- Ząbkowicka Kolej Powiatowa
- Na podstawie ustawy z 28.07.1892 roku o
kolejach trzeciorzędnych i bocznicach prywatnych także w
powiatach Ząbkowice Śl. Ziębice oraz Niemcza postanowiono
wybudować kolej która łączyłaby owe powiaty Koleją Sowiogórską, Trasą Podsudecką oraz liniami z Wrocławia.
Miała to być Kolej Powiatowa o znaczeniu lokalnym. Wspomogła by
transport towarów, płodów rolnych i turystów w regionie. Do
budowy linii wybrano znaną firmę Lenz & Co. Opracowany projekt
zakładał powstanie trzech odcinków linii ( Srebrna Góra -
Ząbkowice Śl., Ząbkowice Śl. - Henryków i Ciepłowody -
Kondratowice)
o łącznej długości 50,75 km. W 1907 roku
powołano w Ząbkowicach Śl. spółkę akcyjną
Aąbkowicko-Ziębicko-Niemczańska Kolej Powiatowa. 4.04.1907
roku spółka uzyskała koncesję na budowę i eksploatację linii
przez okres 50 lat. Od kwietnia 1907 roku ruszyły prace w
terenie. Budowę linii planowano ukończyć w maju 1908 roku ale z
powodu powodzi termin się przesuną.
- Ostatecznie budowę odcinków ukończono w
terminach:
- - odcinek Ciepłowody - Henryków 17.09.1908
roku,
- - odcinek Ciepłowody - Kondratowice
18.09.1908 roku,
- - odcinek Srebrna Góra - Ząbkowice Śl.
24.09.1908 roku,
- - odcinek Ząbkowice Śl. - Ciepłowody
20.10.1908 roku.
- W momencie uruchomienia kolejka zatrudniała
37 pracowników w tym:
- -dział eksploatacji ( 8 urzędników i
pomocników, 2 agentki i 2 agentów-dzierżawców kas biletowych),
- -służba utrzymania kolei (1 mistrz budowlany,
2 majstrów, 2 pomocników),
- - służba drogowa (4 dróżników przejazdowych),
- - służba ruchu i trakcji - 16 pracowników (
konduktorzy, maszyniści, manewrowi).
- Tabor kolejki to: 5 parowozów po 33 tony, 2
wagony 2/3 kl., 1 wagon 2/3/4 kl., 2 wagony 3/4 kl., 2 wagony 4
kl., 3 wagony pocztowo-bagażowe, 3 kryte wagony towarowe o
ład.10 ton,
- 8 o ład. 15 ton, 20 wagonów towarowych
odkrytych o ład. 15 ton, 1 wapniarki o ład. 15 ton, 3 inne
pojazdy i 2 rowery szynowe.
- Po 1974 roku linia 320 to odcinek
Kondratowice - Ząbkowice Śl. dawnej linii kolejowej o nazwie
Ząbkowicka Kolej Powiatowa.
- Daty otwarcia linii lub odcinków: Kondratowice - Ciepłowody 18.09.1908 roku, Ciepłowody
- Ząbkowice Śl. 20.10.1908 roku.
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: Brak
- Ruch osobowy: Na odcinku Kondratowice - Ząbkowice Śl. do 28.05.1989
- Ruch towarowy: Na odcinku Kondratowice - Ząbkowice Śl. do 1991
- Zamknięcie lub likwidacja: Zlikwidowana w latach 1991 - 94,
Zlikwidowana w latach 2014-15.
- Dodatkowe informacje:
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
*1 Była tam bocznica kamieniołomu.
*2 Była tam
ładownia
Więcej przeczytać można :
"Ząbkowicka Kolej Powiatowa 1908-2008" Świat Kolei 11/2008 str.14-22
- Kondratowice (Kurtwitz, Kunratowice)
- Stacja węzłowa
3 klasy usytuowana na 0,000 (12,52) km linii Kondratowice -
Ząbkowice Śl. oraz
43,25 km linii Brzeg - Łagiewniki Dzierż.
- położona na
wysokości 165 m npm. Stacja miała budynek dworca z
magazynem i nastawnią, wc, budynki gospodarcze i mieszkalny dla
pracowników, 2 perony kierunku Strzelce - Łagiewniki i 1 peron
linii Kondratowice - Ząbkowice, rampę boczno-czołową, 2 place
ładunkowe, wagę wozową, wagonową i skrajnik. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy, główny dodatkowy, 1 odstawczy, 2 ładunkowe, oraz tor
główny i oblotowy dla linii do Ząbkowic. Od stacji odchodziła
bocznica do cukrowni.
-
- Księginice Wlk. (Groß Kniegnitz,
Kniegnice)
- Stacja
4 klasy usytuowana na 1,886 (10,35) km linii
Kondratowice - Ząbkowice Śl. położona na wysokości 172 m npm.
