- Kolejka znaczenia lokalnego należąca
do Spółki Akcyjnej Kolejka Bolesławiec-Nowa Wieś Grodziska (Kleinbahn
Bunzlau-Neudorf AG). Koncesję na realizację 25-kilometrowej,
jednotorowej linii spółka otrzymała 18.04.1905 roku. Bardzo szybko,
bo już rok później, w dniu 10.04.1906 roku linię otwarto. Budowę
infrastruktury i obsługę zlecono berlińskiej spółce Lenz&Co., która
miała już doświadczenie w eksploatacji śląskich kolejek. Linia miała
początek na Małym Dworcu w Bolesławcu Wschodnim gdzie było całe
zaplecze techniczne linii. Na trasie usytuowano 3 stacje ( Warta
Złotnicka, Iwiny, Raciborowice Górne ), 6 przystanków ( Godnów,
Kruszynek, Warta Bolesławiecka, Raciborowice Dolne, Grodziec Zamcz., Rożnowiec), 1 bocznica ( Godnów) i 1 ładownia (Czaple Kamienne).
Wybudowano także odgałęzienie z Warty Złotnickiej do Warty
Złotnickiej Zachodniej z 2 przystankami i ładownią. W latach 1950-60
podczas budowy kopalni miedzi wybudowano bocznice do kop. Konrad i
Lubichów. Przewozy prowadzono trzema lekkimi tendrzakami typu
T3 - typową lokomotywą pruskich kolejek. Odgałęzienia do Wartowic
obsługiwała 4 zakupiona lokomotywa ( jeden skład
osobowo-towarowy dziennie). Po zamknięciu kopalni miedzi linię
częściowo rozebrano - zlikwidowano odcinek Iwiny - Raciborowice
Górne. Resztę linii zlikwidowano w latach 2007-08. Linia znajdowała
się w tabeli 156k a po 1945 roku w tabeli 264 do SRJ.
- Daty otwarcia linii lub
odcinków:
N.W.Grodziska – Bolesławiec Wsch. 10.04.1906, Warta Złotnicka –
Warta Bolesł. Zach. 01.10.1907
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: Nie
było
- Ruch osobowy:
Zawieszono w 1976 r. Na odcinku do Warta Bolesławiecka Zach w 1914
- Ruch towarowy:
Zawieszony: 28.11.2000
- Zamknięcie lub likwidacja: Linię zamknięto
28.11.2000. Likwidacja linii: Odcinek Iwiny – Raciborowice Górne
2000-2002, reszta linii skreślono decyzją z dnia 07.09.2005. W
latach 2007-2008 całkowicie linię zlikwidowano.
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
- *1 Podg i bocznice kopalni miedzi "Konrad"
- *2 Bocznica kopalni miedzi "Lubichów"
- *3 Bocznica (Linia) do Warty Bolesł. Zach.
- *4 Bocznica do magazynów w Godnowie.
- Więcej o historii linii można
przeczytać tutaj:
- Rafał
Wiernicki
Kolejka Bolesławiecka
"Turysta Dolnośląski"
5/2005
- Warta Złotnicka - Warta Bolesławiecka Zach. ŚK 4/2008 str. 38-39
- Bolesławiec Wsch. - Nowa Wieś
Grodziska cz.1 ŚK 4/2009
str.30-31
- Bolesławiec Wsch. - Nowa Wieś
Grodziska cz.2 ŚK 6/2009
str.42-44
-
Nowa Wieś
Grodziska (Neudorf,
Nowa Wieś k. Grodzieńca)
- Stacja 3 kl.
oddana
1501.12.1895 roku i usytuowana na 36,451km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 279 m npm.
- Od 1906 roku
stacja początkowa linii Nowa Wieś Grodziska – Bolesławiec Wsch.
