- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
*1 Przed 1945 rokiem była to bocznica
szlakowa ponieważ linia przebiegała prosto przez późniejsze
zakłady Celwiskoza
*2 W latach 60-tych po znacznej rozbudowie
zakład "Celwiskoza" jak i bocznicy linię poprowadzono bokiem
omijając zakłady bokiem gdzie na 2,858 km linii wybudowano
przystanek
Celwiskoza, a bocznica stała się bocznicą stacyjną stacji JG
Zach.
*3 Do 1958 roku stacja Tkacze należała do
Polski. Po regulacji Granicy Państwowej w 1958 roku znalazła się
na terytorium Czechosłowacji.
*4 Od 01.05.2019
przystanek przeniesiono w pobliże ulicy Lubańskiej
na km. 5,505
*5 W grudniu 2022 roku uruchomiono nowo wybudowany przystanek
przy polanie jakuszyckiej, a poprzedni zamknięto.
Więcej o historii linii można
przeczytać tutaj:
Kućmin Janusz, Kolej żelazna w Sudetach, Zapomniane linie kolejowe, [w:]
Pielgrzymy, Informator Rajdu Sudeckiego, SKPS, Wrocław 1996.
Jerczyński Michał, Tragedia w Karkonoszach, [w:] Świat Kolei 2/2001, s. 31.
Michał Jerczyński, Stanisław
Koziarski „150 lat kolei na Śląsku”
Dominik Kara „Kolej w
Szklarskiej Porębie”
Die Zackenbahn -
Klaus
Christiana Kaspera. Monografia
trasy do 1945 roku.
100 let trati Tanvald - Kořenov - Harrachov
Václav Haas
- Dębowa Góra
(Hausberg)
- Posterunek odgałęźny
usytuowany na 129,300 km linii Jelenia Góra – Lubań Śl. na
wysokości 355 m npm.
- Od niego PKP liczy
kilometraż linii 311 . Wybudowany 01.08.1891. Zamknięty w latach
80-tych. Obecnie istnieją tylko ruiny budynku. Układ torowy w
obrębie posterunku wielokrotnie przebudowywany. W latach 1891 –
1935 linia w kierunku JG Zach. była jednotorowa. W latach 1935-
80 do JG Zach były dwa tory. W 1945 roku zmieniła się ilość
torów linii do Lubania Śl. Ponieważ most na Bobrze po wojnie
był uszkodzony, przy Podg wybudowano tor oblotowy dla loków i
pociągi do Lubania rozpoczynały bieg na stacji JG Zach. W latach
80-tych układ torowy przebudowano a posterunek zamknięto.
Obecnie lewy tor linii od Jeleniej Góry biegnie do Szklarskiej a
prawy do Lubania.
-
- Jelenia Góra Zabobrze
- Przystanek usytuowany na -2,155 km linii nr.
311.
- Oddany 2019 roku.
-
- Jelenia Góra Zachodnia (Hirschberg West )
- Stacja 3 klasy
wybudowana 01.08.1891 na 1,101 (do 1945 r. 4,60) km. linii Dębowa Góra –
Granica Państwa - Korenov na wysokości 343 m npm. Wg.
niemieckich map geodezyjnych linii z 1896 roku stacja posiadała
1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy, i 1 tor boczny
ładunkowy. A ponadto: 1 peron, budynek dworca z magazynem
towarowym i rampom, szalet dworcowy, nieduży budynek
gospodarczy, i plac ładunkowy. W kolejnych
latach (prawdopodobnie w czasie budowy odcinka Piechowice –
Szklarska lub w latach 1920-30) stację przebudowano. Wybudowano
drugi peron , wydłużono tory stacyjne oraz zwiększono ich ilość.
Wybudowano wagę wagonową i wozową oraz nastawnię dysponującą JGZ w budynku dworca i wykonawczą
JGZ1 od strony
Cieplic. Kolejny okres to budowa bocznicy do fabryki naprzeciwko
dworca. W latach 1970 - 2005 rozebrano tory dodatkowe przy placu
ładunkowym i magazynie, zlikwidowano nastawnię JGZ w
budynku dworca , a nastawnię JGZ1 przebudowano na
dysponującą JGZ.
-
- JG
Celwiskoza
- Przystanek na
2,158 km linii Dębowa Góra – Granica Państwa - Korenov położony
na wysokości 340 m npm.
