- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
- *1 Stacje Szarocin i
Leszczyniec zlikwidowano w latach 1987 – 88 podczas likwidacji
odcinka linii.
- *2 Bocznica do zakładów
maszynowych w Krzaczynie.
- *3 Bocznica Zakładów
Lniarskich „Orzeł” w Mysłakowicach.
- Kamienna Góra (Landeshut/Schl.,
Ziemsk)
- Stacja 3 klasy
wybudowana 29.12.1869 roku na 0,000 km linii Kamienna Góra - Sędzisław ,
Kamienna Góra - Lubawka, Kamienna Góra - Okrzeszyn oraz
Kamienna Góra – Jelenia Góra położona na wysokości 449 m npm.
- Po
wybudowaniu linii Kamienna Góra – Okrzeszyn stała się stacją
węzłową o 3 kierunkach, o po wybudowaniu linii z Jeleniej Góry o
4 kierunkach jazdy. Stacja posiadała: Budynek dworca, Magazyn
towarowy, wieże wodną, 2 nastawnie ( Dysp. KG od strony
Sędzisławia i Wyk. KG1 od strony Lubawki), schronisko DS,
warsztat AMZ, 2 rampy boczno-czołowe i plac ładunkowy. Osobny
magazyn , ekspedycja i plac ładunkowy był przy linii do
Okrzeszyna. Na stacji są 2
perony o krawędzi kamiennej (pierwszy zadaszony), jeden peron
ziemny i osobny krótki peron nr.4 przy linii do Okrzeszyna. Od stacji
odchodziła bocznica zakładów lniarskich i PEC oraz bocznica do
składów wojskowych w Antonówce. Na stacji są semafory
kształtowe, były też żurawie wodne. Stacja ma 2 (miała 3) tory
główne zasadnicze, 3 główne dodatkowe, oraz 10 (12) bocznych. Na stację
głównie przywoziło się węgiel , materiały budowlane i rolnicze a
ładowało się złom i kruszywo.
-
- Pisarzowice (Schreibendorf, Pisarzów)
- Stacja 4 klasy
oddana
05.06.1905 na 5,162 (34,84) km linii Kamienna G. – Jelenia G.
położona na wysokości 511 m npm.
- Stacja
posiadała: budynek stacji, wc, nastawnia, budynek mieszkalny
obsługi, 2 perony, wagę wagonową, skrajnik, plac ładunkowy,
semafory kształtowe, 1 tor główny zasadniczy, 1 główny dodatkowy
oraz 1 boczny. Od stacji odchodziła bocznica do zakładów
mielenia dolomitów. Po zawieszeniu ruchu osobowego w 1986 roku
stację przemianowano na ładownię. Obecnie budynków i semaforów
brak a tory porozkręcane. Obok placu ładunkowego był duży plac
składowy drzewa.
-
- Szarocin (Pfaffendorf,
Kęsisk)
- Przystanek z
ładownią oddany 05.06.1905 na 7,596 (32,40) km linii Kamienna G. – Jelenia G.
położony na wysokości 539 m npm. Na stacji był: budynek stacji,
wc, budynek dla personelu, plac ładunkowy, 1 peron, tor główny
zasadniczy i tor boczny. Ładowało się tam drzewo. Po likwidacji
w 1987 roku odcinka Pisarzowice – Ogorzelec - przystanek
zlikwidowano.
-
- Leszczyniec (Haselbach, Leszcznica)
- Stacja 4 klasy
oddana
05.06.1905 na 9,335 (30,67) km linii Kamienna G. – Jelenia G.
położona na wysokości 562 m npm.
- Po 1945 roku
zdegradowana do przystanku z ładownią, a następnie w 1987 roku
zlikwidowana wraz z likwidacją odcinka Pisarzowice – Ogorzelec.
Stacja posiadała: budynek stacji, magazyn , wc, budynek obsługi,
plac ładunkowy z rampą boczną, 2 perony, 1 tor główny
zasadniczy, 1 główny dodatkowy, 1 boczny. Ładowało się tam
drzewo oraz produkty rolne. Obecnie jest tam tylko budynek
mieszkalny.
-
- Ogorzelec
(Städtisch
Dittersbach, Dzietrzychów Miasto)
- Stacja 4 klasy
oddana
05.06.1905 na 13,050 (26,95) km linii Kamienna G. – Jelenia
G. położona na wysokości 625 m npm.
- Po likwidacji
odcinka Pisarzowice – Ogorzelec przemianowana na stację
handlową.
- Stacja posiadała:
budynek stacji z nastawnią Og, magazyn RS wraz z WC,
wieża wodna, plac ładunkowy, 2 perony, żuraw wodny, semafory
świetlne, 1 tor główny zasadniczy, 1 główny dodatkowy, 1 boczny
oraz bocznice da zakładów mas bitumicznych. Obecnie semaforów
brak a budynki zrujnowane.
