D29 - 325      Linia  Baborów- Pilszcz
Jednotorowa linia kolejowa znaczenia lokalnego o dł. 31,3 km wybudowana przez Towarzystwo Kolei Górnośląskiej.
Daty otwarcia linii lub odcinków: 02.08.1909 roku.
Zmiana ilości torów: Jeden
Elektryfikacja: Brak
Ruch osobowy:
- na odcinku Pilszcz - Opava do 1945 roku.
- na odcinku Baborów - Pilszcz do 01.10.1991 roku.
Ruch towarowy:
- na odcinku Pilszcz - Opava do 1945 roku.
- na odcinku Baborów - Pilszcz do 1992 roku.
Zamknięcie lub likwidacja:
- odcinek Pilszcz - Opava zlikwidowany po 1945 roku.
- odcinku Baborów - Pilszcz - nieprzejezdny
Plan linii Profil wysokościowy

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Baborów Bauerwitz, Baworów 0,00 0,000 232 Bw St/Sth. 2 01.01.1855 Z-     1960    
Czerwonków Tschirmkau, Schirmke 5,49 5,492 262   St/Po 4 02.08.1909 Z- 1991     1948    
Nowa Cerekwia Bieskau, Altstett, Stara Cerekwia 9,25 9,247 249   St/Po 4 02.08.1909 Z- 1991     1953    
Nasiedle Nassiedel, Nasila 13,95 13,946 267 NL St/poł 3 02.08.1909 Z- 1991   1929      
Ludmierzyce Leimerwitz 17,98 17,826 294   St/Po 4 02.08.1909 Z- 1991   1935      
Pilszcz Piltsch 21,81 21,810 289   St/poł 3 02.08.1909 Z- 1991   1944      
Granica Państwa 24,190  
Katerinki Katharein, Katerzynki 27,51       Ł/Po     L- ok.1945          
Opava Zapad Troppau West,  Opawa 31,33 31,330 269   St 2 1872       1998    
Elementy czynne, zamknięte, zlikwidowane.   
St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna (towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka,
Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.
 
Więcej o linii przeczytać można tutaj:
Koleje Małe i Duże nr.H-1(1) "Koleje na Ziemi Głubczyckiej"
Koleje Małe i Duże 2006/1 str.38-45 "Koleje na Ziemi Głubczyckiej"
Świat Kolei 2012/11 str. 30-31 " Baborów - Pilszcz".
 
Baborów  (Bauerwitz, Baworów)
Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 24,372 km. linii Racibórz - Pietrowice Głubczyckie  położona na wysokości 232 m npm.
Stacja miała budynek dworca, magazyn, lokomotywownię, 2 nastawnie (Bow, Bow1), 2 perony rampa boczno-czołowa, wieża wodna, 2 place ładunkowe i waga kolejowa 40T.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 4 odstawcze i 3 ładunkowe.
Od stacji odchodziły następujące bocznice: do cegielni, do cukrowni i do elewatorów.
 
Czerwonków  (Tschirmkau, Schirmke )
Stacja 4 kl. usytuowana na 5,492 km linii Baborów - Pilszcz położona na wysokości 262 m npm.
Po 1945 przystanek z ładownią. Był tam budynek stacji z magazynem, peron plac ładunkowy. waga kolejowa 40T i rampa boczno-czołowa.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy i ładunkowy.
 
Nowa Cerekwia  (Bieskau, Altstett, Stara Cerekwia)
Stacja 4 kl. usytuowana na 9,247 km linii Baborów - Pilszcz położona na wysokości 249 m npm.
Po 1945 przystanek z ładownią i mijanka. Był tam budynek stacji z magazynem i nastawnią, 2 perony, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy i waga kolejowa 40T. Naprzeciwko rampy była bocznica z wysoką rampą na którą prowadziła wąskotorówka z pobliskiego kamieniołomu.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy.
 
Nasiedle   (Nassiedel, Nasila)
Stacja 3 kl. usytuowana na 13,946 km linii Baborów - Pilszcz położona na wysokości267 m npm.
Na stacji był budynek dworca z magazynem i nastawnią NL, peron, Droga ładunkowa, rampa boczno-czołowa i waga kolejowa 40T.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy i 2 ładunkowe.
 
Ludmierzyce  (Leimerwitz)
Stacja 4 kl. usytuowana na 17,826 km linii Baborów - Pilszcz położona na wysokości 294 m npm.
 Po 1945 przystanek z ładownią. Był tam budynek dworca z magazynem, 2 perony, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy i waga kolejowa 40T.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy.
 
Pilszcz  (Piltsch)
Stacja 3 kl. usytuowana na 21,810 km linii Baborów - Pilszcz położona na wysokości 289 m npm.
Był tam budynek stacji z magazynem i nastawnią, 2 perony, plac ładunkowy, wieża wodna, rampa boczno-czołowa i waga kolejowa 40T.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy.
 
Katerinki  (Katharein, Katerzynki)
Ładownia (po 1938 roku przystanek) usytuowana na 27,51 km linii  linii Baborów - Opava Zapad.
 
Opava Zapad  (Troppau West,  Opawa)
Stacja (dawniej węzłowa) 2 kl. usytuowana (do 1945 roku na 31,330 km linii Baborów - Opava Zapad),  112,329 km linii Krnov - Opava Wychod położona na wysokości 269 m npm. Jest tam budynek stacji 2 magazyny dwutorowa lokomotywownia, wieża wodna, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy, 2 nastawnie i 3 perony.  Stacja ma łącznie 15 torów oraz sygnalizację świetlną.