- Wybudowany
około 1955 roku w celu umożliwienia dojazdu pracowników do
największego zakładu Jeleniej Góry „Celwiskoza”. Po zamknięciu
zakładów w 2004 roku przystanek zamknięto. Na przystanku był
peron , budynek poczekalni z kasą biletową oraz szalet. Budynki
w ruinie (budynek poczekalni spłoną w 2010 roku).
-
- Celwiskoza (Cunnersdorf)
- Bocznica
szlakowa dawnych zakładów celulozy a później celwiskozy.
- Położona na
6,35 kilometrze (wg. kilometrażu do 1949 roku) linii Dębowa Góra
– Granica Państwa – Korenov.
- Podczas
rozbudowy zakładów w latach 1960 – 80 znacznie rozbudowana.
Bocznica miała własną nastawnię i wagę wagonową. Obecnie
pierwszy rozjazd jest na 1,652 km. Linii i jest to bocznica
stacyjna JG Zach. W latach 2000 – 2004 po zamknięciu
zakładów celwiskozy częściowo rozebrana. Pozostały tory do
elektrociepłowni i jeden tor do zakładów chemicznych.
-
- JG Cieplice
(Bad Warmbrunn, Cieplice, Cieplice Śląskie Zdr.)
- Stacja 2
klasy wybudowana 01.08.1891 na 5,290
(do 1945 r. 8,70) km. linii Dębowa Góra – Granica Państwa -
Korenov na wysokości 341 m npm. Wg.
niemieckich map geodezyjnych linii z 1896 roku stacja posiadała
1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy, i 2 tory boczne
ładunkowe. A ponadto: budynek dworca z magazynem towarowym i
rampą boczno-czołową, szalet , plac ładunkowy z wagą wozową,
wagę wagonową i skrajnik. Od strony Sobieszowa była rampa
czołowa i budka dróżnika lub zwrotniczych. W następnych latach
stację rozbudowano zwiększając ilość torów oraz ich długość,
wybudowano drugi peron, nastawnię dyspon. Cpl od strony
Sobieszowa i wykon. Cpl1 od strony Jeleniej Góry. Za
drogą od strony Sobieszowa wybudowano dużą rampę boczną oraz
nową wagę wagonową i rampę boczno-czołową. Od stacji odchodziła
bocznica do zakładów gazowych oraz fabryki maszyn papierniczych.
W latach 1980 – 90 w skutek ograniczenia przewozów towarowych
zlikwidowano część torów oraz nastawnię wykonawczą. Około 2004
roku stację zdegradowano do przystanku i ładowni a nastawnia JGC (Cpl) przekształcono w posterunek przejazdowy. W
następnych latach zlikwidowano tory przy dużej rampie bocznej.
Obecnie czynny jest tylko jeden tor zelektryfikowany i jeden
przy placu ładunkowym. Od 01.05.2019 przystanek przeniesiono w
pobliże ulicy Lubańskiej.
-
- JG Orle
- Przystanek położony na 7,636
km linii Dębowa Góra – Granica
Państwa - Korenov na wysokości 347 m npm.
- Wybudowany w
1987 roku przy nowo wybudowanym osiedlu Orle.
- Przystanek
posiada peron i wiatę peronową.
-
- JG Sobieszów (Hermsdorf,
Jerzmanice, Sobieszów)
- Stacja 3
klasy wybudowana 01.08.1891 na 9,261
(do 1945 r. 12,76) km. linii Dębowa Góra – Granica Państwa -
Korenov na wysokości 355 m npm. Wg.
niemieckich map geodezyjnych linii z 1894 roku stacja posiadała
1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy, i 1 tor boczny
ładunkowy. A ponadto: 1
peron, budynek dworca z magazynem towarowym, szalet dworcowy,
nieduży budynek gospodarczy, plac ładunkowy, skrajnik i rampę
boczno-czołową. W kolejnych latach podczas rozbudowy stacji
wybudowano drugi peron, wybudowano nastawnię JGS w
budynku dworca dodano kilka torów przy placu ładunkowym,
przeniesiono w inne miejsce rampę boczno-czołową, oraz
przebudowano głowicę rozjazdową od strony Piechowic
wyprowadzając dodatkowy tor bocznicy tartaku. Naprzeciwko
budynku dworca postawiono mały magazyn z blachy falistej na
materiały łatwopalne. W latach 70 – 80 zlikwidowano tor nr. 2.