- Stacja posiada
budynek stacji wraz z magazynem i nastawnią Nwg, wc,
zabudowania gospodarcze, wieżę wodną, parowozownię, 2 perony,
rampę boczno-czołową, plac ładunkowy z wagą wozową i
skrajnikiem. Układ torowy
to: 2 tory główne zasadnicze i 7-9 torów dodatkowych. Około 1977
roku stację zmodernizowano. Z powodu złego stanu wiaduktu pod
torem dojazdowym z Bolesławca tor ten wprowadzono bezpośrednio
do zwrotnicy na torze głównym z Jerzmanic. Po zamknięciu linii
tory zdewastowano lub pozarastały drzewami. Ocalały tylko
budynki wraz z wieżą.
-
- Czaple Kamienne (Hockenberg,
Czaple Kamieniołom)
- Ładownia kamieniołomu usytuowana na 1,146 km
linii Nowa Wieś Grodziska - Bolesławiec Wschodni położona na
wysokości 278 m npm.
- Po 1945 roku był tom też przystanek.
-
- Rożnowiec (Rosen Neudorf)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 2,021 km linii Nowa Wieś Grodziska -
Bolesławiec Wschodni położony na wysokości 273 m npm.
- Był tam peron, budynek dworca, wc i plac
ładunkowy. Układ torowy to tor główny zasadniczy i
boczny ładunkowy.
-
- Grodziec Zamczysko (Groditzberg)
- Przystanek z ładownią usytuowany
na 4,067 km linii Nowa Wieś Grodziska - Bolesławiec Wschodni
położony na wysokości 256 m npm.
- Po 1945 roku przystanek z ładownią. Był tam peron, budynek dworca, wc i plac
ładunkowy. Układ torowy to tor główny zasadniczy i boczny
ładunkowy.
-
- Raciborowice Górne (Ober Grobhartmannsdorf)
- Stacja usytuowana na 8,904 km linii Nowa Wieś Grodziska -
Bolesławiec Wschodni położona na wysokości 240 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z nastawnią,
budynek gospodarczy, wc, wieża wodna, 2 perony oraz plac
ładunkowy.
- Układ torowy to: tor główny zasadniczy, 3
główne dodatkowe, 3 boczne ładunkowe i odstawcze oraz 5
bocznicowych wykorzystywanych przez cementownię.
-
- Raciborowice Dolne (Nord Grobhartmannsdorf)
- Przystanek z posterunkiem bocznicowym usytuowany na 10,286 km linii Nowa Wieś Grodziska -
Bolesławiec Wschodni położony na wysokości 245 m npm.Był tam peron i budynek posterunku
bocznicowego. Był tam tor główny zasadniczy, prawdopodobnie
tor oblotowy i bocznica do kamieniołomu.
-
- Konrad i boczn. 419
- Posterunek odgałęźny i bocznica kopalni
miedzi "Konrad" wybudowany po 1945 roku usytuowany na 12,190 km
linii Nowa Wieś Grodziska - Bolesławiec Wschodni położony na
wysokości 205 m npm. Był tam budynek posterunku i kilka torów
bocznicowych. Po zamknięciu kopalni zamknięty a w następnych
latach zlikwidowany.
-
- Iwiny (Mittalu,
Miotłówek)
- Stacja usytuowana na 13,194 km linii Nowa Wieś Grodziska -
Bolesławiec Wschodni położona na wysokości 208 m npm.
- Był tam peron, budynek stacji, budynek
magazynu oraz plac ładunkowy. Układ torowy to tor główny zasadniczy i
boczny ładunkowy. Być może była jeszcze mijanka.
-
- Bocznica 420
- Bocznica kopalni miedzi "Lubichów" wybudowana po 1945 roku
usytuowana na 15,694 km linii Nowa Wieś Grodziska - Bolesławiec
Wschodni położona na wysokości 208 m npm. Po zamknięciu kopalni
zlikwidowana.
-
- Warta Bolesławiecka (Alt Warthau Dorf, Warcimierz)
- Przystanek usytuowany
na 16,464 km linii Nowa Wieś Grodziska - Bolesławiec Wschodni
położony na wysokości 208 m npm.
