,2005
Ruch towarowy:
- Wolsztyn - Konotop do 2005
- Konotop - Nowa Sól 1996
- Nowa Sól - Kożuchów do 2006
Kożuchów - Żagań do 2005
Zamknięta: Wolsztyn - Kębłowo
Nieprzejezdna: Kębłowo - Krzyż Rudno
Zlikwidowana: Krzyż Rudno - Żagań 08.2018
Plan linii

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Wolsztyn Wollstein 0,00 0,000 61 Wl St 2 01.07.1886       1968 2020  
Widzim Stary Neißlersbrück, Widzim Stary 4,02 3,957 67   St/poł 4 01.11.1906 Z-2000     1974    
Kębłowo Kiebel 8,32 8,290 60   St/poł 4 01.11.1906 Z-1993     1984    
Świętno + boczn. Schwenten 12,80 13,816 61 Sn St 4  1906 Z-2000     1964   1
Krzyż Rudno Kreutz, Kreutz-Ruden, Rudno 1625 16,226 61   Po   01.11.1906 Z-2004          
Jesionka Jeschane, Seeblick 1972 24,48     Ł     L-ok. 1945          
Kolsko Kolzig 22,12 22,085 58 Kl St 4 01.01.1906 2005/2018     1965    
Konotop Kontopp 26,48 26,445 58 Kp St 3 01.11.1906 2004/2018     1968    
Lubięcin Liebienzig 32,20 32,156 66   St/poł 4 01.06.1908 2004/2018     1958    
Lipiny Odrzańskie Lippen, Lipno nad Odrą, Lipiny Kożuchowskie 38,04 37,967 80   St/poł 4 01.01.1908 2004/2018     1958    
Stany Aufhalt, Przystanowice 40,61 40,527 67   Po   01.06.1908 1994/2018          
Bobrowniki Odrzańskie Bobernig, Bobrowniki n. Odrą 43,50 43,417 62   Po   01.06.1908 1994/2018/          
Otyń Deutsch Wartenberg 46,63 46,566 64   St 4 01.01.1908 2004/2018     1958    
Nowa Sól + boczn. Neusalz 56,17 52,135 67 NS St 2 01.01.1871       1950 2020 2
0,00
Ciepielów Tschöplau, Waldruch, Ciepłów 4,81 56,951 73   Poł 3 01.10.1881 1995/2018     1968    
Kożuchów Freystadt 9,61 61,748 94 St 2 01.12.1891 2000/2018     1957    
0,00
Stypułów Średni Mittel-Herwigsdorf, Szczyptów Środkowy, Stypułów Środkowy 5,75 67,500 142   Po   ok.1945 2006/2018          
Stypułów Herwigsdorf 9,16 70,912 133   St 4 01.10.1890 2006/2018     1968    
Chotków Hertwigswaldau, Jadwiżyn, Snowidza 12,59 74,300 140   Po   01.10.1890 1954/1954          
Jelenin Żagański Hirsfeldau, Jeleniewo 16,12 76,875 125   St 4 01.10.1890 2006/2018     1968    
Stara Kopernia Küpper, Koprów 20,60 82,354 152   St 4 01.01.1920 2006/2018     1978   3
Biestrzykowice Eckersdorf, Wieszkowice, Bożnów 24,53 86,090 151   Po   01.10.1890 1955/1955         4
Bober   --- 88,56 113   Podg   1945 L-1949          
Żagań Sagan 30,43 92,211 114 Żg St 1 01.11.1846       2001  
St - stacja węzłowa (dawna), elementy czynne, zamknięte, zlikwidowane.
St. - stacja, Sth - stacja handlowa, Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.
 
*1 W północno-zachodniej części stacji od toru ładunkowego odchodziła bocznica do cegielni.
*2 od stacji odchodzi bocznica do bazy PKN ORLE oraz Zakładów Metalurgicznych DOZAMET.
*3 Od przystanku odchodziła bocznica do Bazy paliw przy lotnisku w Tomaszowie.
*4 Pierwotnie przystanek był na 86,29km. W 1947 roku został przeniesiony na 86,09 km w związku z potrzebami armii Radzieckiej która to miała lotnisko w Tomaszowie.
Wolsztyn   (Wollstein)
Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 46,089 km linii Leszno - Zbąszyn, 38,858 km linii Sulechów - Luboń k. Poznania i 0,043 km linii Wolsztyn - Żagań  położona na wysokości 61m npm. Stacja ma budynek dworca, magazyn,semafory kształtowe,  lokomotywownię z obrotnicą, 3 perony, 2 nastawnie (Wl i Wl1, rampę boczno-czołową,  plac ładunkowy oraz wagę kolejową 40T.
Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 4 ładunkowe, 2 postojowe, 4 odstawcze, 5 trakcyjnych.
 