Reszto pozostała bez zmian.
-
- Bocznica 325 „Karelma”
- Bocznica
szlakowa wybudowana na 11,206 (do 1945 r. 14,70) km linii Dębowa
Góra – Granica Państwa - Korenov do zakładów mechanicznych
produkujących w latach 1930 – 45 głowice do torped, bomby
lotnicze i elementy do łodzi podwodnych. W latach 1990 – 2000
bocznice zlikwidowano.
-
- Piechowice
Dolne (Nieder
Petersdorf)
- Przystanek położony na 11,582
(do 1945 r. 15,00) km linii Dębowa
Góra – Granica Państwa - Korenov na wysokości 366 m npm. Data
otwarcia 20.12.1891
Około 1930
roku przystanek posiadał 1 tor główny zasadniczy i 1 tory główne
dodatkowy, 1tor ładunkowy, 1 peron, budynek dworca z kasą
biletową i pomieszczeniem dróżnika, budynek magazynu towarowego
i wiatę peronową. Po 1945 roku tory dodatkowe zlikwidowano.
-
- Bocznica 322
„Papiernia”
- Bocznica
szlakowa wybudowana na 11,750 (do 1945 r. 15,25) km linii Dębowa
Góra – Granica Państwa - Korenov do zakładów papierniczych. Za
mostem buł rozjazd szlakowy i grupa torów zdawczo-odbiorczych.
Od nich odchodził tor w kierunku bramy zakładu gdzie był
rozjazd. Za bramą była waga wagonowa i kilka rozjazdów w
kierunku magazynów i składów . Bocznica miała garaż iloraz
lokomotywę. latach 2000 – 2005 bocznice zlikwidowano. Pozostały
tylko resztki torów zdawczo-odbiorczych.
-
- Piechowice
(Petersdorf)
- Stacja 3 klasy
wybudowana 20.12.1891 na 13,316 (do 1945 r. 16,70) km. linii Dębowa Góra –
Granica Państwa - Korenov na wysokości 388 m npm. Wg.
niemieckich map geodezyjnych linii z 1894 roku stacja posiadała
1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy, 1 tor główny
dodatkowy, 2 tory boczne ładunkowe, budynek dworca z magazynem
towarowym, szalet, pomieszczenie gospodarcze, plac ładunkowy,
rampa boczno-czołowa, skrajnik, wagę wagonową i wozową oraz
2-stanowiskową lokomotywownię. Do roku 1902 była stacją końcową.
W roku 1903 czasie budowy odcinka do Szklarskiej P.G. stację
przebudowano. Wydłużono tory stacyjne i zwiększono ich ilość,
przeniesiono lokomotywownię, wybudowano obrotnicę, kanał
rewizyjny, zasieki węglowe, wieżę wodną, drugi peron a na nim
żuraw wodny (drugi przy lokomotywowni), dodatkową rampę boczną
do załadunku drzewa, a na końcach stacji 2 pomieszczenia dla
zwrotniczych. Podczas kolejnej rozbudowy wydłużono tory w
kierunku Sobieszowa, naprzeciw dworca wybudowano jeszcze jedną
rampę boczno-czołową, w budynku dworca urządzono nastawnię
dysponującą Pch, a w pomieszczeniu zwrotniczych od strony
Szklarskiej nast. wykon. Pch1.
- Po 1945 roku
zlikwidowano lokomotywownię wraz z obrotnicą, a w
kolejnych latach 80-90 zlikwidowano nastawnię wykon. Pch1 i kawałek toru nr. 2.
-
- Górzynie
(Hartenberg,
Gorzyck)
- Przystanek położony na 17,282
(do 1945 r. 20,6) km linii Dębowa
Góra – Granica Państwa - Korenov na wysokości 473 m npm. Data
otwarcia około 1940 roku. Na przystanku jest peron i mała
murowana wiata .
-
- Kopaniec
(Seifershau)
- Mijanka położona na 18,972
(do 1945 r. 22,47) km linii Dębowa
Góra – Gr. Państwa - Korenov na wysokości 513 m npm. Data
otwarcia 25.06.1902 roku.
Był tam tor
główny zasadniczy i tor główny dodatkowy, nastawnia dysponująca,
a od strony Piechowic pomieszczenie zwrotniczego. Po 1974 roku
zamknięta o następnie zlikwidowana.
