- Kolej Sowiogórska
- Ponieważ główne magistrale kolejowe w
okolicach Gór Sowich omijały szereg uprzemysłowionych
miejscowości postanowiono wybudować linię kolejową przecinającą
Góry Sowie. Umożliwiło by to zaopatrzenie w węgiel z okolic
Ścinawki i Nowej Rudy zakładów włókienniczych w okolicach
Bielawy, Pieszyc i Dzierżoniowa. Na podstawie ustawy o kolejach
drugo i trzecio rzędnych powstała spółka Kolej Sowiogórska która
wybrała firmę Lenz & Co do eksploatacji linii. Prace przy linii
ruszyły 12.września 1899 roku. 01.06.1900 roku otwarto pierwszy
odcinek o długości 7 km Dzierżoniów - Pieszyce. Kolejny odcinek
do Bielawy Zachodniej o długości 3,7 km gdzie miała być wspólna
stacja z kolejami państwowymi ukończono 01.10.1900 roku.
Odcinek o długości 15,4 km do Srebrnej Góry oddano 12.12.1900
roku. Ponieważ kolejny odcinek przebiegał przez strome góry na
odcinku Srebrna Góra - Nowa Wieś Kłodzka musiano zastosować
dodatkową szynę zębatą. Przy budowie tego odcinka w ramach
ćwiczeń pomagał oddział wojsk kolejowych. Ostatecznie odcinek
Srebrna Góra - Ścinawka Średnia o długości 19,3 km ukończono
5.08.1902 roku. Na odcinku tym musiano wybudować 2 ceglane mosty
oraz liczne wykopu w terenie górskim. Od linii odgałęziały się 2
bocznice. Pierwsza w Bielawie Zach. o dł. 2,2 km do
zakładów w Żerominie, druga o dł. 2,3 km ze Słupca do
kopalni Jana Chrzciciela. W Dzierżoniowie umieszczono Inspekcję Ruchu
odpowiedzialną za eksploatację linii oraz główną parowozownię i
warsztaty. Na trasie linii usytuowano 4 ważniejsze
stacje Dzierżoniów Mały Dworzec, Bielawa zach., Srebrna Góra,
Wolibórz, Ścinawka Śr. Mały Dworzec), 11 przystanków z
ładowniami (Pieszyce Dolne, Pieszyce Środkowe, Pieszyce Górne,
Bielawa Nowa, Ostroszowice, Grodziszcze, Jemna, Nowa Wieś
Kłodzka, Dzikowiec Kłodzki, Słupiec Kłodzki, Słupiec Dolny), 1
Przystanek z mijanką (Srebrna Góra Twierdza), 2 punkty
przystankowe (Pieszyce Stadion, Kamieniczki) i 2 bocznice. W
latach późniejszych przystanek Słupiec Kłodzki przemianowano na
stację, a w Dzierżoniowie wybudowano bocznicę do zakładów
włókienniczych. Kolejka w 1902 roku posiadała: 8
parowozów 11 wagonów osobowych, 2 pocztowe i 95 towarowych. W
1909 roku miała już: 15 wagonów osobowych, 2 pocztowe, 2
bagażowe, 105 towarowych, i 5 technicznych. W 1925 roku stan
wagonów osobowych wzrósł do 25 a pocztowych do 5. Zakupiono też
1 dźwig i 2 pługi odśnieżne. W 1905 roku w Srebrnej Górze i
Woliborzu zainstalowano obrotnice do obracania pługów
odśnieżnych. Z posiadanych 8 parowozów 5 było przeznaczonych do
obsługi odcinków Dzierżoniów - Srebrna Góra i Wolibórz - Ścinawka - Radków. Były to
trzyosiowe tendrzaki z fabryki Vulcan. Odpowiadały one pruskim
typom T7. Do obsługi odcinka górskiego Srebrna Góra - Wolibórz
zakupiono 3 ciężkie parowozy z systemem zębatym.
- Ząbkowicka Kolej Powiatowa
- Na podstawie ustawy z 28.07.1892 roku o
kolejach trzeciorzędnych i bocznicach prywatnych także w
powiatach Ząbkowice Śl. Ziębice oraz Niemcza postanowiono
wybudować kolej która łączyłaby owe powiaty a Koleją Sowiogórską, Trasą Podsudeckę oraz liniami z Wrocławia.
