-
Krótka, 10 kilometrowa linia,
będąca odgałęzieniem Kolejki Ząbkowickiej, rozpoczynającym się w
Ciepłowodach. Linia zbudowana w latach 1907-1908 i otwarta 3
listopada 1908 r. przechodziła przez rolnicze tereny, jak również
obsługiwała kamieniołom bazaltu w Targowicy. Przed 1945 r. obsługę
kursów prowadziły wysłużone tendrzaki pruskiej serii T3, dopiero pod
koniec lat 20. zakupiono w zakładach WUMAG/Gorlitz (95 KM, 1926)
wagon motorowy. Linią tą prowadzono za czasów PKP pociągi z
Kamieńca do Ząbkowic, które były skomunikowane w Ciepłowodach z
relacją Brzeg - Strzelin - Kondratowice - Ząbkowice. Brak remontów
skutkowały tym, że średnia prędkość przejazdu pociągów na tej linii
osiągnęła 14 km/h. Pociągi trasę pokonywały w 46 minut. 29
maja 1988 roku zawieszono przewozy osobowe. Jeszcze przez rok
obsadzony był posterunek na małym dworcu w Henrykowie. Pociągi
towarowe do kamieniołomu w Targowicy kursowały do 1992 r. W 2002 r.
podjęto decyzję o likwidacji linii
- Daty otwarcia linii lub odcinków: 01.11.1908
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: Brak
- Ruch osobowy: Do 1987 roku.
- Ruch towarowy: Do 1992 roku.
- Zamknięcie lub likwidacja: Zamknięcie linii 23.01.2002 roku.
- Dodatkowe informacje:
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
-
Henryków (Heinrichau)
-
Stacja węzłowa 3 kl. usytuowana na 51,256 (51,20) km linii Wrocław -
Międzylesie oraz 0,000 początkowa ( 37,3 końcowa) linii Henryków - Ciepłowody położona
na wysokości 190 m npm. Stacja posiadała budynek dworca, wc, budynki gospodarcze, 2 magazyny, 2
nastawnie Hr i Hr1, rampę boczno-czołową, rampę boczną,
plac ładunkowy oraz 2 perony. Z tyłu za budynkiem dworca był peron linii
do Ciepłowodów. Układ torowy to: 1 tor główny zasadniczy, 2 główne dodatkowe, 2
ładunkowe. Linia do Ciepłowodów miała tor główny i oblotowy dla loka.
-
- Stary Henryków (Alt Heinrichau)
- Przystanek usytuowany na 4,076 (33,3) km linii Henryków -
Ciepłowody położony na wysokości 240 m npm.
- Był tam
budynek dworca, peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: tor
główny zasadniczy i ładunkowy.
-
- Targowica (Tarchwitz, Tarchowice)
- Przystanek usytuowany na 6,126 (31,2) km linii Henryków -
Ciepłowody położony na wysokości 263 m npm.
- Był tam
budynek dworca, 2 perony i plac ładunkowy. Układ torowy to: tor
główny zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy.
-
- Racz (Raatz)
- Ładownia
usytuowana na 8,49 (28,8) km linii Henryków - Ciepłowody
położony na wysokości 2675 m npm. Był tam
tor ładunkowy i przy nim droga ładunkowa.
-
- Ciepłowody (Tepliwoda, Lauenbrunn, Ciepławoda)
-
Stacja węzłowa
4 kl. usytuowana na 9,990 (27,3) km linii Henryków - Ciepłowody oraz
20,215 km linii Kondratowice - Ząbkowice Śl.
- (początkowa
0,00 linii Ciepłowody - Kondratowice) położona
na wysokości 275m npm. Stacja posiadała budynek dworca
z magazynem, wc, wieże wodną, 2 perony i dwu-stanowiskową
parowozownię, dużą rampę boczną i plac ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny
dodatkowy, 2 ładunkowe i 2 trakcyjne.
|