- Stacja miała budynek dworca z
magazynem, peron i drogę ładunkową.Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy.
-
- Kowalskie
Żelowice (Schmitzdorf
Silbitz, Żelewice)
- Stacja
4 klasy usytuowana na 5,206 (7,0) km linii Kondratowice -
Ząbkowice Śl. położona na wysokości 220 m npm.
- Stacja miała budynek dworca z
magazynem, peron i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy.
-
- Dobrzenice Płn. (Siegroth Nord,
Siekluki Północne)
- Stacja
4 klasy usytuowana na 6,785 (5,46) km linii
Kondratowice - Ząbkowice Śl. położona na wysokości 240 m npm.
- Stacja miała budynek dworca,
peron i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy.
-
- Dobrzenice (Siegroth, Siekluki)
- Stacja
4 klasy usytuowana na 9,156 (3,06) km linii
Kondratowice - Ząbkowice Śl. położona na wysokości 270 m npm.
- Stacja miała budynek dworca,
peron i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy.
-
- Ciepłowody Płn.
(Jakobsdorf,
Siekluki Południowe)
- Ładownia usytuowana na
10,783 (1,43) km linii Kondratowice - Ząbkowice Śl. położona na
wysokości 260 m npm.
- Ładownia miała drogę
ładunkową, tor główny zasadniczy i ładunkowy.
-
- Ciepłowody (Lauenbrunn, Ciepławoda)
- Stacja węzłowa
4 kl. usytuowana na 9,990 (27,3) km linii Henryków - Ciepłowody oraz
20,215 km linii Kondratowice - Ząbkowice Śl.
- (początkowa
0,00 linii Ciepłowody - Kondratowice) położona
na wysokości 275m npm. Stacja posiadała budynek dworca
z magazynem, wc, wieże wodną, 2 perony i dwu-stanowiskową
parowozownię, dużą rampę boczną i plac ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny
dodatkowy, 2 ładunkowe i 2 trakcyjne.
-
- Ciepłowody
Bocznica (...)
- Ładownia usytuowana na
13,832 (25,7) km linii Kondratowice - Ząbkowice Śl. położona na
wysokości 280 m npm.
- Ładownia miała drogę
ładunkową, tor główny zasadniczy i ładunkowy.
-
- Kobyla Głowa (Kobelau)
- Przystanek usytuowany na
16,771 (22,8) km linii Kondratowice - Ząbkowice Śl. położony na
wysokości 285
m npm.
- Przystanek miał budynek
dworca, peron i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy.
-
- Tomice (Tomnitz, Tomnice)
- Przystanek usytuowany na
19,265 (20,3) km linii Kondratowice - Ząbkowice Śl. położony na
wysokości 300 m npm.
- Przystanek miał budynek
dworca, peron i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy.
-
- Szklary
Ząbkowickie (Zülzendorf,
Nickelwerke, Nikielsk)
- Stacja
4 klasy usytuowana na 20,888 (18,8) km linii Kondratowice -
Ząbkowice Śl. położona na wysokości 316 m npm.
- Stacja miała budynek dworca z
magazynem, wc, budynek gospodarczy, peron i drogę ładunkową.
- Układ torowy to: tor główny
zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy. Od stacji odchodziła
bocznica do huty niklu.
-
- Zwrócona (Protzan, Procanów)
- Przystanek
z ładownią usytuowany na 24,908 (14,6) km linii Kondratowice -
Ząbkowice Śl. położony na wysokości 289 m npm.
- Stacja miała budynek dworca z
magazynem, peron i drogę ładunkową.Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy.
-
- Ząbkowice Śl.
(Frankenstein
Klein., Zębkowice nad Sedlną )
- Stacja węzłowa 3 klasy
usytuowana na 187,080 km linii Katowice - Legnica, 0,000
km linii Ząbkowice Śl. - Dzierżoniów i 26,891 km linii
Kondratowice - Srebrna Góra położona na wysokości
280m npm. Stacja posiada: budynek dworca, 2 magazyny
towarowe, magazyn ekspresowy, magazyn pocztowy, magazyn odcinka
drogowego, wc, 2 nastawnie ZŚ i ZŚ1, 2 perony,
rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy, wagę wagonową i wozową
oraz skrajnik. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1
główny dodatkowe, 3 boczne odstawcze , 3 ładunkowe, 1 wyciągowy.
Od południowej strony były 2 prywatne bocznice ładunkowe. Po zachodniej stronie dworca był Mały Dworzec
obsługujący linię Ciepłowody - Srebrna Góra. Był tam budynek
dworca z magazynem, wc, jedno-stanowiskowa parowozownia, peron,
obrotnica wagonów i plac ładunkowy. Mały Dworzec miał 7 torów o
różnym przeznaczeniu.
|