- Był tam peron i budynek dworca. Układ torowy
to tor główny zasadniczy i prawdopodobnie boczny ładunkowy lub
mijankowy.
-
- Bocznica 421
- Odgałęzienie linii do a później jako bocznicy
kamieniołomów w Wartowicach usytuowana na 16,950 km linii
Nowa Wieś Grodziska - Bolesławiec Wschodni położona na wysokości
209 m npm.
-
- Warta Złotnicka (Alt Warthau-Nieschwitz, Warcimierz Złotnica)
- Stacja usytuowana na 17,546 km linii Nowa Wieś Grodziska -
Bolesławiec Wschodni położona na wysokości 210 m npm.
- Po 1945 roku przystanek z ładownią. Był tam budynek dworca z magazynem, budynek
wc, budynek gospodarczy, peron i plac ładunkowy.
- Układ torowy to: tor główny zasadniczy,
główny dodatkowy i 1-2 boczne w tym jeden ładunkowy.
-
- Warta Bolesławiecka Kamieniołom (Neu Warthau)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 1,63 km linii Warta Złotnicka - Warta
złotnicka Zach. położony na wysokości 232 m npm.
- Był tam peron, prawdopodobnie mały budynek
dworca i plac ładunkowy. Układ torowy to tor główny zasadniczy i
boczny ładunkowy.
-
- Warta Bolesławiecka Zachodnia (Neu Warthau West)
- Przystanek usytuowany na 2,36 km linii Warta Złotnicka - Warta
złotnicka Zach. położony na wysokości 240m npm.
- Był tam peron, prawdopodobnie mały budynek
dworca i rampa ładunkowa. Układ torowy to tor główny zasadniczy,
oblotowy i boczny do rampy.
-
- Kruszynek (Klein Krauschen)
- Przystanek z ładownią usytuowany
na 20,610 km linii Nowa Wieś Grodziska - Bolesławiec Wschodni
położony na wysokości 212 m npm.
- Był tam peron, budynek dworca, wc i plac
ładunkowy. Układ torowy to tor główny zasadniczy i
boczny ładunkowy.
-
- Godnów (Gnadenberg)
- Przystanek z ładownią usytuowany
na 21,750 km linii Nowa Wieś Grodziska - Bolesławiec Wschodni
położony na wysokości 210 m npm.
- Był tam peron, budynek dworca, wc i
prawdopodobnie droga ładunkowa. Układ torowy to tor główny zasadniczy i
boczny mijankowy lub ładunkowy.
-
- Bocznica 424
- Bocznica do magazynów zbożowych usytuowana na 22,400 km
linii Nowa Wieś Grodziska - Bolesławiec Wschodni położona na
wysokości 217 m npm. Było tam około siedmiu dużych magazynów,
garaż loka oraz plac składowy. Układ torowy to dwa tory zakończone
kozłami oporowymi. jeden tor objazdowy i tor do garażu loka.
-
- Bolesławiec Piastów
- Przystanek wybudowany około 1969 roku przy
ciepłowni na nowym osiedlu Piastów usytuowany na 23,400 km linii
Warta Złotnicka - Warta złotnicka Zach. położony na wysokości
208 m npm. Był tam peron i być może wiata peronowa.
-
- Bolesławiec Wsch. (Bunzlau Kleinbahnhof)
- Stacja usytuowana na 24,726 km linii Nowa Wieś Grodziska - Bolesławiec Wschodni i
początkowa linii Bolesławiec Wsch. - Modła położona na wysokości
256 m npm. Był tam budynek dworca z magazynem, nastawnią
i rampą, parowozownia z wieżą wodną, wc, budynki gospodarcze,
peron, plac ładunkowy z rampą boczną i wagą wozową.Na stacji było zaplecze techniczne obu
lokalnych kolejek. Stacja obsługiwała bocznicami dwa zakłady
oraz ciepłownię. Układ torowy to: 2 tory główne przy peronie,
2 oblotowe, 3-4 ładunkowe i kilka trakcyjnych.
|