Miała to być Kolej Powiatowa o znaczeniu lokalnym. Wspomogła by
transport towarów, płodów rolnych i turystów w regionie. Do
budowy linii wybrano znaną firmę Lenz & Co. Opracowany projekt
zakładał powstanie trzech odcinków linii ( Srebrna Góra -
Ząbkowice Śl., Ząbkowice Śl. - Henryków i Ciepłowody -
Kondratowice)
o łącznej długości 50,75 km. W 1907 roku
powołano w Ząbkowicach Śl. spółkę akcyjną
Aąbkowicko-Ziębicko-Niemczańska Kolej Powiatowa. 4.04.1907
roku spółka uzyskała koncesję na budowę i eksploatację linii
przez okres 50 lat. Od kwietnia 1907 roku ruszyły prace w
terenie. Budowę linii planowano ukończyć w maju 1908 roku ale z
powodu powodzi termin się przesuną.
- Ostatecznie budowę odcinków ukończono w
terminach:
- - odcinek Ciepłowody - Henryków 17.09.1908
roku,
- - odcinek Ciepłowody - Kondratowice
18.09.1908 roku,
- - odcinek Srebrna Góra - Ząbkowice Śl.
24.09.1908 roku,
- - odcinek Ząbkowice Śl. - Ciepłowody
20.10.1908 roku.
- W momencie uruchomienia kolejka zatrudniała
37 pracowników w tym:
- -dział eksploatacji ( 8 urzędników i
pomocników, 2 agentki i 2 agentów-dzierżawców kas biletowych),
- -służba utrzymania kolei (1 mistrz budowlany,
2 majstrów, 2 pomocników),
- - służba drogowa (4 dróżników przejazdowych),
- - służba ruchu i trakcji - 16 pracowników (
konduktorzy, maszyniści, manewrowi).
- Tabor kolejki to: 5 parowozów po 33 tony, 2
wagony 2/3 kl., 1 wagon 2/3/4 kl., 2 wagony 3/4 kl., 2 wagony 4
kl., 3 wagony pocztowo-bagażowe, 3 kryte wagony towarowe o
ład.10 ton, 8 o ład. 15 ton, 20 wagonów towarowych
odkrytych o ład. 15 ton, 1 wapniarki o ład. 15 ton, 3 inne
pojazdy i 2 rowery szynowe. Po przejęciu linii kolejowych przez PKP do
1974 roku kilometraż linii Srebrna Góra - Dzierżoniów liczony
był od st. Srebrna Góra, a odcinek Ząbkowice Śl. - Srebrna Góra
należał do linii Kondratowice - Radków ( pomimo iż od 1934 roku
nie istniał już odcinek Srebrna Góra - Wolibórz). Ostatecznie po
1974 koku z odcinka Ząbkowice Śl. - Srebrna Góra i Srebrna Góra
- Dzierżoniów utworzono linię wg D29 318. Kilometraż linii
liczono od Ząbkowic Śląskich. Z odcinka Kondratowice - Ząbkowice
Śl. linię 320, a z odcinka Dzikowiec Kł. a później Nowa Ruda
Słupiec - Radków linię 327.
- Daty otwarcia linii lub odcinków:
- - Dzierżoniów Śl. - Pieszyce Górne 01.06.1900,
- - Pieszyce Górne - Bielawa Zach. 01.10.1900,
- - Bielawa Zach.- Srebrna
Góra, 01.11.1908
- - Srebrna Góra - Ząbkowice Śl.
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: Brak
- Ruch osobowy: Dzierżoniów - Srebrna Góra do 1977 roku,
Srebrna Góra - Ząbkowice Śl. do 22.05.1977 roku.
- Ruch towarowy: Dzierżoniów - Srebrna Góra do 1977 roku, Srebrna Góra - Ząbkowice
Śl. do 1987 roku.
- Zamknięcie lub likwidacja: Odcinek Dzierżoniów - Srebrna Góra rozebrano około 1978 roku,
a odcinek Srebrna Góra - Ząbkowice Śl. około 1990 roku.
- Dodatkowe informacje:
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
- *1 Bocznica cegielni
- *2 Bocznica zakładów
meblowych
- *3 Bocznica zakładów gazowniczych i betoniarskich
-
- Więcej o historii linii można przeczytać
tutaj:
- Scheer Andrzej,
Zapomniane linie kolejowe w
województwie wałbrzyskim, [w:] Rocznik Świdnicki,
Świdnica 1984, s. 56–61.
- Scheer Andrzej,
Zapomniane linie kolejowe w
województwie wałbrzyskim, [w:] Rocznik Świdnicki,
Świdnica 1984, s. 80–87.
