- Linia Wrocław Psie Pole - Trzebnica
wchodziła w skład Kolei Prawego Brzegu Odry (Rechte - Oder - Ufer
Eisenbahn, ROUE). Plany budowy linii powstały już w latach
1883-1884. Wówczas planowano poprowadzić ją z Oleśnicy, dalej przez
Trzebnicę do Żmigrodu lub Prusic, ze względu na lokalizację kopalni
węgla brunatnego. W roku 1884 proponowano, aby trasa linii
przebiegała z Wrocławia Psiego Pola do Trzebnicy, a następnie przez
Uraz, Wołów, Ścinawę, w kierunku Szczecina. Celem zaś takiego
projektu miało być uniezależnienie się od Kolei Górnośląskiej (Oberschlesische
Eisenbahn, OSE). Powyższego planu jednak nie udało się
zrealizować, gdyż na drodze stanęło wcześniejsze otrzymanie koncesji
na budowę przez Kolej Wrocławsko-Świebodzicką (Breslau -
Freiburger Eisenbahn, BrFr). Dzięki staraniom Trzebnicy i Prusic
od roku 1878 podjęto prace nad projektem przebiegu i później budowy
linii o znaczeniu lokalnym. Trasa miała przebiegać z Wrocławia przez
Trzebnicę do Prusic, ale ostatecznie zadecydowano o tym, iż
Trzebnica pozostanie stacją końcową. Linię wybudowano w 1886 roku, z
państwowych środków finansowych. Otwarcie było dwuetapowe - 11
listopada 1886 roku otwarto odcinek Wrocław Psie Pole (Breslau
Hundsfeld) - Brochocin (Gros Totschen) o długości 15,6
km, a pierwszy pociąg wjechał na dworzec w Trzebnicy (Trebnitz)
dnia 1 grudnia 1886 roku. W latach 70. przewozy kolejowe drastycznie
malały, a w tym okresie prędkość handlowa na tym odcinku wynosiła 20
km/h. W latach 80. przeprowadzono częściowy remont linii
podwyższając równocześnie prędkość handlową do 50 km/h dla pociągów
pasażerskich i 45 km/h dla składów mieszanych. W latach 1984-1988
kursowało do Trzebnicy do siedmiu par pociągów na dobę, w tym jeden
prowadzony podwójną trakcją lokomotyw SP45. Od roku 1988 jednak
regres przewozów na linii był już znaczny - w latach 1990-91
kursowały już tylko dwie pary pociągów pasażerskich na dobę, w tym
jeden pasażersko-towarowy. Ostatecznie linię zamknięto dla ruchu
pasażerskiego 21.06.1991 r., pociągi towarowe zawieszono 02.12.1999
roku, ostatni pociąg PKP pojawił się na linii w 2002 roku. Od tego
momentu linia dzierżawiona była przez Dolnośląskie Koleje Regionalne
Sp. z o.o., które organizowały przejazdy okolicznościowe własnym
taborem i planowały wznowienie ruchu pasażerskiego na tej linii. W
roku 2006 PKP wypowiedziało umowę z DKR i postanowiło zlikwidować
linię. Ostatni, pożegnalny przejazd DKR miał miejsce 7 października
2006. Tymczasem po długich rozmowach linia została przejęta 11
października 2007 przez zarząd województwa dolnośląskiego. W 2009 r.
linię zmodernizowano i przywrócono ruch osobowy 20.09.2009 r.
Obsługę linii prowadzą Koleje Dolnośląskie z wykorzystaniem
szynobusów. Pociągi zatrzymują się na stacjach Wrocław Nadodrze,
Wrocław Sołtysowice, Wrocław Psie Pole, Wrocław Zakrzów, Wrocław
Pawłowice, Pasikurowice, Siedlec Trzebnicki, Brochocin Trzebnicki i
Trzebnica. Średni czas podróży wynosi 37 minut.
- Daty otwarcia linii lub odcinków:Wrocław Psie Pole - Brochocin Trzebnicki 01.11.1886,
Brochocin Trzebnicki - Trzebnica 01.12.1886
- Zmiana ilości torów:Jeden
- Elektryfikacja:Brak
- Ruch osobowy:Do 21.06.1991 i od 20.09.2009
- Ruch towarowy:Do Trzebnicy do 02.12.1999 roku. Czynny odcinek do
stacji Wrocław Zakrzów.
- Zamknięcie lub likwidacja:Odcinek Wrocław Zakrzów -Trzebnica zamknięta w
01.2000
- Dodatkowe informacje:Do 1945 roku kilometraż liczony od stacji Wrocław Gł. W 2009 roku linię zmodernizowano i przywrócono ruch
osobowy. Linię obsługują Koleje Dolnośląskie.
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
*1 Przed 1914
rokiem w okolicach poligonu Ramiszów był
punkt przeładunkowy. 20.09.2009 roku uruchomiono tam
przystanek.
*2 Na 13-tym kilometrze linii przed 1942
rokiem w obrębie folwarku Pierwoszów był punkt przeładunkowy
służący do rozładunku ziemi (na mapie zaznaczone
trzy tory).
Więcej o linii można przeczytać tutaj:
Wielgus J.:
Pociąg w Trzebnicy, [w:] Świat kolei 12/2001, str. 4.
