D29 - 332     Linia  Nowy Świętów - Sławniowice Nyskie
  • Jednotorowa linia drugorzędna wybudowana przez koleje Pruskie z Nowego Świętowa do przygranicznych Sławniowic. Z powodu małego zainteresowania przez stronę austriacką o przedłużeniu linii do Pisecna nigdy nie przekroczyła granicy. Linię obsługiwało 4-6 par pociągów.
    Były to autobus szynowy VT135 z doczepą VB140 z lokomotywowni w Nysie. W czasie wojny linię obsługiwały parowozy BR64 z dwoma wagonami.
    Z powodu uszkodzenia mostu na rzece Biała Głuchołaska ruch wstrzymano aż do roku 1948. Ruch towarowy związany był z obsługą kamieniołomu
     w Sławniowie, papierni w Rudawie i cegielni w Łączkach.

     

  • Daty otwarcia linii lub odcinków: 15.11.1894 roku.
    Zmiana ilości torów: Jeden
    Elektryfikacja: Brak
    Ruch osobowy: Do 1961 roku.
    Ruch towarowy: Do 1965
    Zamknięcie lub likwidacja: Linia rozebrana w 1992 roku.
    Plan linii 

    Nazwy

    Kilom. Wys. Znak Rodzaj Kl

    Data

    Gale
    ria
    Rysunki z lat : *
    Obecna Wcześniejsze Otwarcia Zamk./Likw.
    Nowy Świętów Deutsch Wette, Witów 0,000 279 NŚw St 2 01.11.1875       1991    
    Dłużnica boczn. PFP I   2,900     Bsz   15.11.1894 01.01.1987         1
    Dłużnica Rothfest 3,056 255   Poł   15.11.1894 01.01.1987          
    Dłużnica boczn. PFP II   3,476     Bsz   po 1952 01.01.1987         2
    Bsz Łączki   5,80     Bsz   15.11.1894 01.01.1987         3
    Biskupów  Bischofswalde, Biskupice k. Witowa, BIskupice Nyskie 8,250 265   Poł   15.11.1894 01.01.1987   1943      
    Burgrabice Borkendorf, Borkowice k. Witowa 10,763 304   Po   15.11.1894 01.01.1987     1946    
    Sławniowice Nyskie Groß Kunzendorf, Kończyce Wielkie, Kunów k.Witowa, Sławniowic 12,724 324   St 4 15.11.1894 01.01.1987     1950    
    St - stacja węzłowa (dawna), elementy czynne, zamknięte, zlikwidowane.
    St. - stacja, Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.
     
    *1 Pierwsza bocznica papierni w Dłużnicy.
    *2 Druga bocznica papierni w Dłużnicy.
    *3 Bocznica do cegielni w Łączkach.

     

    Więcej przeczytać można tutaj:
    Świat Kolei 1/2004 str. 22-23 "Nowy Świętów - Sławniowice Nyskie"
    Nowy Świętów  (Deutsch Wette, Witów)
    Stacja węzłowa 2 kl. wybudowana na 127,228 km linii Katowice - Legnica i początkowa dla linii  do Sławięcic i Głuchołazów położona na wysokości 279m npm.
    Stacja posiada: budynek dworca między peronami z nastawnią NŚw, nastawnię NŚw1, wc, 4 perony, magazyn towarowy, plac ładunkowy, pomieszczenie gospodarcze, wagę wagonową i wozową, skrajnik, rampę boczno-czołową i rampę boczną.
    Układ torowy to: 4 tory główne zasadnicze, 2 tory główne dodatkowe, 3 tory  odstawcze, 1 łącznikowy, 3 postojowe i 2 ładunkowe.
     
    Dłużnica bsz. PFP I
    Bocznica Państwowej Fabryki Papieru usytuowana na 2,900 km linii Nowy Świętów - Sławniowice Nyskie.
     
    Dłużnica  (Rothfest)
    Przystanek z ładownią usytuowany na 3,056 km linii Nowy Świętów - Sławniowice Nyskie położony na wysokości 255m npm.
    Był tom budynek dworca, peron, tor główny i tor boczny. Prawdopodobnie w późniejszych latach 50-tych wybudowano jeszcze 2 tory oraz bocznicę nr. II.
     
    Dłużnica bsz. PFP II
    Bocznica Państwowej Fabryki Papieru usytuowana na 3,476 km linii Nowy Świętów - Sławniowice Nyskie.
     
    Łączki Bsz 
    Bocznica cegielni Łączki usytuowana na 5,80 km linii Nowy Świętów - Sławniowice Nyskie.
     
    Biskupów  ( Bischofswalde, Biskupice k. Witowa, Biskupice Nyskie)
    Przystanek z ładownią usytuowany na 8,250 km linii Nowy Świętów - Sławniowice Nyskie położony na wysokości 265m npm.
    Był tam budynek dworca (spłoną i został rozebrany), peron, tor główny i ładunkowy.
     
    Burgrabice  ( Borkendorf, Borkowice k. Witowa)
    Przystanek  usytuowany na 10,763 km linii Nowy Świętów - Sławniowice Nyskie położony na wysokości 304m npm.
    Był tam peron i wiata.
     
    Sławniowice Nyskie  (Groß Kunzendorf, Kończyce Wielkie, Kunów k. Witowa, Sławniowic)
    Stacja końcowa 4 kl. usytuowana na 12,724 km linii położona na wysokości 324m npm.
    Był tam: budynek dworca z magazynem, wc, peron, rampa boczno-czołowa i plac ładunkowy, i waga kolejowa 30T.
    Układ torowy to: tor główny zasadniczy tor oblotowy, tor pod magazyn, 1 tor ładunkowy pod rampę.