- "Ząbkowice Śl. - Srebrna Góra"
Świat Kolei 7/2009 str.26-28
- Leszek Kumor, Andrzej
Ubysz
Kolejka
Sowiogórska (Eulengebirgsbahn)
- Michał Jarczyński i Tomasz Przerwa książka
"Kolej Sowiogórska"
- Ząbkowice Śl. (Frankenstein Klein., Zębkowice nad Sedlną )
- Stacja węzłowa 3 klasy
usytuowana na 187,080 km linii Katowice - Legnica, 0,000
km linii Ząbkowice Śl. - Dzierżoniów i 26,891 km linii
Kondratowice - Srebrna Góra położona na wysokości
280m npm. Stacja posiada: budynek dworca, 2 magazyny
towarowe, magazyn ekspresowy, magazyn pocztowy, magazyn odcinka
drogowego, wc, 2 nastawnie ZŚ i ZŚ1, 2 perony,
rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy, wagę wagonową i wozową
oraz skrajnik. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1
główny dodatkowe, 3 boczne odstawcze , 3 ładunkowe, 1 wyciągowy.
Od południowej strony były 2 prywatne bocznice ładunkowe. Po zachodniej stronie dworca był Mały Dworzec
obsługujący linię Ciepłowody - Srebrna Góra. Był tam budynek
dworca z magazynem, wc, jedno-stanowiskowa parowozownia, peron,
obrotnica wagonów i plac ładunkowy. Mały Dworzec miał 7 torów o
różnym przeznaczeniu.
-
- Albertów boczn.
605 (Gr. Olbersdorf)
- Ładownia
usytuowana na 3,25(9,46) km linii Ząbkowice Śl. - Dzierżoniów położona na wysokości
294m npm.
- Ładownia usytuowana przy
cegielni.
-
- Stoszowice Dln. (Peterwitz, Piotrowice Dolne)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 5,334 (7,33) km linii Ząbkowice Śl. - Dzierżoniów położony na wysokości
301m npm.
- Był tam budynek dworca, wc, peron i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek
z ładownią.
-
- Stoszowice Grn. (Ober Peterwitz, Piotrowice Górne)
- Przystanek
usytuowany na 7,473 (5,24) km linii Ząbkowice Śl. - Dzierżoniów położony na wysokości
320m npm. Był tam peron z wiatą
peronową.
-
- Budzów (Schönwalde,
Zdanów)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 9,116 (3,58) km linii Ząbkowice Śl. - Dzierżoniów położony na wysokości
332m npm.
- był tam budynek dworca, wc, peron i drogę ładunkową. Na starej pocztówce widać
kwadratową wieżę wodną.
- Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek
z ładownią.
-
- Srebrna Góra
Miasto (Silberberg)
- Stacja 3 klasy
usytuowana na 12,711 km linii Ząbkowice Śl. - Dzierżoniów (0,00
km linii Ząbkowice - Srebrna Góra i 26,19 km linii Dzierżoniów -
Radków) położona na wysokości
394m npm. Stacja posiadała budynek
dworca z magazynem i nastawnią, 3 perony, wieżę wodną,
dwu-stanowiskową parowozownię, wagę wozową, rampę czołową i plac
ładunkowy. Po 1945 roku wybudowano osobny magazyn i kilka
budynków gospodarczych. Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 7 bocznych w tym 2
ładunkowe i 2 trakcyjne.
-
- Jemna (Raschdorf, Radyszyn)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 14,828 (24,08) km linii Ząbkowice Śl. -
Dzierżoniów położony na wysokości
389m npm.
- Był tam budynek
dworca z magazynem i wc, peron i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy.
-
- Grodziszcze (Lampersdorf, Lambertów)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 18,492 (20,40) km linii Ząbkowice Śl. -
Dzierżoniów położony na wysokości
354m npm.
- Był tam budynek
dworca z magazynem i wc, peron i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek.
-
- Ostroszowice (Weigelsdorf, Migańczyce)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 21,380 (17,51) km linii Ząbkowice Śl. -
Dzierżoniów położony na wysokości
361m npm.
- Był tam budynek
dworca z magazynem i wc, peron i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek.
-
- Boczn.
zakł. meblowych nr.
606
(...)
- Bocznica
usytuowana na 21,790 (---) km linii Ząbkowice Śl. - Dzierżoniów..
- Bocznica która prowadziła na
teren Ostroszowickej Fabryki Mebli. Odchodziła ona tuż przed
przystankiem, jadąc od strony Bielawy. Powstała po roku 1945.
Została zlikwidowana pod koniec lat 80-tych XX wieku.
-
- Bielawa Nowa
(Neu Bielau, Biała Nowa)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 24,400 (14,47) km linii Ząbkowice Śl. -
Dzierżoniów położony na wysokości
380m npm.
- Był tam budynek
dworca, wc, peron i drogę ładunkową.Układ torowy to: początkowo
tor główny zasadniczy i ładunkowy. W latach 20-tych wybudowano
jeden tor boczny. Od stacji
w stronę Ostroszowic odchodziła łukiem o długości 2 km bocznica
do wykańczalni Bieltexu (przed wojną zakłady Suckerta Neubielau
- Suckertshof) przy ul. Ostroszowickiej w tzw. Żerominie.