Świat Kolei 8/2005 str.14-25 "Dzieje linii kolejowej Wrocław Psie Pole -
Trzebnica"
- Wrocław Psie Pole (Breslau
Hundsfeld)
- Stacja węzłowa
3 klasy usytuowana na 153,742 km linii Kalety - Wrocław
Mikołajów oraz 0,000 (6,55) km linii Wrocław Psie Pole -
Trzebnica
- położona na
wysokości 123m npm.
- Stacja
posiada budynek dworca, wc, magazyny, 2 nastawnie "WPP" i
'WPP1", budynki gospodarcze, wieże wodną, 2 perony, rampę
boczną, plac ładunkowy i wagę wagonową. Budynek dworca
powstał na przełomie 1885/1886. W latach 1901 i 1937 powstały na
stacji nastawnie.
- Układ
torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy i 2
ładunkowe. Od stacji odchodziły 2 bocznice (do fabryki "Hydral"
(rozebrana w 2012 roku) i zakładu stolarki budowlanej "Stolbud",
już od kilkunastu lat nieczynna. Stacja odnowiona i
zmodernizowana w 2000 roku.
-
- Wrocław Zakrzów (Sacrau,
Zakrzów k. Wrocławia)
- Stacja 3 klasy usytuowana na
1,127 (7,72) km linii Wrocław Psie Pole -
Trzebnica położona na
wysokości 120m npm.
- Stacja
miała budynek dworca, peron i plac ładunkowy. Układ
torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy.
Były tam taż 2 tory zdawczo-odbiorcze bocznicy do zakładów ( po
1945 roku "Polar"). W
późniejszych latach z torów stacyjnych został tylko tor główny i
ładunkowy. Podczas odbudowy linii w 2009 roku został tylko tor
główny i 2 tory bocznicy.
-
- Wrocław Pawłowice (Pawelwitz,
Wandelborn, Pawłowice Wr.)
- Przystanek
obsadzony i ładownia usytuowany na 2,650 (9,16) km linii Wrocław Psie Pole -
Trzebnica położony na
wysokości 129m npm.
- Był tam
posterunek dróżnika, peron i wiata. Układ torowy to tor główny
zasadniczy i boczny.
-
- Ramiszów
(Ramischau)
- Ładownia usytuowana na
5,597 (14,08) km linii Wrocław Psie Pole -
Trzebnica położona na wysokości 130m npm.
- Po odbudowie linii w 2009
roku przystanek
-
- Pasikurowice (Paschkerwitz,
Pasterzowice)
- Stacja 4 klasy usytuowana na
7,543 (14,20) km linii Wrocław Psie Pole -
Trzebnica położona na wysokości 140m npm.
- Stacja
miała budynek dworca z magazynem, 2 perony, wc, budynek
gospodarczy, plac ładunkowy oraz rampę boczno-czołową.
- Przed 1945
rokiem stacja miała tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i
ładunkowy. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek. Po odbudowie
linii w 2009 roku pozostał 1 tor i peron.
-
- Siedlec Trzebnicki (Zedlitz)
- Stacja 4 klasy usytuowana na
10,423(16,94) km linii Wrocław Psie Pole -
Trzebnica położona na wysokości 157m npm.
- Stacja
miała budynek dworca z magazynem, wc, budynek gospodarczy, 2
perony, Żurawie do nawadniania parowozów, rampę boczno-czołową,
plac ładunkowy i wagę wagonową. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy. Po 1970 roku
pozostawiono tylko mijankę.
-
- Pierwoszów (Pürbischau)
- Ładownia usytuowana na
13,216 (19,79) km linii Wrocław Psie Pole -
Trzebnica położona na wysokości 180m npm.
- Były tam prawdopodobnie 3
tory. Był to punkt przeładunku ziemi, zlikwidowany około 1942
roku.
- Na
przełomie październik-listopad 2013 roku wybudowano tu
przystanek. Jest tam peron i wiata.
-
- Brochocin Trzebnicki (Groß
Totschen, Moltketni, Tarczów Wielki)
- Stacja 4 klasy usytuowana na
15,696 (22,24) km linii Wrocław Psie Pole -
Trzebnica położona na wysokości 200m npm.
- Stacja miała
budynek dworca z magazynem, wc, 2 perony, drogę ładunkową i rampę
boczną. Układ torowy to:
Tor główny zasadniczy, główny dodatkowy, i 2 ładunkowe. Po 1945 roku
pozostały tylko 2 tory, a stacja była wykazywana jako przystanek. Po odbudowie
linii pozostał tylko jeden tor i peron.
-
- Trzebnica (Trebnitz)
- Stacja 3 klasy usytuowana na
19,736 (26,28) km linii Wrocław Psie Pole -
Trzebnica położona na wysokości 201m npm.
- Stacja posiadała budynek
dworca, magazyn, peron, jednostanowiskową lokomotywownię,
obrotnicę rampę czołową, 2 place ładunkowe, wagę wagonową i
wozową oraz skrajnik. Nad magazynem umieszczony był zbiornik
wody do nawadniania parowozów. żuraw wodny był obok zbiornika. Układ torowy to Tor główny
zasadniczy, oblotowy dla loka i 7 bocznych w tym ładunkowe. Po
2009 roku przystanek.
|