- Linia należała do prywatnej
Berlińskiej Spółki o nazwie „Kolej Karkonoska”
- Linia jedno torowa znaczenia
lokalnego o długości 6,9 km. Zaczynała się na stacji kolei
państwowych Mysłakowice a kończyła w Karpaczu. Zaplecze
techniczne mieściło się na stacji Miłków. Budowę linii rozpoczęto w
Miłkowie 15 października 1894 roku. Odcinek do Mysłakowic
ukończono 2 czerwca 1895 roku. Przez 2 świąteczne dni z kolejki
skorzystała 3000 osób, a oficjalnie rozkładowy ruch pociągów
uruchomiono 6 czerwca. Uroczyste otwarcie całej linii nastąpiło 29 czerwca 1895 roku.
Rozkładowe pociągi ruszyły na trasę 1 lipca – 11 par z
Mysłakowic i 2 z Miłkowa. Pociągi o długości 20 osi kursowały z
prędkością 30 km/h. Na trasie linii rozmieszczonych było 2
stacje (Miłków i Karpacz), 2 przystanki (Mysłakowice Orzeł i
Brzezie Karkonoskie) oraz 3 bocznice do Fabryk Papieru w
Miłkowie i Karpaczu (pierwsza najbliżej Miłkowa została w latach
30-tych zlikwidowana). Personel kolejki stanowili: zawiadowca,
2 urzędnicy stacyjni, 2 kierownicy pociągów, konduktor, 2
maszyniści, 3 palacze i toromistrz. Kolejka w początkowym
okresie posiadała: 2 parowozy odpowiednik pruskich T3 (PKP
TKh1), 4 wagony osobowe 2 i 3 klasy oraz 2 wagony pocztowo –
bagażowe. W 1927 roku miała już: 3 parowozy T3, 6 typu ELNA6, 8
wagonów osobowych ,2 pocztowo-bagażowe i 2 robocze. Oprócz
przewozu kuracjuszy i turystów kolej zajmowała się transportem
materiałów i produktów do trzech papierni , tartaku w Miłkowie
oraz produktów rolnych. W 1934 roku po uzgodnieniu z
Kolejami Rzeszy przystąpiono do elektryfikacji linii. Ruch
pociągów elektrycznych zainaugurowano 29 czerwca 1934 roku.
Wymiana rozjazdów oraz elektryfikacja linii pozwoliła zwiększyć
szybkość pociągów do 40 km/h. Na linii kursowały pociągi
zestawione z wagonów silnikowych serii 89 i wagonów doczepnych
serii 51, oraz składy serii 87 i 31. Te ostatnie od 1937 roku z
Wrocławia do Karpacza i Jakuszyc. Po 8 lipca 1945 roku w
porozumieniu z rządem Polski całą trakcję jak i tabor
wywieziono do ZSRR w ramach zdobyczy wojennych. Po przejęciu
linii przez PKP nadano jej nr. D29 - 340. Obsługiwały ją parowozy TKt
48 i Ty2 a w latach następnych SP45, SM42 i SP42 oraz 2 ryflaki.
- Ostatni pociąg rozkładowy do
Karpacza prowadziła 2 kwietnia 2000 roku SP42-001. Po tym
czasie ruch osobowy jak i towarowy zarządzeniem z dnia 23 lipca
2000 roku na linii Mysłakowice – Karpacz całkowicie zawieszono.
Linia do 1945 roku była w tabeli 155a, a po 1945 roku w tabeli
247, a następnie 246.
- Daty otwarcia linii lub odcinków:
Mysłakowice – Miłków 06.06.1895, Miłków – Karpacz 01.07.1895
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: 19.06.1934, zdjęcie trakcji po 08.07.1945 roku.
- Ruch osobowy: Do
23.11.2000
- Ruch towarowy: Do
23.11.2000
- Zamknięcie lub likwidacja:
Zamknięta
23.11.2000
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
- Więcej o historii linii można
przeczytać tutaj:
- Kolejka Karkonoska ŚK 7/2007
str.24-29
- Kumor Leszek,
Malownicze szlaki kolejowe, [w:] Karkonosze, lipiec/sierpień
4/204/95.
- Kućmin Janusz, Kolej żelazna w Sudetach, Zapomniane linie kolejowe, [w:]
Pielgrzymy, Informator Rajdu Sudeckiego, SKPS, Wrocław 1996.
