- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
- *1
Bocznica kolejowa do koszar JW 3784 Zielonka - wojskowa
składnica sprzętu inż.
- *2
Ze stacji prowadzi bocznica do magazynów paliw byłego
radzieckiego lotniska.
- *3 Wg. niemieckich
map 1:25000 z 1937 roku był tam punkt przeładunkowy z
kolejki wąskotorowej prowadzącej do majątku w Ohletal
(Częszyce).
- *4
Dawniej była to
bocznica do cegielni, później wybudowano tam magazyny.
- *5
Była tam bocznica do
kopalni odkrywkowej granitu.
- *6
Była tam krótka
bocznica i punkt przeładunku kamienia z kolejki
prowadzącej do kamieniołomu w miejscowości Górka
Sobocka.
- *7 Dawny dworzec kiedy to linia
z Kondratowic biegła do Niemczy
-
- Brzeg (Brieg)
- Stacja węzłowa
1 klasy usytuowana na 139,447 km linii Bytom -
Wrocław, 47,404 km linii Nysa - Brzeg oraz 0,000 (26,99) km linii Brzeg - Łagiewniki Dzierż. położona na
wysokości 146 m npm.
- Stacja miała lub ma budynek dworca, 2
perony z przejściem podziemnym, 3 nastawnie ("Bg", "Bg1", "Bg2"),
2-3 budynki magazynowe, parowozownię wachlarzową z obrotnicą, 2 wieże
wodne z zespołem żurawi do nawadniania parowozów, budynki służbowe i
warsztatowe, rampę boczno-czołową, wagę wagonową i wozową i 3 place
ładunkowe. Układ torowy to: 3 tory główne
zasadnicze, 6 głównych dodatkowych, 28 towarowych i trakcyjnych. Od stacji odchodziła kilka
bocznic (do Meprozetu, Odry, Zakładów Tłuszczowych i składu opału).
-
- Bocznica nr. 254 (...)
- Bocznica (JW 3784 Zielonka - wojskowa składnica sprzętu
inż.), usytuowana na 1,80
(24,61) km linii Brzeg - Łagiewniki
Dzierż. położona na
wysokości 145 m npm.
-
- Małujowice (Mollwitz, Malewice)
- Stacja 4 klasy usytuowana na
6,430 (20,56) km linii Brzeg - Łagiewniki Dzierż. położona na
wysokości 156 m npm.
- Stacja posiada budynek dworca z
magazynem, wc, peron, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
- Układ torowy to: yor główny
zasadniczy, ładunkowy i boczny od którego odchodzi bocznica do
składu paliw przy lotnisku Skarbimierz.
-
- Łukowice Brzeskie (Laugwitz, Łukowice Śl.)
- Stacja 4 klasy usytuowana na
9,500 (17,49) km linii Brzeg - Łagiewniki Dzierż. położona
na wysokości 155 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z
magazynem, peron, rampę boczno-czołową i boczną oraz plac ładunkowy.
- Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek.
-
- Częstocice (Günthersdorf)
- Stacja
4 klasy usytuowana na 14,882 (12,11) km linii Brzeg - Łagiewniki Dzierż.
położona na wysokości 149 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z
magazynem, wc, budynki gospodarcze, peron, rampę boczno-czołową i
plac ładunkowy.
- Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek.
-
- Miechowice Oławskie (Mechwitz,
Mechowice)
- Stacja
4 klasy usytuowana na 17,151 (9,84) km linii Brzeg - Łagiewniki Dzierż.
położona na wysokości 159 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z
magazynem, wc, budynki gospodarcze, peron, rampę boczno-czołową,
skrajnik i plac ładunkowy.
- Układ torowy to: tor główny
zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy. Po 1945 roku wykazywana jako
przystanek z ładownią.
-
- Wiązów (Alt Wansen)
- Ładownia usytuowana na --- (6,30) km linii Brzeg - Łagiewniki Dzierż.
położona na wysokości 157 m npm.
-
- Wiązów (Wansen, Więzów)
- Stacja
3 klasy usytuowana na 21,248 (5,74) km linii Brzeg - Łagiewniki Dzierż.
położona na wysokości 150 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z
magazynem, wc, 2 perony, rampę boczną, wagę wagonową i plac
ładunkowy.
- Układ torowy to: tor główny
zasadniczy, główny dodatkowy, 1-3 odstawcze i ładunkowy.
-
- Głęboka Śl. (Glambach, Głębokie Śl.)
- Stacja 4 klasy usytuowana
na 26,791 km. linii Grodków Śl. - Głęboka Śl. i 26,997 km linii Brzeg - Łagiewniki
Dzierżoniowskie
- położona na wysokości
160 m npm.
- Stacja miała budynek dworca,
wc, budynek gospodarczy, 2 perony, rampę boczno-czołową, plac
ładunkowy i wagę wagonową.
- Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, odstawczy i ładunkowy.
-
- Krzepice (Krippitz)
- Ładownia - punkt
przeładunkowy kolejki folwarcznej z Częszyc (Ohletal) usytuowana na
28,75 (28,18) km linii Brzeg - Łagiewniki Dzierż.
położona na wysokości 155 m npm. Był tam tor główny zasadniczy i ładunkowy
przy wysokiej rampie bocznej na której to kończyły się tory kolejki
wąskotorowej.
-
- Bocznica nr. 618 i 619 (...)
