- Jednotorowa prywatna
linia znaczenia trzeciorzędnego. Koncesję na budowę linii wraz z
odgałęzieniem do Mąkolna oraz jej użytkowanie przez 99 lat otrzymał
właściciel okolicznych fabryk Hermann Gütter. Prace rozpoczęto w
1898 roku. Linia miała początek na Małym Dworcu usytuowanym na
południe od państwowej stacji Kamieniec Ząbkowicki. Na trasie linii
wybudowano 3 przęsłowy most na rzece Nysa Kłodzka, trzy przystanki (Byczeń,
Sosnowa Śl. i Płonica Śl. – pierwsze dwa z torami ładunkowymi),
jedna stacja (Złoty Stok) i bocznice (do cegielni w Byczeniu i
żwirowni w okolicach Małego Dworca). Linię otwarto
3.11.1900 roku. Obsługiwało ją w dni robocze 3 pary pociągów.
Kolejka zatrudniała 13 osób i posiadała 3 parowozy T3, 2 wagony
osobowe 2/3 klasy, 2 wagony 3 klasy, 2 pocztowo-bagażowe, 16
odkrytych i 2 kryte wagony towarowe, 2 wagony do przewożenia
dłużnicy, 3 wapniarki i 1 wagon roboczy. Z powodu wzrostu cen
materiałów odgałęzienia do Mąkolna nigdy nie wybudowano. W latach
1912/13 wybudowano bocznicę o dł. 220 m odgałęziającą się na 11,48
km linii do nowo wybudowanej fabryki lontu. W 1917 roku po
przebudowie stacji Kamieniec Ząbkowicki linię wprowadzono na stację
przy 4 peronie a tory małego Dworca wykorzystywano jako bocznicę CPN
i bocznicę żwirowni.
- Po zawieszeniu ruchu
osobowego w 1998 roku oraz towarowego w 1997 roku (w skutek powodzi
uszkodzony został most i jego przyczółek) PKP linię zamknęło a
następnie zlikwidowano. Linia do1945 roku była w tabeli 157g, a po 1945
roku w tabeli 239.
- Daty otwarcia linii lub odcinków: Linia otwarto 03.11.1900 roku.
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: Brak
- Ruch osobowy: Do 28.05.1989
- Ruch towarowy: Do lipca 1997
- Zamknięcie lub likwidacja: Zamknięta w 1998 roku,
likwidacja 2017r.
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
*1
Prawdopodobnie pierwotny układ Małego Dworca był w okolicach obecnej
bocznicy CPN
*2 Była tam bocznica do cegielni zlikwidowana około
1970 roku.
*3 Bocznica
zakładów chemicznych.
- Więcej o historii linii można przeczytać
tutaj:
- Rafał Wiemicki Kamieniec - Złoty stok (Turysta Dolnośląski)
- Przemysław Dominas
Prywatna kolej Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok ŚK 10/2011
- Michał Jerczyński
Linia Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok pod zarządem PKP ŚK 10/2011
- Kamieniec
Ząbkowicki – Mały Dworzec
(Kamenz )
- Stacja początkowa linii
Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok oddana
03.11.1900 roku położony na wysokości 263 m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca,
magazyny, wc, peron i budynki pracowników. Układ torowy to tor
główny i oblotowy oraz odgałęzienie do bocznicy żwirowni (b.622) i
do stacji państwowej. Po modernizacji stacji Kamieniec Ząbkowicki w
1917 roku linię wprowadzono na stację do peronu 4-go. Była tam
obrotnica i tory od obsługi przewozów towarowych. Dotychczasowe
tory Małego Dworca przekształcono w bocznicę CPN i bocznicę żwirowni
którą to zlikwidowano w latach 50-tych.
-
- Byczeń
Cegielnia
- Bocznica szlakowa położona na 2,2
km linii Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok. Data budowy ok. 1901
roku.
- Bocznicę zlikwidowano w latach
60-tych.
-
- Byczeń (Baitzen)
- Przystanek z ładownią wybudowany
03.11.1900 roku położony na 3,252
km linii Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok na wysokości 283 m npm.
Przystanek posiadał budynek dworca, wc, przepompownię, peron plac
ładunkowy i żuraw do nawadniania parowozów. Układ torowy to: tor
główny zasadniczy i boczny ładunkowy. Tor ładunkowy zlikwidowano w
latach 70-tych.
-
- Sosnowa Śl.
(Walmsdorf, Rogowska)
- Przystanek z ładownią wybudowany
03.11.1900 roku położony na 6,291
km linii Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok na wysokości 280 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, wc, peron, waga wozowa i plac
ładunkowy. Układ torowy to tor główny i
boczny ładunkowy. Ten ostatni zlikwidowany w latach 50-tych.
-
- Płonica Śl.
(Dörndorf)
- Przystanek z ładownią wybudowany
03.11.1900 roku położony na 9,151
km linii Kamieniec Ząbkowicki – Złoty Stok na wysokości 298 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, wc i peron. Układ torowy to tor
główny i boczny ładunkowy. Ten ostatni zlikwidowany w latach
50-tych.
-
- Złoty Stok
b. 617
- Bocznica szlakowa zakładów
chemicznych położona na 11,2 km linii Kamieniec Ząbkowicki – Złoty
Stok. Data budowy ok. 1912 roku.
-
- Złoty Stok (Reichenstein,
Rychłowiec)
- Stacja końcowa wybudowana
03.11.1900 roku położona na
11,774km linii Kamieniec Ząbkowicki
– Złoty Stok na wysokości 324 m npm. Stacja posiadała: budynek
dworca, magazyn, wc, peron, dwustanowiskową parowozownię, rampę
boczno-czołową, rampę boczną do załadunku wapna, plac ładunkowy,
dźwig, wagę wagonową i skrajnik. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy, główny dodatkowy i 5 bocznych w tym ładunkowe.
- W latach 70-90 rozebrano kilka
torów a po wstrzymaniu ruchu osobowego stację przemianowano na
ładownię.
|