- Linię wybudowano jako
odgałęzienie boczne od Trasy Podsudeckiej. Miała ona za zadanie
połączenia Jawora i Bolkowa oraz obsługa powstałych na
trasie linii kamieniołomów. Były tam kamieniołomy w Czernicy,
Zimniku, Gniewkowie i Borowiu. Linię oddano 15.10.1896 roku. Na
trasie linii usytuowano 2 stacje (Czernica i Borów), 1 przystanek z
ładownią (Siekierzyce). Na
trasie były 4 bocznice do kamieniołomów. Dwie odchodziły od stacji
Czernica w tym jedna do Zimnika i dwie od stacji Borów w tym jedna
do Dzirżkowa. Około 1995 roku po likwidacji stacji Czernica
pozostała jedna bocznica szlakowa do Zimnika, oraz przesunięto
rozjazd bocznicy w Dzierżkowie przez co stała się bocznicą szlakową.
Obecnie tory między Roztoką a Borowiem porozkradano, a w
Borowiu są tylko tory od oblotu składu. Dalej w stronę Jawora linia
przejezdna i ruch towarowy czynny.
Do 1971 roku linia miała nr.215b. Po 1971 r. miała nr. 295 a ostatecznie ok.1974 roku nadano jej nr. 331. Linia do
1945 roku była w tabeli 156f, a po 1945 roku w tabeli 248 do SRJ.
- Daty otwarcia linii lub
odcinków:
15.10.1896
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: Brak
- Ruch osobowy: Do
1991
- Ruch towarowy: Borów
– Roztoka do 1991 Czynny na odcinku Jawor - Borów
- Zamknięcie lub likwidacja:
Odcinek Roztoka – Borów - rozebrane tory
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
- *1 Stację i bocznicę 413 zlikwidowano
w 2005 roku. Pozostała tylko czynna bocznica 414 „Zimnik”.
-
- Jawor
( Jauer)
- Stacja 2 klasy oddana
do użytku 16.12.1856 roku. Stacja usytuowana na 262,333 km
linii Katowice – Legnica, 30,365 km linii Malczyce – Jawor i
początkowa dla linii Jawor – Roztoka. Położona na wysokości 195
m. Skrót nastawni –„ Jw.”Od 15.10.1896 roku po
wybudowaniu linii do Roztoki stała się stacją węzłową.W 1902 roku po otwarciu linii
do Malczyc stacja Jawor była stacją węzłową o czterech
kierunkach linii.
- Stacja posiada 2 perony, duży
budynek dworca, duży osobny budynek magazynowy, 2 place
ładunkowe z rampom boczno-czołową, wagę wagonową i wozową,
skrajnik, 2 nastawnie Jw i Jw1, wieżę wodną oraz
składy węgla. Była też parowozownia. Ze stacji odchodziła
bocznica do zakładów chemicznych (po 50 roku „Pollena”i zakładów metalowych. Po wybudowaniu Zakładów
Kuzienniczych wybudowano do nich także bocznicę.
-
- Siekierzyce (Seckerwitz)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 4,559 km linii Jawor
- Roztoka położony na wysokości 206 m npm. Otwarty
15.10.1896
roku. Był tam budynek dworca z magazynem i rampą, wc, budynek
mieszkalny i gospodarczy, peron i plac ładunkowy. Układ
torowy to: tor główny zasadniczy i boczny ładunkowy. Około 1980
roku zdemontowano tor ładunkowy i pozostał przystanek który to
zamknięto po wstrzymaniu na linii przewozów osobowych w 1991
roku.
-
- Czernica (Dornuerg,
Darnów)
- Stacja 4 klasy usytuowana
na 6,817 km linii Jawor - Roztoka położony na wysokości
220 m npm. Otwarty 15.10.1896 roku.
Był tam budynek dworca, wc, budynek mieszkalny i gospodarczy i 2
perony. Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny
dodatkowy i 1-2 boczne. Od stacji odchodziły 2 bocznice. Jedna do
pobliskiego kamieniołomu i druga do kamieniołomu Zimnik. około 1950
roku stację zdegradowano do przystanku a po 1975 roku zlikwidowano
bocznicę do pobliskiego kamieniołomu.
-
- Dzierżków - Gniewków (Dätzdorf)
- Bocznica szlakowa kamieniołomu
usytuowana na 9,39 km
linii Jawor - Roztoka położony na wysokości 225 m npm. Otwarta około 1930
roku. Do lat 50-tych była bocznicą stacji Borów. Później tor
wyprowadzono bezpośrednio z toru głównego linii. Bocznica ma tor
ładunkowy, tor do oblotu dla loka i garaż loka.
-
- Borów (Bohrauseifersdorf,
Gniewomirowice)
- Stacja 3 klasy usytuowana na 10,241 km linii Jawor -
Roztoka położony na wysokości
225 m npm. Otwarta 15.10.1896 roku.
Był tam budynek dworca z nastawnią magazynem oraz restauracją, wc,
2 perony, nastawnia wykonawcza i posterunek przejazdowy. Układ
torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i 7 bocznych
w tym 1 przy placu ładunkowym i 4 przy rampach załadowczych
kamienia. Od stacji odchodziły 3 bocznice. Jedna do kamieniołomu
Dzierżków a dwie do pobliskiego kamieniołomu. Po zawieszeniu w
1991 roku przewozów osobowych stację zdegradowano do ładowni. W
następnych latach wycięto część torów dodatkowych a tory w
kierunku Roztoki rozkradziono. W 2007 roku niebyło już torów
przy rampach oni możliwości odlotu składu przez loka. W 2009
roku poprawiono rozjazdy i zrobiono tor oblotowy dla loka.
-
- Roztoka (Rohnstock, Roztok nad Nisą Szaloną)
- Stacja
węzłowa 3 klasy usytuowana na 14,313 km linii Jawor - Roztoka
oraz 46,184 km linii Malczyce - Marciszów położony na wysokości
240 m npm. Otwarta 01.12.1890 roku.
Był tam budynek dworca z magazynem, wc, budynki mieszkalne
i gospodarcze, 2 nastawnie Rt i Rt1, 2 perony
dwu krawędziowe zadaszone z przejściami podziemnymi, rampa
boczno-czołowa, skrajnik i plac ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze 2 główne dodatkowe i 2 boczne w tym jeden
ładunkowy a drugi do rampy. Po wstrzymaniu przejazdów osobowych w
1996 roku na linii Strzegom - Bolków stację zdegradowano do ładowni.
W 2005 roku czynny był tylko jeden tor w kierunku Jaworzyna Śl. -
Bolków.
|