-
- Mysłakowice
(Zillerthal
Erdmannsdorf, Tutońsk)
- Stacja 3 klasy wybudowana
15.05.1882 na 30,377(9,61) km. linii Kamienna Góra – Jelenia Góra na
wysokości 388 m. npm.
- Po otwarciu linii do Karpacza
29.06.1895 roku – stacja węzłowa jednocześnie początkowa dla tej linii.
- Stacja posiadała: budynek dworca z
magazynem, wc, magazyn DT, peron pierwszy przy budynku, peron dwu
krawędziowy zadaszony z przejściem podziemnym między torami 1 i 2, rampa
boczno-czołowa, plac ładunkowy z wagą wozową, wagę wagonową i skrajnik.
A ponadto 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy i 6 bocznych. W
latach 80-tych wybudowano bocznicę do magazynu i składu GS-u położonymi
za stacyjnym placem ładunkowym. Na stację wożono materiały rolne, węgiel
oraz materiały do zakładów lniarskich „Orzeł”. Na stacji ładowano złom
metalowy. Nastawnia w budynku stacyjnym miała skrót Ms. Stacja
posiadała semafory kształtowe.
-
- Mysłakowice Orzeł (Zillerthal
Hotel, Turońsk Gospoda)
- Przystanek wybudowany 02.06.1895 na 1,051 km linii Mysłakowice –
Karpacz na wysokości 405 m. npm.
- Przystanek wybudowany
obok zakładów lniarskich „Orzeł” posiadał peron i wiatę peronową.
-
-
Miłków
(Arnsdorf
in Riesengebirge, Tarantów)
- Stacja 4 klasy wybudowana
02.06.1895 na 3,709 km. linii Mysłakowice -
Karpacz na wysokości 432 m. npm.
- Na stacji mieścił się
zarząd kolejki oraz było jej zaplecze techniczne. Stacja posiadała: Budynek
dworca z magazynem rampą, wc, 2 perony, dwu stanowiskową lokomotywownię
i plac ładunkowy. A ponadto 1 tor główny zasadniczy, 1 główny dodatkowy,
oraz 4 boczne. Nastawnia w budynku stacyjnym miała skrót Mk. Na
stacji były semafory kształtowe. Po zdegradowaniu stacji do przystanku
tory dodatkowe i semafory zlikwidowano. Stacja zaopatrywała bocznice
papierni na linii do Karpacza. 03. 04. 2000 roku zamknięta.
-
- Bocznica Papierni.
- Bocznica szlakowa
wybudowana ok.1900 roku do zakładów papierniczych na 4,568 km. linii
Mysłakowice – Karpacz.
- Około 1930 roku
zlikwidowana.
-
- Bocznica 316 „Marysin”
(Marien
Schleife)
- Bocznica papierni Marysin
wybudowana ok.1895 roku do zakładów papierniczych na 4,744 km. linii
Mysłakowice – Karpacz położona na wysokości 459 m. npm. Po upadku
zakładu bocznicę zlikwidowano w 1995 roku.
-
- Brzezie Karkonoskie
(Birkigt)
- Przystanek oraz
bocznica papierni wybudowany
29.06.1895 na 5,700 km. linii Mysłakowice –
Karpacz na wysokości 494 m. npm. Był tam peron, tor szlakowy, tor
odstawczy i tor do obrotnicy bocznicy.
Po likwidacji przystanku przeklasyfikowano go na bocznicę o nr.
317.
- Po upadku zakładu
bocznicę zlikwidowano w 1995 roku.
-
- Karpacz (Krummhübel, Turońsk lub Krzywa Góra)
- Stacja 4 klasy wybudowana 29.06.1895
na 6,851 km. linii Mysłakowice – Karpacz na wysokości 543 m. npm.
- Stacja posiadała: budynek
stacji magazyn towarowy, wc, magazyn prywatny – później GS-u rampa
boczna, peron , tor główny zasadniczy, tor oblotowy i 3 boczne. W latach
80-tych przebudowano tor oblotowy oraz zamieniono semafory kształtowe na
świetlne. Nastawnia była w budynku dworca i miała skrót Kp. 03.
04. 2000 roku zdegradowana do przystanku. Na koniec roku wraz z
zawieszeniem ruchu zamknięta. Obecnie na torach stacji odbywają się
jazdy drezynami organizowane przez miłośników kolei.
|