- Kolej Sowiogórska
- Ponieważ główne magistrale kolejowe w
okolicach Gór Sowich omijały szereg uprzemysłowionych
miejscowości postanowiono wybudować linię kolejową przecinającą
Góry Sowie. Umożliwiło by to zaopatrzenie w węgiel z okolic
Ścinawki i Nowej Rudy zakładów włókienniczych w okolicach
Bielawy, Pieszyc i Dzierżoniowa. Na podstawie ustawy o kolejach
drugo i trzecio rzędnych powstała spółka Kolej Sowiogórska która
wybrała firmę Lenz & Co do eksploatacji linii. Prace przy linii
ruszyły 12.września 1899 roku. 01.06.1900 roku otwarto pierwszy
odcinek o długości 7 km Dzierżoniów - Pieszyce. Kolejny odcinek
do Bielawy Zachodniej o długości 3,7 km gdzie miała być wspólna
stacja z kolejami państwowymi ukończono 01.10.1900 roku.
Odcinek o długości 15,4 km do Srebrnej Góry oddano 12.12.1900
roku. Ponieważ kolejny odcinek przebiegał przez strome góry na
odcinku Srebrna Góra - Nowa Wieś Kłodzka musiano zastosować
dodatkową szynę zębatą. Przy budowie tego odcinka w ramach
ćwiczeń pomagał oddział wojsk kolejowych. Ostatecznie odcinek
Srebrna Góra - Ścinawka Średnia o długości 19,3 km ukończono
5.08.1902 roku. Na odcinku tym musiano wybudować 2 ceglane mosty
oraz liczne wykopu w terenie górskim. Od linii odgałęziały się 2
bocznice. Pierwsza w Bielawie Zach. o dł. 2,2 km do
zakładów w Żerominie, druga o dł. 2,3 km ze Słupca do
kopalni Jana Chrzciciela. W Dzierżoniowie umieszczono Inspekcję Ruchu
odpowiedzialną za eksploatację linii oraz główną parowozownię i
warsztaty. Na trasie linii usytuowano 4 ważniejsze
stacje Dzierżoniów Mały Dworzec, Bielawa zach., Srebrna Góra,
Wolibórz, Ścinawka Śr. Mały Dworzec), 11 przystanków z
ładowniami (Pieszyce Dolne, Pieszyce Środkowe, Pieszyce Górne,
Bielawa Nowa, Ostroszowice, Grodziszcze, Jemna, Nowa Wieś
Kłodzka, Dzikowiec Kłodzki, Słupiec Kłodzki, Słupiec Dolny), 1
Przystanek z mijanką (Srebrna Góra Twierdza), 2 punkty
przystankowe (Pieszyce Stadion, Kamieniczki) i 2 bocznice. W
latach późniejszych przystanek Słupiec Kłodzki przemianowano na
stację, a w Dzierżoniowie wybudowano bocznicę do zakładów
włókienniczych.
- Kolej Stołowogórska
- W 1900 roku zapadła decyzja o budowie linii o
długości 9,5 km ze Ścinawki Średniej do Radkowa. Prace
projektowe powierzono firmie Lenz & Co. Dla zapewnienia większej
rentowności postanowiono połączyć ją z kolejką Sowiogórską
korzystając z jej personelu i taboru oraz przedłużyć linię do
odległych o 1,75 km kamieniołomów. Potencjalnymi klientami miały
być lasy państwowe, tartak, gazownia miejska, browar i
gorzelnia. Zezwolenie na budowę trzeciorzędnej linii
normalnotorowej uzyskano 1.08.1901 roku a 21.12.1901 roku
na zebraniu akcjonariuszy uchwalono rozszerzenie spółki
"Kolej Sowiogórska" na odcinek linii Ścinawka Śr. - Radków.
Projekty linii zatwierdzono w styczniu 1902 roku i od razu
ruszyły roboty ziemne. Budowa miała być ukończona 28.11.1903 roku.