Końcówka bocznicy przed przekroczeniem ul. Ostroszowickiej miała
na mapach oznaczenie Dworzec Towarowy (Güter Bf.). Wg niektórych
relacji bocznica istniała jeszcze w 1986 roku, ale jest to
raczej mało możliwe, skoro nie widać jej już na mapach
topograficznych z połowy lat 60. Bocznica już ponoć nie
funkcjonowała od 1930 r. Później w miejscu gdzie była górka
rozrządowa bocznicy stoją zabudowania firmy Liw Lewant.
-
- Kamieniczki (Steinhäser, Kamieniczko)
- Przystanek
usytuowany na 25,942 (12,95) km linii Ząbkowice Śl. -
Dzierżoniów położony na wysokości
366m npm.
- Był tam budynek dworca i
peron. Gdy osada Kamieniczki na
pocz. XX w. nie stała się najbardziej popularnym miejscem
wypoczynkowym dla mieszkańców Bielawy i Dzierżoniowa.
Właściciele pensjonatów w Kamieniczkach, jak i okoliczna ludność
wymusiły na przewoźniku otwarcie tam przystanku. Powstał po to,
aby przybywający tu licznie turyści nie musieli wysiadać na
stacji Bielawa Nowa i pół godziny iść, lecz tylko 10 minut. W
dni wolne wsiadało tu do pociągu i wysiadało mnóstwo ludzi –
prawie wyłącznie turystów.
-
- Bielawa Zach (Ober-Langenbielau, Biała Długa)
- Stacja 3 klasy
usytuowana na 28,160 (10,77) km linii Ząbkowice Śl. -
Dzierżoniów położona na wysokości
318m npm.
- Stacja posiadała budynek
dworca z magazynem i nastawnią, wc, budynek gospodarczy i
mieszkalny dla pracowników, 3 perony, 2 place ładunkowe, wagę
wagonową, skrajnik, rampę boczno-czołową oraz żuraw do
nawadniania parowozów. Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 4 odstawcze i 6
ładunkowych. Od stacji odchodziła bocznica
do zakładów włókienniczych.
-
- Pieszyce Górne (Ober Peterswaldau , Piotrowin Górny)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 31,860 (7,07) km linii Ząbkowice Śl. - Dzierżoniów położony na wysokości
335m npm.
- Był tam budynek dworca z
magazynem , wc, 2 perony i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy.
-
- Pieszyce Stadion
(Peterswaladu Stadion, Piotrowin Stadion)
- Przystanek
usytuowany na 33,010 (5,92) km linii Ząbkowice Śl. - Dzierżoniów położony na wysokości
313m npm. Był tam mały budynek dworca
lub wiata peronowa i peron.
-
- Pieszyce
Środkowe (Mittel-Peterswaldau , Piotrowin Środkowy)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 34,290 (4,64) km linii Ząbkowice Śl. - Dzierżoniów położony na wysokości
281m npm.
- Był tam budynek dworca z
magazynem, wc, peron i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy.
-
- Pieszyce Dolne (Nieder Peterswaldau, Piotrowin Północny)
- Przystanek z ładownią
usytuowany na 35,730 (3,20) km linii Ząbkowice Śl. - Dzierżoniów położony na wysokości
267m npm.
- Przystanek miał mały budynek
dworca, peron i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy.
-
- Bocznica nr.
608
(Trutzflut)
- Bocznica
usytuowana na 38,1 (---) km linii Ząbkowice Śl. - Dzierżoniów. Powstała po 1945 roku.
-
- Dzirżoniów Śl. (Reichenbach, Drobnoszów)
- Stacja węzłowa 2 kl. oddana 24.11.1855 roku
usytuowana na 208,815 (31,60) km linii Katowice - Legnica, 5,89
km linii Bielawa Zach. - Dzierżoniów Śl. i początkowa dla linii
Ścinawki Średniej położona na wysokości 260m npm.
- Stacja posiada: budynek dworca, 2 perony,
magazyn, wc, zabudowania gospodarcze, budynek mieszkalny,
parowozownię z warsztatami wieżą wodną i obrotnicą, 2 nastawnie DŚ i DŚ1 i plac ładunkowy. Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 2
główne dodatkowe, 6 odstawczych, 2 ładunkowe i kilka
trakcyjnych. Od strony Świdnicy usytuowany był Mały
Dworzec odsługujący linię do Ścinawki Średniej.
- Był tam budynek dworca z magazynem, peron,
plac ładunkowy, 4-ro stanowiskowa parowozownia z obrotnicą, waga
wagonowa i 6 torów.
- Mały Dworzec w 1977 roku zamknięty a w 2004
całkowicie zlikwidowany.
|