-
- Szklarska
Poręba Dolna (Nieder
Schreiberhau, Pisarzewiec Dolny)
- Stacja 4 klasy
wybudowana 25.06.1902 na 22,801 (do 1945 r. 26,30) km. linii Dębowa Góra –
Granica Państwa - Korenov na wysokości 594 m npm. Wg.
niemieckich map geodezyjnych linii z 1903 roku stacja posiadała
1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy, 1 tor boczny
ładunkowy i 1 dodatkowy. A ponadto: budynek dworca, magazyn
towarowy, szalet, budynek dla pracowników kolei, 2 perony, wieża
wodna zasilana z basenu obok zbierającego wody gruntowe, 1 żuraw
wodny i plac ładunkowy. Po 1984 roku nastawnia dysponująca w
budynku stacyjnym miała skrót SPD. Około 1984 roku
semafory kształtowe zastąpiono semaforami świetlnymi. W czerwcu
2000 roku po częściowym demontażu torów dodatkowych stację
zdegradowano do przystanku. Wieżę rozebrano w 1999 roku.
-
- Szklarska
Poręba Średnia (Mitel Schreiberhau, Pisarzewiec Średni)
- Stacja 3 klasy
wybudowana
25.06.1902 na 25,889 (do 1945 r. 29,39) km. linii Dębowa Góra –
Granica Państwa - Korenov na wysokości 656 m npm.
Wg.
niemieckich map geodezyjnych linii z 1903 roku stacja
posiadała 1 tor główny zasadniczy, 2 tory główne dodatkowe, 1 tor
boczny ładunkowy, 1 peron,
budynek dworca, szalet, budynek dla pracowników kolei, magazyn z
rampą, plac ładunkowy, rampa boczno-czołowa. Po 1945 roku
funkcjonowała jako mijanka z ładownią. W latach 60-tych
zlikwidowano sygnalizację a w latach 80-tych wycięto tory
dodatkowe i jest to tylko przystanek.
-
- Szklarska
Poręba Górna
(Ober
Schreiberhau, Pisarzewiec Górny)
- Stacja 2 klasy
wybudowana 25.06.1902 na 28,438 (do 1945 r. 31,94) km. linii Dębowa Góra -
Korenov na wysokości 704 m npm.
- Wg.
niemieckich map geodezyjnych linii z 1903 roku stacja posiadała
1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy, 4 tory boczne w
tym 2 ładunkowe, budynek dworca, szalet, magazyn towarowy, 2
perony, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy, obrotnica, kanał
rewizyjny, zbiornik wody, żuraw wodny i zasiek węgla. Około
1910 roku wybudowano nowy dworzec. W latach 20-tych stację
rozbudowano dodając kilka torów przy placu ładunkowym oraz
przeniesiono rampę boczno-czołową. Po minięciu ery parowozów
stację zmodernizowano. Zlikwidowano tor z obrotnicą oraz
wydłużono tory przy placu ładunkowym. Zlikwidowano także kilka
rozjazdów. W latach 1973 – 76 semafory kształtowe zastąpiono
świetlnymi a w budynku dworca urządzono nastawnię SPG.
Około 1997 roku zlikwidowano żuraw wodny. Pociągi towarowe
docierały tam do 2000 roku dowożąc węgiel do miejscowego
składu.
-
- Szklarska
Poręba Huta
(Josepienhütte,
Jóźwin)
- Stacja 3 klasy
wybudowana 01.10.1902 na 30,905 (do 1945 r. 34,40) km. linii Dębowa Góra –
Granica Państwa - Korenov na wysokości 745 m npm. Wg.
niemieckich map geodezyjnych linii z 1903 roku stacja posiadała
1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy, 3 tory
odstawcze i trakcyjne, 1 boczny ładunkowy, budynek dworca,
magazyn towarowy, szalet, budynek dla pracowników kolei, 2
perony, plac ładunkowy, rampa boczna, waga wagonowa, zbiornik
wody usytuowany wysoko na skałach zasilany z Czerwonego Potoku
oraz 2 żurawie wodne. W latach 20-tych stację rozbudowano
zwiększając ilość torów, wybudowano obrotnicę oraz skrajnik.