Budowę odcinka ukończono 27.11.1903 roku. Otwarcie dla przewozów
osobowych i towarowych odbyło się 1.12.193 roku. Na linii
usytuowano 1 stację (Radków), 1 przystanek z ładownią (Ścinawka
Radkowska), 2 punkty przystankowe (Ratno-Wambierzyce, Ratno
Górne), i 1 ładownię (Szczeliniec). W 1913 roku w Ścinawce Średniej wybudowano
bocznicę o długości 1 km do elektrowni oraz do Rolniczej
Spółdzielni Handlowej. Kolejka w 1902 roku posiadała: 8
parowozów 11 wagonów osobowych, 2 pocztowe i 95 towarowych. W
1909 roku miała już: 15 wagonów osobowych, 2 pocztowe, 2
bagażowe, 105 towarowych, i 5 technicznych. W 1925 roku stan
wagonów osobowych wzrósł do 25 a pocztowych do 5. Zakupiono też
1 dźwig i 2 pługi odśnieżne. W 1905 roku w Srebrnej Górze i
Woliborzu zainstalowano obrotnice do obracania pługów
odśnieżnych. Z posiadanych 8 parowozów 5 było przeznaczonych do
obsługi odcinków Dzierżoniów - Srebrna Góra i Wolibórz - Ścinawka - Radków. Były to
trzyosiowe tendrzaki z fabryki Vulcan. Odpowiadały one pruskim
typom T7. Do obsługi odcinka górskiego Srebrna Góra - Wolibórz
zakupiono3 ciężkie parowozy z systemem zębatym. Odcinek górski między Srebrną Górą a
Woliborzem sprawiał duże problemy. Uwoziła się skarpa na tory
oraz popękały podstawy obu mostów a na naprawy niebyło
pieniędzy. Międzyczasie nastąpił ogólnoświatowy kryzys
gospodarczy. W związku z bardzo złym stanem odcinka górskiego
całkowicie wstrzymano na nim przewozy. Ponieważ odcinek ten dla
firmy eksploatującej linię był uciążliwy w l933 roku wystąpiono
z wnioskiem o rozebranie odcinka od Srebrnej Góry do Srebrnej
Góry Twierdza. Uzyskano zgodę i w późnym latem przystąpiono do
demontażu odcinka. W 1934 roku rozebrano dalszy odcinek do Nowej
Wsi Kłodzkiej. Po przejęciu linii przez PKP odcinek Dzierżoniów
Śl. - Srebrna Góra Ząbkowice Śl. otrzymał wg. D29 nr. 318.
Linia Dzikowiec Kł. - Nowa Ruda Słupiec - Radków otrzymała numer 327.
- Daty otwarcia linii lub odcinków: Srebrna Góra - Ścinawka Śr. 05.08.1902, Ścinawka Śr.
- Radków 01.12.1903.
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: Brak
- Ruch osobowy: Na odcinku Srebrna Góra - Ścinawka Śr. do 1931 roku, Ścinawka Śr. - Radków do
1987 roku.
- Ruch towarowy: Na odcinku Srebrna Góra - Ścinawka Śr. do 1931 roku, Ścinawka Śr. - Radków do
1987 roku. Czynny jest tylko odcinek Ścinawka Śr. - Nowa Ruda
Słupiec.
- Zamknięcie lub likwidacja: Odcinek Srebrna Góra - Wolibórz rozebrano około 1934
roku. Odcinek Wolibórz - Dzikowiec Kł. rozebrano około 1978 roku, Odcinek Ścinawka Śr. - Radków
rozebrano w 1999 roku.
- Dodatkowe informacje:
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
- *1 Po 1945 od dawnej stacji wybudowano bocznicę do
kopalni wapienia.
- *2 Bocznica Kopalni Węgla "Johann Baptista" i
ładowni kruszywa.
