- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia,
- m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
- *1 Do czasu wprowadzenia linii z Bolkowa do
Marciszowa od wschodu był tam rozjazd z domkiem obsługi.
- *2 Bocznice – ładownie
kamienia.
- *3 Bocznica –
ładownie kamienia.
- *4 Bocznica (stacja towarowa) zestawia się tam składy z kruszywem
ładowane w pobliskim kamieniołomie.
-
- Marciszów (Merzdorf)
- Stacja węzłowa 2
klasy usytuowana na 105,182 km
linii Wrocław Świebodzki – Zgorzelec, 73,549 km linii Malczyce –
Marciszów położona na wysokości 420 m npm. Oddana do użytku
15.08.1867roku.
- W 1908 roku stacja posiadała
budynek dworca, 2 perony z przejściem podziemnym, budynki
mieszkalne pracowników, budynki administracji i gospodarcze, 2
nastawnie Mw i Mw1, 3 stanowiskowa parowozownia i
2 wieże wodne.
- Naprzeciwko budynku dworca
był budynek magazynu towarowego oraz plac ładunkowy z rampą
boczno- czołową.
- Układ torowy to: 4 tory
główne, 3 towarowe, 1 ładunkowy, 9 bocznych odstawczych oraz
bocznica do zakładów lniarskich.
- Wyjazd w kierunku Jerzmanic i
Bolkowa odbywał się po tym samym torze. Na 1,330 km linii był
budynek zwrotniczego (podg) gdzie obie linie się rozdzielały. W
następnych latach stację przebudowano. Dodano trzeci peron,
przeniesiono magazyn, rampę i plac ładunkowy na stronę budynku
dworca, dodano obok magazynu kilka torów odstawczych, w
okolicach parowozowni wybudowano halę wagonową, powiększono
grupę torów towarowych, wybudowano tor wyciągowy oraz
wprowadzono od wschodu wjazd z Bolkowa. Około 1950 roku od
stacji odchodziła jeszcze jedna bocznica do podstacji trafo. Po
1945 roku w parowozowni i hali wagonowej stacjonowały maszyny
służby inżynieryjnej a przy torach obok hali były jej składy
odcinków torów jako zapas W. Na 1,6 km linii był rozjazd
i budynek obsługi.
- Tam odgałęziała się linia do
Strzegomia aż do 1914 roku kiedy po modernizacji stacji
wprowadzono ją od drugiej strony.
- Stary odcinek zlikwidowano
prawdopodobnie około 1940 roku. Do dzisiaj pozostał nasyp po
dawnym odcinku.
-
- Płonina
(Nimmersath, Niemosyciec)
- Stacja 4 klasy
usytuowana na 5,989 km linii
Marciszów – Jerzmanice Zdrój położona na wysokości 461 m npm.
- Oddana do użytku
15.08.1896 roku. Stacja posiadała
budynek dworca, magazyn, wc, 2 perony, plac ładunkowy i wagę
wozową.
- Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy
i boczny ładunkowy. Około 1950 roku zdegradowana do przystanku a
tory dodatkowe wycięto.
-
- Kaczorów
(Ketschdorf)
- Stacja 4 klasy
usytuowana na 10,014 km linii
Marciszów – Jerzmanice Zdrój położona na wysokości 429 m npm.
- Oddana do użytku
15.08.1896 roku. . Stacja posiadała
budynek dworca z magazynem, wc, budynek gospodarczy, 1 peron,
plac ładunkowy, rampa boczno-czołowa, skrajnik i wagę wozową.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy,
boczny odstawczy i ładunkowy. Około 1950 roku zdegradowana do
przystanku a tory dodatkowe poza ładunkowym wycięto.
-
- Wojcieszów Górny (Ober Kauffung, Kupno Górne)
- Stacja 2 klasy
usytuowana na 14,490 km linii
Marciszów – Jerzmanice Zdrój położona na wysokości 361 m npm.
- Oddana do użytku
15.02.1896 roku. Stacja posiadała
budynek dworca z magazynem i nastawnią dysponującą WG, 2
nastawnie wykonawcze WG1 i WG2, warsztaty,
zabudowania gospodarcze, wc, wieżę wodną z pompownią, 2 perony, plac ładunkowy, rampę boczno-czołową,
skrajnik i wagę wagonową. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy, 2 główne dodatkowe, 9 bocznych odstawczych i
ładunkowych. Od stacji odchodziły 2 bocznice do zakładów
przemysłu wapiennego. Stacja miała semafory kształtowe. W
1908 roku wybudowano 2-stan. parowozownię
gdzie stacjonowała drużyna manewrowa obsługi zakładów wapiennych
przeniesiona ze Świerzawy. m
- W 2008
roku po odbudowie odcinka Marciszów – Wojcieszów Górny stację
przemianowano na ładownię a część torów wycięto pozostawiając
1,2,4,5,9 i 12. W miejscu po wyciętych torach 6,8,10 powstał
plac do załadunku kruszywa.