-
-
Kowary Górne (Ober
Schmiedeberg, Kuźnick Górny)
- Przystanek z
ładownią oddany 05.06.1905 na 15,882 (24,10) km linii Kamienna G. – Jelenia G.
położony na wysokości 604 m npm. Usytuowany obok kopalni
żelaza a następnie uranu. Był tam: budynek przystanku, peron,
tor główny zasadniczy, tor boczny przedłużony pod rampę
zakładową.
-
- Kowary Średnie
(Mitel Schmiedeberg, Kuźnick Średni)
- Stacja 4 klasy
oddana
05.06.1905 na 20,101 (19,90) km linii Kamienna G. – Jelenia
G. położona na wysokości 511 m npm.
- Stacja
posiadała: budynek stacji , magazyn, wc, budynek mieszkalny z
zabudowaniami gospodarczymi, 2 perony, plac ładunkowy, skrajnik,
tor główny zasadniczy , tor główny dodatkowy oraz tor boczny.
- Po zawieszeniu ruchu
osobowego w 1986 roku stację zdegradowano do przystanku, wycięto
semafory i dodatkowe tory.
-
- Kowary Zdrój (Schmiedeberg
Bornhöhe, Kuźnick Zdrój)
- Przystanek
oddany po 1920
roku na 21,276 (18,70) km linii Kamienna G. – Jelenia G.
położony na wysokości 492 m npm.
- Przystanek
położony opodal domu wypoczynkowego. Na przystanku był tor
główny zasadniczy i peron.
-
- Kowary Ścięgny (Wagnerberg,
Woźnick, Kowary Krzaczyne)
- Przystanek
oddany
05.06.1905 roku na 22,413 (17,70) km linii Kamienna G. –
Jelenia G. położony na wysokości 477 m npm. Na przystanku
znajdował się peron i budynek poczekalni. Przystanek
zlikwidowano około 1954 roku. Obecnie można zauważyć resztki
fundamentów budynku i kilka słupów oświetleniowych.
-
- Bsz. 314
„Krzaczyna”
- Bocznica szlakowa
zakładów mechanicznych w Krzaczynie odchodziła od toru
szlakowego w rejonie przystanku. Zakończona była żeberkiem
ochronnym. Zlikwidowana około 1980 roku. W 2003 roku można było
zauważyć resztki kozła oporowego i wykop którym biegł tor do
zakładu.
-
- Kowary (Schmiedeberg,
Kuźnick)
- Stacja 3 klasy
oddana
15.05.1882 roku na 25,132 (14,88) km linii Kamienna G. –
Jelenia G. położona na wysokości 365 m npm.
- Stacja
posiadała: budynek stacji wraz z magazynem, wc, budynek
mieszkalny i gospodarczy obsługi, budynek gospodarczy, budka
dróżnika, wieża wodna, 2 żurawie wodne, kanał rewizyjny,
obrotnica, zasiek węglowy, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy
wraz z dźwigiem, 3 perony, wagę wozową i wagonową, 1 tor główny
zasadniczy, 2 tory główne dodatkowe, 5 torów bocznych. W
budynku dworca była nastawnia Kr a na stacji były
semafory kształtowe. Po wstrzymaniu ruchu osobowego w 1986 roku
stację zdegradowano do ładowni wycinając przy okazji kilka
torów. Pozostał tylko tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i
boczny przy placu ładunkowym. Ostatecznie ładownię zamknięto w
2005 roku.
-
- Kostrzyca (Quirl, Matewsk)
- Przystanek z
ładownią oddany 15.05.1882 roku na 27,766 (12,31) km linii Kamienna G. –
Jelenia G. położony na wysokości 422 m npm. Na przystanku był:
budynek dworca, peron, tor główny zasadniczy i boczny przy małym
placu ładunkowym. W kolejnych latach podczas budowy ciepłowni
wybudowano rampę dla fabryki dywanów wraz grupą torów ,
bocznicę do zakładów drzewnych oraz od strony Kowar nastawnię.
-
- Bsz. 315
„Orzeł”
- Bocznica szlakowa
położona na 29,246 (10,74) km. linii Kamienna Góra – Jelenia
Góra na wysokości 406 m. npm.
- Bocznica służyła
do obsługi zakładów lniarskich „Orzeł”. Były tam 3 tory w tym 2
na wysokich nasypach oraz rampa boczna.
- Bocznicę
zlikwidowano w 1995 roku.
-
- Mysłakowice (Zillerthal Erdmannsdorf, Tutońsk)
- Stacja 3 klasy
wybudowana 15.05.1882 na 30,377 (9,61) km. linii Kamienna Góra
– Jelenia Góra na wysokości 388 m. npm.
- Po otwarciu linii do Karpacza
29.06.1895 roku – stacja węzłowa jednocześnie początkowa dla tej
linii.
- Stacja posiadała: budynek
dworca z magazynem, wc, magazyn DT, peron pierwszy przy budynku,
peron dwu krawędziowy zadaszony z przejściem podziemnym między
torami 1 i 2, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy z wagą
wozową, wagę wagonową i skrajnik. A ponadto 2 tory główne
zasadnicze, 1 główny dodatkowy i 6 bocznych. W latach 80-tych
wybudowano bocznicę do magazynu i składu GS-u położonymi za
stacyjnym placem ładunkowym. Na stację wożono materiały rolne,
węgiel oraz materiały do zakładów lniarskich „Orzeł”. Na stacji
ładowano złom metalowy. Nastawnia w budynku stacyjnym miała
skrót Ms. Stacja posiadała semafory kształtowe.
