D29 - 346     Linia  Liberec - Zittau
Linię otwarto 01.12.1859 roku. Na trasie linii usytuowano 5 mostów, 2 wiadukty, 7 stacji i przystanków oraz 1 bocznicę (Porajów).  Na terenie Polski był przystanek Kopaczów i ładownia Porajów. Po 1945 roku ludność polska nie korzystała z tej linii. Był to tylko tranzyt z Niemiec do Czech. Linia obecnie obsługiwana przez koleje Czeskie i Niemieckie. Przystanki i bocznice na terenie polski są zlikwidowane.  Linia do 1945 roku była w tabeli 161.
Daty otwarcia linii lub odcinków: 01.12.1859
Zmiana ilości torów: Jeden
Elektryfikacja: Brak
Ruch osobowy: Czynny
Ruch towarowy: ???
Zamknięcie lub likwidacja:
Plan linii  Profil wysokościowy

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Liberec Reichenberg 0,000 0,000 374   St 1 01.12.1859     2001    
Machnin Machendorf 5,872 5,872 341   St 4 01.12.1859 Z          
Manchin Hrad   6,810 6,810 330   Po   Po 1945 Z          
Chrast. - Ardelska Hora Engelsberg 7,61 7,61     bsz   1912           *1
Chrast. - Ardelska Hora Engelsberg 8,610 8,610 306   Po   01.12.1859 Z          
Chrastava Kratzau 10,2 10,2     bsz               *2
Chrastava Kratzau 10,549 10,549 289   St 2 01.12.1859         2005  
Bily Kostel n. Nisou Welßkirchen 13,390 13,390 290   St/po 4 01.12.1859 Z          
Chotyne Ketten 17,527 17,527 270   St/Po 4 01.12.1859 Z          
Hradek n. Nisou Grottau 20,1 20,1     bsz               *3
Hradek n. Nisou Grottau 20,203 20,203 270   St 2 01.12.1859         2006  
Hradek n. Nisou Grottau 20,4 20,4     bsz               *4
Kopaczów Oberullersdorf 22,300 22,300 253   Po/-   01.12.1859 L - 1945          
Porajów Gross Poritsch 23,36 23,36 249   Ł/-   01.12.1859 L - 1945         *5
Porajów Gross Poritsch 23,84 23,84     bsz     L - 1945         *6
Zittau Zittau 26,749 26,749 263   St 1 01.12.1859     1939      
Elementy czynne, zamknięte, zlikwidowane.   
St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna (towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka,
Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.
 
*1   Bocznica dawnej elektrowni
*2  Bocznica
*3  Bocznica zakładów Kortan
*4  Bocznica zakładów Vulkan
*5  Ładownia obsługująca cegielnię
*6  Bocznica zakładów (Junkers Flugzeug- und Motorenwerke A.G.)  po 1945 roku był tam szpital.
   
Liberec  (Reichenberg)
Stacja węzłowa 1 klasy kolei czeskich usytuowana na 0,000 (26,6) km linii Liberec - Zittau położona na wysokości 374 m npm.
Stacja ma budynek dworca, hala poczekalni, 5 peronów, lokomotywownię hala dla wagonów motorowych, budynki warsztatowe, magazyny i place ładunkowe. Układ torowy to: grupa 13 torów przy peronach (w tym postojowe), 2 grupy 8 i 6 torów głównych towarowych, 14-17 torów odstawczych w tym ładunkowe, grypa 4 torów postojowych dla loków, oraz kilka bocznic do zakładów i składu surowców wtórnych.
 
Machnin  (Machendorf)
Stacja ajencyjna 4 klasy kolei czeskich usytuowana na 5,872 (20,9) km linii Liberec - Zittau położona na wysokości 341 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, wc, magazyn, peron, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
Układ torowy to tor główny i 1-2 boczne. Obecnie przystanek.
 
Manchin Hrad   (...)
Przystanek kolei czeskich usytuowany na 6,810 (---) km linii Liberec - Zittau położony na wysokości 330 m npm.
 
Chrast. - Ardelska Hora   (Engelsberg)
Przystanek kolei czeskich usytuowany na 8,610 (18,1) km linii Liberec - Zittau położony na wysokości 306 m npm.
Jest tam peron i budynek dworca.
 
Chrastava   (Kratzau)
Stacja 2 klasy kolei czeskich usytuowana na 10,549 (16,2) km linii Liberec - Zittau położona na wysokości 289 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, wc, magazyn, 2 perony, garaż dla loka, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
Układ torowy to tor główny zasadniczy, 2 główne dodatkowe i 4 boczne ładunkowe. Od stacji odchodziła bocznica do zakładu obok stacji.
 
Bily Kostel n. Nisou   (Welßkirchen)
Stacja ajencyjna 4 klasy kolei czeskich usytuowana na 13,390 (13,3) km linii Liberec - Zittau położona na wysokości 290 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, wc, magazyn, peron i plac ładunkowy. Układ torowy to tor główny i 1-2 boczne. Obecnie przystanek.
 
Chotyne   (Ketten)
Stacja ajencyjna 4 klasy kolei czeskich usytuowana na 17,510 (9,2) km linii Liberec - Zittau położona na wysokości 270 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, wc, peron i plac ładunkowy. Układ torowy to tor główny i 1 boczny. Obecnie przystanek.
 
Hradek n. Nisou   (Grottau)
Stacja 2 klasy kolei czeskich usytuowana na 20,203 (6,5) km linii Liberec - Zittau położona na wysokości 270 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, wc, magazyn, peron wyspowy, 2 nastawnie, wagę wagonową, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
Układ torowy to tor główny zasadniczy, 3 główne dodatkowe i 6 bocznych (w tym  ładunkowe).
 
Kopaczów  (Oberullersdorf)
Przystanek po stronie polskiej usytuowany na 22,300 km linii Liberec - Zittau położony na wysokości 253 m npm.
Przystanek wybudowano 01.12.1859 roku. Był tam peron, budynek dróżnika i wc. Po 1945 roku zlikwidowany.
 
Porajów  (Gross Poritsch)
Bocznica po stronie polskiej usytuowana na 23,400 km linii  Liberec - Zittau położony na wysokości 149 m npm.
Prawdopodobnie był tam też niepisany przystanek. Bocznica obsługiwała pobliską cegielnię.
Z czasem przedłużono ją do koszar (późniejszy szpital psychiatryczny). Obecnie bocznica zlikwidowana.
 
Zittau  (Zittau)
Stacja węzłowa 1 klasy kolei niemieckich usytuowana na 26,740 (0,00) km linii Liberec - Zittau położona na wysokości 263 m npm.
Stacja miała budynek dworca, 2 perony, magazyny, 7 nastawni, lokomotywownię, 2 rampy boczno-czołowe, place ładunkowe oraz około 70 torów.