D29 - 365   Linia (Stary Raduszec) Lubsko - Łęknica
Linię 365 Stary Raduszec - Łęknica (Bad Muskau) można rozpatrywać w dwóch  częściach:
Część południowa linii Stary Raduszec - Lubsko - zbudowana przez koleje pruskie.
Jednotorową, 40 kilometrową linię oddano do użycia 01.05.1914 roku.
Część południowa linii Lubsko - Tuplice - Bad Muskau -  zbudowana i zarządzana przez Spółkę Akcyjną Kolej Łużycka (Lausitzer Eisenbahn Aktien Gesselschaft - LEAG). Oddana do użytku 15.06.1898 roku. Wybudowanie tej linii spowodowało znaczny rozwój kopalni węgla brunatnego, piasków szklarskich, glin i iłów do produkcji cegieł i ceramiki. Główne warsztaty ulokowano w Tuplicach. W latach trzydziestych. kolej posiadała 14 lokomotyw, 1 wagon motorowy, 21 wagonów osobowych, 11 bagażowych, 233 wagonów towarowych. Dziennie przewożono ok. 2600 ton towarów. Cały tabor był pochodzenia Bawarskiego i różnił się od taboru kolei Pruskich. Po wysadzeniu mostu na Nysie Łużyckiej linia kończyła się na stacji Łęknica która to stała się stacją graniczną po polskiej stronie. Po uruchomieniu zagłębia turoszowskiego wydobycie węgla brunatnego przez lokalne kopalnie przestało być opłacalne, przez co linia zaczęła tracić na znaczeniu.
 
Daty otwarcia linii lub odcinków:
- Lubsko - Tuplice 01.10.1897,
- Tuplice - Bad Muskau 15.06.1898,
Zmiana ilości torów: Jeden
Elektryfikacja: brak
Ruch osobowy:
- Lubsko - Tuplice do 05.1990,
- Tuplice - Łęknica do 05.1996,
- Łęknica - Bad Muskau do 05.1945.
Ruch towarowy:
- Stary Raduszec - Łęknica do ok. 2000,
- Łęknica - Bad Muskau do 05.1945.
Zamknięcie lub likwidacja: Zamknięcie 01.02.2001, a decyzja o likwidacji 17.04.2002. Rozbiórka torów do 2013 roku.
Plan linii  Profil wysokościowy

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Lubsko Sommerfeld,  Żemrz 37,32 37,340 82 Lb St/Poł/Ł 1 01.09.1846     1935 1946 1999  
Lubsko Południowe S. Nebenbahnhof, Zemrz Mały Dworzec 42,56   82   Poł   01.10.1897 L-1945         *1
Lubsko Hynków S.Hindenburgstraße, Żemrz Hynków 41,40       Poł   01.10.1897 L-1949         *2
Budziechów + boczn Baudach, Baudach (N/L), Budych 40,30 39,587 90   Po,Pe/Ł   01.10.1897 Z-1976         *2
Glinka Górna + boczn Oberklinge 37,40 42,557 84   Po     Z-1990         *3
Graniczno Drei Grenzen 35,59 44,300 83   Po   1937-38 L-1950          
Świbinki + boczn Schniebinchen 33,70 46,200 82   Po   1937-38 L-1950         *4
Nowa Rola + boczn Niewerle 32,57 47,322 82   St 4   L-   1943     *5
Grabówek Grabower Mühle, Grabowiec 29,61 50,290 99   Po   01.10.1897 Z-1985          
Łazy Żarskie Läsgen, Leska 28,09 51,875 110   Po   01.10.1897 Z-1990          
Bsz 514     53,96     Bsz   1925 L-2001         *6
Tuplice Barszcz Teuplitz Forsterstraße, Teuplitz Forst 24,89 54,100 110   po   1937-38 L-1952          
Tuplice Kleinbahnhof Teuplitz 23,14 56,772 123 Tp St 2 30.06.1872         2016  
Chełmica bsz   21,24 58,66     Bsz     L-         *7
Chełmica Helmsdorf, Chełmick 20,67 59,194 135   Poł   15.06.1898 Z-1997          
Trzebiel bsz   19,1 60,8     Bsz     L-         *8
Trzebiel + boczn. Triebel, Trzebule 18,54 61,358 150   St 4 15.06.1898 Z-2001         *9
Trzebiel Gródek Triebel Sprembergerstrasse, Trzebule Gródek 17,09 62,810 135   Po   1937-38 Z-1955          
Trzebiel bsz   16,86 63,040     Bsz     L-         *10
Kamienica n. Nysą Łużycką Kemnitz, Kamienica n/Nisą 15,08 64,880 126   Poł     L-1954          
Buczyna Bsz KWB   14,53 65,43     Bsz   1915 L-ok.1930         *11
Buczyna Buchenberge 13,45 66,420 127   Po   1937-38 L-1950          
Żarki Wielkie + boczn Groß-Särchen, Żdżary Wielkie 11,37 68,528 107   St 3   L-2001   1947     *12
Żarki Małe Klein Särchen 8,8 71,100 133   Po   15.06.1898 L- ok.1940          
Czaple Chwaliszowice +boczn Tschöpeln-Quolsdorf, Alt Tschöpeln-Q. 7,22 72,681 141   St 4   L- 1996     1955   *13
Czaple Odkrywka   4,7 73,73     Ł     L-       1970 *14
Nowe Czaple KWB   5,18 74,72     Bsz     L-         *15
Nowe Czaple + boczn Braunsdorf, Neu Tschöpeln-Braunsdorf 4,55 75,347 155   St 3   L-2001   1943     *16
Łęknica Bsz nr 520   3,37 76,53     Bsz               *17
Łęknica Lugknitz, Muskau Ost, Mużaków Wschodni 1,97 77,920 130 Ła St 3 15.06.1898 L-2000     1948   *18
Granica Państwowa 79,36  
Bad Muskau   0,00 79,945 112   St 2 15.06.1898 L-     1948    
Elementy czynne, zamknięte, zlikwidowane.   
St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna (towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka,
Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.
 