Stacja posiadała skrót SPH. W 1957 roku po zawieszeniu
ruchu osobowego obiekt przemianowano na stację handlową oraz
wycięto tory odstawcze i trakcyjne wraz z obrotnicą. Około
1983roku stację zamknięto. W 2010 roku podczas odbudowy linii
pozostawiono tylko tor szlakowy, przebudowano peron przy którym
postawiono wiatę dla podróżnych. Obecnie jest to przystanek z
czynnym ruchem osobowym aż do Czech. Na stacji ładowano wyroby
szklane z huty szkła. Służył do tego duży magazyn towarowy z
krytą rampą.
-
- Czerwony Potok
- Bocznica
szlakowa ładowni kruszywa kopalni odkrywkowej „Stanisław”
położona na 34,394 km. linii Dębowa Góra – Granica Państwa -
Korenov na wysokości 826 m npm. Wybudowana w 1938 roku.
Pierwotnie miała 3 tory. W latach późniejszych dwa a na koniec
jeden tor. Ostatni skład załadowano 10.09.1999 roku. W 2006
roku zlikwidowana. Ładowano tam bloki granitowe oraz mączkę
dolomitu.
-
- Jakuszyce
(Karksthal, Jakobsthal, Jakuszec)
- Stacja 4 klasy
wybudowana 01.10.1902 na 37,111 (do 1945 r. 40,61) km. linii Dębowa Góra –
Granica Państwa - Korenov na wysokości 886 m npm. Wg.
niemieckich map geodezyjnych linii z 1903 roku stacja posiadała
1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy i 1 tor boczny
ładunkowy a ponadto: budynek dworca, poczekalnię, magazyn
towarowy, szalet, 2 perony, plac ładunkowy, rampę
boczno-czołową, wagę wagonową ,skrajnik, żurawie wodne. Po 1945
roku funkcjonowała jako przystanek z ładownią. Po zawieszeniu
ruchu osobowego przemianowana na bocznicę szlakową gdzie
ładowano kruszywo z pobliskich kamieniołomów. Na stacji ładowano
bloki granitowe, kruszywo z kopalni „Stanisław” oraz drzewo.
Ostatni skład załadowano 02.12.1998 roku. Dopiero w 2010 roku
po odbudowie linii ponownie otwarta dla ruchu osobowego jako
przystanek z mijanką. Obecnie jest tam 1 tor główny zasadniczy,
1 tor główny dodatkowy, peron i wiata. Brak semaforów obsługi.
-
- Nowy Świat
(Neuwelt)
- Mijanka oraz
ładownia wybudowana 01.10.1902 na 42,100(do 1945 r. 45,60) km. linii Dębowa Góra –
Granica Państwa - Korenov na wysokości 779 m npm. Był tam 1 tor główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy, tor
ładunkowy przy rampie, tor oblotowy, nastawnia i rampa
boczna. Ładowano tam
drzewo. Od lat 60-tych nieczynna. W 2010 roku podczas odbudowy
linii zlikwidowana.
-
-
Harrachov (Strickerhäser, Tkacze)
- Stacja 4 kl.
wybudowana 01.10.1902 na 44,20 (do 1945 r. 47,80) km. linii Dębowa Góra –
Granica Państwa - Korenov na wysokości 740 m npm.
Stacja
posiadała 1 tor główny zasadniczy, 1 peron, budynek dworca, i
szalet. W latach 1913-14 wybudowano drugi tor, magazyn i plac
ładunkowy. Ładowano tam
drzewo. Po 1945 roku funkcjonuje jako przystanek. Do roku 1958
ostatnia polska stacja na tej linii. Po regulacji granic stacja
jest własnością Czech i nosi nazwę Harrachov.
-
- Korenov
(Grünthal,
Polubny, Polaun)
- Stacja 4 klasy
wybudowana w 1902 roku na 48,90 (do 1945 r. 52,40) km. linii Dębowa Góra –
Granica Państwa - Korenov na wysokości 700 m npm. Do 1958 roku
stacja graniczna. Stacja posiadała 1 tor główny zasadniczy, 2
tory główne dodatkowe, 7 torów bocznych do magazynu, placu
ładunkowego, ładowni kruszywa i lokomotywowni, a ponadto:
budynek dworca, magazyn towarowy, szalet, 2 perony, nast. wykon.
Od strony Harrachova, lokomotywownia z obrotnicą, wieża wodna,
żurawie wodne, plac ładunkowy, urządzenie do załadunku
materiałów sypkich. Na stacji jest muzeum poświęcone linii
Tanvald – Harrachov.
|