- Bocznica do magazynów w Chociwelu, wcześniej
też do cegielni w Strzelinie usytuowana na 30,68 (30,64) km
linii Brzeg - Łagiewniki Dzierż.
położona na wysokości 167 m npm. Był tam magazyn i rampa boczno-czołowa oraz
2 tory bocznicy z wyciągowym zabezpieczone wykolejnicą.
-
- Strzelin (Strehlen, Strzelno)
- Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 36,987 (36,94) km linii Wrocław -
Międzylesie oraz 33,652 (33,64 i 0,00) km linii Brzeg - Łagiewniki
Dzierż. położona na wysokości 167 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca, magazyn towarowy, 2 budynki nastawni,
lokomotywownia wachlarzowa z obrotnicą, wieżę wodną z żurawiami, 3
perony, rampę boczno-czołową, rampę boczną, budynki gospodarcze i
mieszkalne dla pracowników kolejowych. Plac ładunkowy z wagą wozową i
wagonową oraz skrajnią ładunkową. Od stacji odchodziła bocznica do
elewatorów zbożowych oraz bocznica do kamieniołomu.
- Układ torowy to: 16 torów stacyjnych (przy peronach, towarowe,
ładunkowe) oraz kilka trakcyjnych i żeberek.
-
- Bocznica nr. 620 (...)
- Bocznica do kopalni
granitu (przy dawnych zakładach remontowych), usytuowana na 34,41 (0,76)
km linii Brzeg -
Łagiewniki Dzierż.
- położona na wysokości 166 m npm.
-
- Mikoszów (Niclasdorf, Mikołajów)
- Przystanek
usytuowany na 35,00 (1,85) km linii Brzeg - Łagiewniki Dzierż.
położony na wysokości 164 m npm.
- Był tam tor główny, budynek dworca
(raczej wiata) i peron podzielony przez lokalną drogę.
-
- Karszów (Karschau)
- Stacja 4 klasy
usytuowana
na 37,718 (4,06) km. linii Grodków Śl. - Głęboka Śl. i 26,997 km linii Brzeg - Łagiewniki
Dzierżoniowskie
- położona na wysokości
172 m npm.
- Stacja miała budynek dworca, wc,
peron, rampę boczno-czołową i drogę ładunkową.
- Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i ładunkowy. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek.
-
- Bocznica nr. 621 (...)
- Bocznica do miejsca
przeładunku z 2,9 km kolejki wąskotorowej do kamieniołomu w Górce
Sobockiej usytuowana na 40,39 (6,66) km
- linii Brzeg - Łagiewniki Dzierż. położona na wysokości 164 m npm.
-
- Kondratowice (Kurtwitz, Kunratowice)
- Stacja węzłowa
3 klasy usytuowana na 0,000 (12,52) km linii Kondratowice -
Ząbkowice Śl. oraz
43,25 km linii Brzeg - Łagiewniki Dzierż.
- położona na
wysokości 165 m npm.
- Stacja miała budynek dworca z
magazynem i nastawnią, wc, budynki gospodarcze i mieszkalny dla
pracowników, 2 perony kierunku Strzelce - Łagiewniki i 1 peron
linii Kondratowice - Ząbkowice, rampę boczno-czołową, 2 place
ładunkowe, wagę wozową, wagonową i skrajnik.
- Układ torowy to: tor główny
zasadniczy, główny dodatkowy, 1 odstawczy, 2 ładunkowe, oraz tor
główny i oblotowy dla linii do Ząbkowic. Od stacji odchodziła
bocznica do cukrowni.
-
- Łagiewniki Dzierż. Stare (Heidersdor)
- Stacja usytuowana na 49,030
(15,10)
km linii Brzeg - Łagiewniki Dzierż. położony na wysokości 180 m npm.
- Linia z Kondratowic biegła
bezpośrednio do Niemczy i została uruchomiona pod koniec 1883 roku jako
odcinek między powiatowej trasy Strzelin - Niemcza. Sama stacja
zlokalizowana została na południu miejscowości w okolicach drogi do
Sienic daleko w polu i z dala od centrum Łagiewnik, zlikwidowano ją
jeszcze przed wojną. Przyczyną tego stanu rzeczy było wybudowanie trasy
z Łagiewnik do Kobierzyc oraz wybudowanie drugiego dworca w Łagiewnikach
w północnej części miejscowości. W tym samym czasie dobudowano dwie
łącznice tworząc trójkąt umożliwiający bez manewrowy ruch pociągów we
wszystkich trzech kierunkach (na północ z Kobierzycami, na południe z
Niemczą i na wschód z Kondratowicami), z czasem stary dworzec uległ
likwidacji, zaś najstarszą z linii (kierunek Kondratowice - Niemcza)
rozebrano.
-
- Łagiewniki Dzierż. (Heidersdor,
Gościejowice)
- Stacja 3 klasy usytuowana na 50,645 (16,98) km linii
Brzeg -
Łagiewniki
oraz 41,58 (21,128) km linii Wrocław - Kobierzyce -
Piława Górna
- położona na wysokości 181 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z magazynem i
rampą i nastawnią, wc, budynek gospodarczy, 2 perony
i plac ładunkowy.
- Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, główny
dodatkowy i 3 boczne w tym ładunkowy.
- Od stacji odchodzi bocznica do cukrowni.
|