Widzim Stary  (Neißlersbrück, Widzim Stary)
Stacja 4 kl. usytuowana na  3,957 km linii Wolsztyn - Żagań  położona na wysokości 67m npm.
Po wojnie przystanek z ładownią. Był tam nieduży budynek poczekalni, wc, peron, rampa boczno-czołowa i plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy i tor ładunkowy. Być może były semafory wjazdowe.
 
Kębłowo  (Kiebel)
Stacja 4 kl. usytuowana na  8,290 km linii Wolsztyn - Żagań  położona na wysokości 60m npm.
Był tam budynek dworca z magazynem i nastawnią, wc, 2 perony, rampa boczno-czołowa i plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy. Być może były semafory wjazdowe.
 
Świętno  (Schwenten)
Stacja 4 kl. usytuowana na  13,816 km linii Wolsztyn - Żagań  położona na wysokości 61m npm.
Na stacji był budynek dworca z magazynem i nastawnią "Sm", semafory kształtowe, peron, wc, rampa boczno-czołowa i plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy.
Od stacji odchodziła bocznica do cegielni.
 
Krzyż Rudno   (Kreutz, Kreutz-Ruden, Rudno)
Przystanek usytuowany na  16,226 km linii Wolsztyn - Żagań  położony na wysokości 61m npm.
Był tam nieduży peron  i być może wiata.
 
Jesionka  (Jeschane, Seeblick)
Ładownia  usytuowana na  24,48 km linii Wolsztyn - Żagań.
Była tam szopa tor szlakowy i ładunkowy.
 
Kolsko   (Kolzig)
Stacja węzłowa 4 kl. usytuowana na  22,085 km linii Wolsztyn - Żagań i 42,494 km linii Grodziec Mały - Kolsko  położona na wysokości 58m npm.
Był tam budynek dworca z magazynem i nastawnią "Kl", nastawnia "Kl1", semafory kształtowe,  wc, 2 perony, rampa boczno-czołowa i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 1 ładunkowy i 1 odstawczy.
 
Konotop   (Kontopp)
Stacja węzłowa 4 kl. usytuowana na  26,445 km linii Wolsztyn - Żagań i 0,000 km linii  Konotop - Sulechów położona na wysokości 58m npm.
Na stacji był budynek dworca z magazynem i nastawnią "Kp", wc, nastawnia "Kp1", semafory kształtowe, wieża wodna, dwu-stanowiskowa lokomotywownia, 3 perony, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy i waga kolejowa 30T.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 1 ładunkowy, 1 odstawczy 2 trakcyjne i 1 odstawczy.
 
Lubięcin   (Liebienzig)
Stacja 4 kl. usytuowana na  32,156 km linii Wolsztyn - Żagań  położona na wysokości 66m npm.
Po wojnie przystanek z ładownią. Był tam budynek dworca z magazynem i nastawnią, peron, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy, skrajnik i waga kolejowa 30T. Być może były semafory wjazdowe.
 
Lipiny Odrzańskie   (Lippen, Lipno nad Odrą, Lipiny Kożuchowskie)
Stacja 4 kl. usytuowana na  37,967 km linii Wolsztyn - Żagań  położona na wysokości 80m npm.
Był tam budynek dworca z magazynem i nastawnią, semafory wjazdowe, peron, wc, rampa boczno-czołowa, rampa boczna, plac ładunkowy i waga kolejowa 40T.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy.
 
Stany   (Aufhalt, Przystanowice)
Przystanek usytuowany na  40,527 km linii Wolsztyn - Żagań  położony na wysokości 67m npm.
Był tam budynek dworca, poczekalnia, wc i peron.
 
Bobrowniki Odrzańskie   (Bobernig, Bobrowniki n. Odrą)
Przystanek usytuowany na  43,417 km linii Wolsztyn - Żagań  położony na wysokości 62m npm.
Był tam peron i murowana wiata.
 
Otyń   (Deutsch Wartenberg)
Stacja 4 kl. usytuowana na  46,566 km linii Wolsztyn - Żagań  położona na wysokości 64m npm.
Był tam budynek dworca z magazynem i nastawnią, semafory wjazdowe, peron, wc, rampa boczno-czołowa i plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy i ładunkowy.
 