Więcej o linii przeczytać można tutaj:
Koleje Małe i Duże 2004/2-3 str.44-65 "Zmierzch Lubska"
 
*1 Oba przystanki były na trasie dawnego przebiegu linii na terenie Lubska.
*2 Od przystanku odchodziła bocznica do cegielni.
*3 Od przystanku odchodziła bocznica do cegielni.
*4 Od przystanku odchodziła bocznica do cegielni (wg. innych danych fabryka drewniaków).
*5 Od stacji odchodziła bocznica do cegielni w Drzeniowie.
*6 Bocznica tartaku Lesów k. Łazów Żarskich.
*7 Bocznica szlakowa cegielni Köppe - Otto Martin w Chełmicy.
*8 Bocznica Huty żelaza i stali.
*9 Od stacji odchodziła na 18,2 km bocznica do huty szkła.
*10 Bocznica ładowni KWB Trzebiel.
*11 Bocznica KWB Helen w Buczynie.
*12 Od stacji na 68,9 (11,1) km odchodziła bocznica do fabryki papieru (Kartonpapierfabriken AG). Po wojnie były tam elewatory zbożowe a od 1973 roku przędzalnia bawełny.
*13 Od stacji odchodziła bocznica do cegielni.
*14 Ładownia żwirowni (Czaple Odkrywka).
*15 Ładownia KWB.
*16 Od stacji odchodziły bocznice do cegielni, przedłużona do żwirowni  oraz do huty szkła.
*17 Bocznica do filii zakładów Dozamet..
*18 Od stacji Łęknica odchodziły bocznice do Huty szkła, cegielni, LZMO i B oraz KWB.
 
Stary Raduszec   (Alt Rehfeld, Raduszec Stary)
Podg oraz mijanka usytuowany na 69,233 km linii Zbąszynek  - Guben oraz początkowa linii Stary Raduszec - Łęknica położony na wysokości
44 m npm. Miał nastawnię RS. Na obu liniach była mijanka zlikwidowana przed 1950 rokiem.
 
Nowy Raduszec   (Neu Rehfeld, Raduszec Południowy)
Przystanek usytuowany na 2,193 km linii  Stary Raduszec - Łęknica położony na wysokości 49 m npm.
 
Brzózka Krośnieńska  (Braschen, Brzòzka)
Stacja 4 kl.  usytuowana na 4,554 km. linii położona na wysokości 54 m npm.
Był tam budynek stacji z magazynem i placem ładunkowym, 2 perony, rampa boczna oraz tor główny, główny dodatkowy i boczny ładunkowy.
 
Dychów bsz.
Dychów bocznica szlakowa elektrowni usytuowana na 6,46 km. linii.
 