-
- Wojcieszów boczn.312
- Bocznica szlakowa ładowni
kamienia usytuowana na 15,387 km linii Marciszów – Jerzmanice Zdrój. Oddana do użytku
ok. 1920 roku.
-
- Wojcieszów boczn.310 i 311
- Bocznica szlakowa ładowni
kamienia usytuowana na 15,579 km linii Marciszów – Jerzmanice Zdrój. Oddana do użytku
ok. 1920 roku.
-
- Wojcieszów Dolny (Nieder Kauffung, Kupno Dolne)
- Stacja 4 klasy
usytuowana na 17,337 km linii
Marciszów – Jerzmanice Zdrój położona na wysokości 339 m npm.
- Oddana do użytku
15.02.1896 roku. Stacja posiadała
budynek dworca, magazyn, wc, 1 peron i plac ładunkowy.
- Układ torowy to:
tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i boczny ładunkowy.
Około 1950 roku zdegradowana do przystanku a tory dodatkowe
wycięto.
-
- Stara Kraśnica (Alt Schönau, Sieńsk Stary)
- Przystanek usytuowany na
22,698 km linii Marciszów –
Jerzmanice Zdrój położony na wysokości 274 m npm.
- Oddany do użytku
15.02.1896 roku. Na przystanku był
peron i wiata peronowa.
-
- Świerzawa
(Schönau,
Sieńsk)
- Stacja 3 klasy
usytuowana na 24,234 km linii
Marciszów – Jerzmanice Zdrój położona na wysokości 262 m npm.
- Oddana do użytku
16.09.1895 roku. Stacja posiadała
budynek dworca z magazynem i nastawnią Sw, budynek
mieszkalny, wc, wieżę wodną, lokomotywownię, 2 peron, rampę
boczno-czołową i 2 place ładunkowe.
- Układ torowy to:
tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i 5 bocznych w tym 2
ładunkowe.
- W 1908 roku drużynę manewrową służącą do
obsługi zakładów wapiennych przeniesiono do Wojcieszowa Górnego.
- Około 1980 roku
zlikwidowano część torów.
-
- Sędziszowa
(Willenberg, Wielisław Złotoryjski)
- Stacja 4 klasy
usytuowana na 25,888 km linii
Marciszów – Jerzmanice Zdrój położona na wysokości 253 m npm.
- Oddana do użytku
16.09.1895 roku. Stacja posiadała
budynek dworca z magazynem, wc, 1 peron i plac ładunkowy.
- Układ torowy to:
tor główny zasadniczy i boczny ładunkowy zakończony kozłem
oporowym. Około 1950 roku zdegradowana do przystanku a tor
dodatkowy wycięto.
-
- Nowy Kościół
(Neukirch, Kościelisk)
- Stacja 3 klasy
usytuowana na 31,343 km linii
Marciszów – Jerzmanice Zdrój położona na wysokości 223 m npm.
- Oddana do użytku
16.09.1895 roku. Stacja posiadała
budynek dworca z magazynem i nastawnią NK, wc, 2 perony,
rampę boczno-czołową, skrajnik i plac ładunkowy. Stacja miała
semafory kształtowe.
- Układ torowy to:
tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i 5 bocznych w tym 1
ładunkowy.
- Około 1980 roku
zlikwidowano część torów. Od stacji odchodzi bocznica do
Zakładów Urządzeń Górniczych.
-
- Boczn. 415 Krzeniów I
- Bocznica szlakowa ładowni
kamienia usytuowana na 33,780 km linii Marciszów – Jerzmanice Zdrój.
- Oddana do użytku
ok. 1930 roku. Do ładowni prowadziła
kolejka linowa służąca do transportu urobku.
-
- Boczn. Krzeniów II
- Bocznica szlakowa ładowni
kamienia usytuowana na 34,200 km linii Marciszów – Jerzmanice Zdrój położona na wysokości 212
m npm. Oddana do użytku ok. 1988 roku.
Bocznica zelektryfikowana posiada nastawnię KnII , 6
torów oraz sygnalizację świetlną. Wagony ładuje się w kopalni i
spalinówkani przetacza na bocznicę a tam zestawia się i
odprawia składy towarowe.
-
- Jerzmanice Zdrój
(Hermsdorf Bad, Chwalenie)
- Stacja węzłowa 3 klasy
usytuowana na 36,669 km linii
Marciszów – Jerzmanice Zdrój,
24,276 km linii Legnica –
Pobiedna i początkowa stacja linii Jerzmanice Zdr. – Wilków
Złotoryjski położona na wysokości 202 m npm.
- Oddana do użytku
16.09.1895 roku. Stacja posiadała
budynek dworca z magazynem i nastawnią Jz, nastawnię
wykonawczą Jz1, wc, zabudowania gospodarcze, 3 perony,
rampę boczno-czołową i plac ładunkowy. Stacja
posiada semafory
kształtowe.
- Układ torowy to:
2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe i 9 bocznych w tym
2 ładunkowe.
|