Nowa Sól   (Neusalz, Solec Śląski)
Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na  52,135 km linii Wolsztyn - Żagań i 130,675 km linii  Wrocław Gł. - Szczecin Gł.
położona na wysokości 67m npm. Na stacji jest budynek dworca, magazyn, 2 nastawnie "NS" i "NS1", wieża wodna, 3 perony, rampa boczna, rampa boczno-czołowa, 3 place ładunkowe, waga kolejowa i skrajnik.
Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 4 główne dodatkowe, 6 ładunkowych, 2 odstawcze, 3 trakcyjne.
Od stacji odchoszi bocznica do bazy ORLEN.
 
Ciepielów   (Tschöplau, Waldruch, Ciepłów)
Przystanek z ładownią usytuowany na  56,951 km linii Wolsztyn - Żagań  położony na wysokości 73m npm.
 Był tam budynek dworca z magazynem, wc, peron, rampa boczno-czołowa i plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy i ładunkowy.
 
Kożuchów   (Freystadt)
Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na  61,748 km linii Wolsztyn - Żagań i 61,426 km linii  Rokitki - Kożuchów położona na wysokości 94m npm.
Był tam budynek stacji z magazynem, 2 nastawnie (Kz, Kz1), lokomotywownia z obrotnicą, 3 perony, 2 rampy boczno-czołowe, semafory kształtowe, plac ładunkowy i waga kolejowa 60T.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 1 odstawczy i 4 ładunkowe.
 
Stypułów Średni   (Mittel-Herwigsdorf, Szczyptów Środkowy, Stypułów Środkowy)
Przystanek usytuowany na  67,500 km linii Wolsztyn - Żagań  położony na wysokości 142m npm.
 
Stypułów   (Herwigsdorf)
Stacja węzłowa 4 kl. usytuowana na  70,912 km linii Wolsztyn - Żagań i 34,400 km linii Zielona Góra Przedmieście - Szprotawa  położona na wysokości 133m npm.
Był tam budynek dworca z magazynem i nastawnią, 2 perony, wc, semafory wjazdowe kształtowe, rampa boczno-czołowa i plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy.
Część stacyjna dla linii Zielona Góra - Szprotawa to peron i 2 tory.
 
Chotków   (Hertwigswaldau, Jadwiżyn, Snowidza)
Przystanek usytuowany na  74,300 km linii Wolsztyn - Żagań  położony na wysokości 140m npm.
 
Jelenin Żagański   (Hirsfeldau, Jeleniewo)
Stacja 4 kl. usytuowana na  76,875 km linii Wolsztyn - Żagań  położona na wysokości 125m npm.
Był tam budynek dworca, wc, peron, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy i waga kolejowa 40T.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy i ładunkowy.
 
Stara Kopernia   (Küpper, Koprów)
Stacja 4 kl. usytuowana na  82,354 km linii Wolsztyn - Żagań  położona na wysokości152m npm.
Był tam budynek dworca z magazynem i nastawnią, semafory wjazdowe kształtowe, wc, 2 perony, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy i waga kolejowa 40T. W latach 40-50 wybudowano bocznicę do bazy paliw przy lotnisku w Tomaszowie.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy (boczny) i ładunkowy.
 
Biestrzykowice   (Eckersdorf, Wieszkowice, Bożnów)
Przystanek usytuowany na  86,090km linii Wolsztyn - Żagań  położony na wysokości 151m npm.
 
Bober
Podg. usytuowany na 88,56 km linii Wolsztyn - Żagań  położona na wysokości 113m npm.
 
Żagań    (Sagan)
Stacja węzłowa 1 klasy oddana 01.11.1846 roku, usytuowana na 340,532 km linii Łódź Kaliska - Forst, 139,527 km linii  Wrocław Muchobór - Guben, 104,73 km linii Jelenia Góra - Żagań, 92,211 km linii Wolsztyn - Żagań, 11,111 km linii Jankowa Żagańska - Żagań  położony na wysokości 115 m npm. Stacja posiada: budynek dworca, 5 peronów, wc, magazyn towarowy, wieże wodną, place ładunkowe z suwnicami towarowymi, 2 rampy boczno-czołowe, 1 rampę boczną, liczne budynki służbowe, 32 - stanowiskową lokomotywownię (od 1910 roku zamkniętą) oraz 3 nastawnie Żg, Żg1 i Żg2.
Układ torowy to 3 grupy torów.
-  grupa torów towarowych "A"z kierunku Lubska
-  grupa torów towarowych "B" z kierunku Żar
- grupa torów "C" przy peronach.