Dychów  (Deichow Kr. Crossen)
Stacja 4 kl.  usytuowana na 7,202 km. linii położona na wysokości 73 m npm.
Był tam budynek stacji z magazynem i placem ładunkowym, 2 perony, rampa boczno-czołowa, waga kolejowa 40T, oraz tor główny, główny dodatkowy i boczny ładunkowy. Stacja miała semafory wjazdowe.
 
Bobrowice  (Bobersberg, Bobrowa Góra )
Stacja 4 kl.  usytuowana na 11,194 km. linii położona na wysokości 66 m npm.
Był tam budynek stacji z magazynem i placem ładunkowym, 2 perony, rampa boczno-czołowa, waga kolejowa 40T, oraz tor główny, główny dodatkowy i boczny ładunkowy. Od stacji odchodziła bocznica do cegielni.
 
Stróżka - Janiszowice  (Seedorf, Seedorf-Jähnsdorf, Janojce)
Stacja 4 kl.  usytuowana na 16,567km. linii położona na wysokości 77 m npm.
Był tam budynek stacji z magazynem i nastawnią, plac ładunkowy, 2 perony, rampa boczno-czołowa, wieża wodna z żurawiami oraz tor główny, główny dodatkowy i boczny ładunkowy. Stacja miała semafory wjazdowe.
 
Przychów Wełmice  (Preichow-Wellmitz, Wetnice)
Stacja 4 kl.  usytuowana na 20,550 km. linii położona na wysokości 76 m npm.
Był tam budynek stacji z magazynem i placem ładunkowym, 2 perony, rampa boczno-czołowa, waga kolejowa 30T, oraz tor główny, główny dodatkowy i boczny ładunkowy. Po 45 zdegradowana do Poł.
 
Tymienice  (Tamnitz)
Stacja 4 kl.  usytuowana na 24,351 km. linii położona na wysokości 75 m npm.
Był tam budynek stacji z magazynem i placem ładunkowym, 1 peron, oraz tor główny,  i boczny ładunkowy. Po 45 zdegradowana do Poł.
 
Górzyn  (Göhren, Goryń)
Stacja 4 kl.  usytuowana na 28,456 km. linii położona na wysokości 81 m npm.
Był tam budynek stacji z magazynem i placem ładunkowym, 2 perony, rampa boczno-czołowa, waga kolejowa 40T, oraz tor główny, główny dodatkowy i boczny ładunkowy. Po 45 zdegradowana do Poł.
 
Raszyn  (Räschen,  Raszyn k. Zemrza)
Przystanek z ładownią usytuowany na 32,663 km. linii położony na wysokości 75 m npm.
Był tam budynek stacji z magazynem i placem ładunkowym, 1 peron, oraz tor główny  i boczny ładunkowy.
 
Lubsko Hurtownia Paliw
Bocznica szlakowa Hurtowni Paliw położona na 35,81 km linii.
 
Lubsko   (Sommerfeld,  Żemrz)
Stacja węzłowa 1 kl. wybudowana 01.09.1846 roku, usytuowana na 172,78 (156,83) km linii  Wrocław Muchobór - Guben i 37,34 km linii Stary Raduszec - Bad Muskau położona na wysokości 82m npm. Przed 1945 rokiem duża ważna stacja z licznymi ok. 30 torami towarowymi. Na stacji były dwa dworce ( państwowy- kolei berlińskiej i mały dworzec - kolei łużyckiej. Stacja miała 2 duże parowozownie (linia łużycka miała osobną 2-stan. parowozownię), wieże wodne, 3 perony z windami towarowymi na dworcu państwowym  połączone tunelem, oraz place ładunkowe z rampami ładunkowymi. Był też skrajnik i wagi wagonowe i wozowa. Po 1945 roku w związku z izolacją granice zachodniej stacja straciła całkowicie na znaczeniu. Większość torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem zdemontowano i wywieziono w okolice Warszawy. Stację zdegradowano do ładowni która obsługiwała wojska radzieckie stacjonujące po lasach.
 
Lubsko Południowe  (S. Nebenbahnhof, Zemrz Mały Dworzec)
Mały Dworzec linii Bad Muskau - Lubsko usytuowany naprzeciwko dworca stacji Lubsko położony na 42,56 km linii.
Był tam budynek dworca, magazyn, WC, plac ładunkowy, peron, suwnica ładunkowa, waga wozowa, waga kolejowa 30T,rampa boczno-czołowa i dwustanowiskowa parowozownia. Stacja posiadała około 8 torów.
 