-
- Więcej o historii linii można przeczytać
tutaj:
- Scheer Andrzej, Zapomniane linie kolejowe w
województwie wałbrzyskim, [w:] Rocznik Świdnicki,
Świdnica 1984
- Jerczyński Michał, Koleje zębate,
[w:] Młody Technik, 6/91 s. 14–21.
- Michał Jerczyński Ścinawka Średnia ŚK 5/2008 str.
42
- Leszek Kumor, Andrzej
Ubysz
Kolejka
Sowiogórska (Eulengebirgsbahn)
- Rafał
Wiernicki Kolej
Stołowogórska (Ścinawka Średnia -
Radków)"Turysta
Dolnośląski".
- Michał Jarczyński i Tomasz Przerwa książka
"Kolej Sowiogórska"
- Srebrna Góra
Miasto
(TSilberberg)
- Stacja 3 klasy
usytuowana na 12,711 km linii Ząbkowice Śl. - Dzierżoniów (0,00
km linii Ząbkowice - Srebrna Góra i 26,19 km linii Dzierżoniów -
Radków) położona na wysokości
394m npm.
- Stacja posiadała budynek
dworca z magazynem i nastawnią, 3 perony, wieżę wodną,
dwu-stanowiskową parowozownię, wagę wozową, rampę czołową i plac
ładunkowy. Po 1945 roku wybudowano osobny magazyn i kilka
budynków gospodarczych.
- Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 7 bocznych w tym 2
ładunkowe i 2 trakcyjne.
-
- Srebrna Góra Twierdza (Silberberg — Festung)
- Przystanek usytuowany na
(30,32) km linii Srebrna Góra - Radków położony na wysokości 569
m npm.
- Był tam budynek dworca, peron
i mijanka (tor główny zasadniczy i główny dodatkowy). Tu
zaczynał się odcinek kolei zębatej.
-
- Nowa Wieś
Kłodzka (Neudorf)
- Stacja ajencyjna 4 klasy
usytuowana na (32,75) km linii Srebrna Góra - Radków położona na
wysokości 520 m npm.
- Stacja posiadała budynek
dworca z magazynem, peron i plac ładunkowy.Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy. Tu kończył się odcinek kolei zębatej. Po 1945 roku wykazywana jako
przystanek.
-
- Wolibórz
(Volpersdorf)
- Stacja 4 klasy
usytuowana na (35,00) km linii Srebrna Góra - Radków położona na
wysokości 509 m npm.
- Stacja posiadała budynek
dworca z magazynem, peron, obrotnica i plac ładunkowy. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy. Pociągi zmieniały tu
kierunek jazdy.
-
- Dzikowiec
Kłodzki (Ebersdorf)
- Stacja ajencyjna 4 klasy
usytuowana na (37,25) km linii Srebrna Góra - Radków położona na
wysokości 475 m npm.
- Stacja posiadała budynek
dworca z magazynem, peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek.
-
- Bocznica kopalni węgla nr. 304 (...)
- Bocznica kopalni węgla Jan
Baptysta usytuowana na (39,00) km linii Srebrna Góra -
Radków.
- Po 1945 roku linię
przebudowano i bocznica do kopalni odchodziła na stacji Nowa
Ruda Słupiec, a stary odcinek przejęła kopalnia gabra Słupiec.
- W latach 60-tych częściowo
zlikwidowana.
-
- Nowa Ruda
Słupiec (Schlegel)
- Stacja 4 klasy
usytuowana na 0,000 (40,38) km linii Srebrna Góra - Radków
położona na wysokości 427 m npm.
- Stacja miała budynek dworca,
magazyn, wc, budynek gospodarczy, 2 perony i plac ładunkowy. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy. W latach późniejszych
wybudowano nastawnię "NRS" oraz dodano jeden tor
towarowy. Zaraz za przejazdem
odgałęziała się nowo wybudowana bocznica do kopalni węgla i
kruszywa.
