- "Kolejka
Izerska" Wybudowana została na zlecenie władz lokalnych siłami Eisenbahnbau -
Gesellschaff Becker & Co. z Berlina. Operatorem ruchu na linii,
którą oficjalnie nazwano "Isergebrigsbahn" zostało przedsiębiorstwo:
Aktiengesetlschaft fur Energiewirtschaft In Berlin. 5 lutego 1908
roku Prezydent Rejencji Legnickiej udzielił koncesję na budowę i
eksploatację kolejki na okres 90 lat. Prace w terenie rozpoczęto w
marcu 1908 roku, a pierwszy etap do Świeradowa Zdroju ukończono 1.11
1909 roku. Podczas budowy musiano wykuwać przy użyciu materiałów
wybuchowych półek skalnych na zboczach Grzbietu Kamienickiego oraz
wybudować most na Kwisie. Odcinek do Świeradowa Nadleśnictwo
ukończono dopiero 29 07.1910 roku. Normalną eksploatację odcinka
Mirsk - Świeradów Zdr. rozpoczęto 31.10.1909 roku, a całego odcinka
od sierpnia następnego roku. Na początku
tabor kolei składał się z 2 parowozów pruskiej serii T9 oraz z 4
wagonów osobowych, 1 pocztowego, 6 towarowych do użytku publicznego
oraz 1 specjalny wagon służbowy służący do przewozu tzw. gazu
świetlnego, którym oświetlano wnętrza budynków, pociągów i
urządzenia zabezpieczenia ruchu kolejowego (czyli na przykład
semafory). W latach 1935-38 zakupiono 2 wagony
motorowe. Kolejka zatrudniała 14 pracowników. Lokomotywy
obsługę techniczną zapewnioną miały na stacji Mirsk, tam też
znajdowała się mała lokomotywownia. W Świeradowie prawdopodobnie
jedynie można było nalać do nich wody. Na trasie linii usytuowano 4
stacje (Mraczkowice, Krobica, Świeradów Zdr., Świeradów Nadl.). Po
1945 roku stacją był tylko Świeradów Zdr. Mroczkowice
zdegradowano do przystanku, Krobicę do przystanku z ładownią a
Świeradów Nadl. do ładowni. Linia do roku 1971 linia miała nr. 190 później w latach 1971 - 80
miała nr.285 a od 1980 roku ma nr. 336. Do maja 1945 roku linia znajdowała się w tabeli 159q, a po 1945 roku w tabeli 251, a następnie
253. Po wojnie linię uruchomiono 03.11.1946 roku.
- Daty otwarcia linii lub odcinków: Mirsk
– Świeradów Zdr. 31.10.1909, Świeradów Zdr. – Świeradów Nadl.
29.07.1910
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: Brak
- Ruch osobowy: Do
11.02.1996, od 07.12.2023
- Ruch towarowy: Do
15.12.1998
- Zamknięcie lub likwidacja: Zamknięcie linii
po
1998 07.12.2023 otwarcie odbudowanej linii.
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
- Więcej o historii linii można
przeczytać tutaj:
- Andrzej
Szynkiewicz „Marzenie
inż. Webera, czyli słów kilka o Kolei Izerskiej”
(linia do Świeradowa) "Turysta Dolnośląski"
9/2003
-
- Mirsk (Friedeberg)
- Stacja 3 kl.
oddana 1.11.1884 roku i usytuowana na 80,244 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 352 m npm.
- Od 1909 roku
stacja początkowa linii Mirsk – Świeradów. Stacja posiada
budynek stacji z magazynem i nastawnią Mk, wc, budynek
mieszkalny i gospodarczy, wieżę wodną, nastawnię wykonawczą Mk1, 2 perony w tym drugi dwu-krawędziowy, parowozownię,
rampę boczno-czołową, 2 place ładunkowe oraz wagę wagonową.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze i 6-7 torów bocznych w
tym ładunkowych.
- Po
zlikwidowaniu odcinka do Pobiednej zmieniono okład torowy
dopasowując do potrzeb PKP.
-
- Mroczkowice
(Egelsdorf,
Jagiełów)
- Przystanek usytuowany na 3,328 km linii Mirsk -
Świeradów położony na wysokości 385 m npm.
- Na stacji był budynek dworca, budynek wc, magazyn, peron
i krótki tor do placu ład. Po 1945 roku był tylko peron i tor główny
szlakowy.
-
- Krobica
(Ullersdorf)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 5,260 km linii Mirsk -
Świeradów położony na wysokości 410 m npm.
- Stacja pierwotnie miała identyczne zabudowania jak
w Mroczkowicach. W późniejszych latach wybudowano murowany budynek
dworca wraz z magazynem. Układ torowy to: tor główny zasadniczy, tor boczny
dodatkowy i boczny ładunkowy. W latach późniejszych od stacji
odchodziła bocznica do tartaku oraz bocznica kopalni surowców
mineralnych.
-
- Świeradów Zdrój (Bad
Flinsberg, Włyńsk)
- Stacja 4 kl. usytuowana na 7,701 km linii Mirsk - Świeradów
położona na wysokości 460 m npm.
- Stacja posiada: budynek dworca z nastawnią Św,
magazyn z rampą boczno-czołową, WC, budynek mieszkalny, plac ładunkowy,
2 perony i żuraw do nawadniania parowozów. Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny
dodatkowy, 4 tory boczne w tym 2 ładunkowe.
-
- Świeradów Nadleśnictwo (Flinsberg Forst, Włyńsk Zapust)
- Stacja usytuowana na 10,500 km
linii Mirsk - Świeradów położona na wysokości 520 m npm.
- Był tam mały budynek dworca, 2 perony i duża boczna
rampa do załadunku drzewa. Układ torowy to tor główny zasadniczy i 3 boczne w
tym jeden ładunkowy i jeden oblotowy. Po 1950 roku wykorzystywana jako ładownia. W
latach 1912-13 spółka Kolei Izerskiej planowała wybudować 15 km
łącznicę do mijanki Zalesie niedaleko przystanku Górzyniec na linii
Jelenia Góra - Korenov.
|