Lubsko Hynków  (S.Hindenburgstraße, Żemrz Hynków)
Przystanek usytuowany na 41,40 km linii ( istniał na dawnym przebiegu linii Lubsko - Łęknica. Oczywiście gdy go budowano to stacją początkową Kolei Lubuskiej była stacja Lubsko Południowe. Przystanek znajdował się na tyłach stacji towarowej Lubsko. W pobliżu jego peronu istniał do 1945 roku rozjazd toru łączącego dawną linię prywatną z torami kolei państwowych. Po 1945 r. po przejęciu kolei LEAG przez PKP odcinka z Lubska Południowego nie reaktywowano do ruchu, stąd także przystanek Hynków stracił rację bytu i w 1949 r. zlikwidowano go.
 
Budziechów  (Baudach, Baudach , Budych)
Przystanek usytuowany na 39,587 km. linii położony na wysokości 90 m npm.
Był tam budynek stacji,  peron, oraz tor główny  i boczny .Od przystanku odchodziła bocznica obsługująca 2 cegielnie.
 
Glinka Górna  (Oberklinge)
Przystanek usytuowany na 42,557 km. linii położony na wysokości 84 m npm.
Był tam budynek stacji, peron,  oraz tor główny,  i boczny. Od przystanku odchodziła bocznica do cegielni.
 
Graniczno  (Drei Grenzen)
Przystanek usytuowany na 44,300 km. linii położony na wysokości 83 m npm.
 
Świbinki  (Schniebinchen)
Przystanek usytuowany na 46,200 km. linii położony na wysokości 82 m npm.
Był tam peron i wiata. Od przystanku odchodziła bocznica prawdopodobnie do cegielni lub fabryki hodaków.
 
Nowa Rola  (Niewerle)
Stacja 4 kl.  usytuowana na 47,322 km. linii położona na wysokości 82 m npm.
Był tam budynek stacji z magazynem i rampą boczną, plac ładunkowy, 2 perony, waga kolejowa 30T, oraz tor główny, główny dodatkowy i boczny ładunkowy. Od stacji odchodziła bocznica do cegielni.
 
Grabówek  (Grabower Mühle, Grabowiec)
Przystanek usytuowany na 50,290 km. linii położony na wysokości 99 m npm.
Był tam peron i wiata z kasą. Przystanek obsługiwał kąpielisko na zalewie.
 
Łazy Żarskie  (Läsgen, Leska)
Przystanek usytuowany na 51,875 km. linii położony na wysokości 110 m npm.
Był tam peron i wiata z kasą, tor główny i boczny.
 
Bsz 514
Bocznica szlakowa Tartaku Lesów położona na 53,96 km linii.
 
Tuplice Barszcz  (Teuplitz Forsterstraße, Teuplitz Forst)
Przystanek usytuowany na 54,100 km. linii położony na wysokości 110 m npm.
Był tam peron i wiata.
 
Tuplice   ( Teuplitz)
Stacja węzłowa 3 klasy usytuowana na 374,85  km linii  Łódź Kaliska  - Forst, 56,772 km linii Stary Raduszec -Bad Muskau połażona na wysokości 123 m npm. Stacja miała budynek dworca, budynek małego dworca, 2 nastawnie Tp, Tp1, 2 stanowiskowa parowozownia i wbudowana w nią wieża wodna, 1 stanowiskowy warsztat parowozów, 5 peronów z przejściem podziemnym (1, 2, 3, 4, 1a), magazyn, rampa boczno-czołowa i plac ładunkowy. Układ torowy to: 1 tor główny zasadniczy, 2 główne dodatkowe, 4 boczne. Tory linii Stary Raduszec - Bad Muskau jak i tory przy peronach 1, 2 i 1a oraz do lokomotywowni obecnie zlikwidowane.
 
Chełmica bsz
Bocznica szlakowa usytuowana na 58,66 km linii obsługująca cegielnię Köppe - Otto Martin w Chełmicy.
 
Chełmica  (Helmsdorf, Chełmick)
Przystanek usytuowany na 59,194 km. linii położony na wysokości 135 m npm.
Był tam peron i wiata.
 
Trzebiel bsz.
Bocznica szlakowa usytuowana na 60,8 km linii obsługująca hutę żelaza i stali.
 
