- W 1875 roku otwarto linię Gerlitz -
Frydlant. Ponieważ w 1945 roku granicę Państwową ustalono na
Nysie Łużyckiej część linii pozostała po stronie niemieckiej. Aby
można było korzystać z przejścia granicznego w Zawidowie oraz
umożliwić transport urobku z zagłębia Turoszowskiego w latach 1954-58
linię przebudowano. Wybudowano podg Wilka, Wilka1 i Wilka 2 w celu
połączenia Zawidowa z Węglińcem i zagłębiem Turoszowskim.
Umożliwiało to tranzyt towarów z Niemiec, Szczecina, Turoszowa i
Węglińca do Czech. Linia do 1945 roku była w tabeli 160e, a po 1950
toku w tabeli 252 .
- Daty otwarcia linii lub
odcinków: Wilka
– Wilka 2 03.10.1958, Wilka 2 – Zawidów 01.06.1875, Zawidów –
Frydland 01.07.1875
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: Brak
- Ruch osobowy:
Mikołowa – Zawidów do 03.04.2000, Zawidów – Frydlant do 1948
- Ruch towarowy: Czynny
- Zamknięcie lub likwidacja:
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
- Wilka
- Posterunek odgałęźny wybudowany w 1958 roku
usytuowany na 8,333 km linii Mikułowa - Bogatynia i 0,023 km linii Wilka
- Zawidów położony na wysokości 230 m npm. Jest tam nastawnia Wk oraz semafory
świetlne. Posterunek powstał w celu umożliwienia jazdy składów towarowych z
od strony Bogatyni i Zawidowa w kierunku Węglińca. Między podg Wilka a podg
Wilka 1 była mijanka zlikwidowana około 2005 roku.
-
- Wilka 2
- Posterunek odgałęźny wybudowany w 1958 roku
usytuowany na 0,800 km linii Wilka
- Zawidów i 0,174 km łącznicy Wilka 2 - Wilka 1 położony na wysokości 220 m npm. Jest tam nastawnia Wk2 oraz semafory
świetlne. W latach 2000-04 zlikwidowano łącznicę oraz nastawnię.
-
- Zawidów (Seidenberg)
- Stacja graniczna 3 kl. wybudowana 01.06.1875 roku wraz z linią Gerlitz -
Frydlant. Usytuowana na 2,812 km linii Wilka - Zawidów Frydlant położona na
wysokości 210 m npm. Na stacji był budynek dworca z nastawnią Zd,
magazyn 2 parowozownie, 2 perony, wieża wodna z żurawiem, 2 nastawnie
wykonawcze Zd1 i Zd2, wc, zabudowania gospodarcze, rampa
boczno - czołowa, plac ładunkowy, waga wagonowa i skrajnik. Była też
prywatna rampa boczna. Układ torowy to: tor główny zasadniczy, 3 główne
dodatkowe, 5 bocznych w tym 2 ładunkowe. W latach 2000-2005 zmieniono
semafory na świetlne.
|