-
- Słupiec Dolny
(Nieder Schlegel)
- Przystanek z ładownią
usytuowany na 1,800 (42,18) km linii Srebrna Góra - Radków
położona na wysokości 401 m npm.
- Był tam budynek dworca, peron
i rampa ładunkowa urobku z kamieniołomu. Był tam tor główny i
ładunkowy.
- Była tu
ładownia kamienia z pobliskich kamieniołomów czerwonego
piaskowca. Przystanek zlikwidowano 1 stycznia 1972 r.
-
- Ścinawka Średnia (Mittelsteine)
- Stacja 2 klasy usytuowana na
14,067 (381,71) km linii Kłodzko Gł. - Wałbrzych Gł., 5,101
(45,48) km linii Srebrna Góra - Radków i
- początkowa linii do
stacji Otovice Zastawka położona na wysokości 352 m npm.
- Stacja miała budynek dworca,
magazyn, wc, budynki gospodarcze i techniczne, 2 place
ładunkowe, suwnicę towarową, wagę wozową i wagonową, skrajnik,
rampę boczno-czołową i 2 nastawnie "ŚŚ" i "ŚŚ1".
Ponadto była dwustanowiskowa parowozownia z obrotnicą i wieża
wodna. Stacja miała 4 perony. Pierwszy obsługiwał linię do
Tłumaczowa i Otovic, drugi wyspowy linię Wałbrzych - Kłodzko.
Pozostałe dwa były na terenie Małego Dworca do obsługi
linii Dzierżoniów - Radków. Mały Dworzec miał własny budynek
dworca , wc, plac ładunkowy i wagę wagonową.
- Układ torowy to: Po stronie
linii Wałbrzych - Kłodzko 3 tory główne zasadnicze, 2 główne
dodatkowe, 13 bocznych w tym ładunkowe.
- Po stronie linii
Sowiogórskiej - 2 główne zasadnicze i 5 bocznych w tym ładunkowy.
Od stacji odchodziły bocznice do: cegielni, tartaku i
elektrowni. Ponieważ stacja była stacją graniczną były oddzielne
pomieszczenia dla urzędników pruskich i austriackich. Magazyn
podzielony był na 2 części dla celników pruskich i osobne
skrzydło dla celników austriackich. Parowozownia była do obsługi
linii do Tłumaczowa i Brounova. Linia ta była administrowana i
obsługiwana przez koleje austriackie a później czeskie.
-
- Ścinawka
Radkowska (Steine, Kamienno)
- Przystanek usytuowany na
7,502 (47,92) km linii Srebrna Góra - Radków położony na
wysokości 325 m npm.
- Był tam nieduży budynek
dworca, peron, droga ładunkowa, tor główny i boczny ładunkowy.
-
- Ratno Dolne (Nieder Rethen,
Ratno Wambierzyce)
- Przystanek z ładownią
usytuowany na 10,062 (50,48) km linii Srebrna Góra - Radków
położony na wysokości 356 m npm.
- Był tam budynek dworca, wc i
peron. W latach 1939-40 wybudowano 2 tory boczne i plac
ładunkowy.
-
- Ratno Górne (Ober Rathen)
- Przystanek usytuowany na
11,362 (51,78) km linii Srebrna Góra - Radków położony na
wysokości 363 m npm. Był tam tylko peron.
-
- Radków (Wünschelburg,
Gródek)
- Stacja 4 klasy
usytuowana na 14,512 (54,93) km linii Srebrna Góra - Radków
położona na wysokości 369 m npm.
- Stacja miała budynek dworca z
magazynem, wc, budynek gospodarczy, peron, dwustanowiskową
parowozownię, skrajnik, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy, oblotowy dla loków, tor pod magazyn, tor odstawczy,
trakcyjny i ładunkowy.
- Od stacji odchodzi bocznica do
kamieniołomu i nadleśnictwa.
|