Trzebiel  (Triebel, Trzebule)
Stacja 4 kl.  usytuowana na 61,358 km. linii położona na wysokości 150 m npm.
Był tam budynek stacji z magazynem, plac ładunkowy, rampa boczno-czołowa, 2 perony, waga kolejowa 30T, oraz tor główny, główny dodatkowy i boczny ładunkowy. Od stacji odchodziła bocznica do huty szkła.
 
Trzebiel Gródek  (Triebel Sprembergerstrasse, Trzebule Gródek)
Przystanek usytuowany na 62,810 km. linii położony na wysokości 135 m npm.
 
Trzebiel bsz.
Bocznica szlakowa usytuowana na 63,040 km linii obsługująca Kopalnię Węgla Brunatnego.
 
Kamienica n. Nysą Łużycką  (Kemnitz, Kamienica n/Nisą)
Przystanek usytuowany na 64,880 km. linii położony na wysokości 124 m npm.
Był tam budynek stacji,  peron, oraz tor główny  i boczny .
 
Buczyna Bsz KWB
Bocznica szlakowa usytuowana na 65,43km linii obsługująca Kopalnię Węgla Brunatnego "Helen".
 
Buczyna  (Buchenberge)
Przystanek usytuowany na 66,420 km. linii położony na wysokości 127 m npm.
Był tam budynek stacji,  peron, oraz tor główny.
 
Żarki Wielkie  (Groß-Särchen, Żdżary Wielkie)
Stacja 3 kl.  usytuowana na 68,528 km. linii położona na wysokości 107 m npm.
Był tam budynek stacji z magazynem, plac ładunkowy, rampa boczno-czołowa, 2 perony, waga kolejowa 30T, oraz tor główny, główny dodatkowy i 2 boczne ładunkowe. Od stacji odchodziła bocznica do fabryki papieru.
 
Żarki Małe  (Klein Särchen)
Przystanek usytuowany na 71,100 km. linii położony na wysokości 133 m npm.
 
Czaple Chwaliszowice  (Tschöpeln-Quolsdorf, Alt Tschöpeln-Q.)
Stacja 4 kl.  usytuowana na 72,681 km. linii położona na wysokości 141 m npm.
Był tam budynek stacji z magazynem, nastawnią i rampą, plac ładunkowy, 2 perony, waga kolejowa 30T, oraz tor główny, główny dodatkowy i 3 boczne w tym ładunkowy. Od stacji odchodziła bocznica do cegielni.
 
Czaple Odkrywka
Ładownia  usytuowana na 73,73 km linii na terenie żwirowni.
 
Nowe Czaple KWB
Ładownia usytuowana na 74,72 km linii obsługująca Kopalnię Węgla Brunatnego.
 
Nowe Czaple  (Braunsdorf, Neu Tschöpeln-Braunsdorf)
Stacja 3 kl.  usytuowana na 75,347 km. linii położona na wysokości 155 m npm.
Był tam budynek stacji z magazynem i nastawnią, plac ładunkowy, 2 perony, waga kolejowa 32T,rampa boczno-czołowa, oraz tor główny, główny dodatkowy i 2 boczne w tym ładunkowy. Od stacji odchodziły bocznice do cegielni i huty szkła.
 
Łęknica Bsz nr 520
Bocznica szlakowa usytuowana na 76,53 km linii obsługująca Zakłady Metalowe.
 
Łęknica  (Lugknitz, Muskau Ost, Mużaków Wschodni)
Stacja 3 kl.  usytuowana na 77,920 km. linii położona na wysokości 130 m npm.
Był tam budynek stacji z magazynem, nastawnią i rampą, plac ładunkowy, peron, waga kolejowa 50T, oraz tor główny, główny dodatkowy i 4 boczne w tym ładunkowy. Od stacji odchodziły bocznice do cegielni, huty szkła, Fabryki szamotu i kopalni węgla brunatnego.
 
Bad Muskau  (Mużaków)
Stacja 2 kl.  po stronie niemieckiej usytuowana na 77,945 km. linii położona na wysokości 112 m npm.
Był tam budynek stacji,  magazyn z rampą, plac ładunkowy, 2 perony, waga kolejowa, nastawnia, rampa boczno-czołowa oraz tor główny, główny dodatkowy i 5 bocznych w tym ładunkowy. Od strony południowej były 3 tory i rampa boczna od której to biegła kolejka 600mm do zakładu.