-
- Łomnica (Łomnitz)
- Stacja 4 klasy
oddana
15.05.1882 roku na 33,590 (6,40) km linii Kamienna G. –
Jelenia G. położona na wysokości 365 m npm.
- Stacja
posiadała: budynek stacji wraz z magazynem, wc, budynek
gospodarczy, 2 perony, plac ładunkowy, skrajnik, tor główny
zasadniczy, tor główny dodatkowy i tor boczny. Nastawnia Łm
w budynku dworca oraz semafory kształtowe. Po wstrzymaniu
ruchu osobowego do Kamiennej Góry w 1986 roku stację
zdegradowano do przystanku. Wycięto dodatkowe tory i semafory.
Ostatecznie zamknięto w 2000 roku po wstrzymaniu ruchu osobowego
do Karpacza.
-
- Łomnica Dolna
(Nieder Łomnitz)
- Przystanek
oddany
15.05.1882 roku na 35,519 (4,49) km linii Kamienna G. –
Jelenia G. położony na wysokości 353 m npm.
- Na przystanku był
budynek dworca z kasą biletową i poczekalnią ,budynek
mieszkalny, peron i 1 tor.
- Przystanek
zamknięto w 2000 roku po wstrzymaniu ruchu osobowego do
Karpacza.
-
- Łomnica
Średnia
- Przystanek
wybudowany około 1952 roku przy tamtejszych zakładach na 36,621
km. linii Kamienna Góra – Jelenia Góra położony na wysokości 347
m npm. Był tam krótki peron. Przystanek zamknięto w 2000 roku po
wstrzymaniu ruchu osobowego do Karpacza. Obecnie niema po nim
śladu.
-
- Jelenia Góra
(Hirschberg)
- Stacja 1 klasy
wybudowana 20.08.1866 roku na 125,81 (297,92) km linii Wrocław – Zgorzelec
( kilometraż dawniej liczony był od Berlina) oraz stacja
początkowa linii Jelenia Góra – Żagań, Jelenia Góra – Korenov i
Jelenia Góra – Kamienna Góra ( po 1950 roku kilometraż tej
ostatniej liczy się od Kamiennej Góry i stacja Jelenia Góra jest
stacją końcową dla tej linii 39,986 km.) położona na wysokości
343 m npm.
- W 1865 roku wybudowano w
Jeleniej Górze dworzec kolejowy oraz magazyn towarowy i
parowozownię. W latach 1899 i 1900 przez stację w Jeleniej Górze
przewinęło się 1,8 miliona pasażerów. Wybudowany w 1865 roku
dworzec kolejowy z trudem więc mógł podołać wzrastającym wymogom
ruchu pasażerskiego i towarowego. W 1901 roku rozpoczęła się
budowa nowych obiektów, która potrwała do 1906 roku i pochłonęła
1,8 miliona marek. Połączono wówczas tunelem perony oraz
przebudowano poczekalnię. Wybuch I wojny światowej przerwał
rozpoczęte prace przy elektryfikacji linii kolejowych, ale na
przełomie lat 20. i 30. zaczęto realizować wcześniejsze plany.
Stacja posiadała: budynek dworca, parowozownię, wagonownię, 2
wieże wodne, obrotnicę, pół-obrotnicę przy peronie 1c, 3 żurawie
wodne, 3 place ładunkowe, rampę boczno-czołową, suwnicę i dźwig
obrotowy do załadunku towarów na wagony, wagę wozową i wagonową,
skrajnik, zasieki węgla, kanały rewizyjne loków, peron 1c
dla linii do Lwówka i Szklarskiej, peron 1a, 1b
dla linii do Karpacza i Marciszowa, perony 2,3,4 przy
torach przelotowych (1a,2, 3 zadaszone), przejście
podziemne z peronu 1, 2, 3 i 4, trójkąt do obracania
dużych parowozów oraz górkę rozrządową. 3 grupy torów
odstawczych składów osobowych, grupę torów rozrządowych, tory
towarowe, przy peronach, towarowe przy placach ładunkowych,
oraz pomocnicze. Po uruchomieniu szkoły kolejowej były warsztaty
wraz z obrotnicą. Były też nastawnie JGA, JGA1, JGB, JGB1,
JGB2, JGB3, JGM, JGM1, JGM2, JGM3. Obecnie cały ruch
zabezpiecza nastawnia JG. Stacja posiadała też bocznice:
- - bocznica węglowa i CPN,
- - bocznica JZO (obecnie
zlikwidowana)
- - bocznica PZZ (obecnie
zlikwidowana)
- Rozebrano też
jedną z hal parowozowni wraz z suwnicą, 1 zelektryfikowaną grupę
torów odstawczych jednostek elektrycznych oraz niepotrzebny już
trójkąt obrotowy.
|