- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
- *1 Była tam bocznica do miejscowości Ciechów do cukrowni i zakładów
ceramiki.
- *2 Były tam kamieniołomy oraz cukrownia.
- Więcej o linii
można
przeczytać tutaj:
- Świat Kolei 12 /2009
str. 38-39 „Pierwotne wprowadzenie linii ze Strzegomia do
Marciszowa”.
- Malczyce
(Maltsch,
Maleszyce)
- Stacja 1 klasy oddana
do użytku 19.10.1844 roku. Stacja usytuowana na 42,7 km linii
Wrocław – Gubinek, 24,7 km linii Wołów – Malczyce i początkowa
dla linii Malczyce – Jawor i Malczyce – Marciszów. Położona na
wysokości 116 m npm. Po wybudowaniu w 1902 roku linii z Jawora
do Malczyc - stała się stacją węzłową. Ze stacji wychodziły
także bocznice do portu w Malczycach oraz do cukrowni. W 1984
roku zelektryfikowano linię Wrocław –Legnica. Po rozebraniu linii do
Wołowa pozostał krótki odcinek do bazy paliw w Kawicach.
- Na stacji jest budynek
dworca, 3 perony, magazyn plac ładunkowy oraz rampa
boczno-czołowa. Była także dwu stanowiskowa parowozownia z
obrotnicą, wagonownia, dwie wieże wodne oraz nastawnia
dysponująca i dwie wykonawcze. W latach 2009-10 stację wraz z
linią do Wrocławia zmodernizowano. Wymieniono i poprzesuwano
tory (niektóre zlikwidowano) oraz poszerzono perony.
-
- Proszków Śląski (Schöneiche,
Niemirowice)
- Przystanek z ładownią oddany
do użytku 01.09.1895
roku. Usytuowany na 6,915 km linii Malczyce - Marciszów
położony na wysokości 139 m. npm. Na przystanku był budynek dworca z magazynem,
wc, budynek gospodarczy, 1 lub 2 perony, rampo boczno-czołowa i
plac ładunkowy.
- Układ torowy to: tor główny zasadniczy ,
główny dodatkowy i boczny ładunkowy. W latach 90-tych tory
dodatkowe rozebrano. Przystanek zamknięto
08.1989 roku wraz ze wstrzymaniem
przewozów osobowych na linii.
-
- Bukówek (Buchwald–Ellguth,
Ligoczka)
- Stacja 4 klasy oddana do
użytku 01.09.1895
roku. Usytuowana na 10,160
km linii Malczyce - Marciszów położona na wysokości 140 m. npm.
- Stacja miała budynek dworca z magazynem i
nastawnią, wc, zabudowania gospodarcze, 2 perony, rampa
boczno-czołowa i drogę ładunkową.
- Układ torowy to: tor główny zasadniczy,
główny dodatkowy, 4 boczne w tym 2 ładunkowe. Od stacji
odchodził tor bocznicy do Ciechowa gdzie była cukrownia i
zakłady ceramiki. W latach 70-tych był to już tylko przystanek z
ładownią. W następnych latach po likwidacji bocznicy do Ciechowa
zlikwidowano także tory boczne.
-
- Ujazd Górny (Ober Mois)
- Stacja 4 klasy oddana do
użytku 01.09.1895
roku. Usytuowana na 16,053
km linii Malczyce - Marciszów położona na wysokości 150 m. npm.
- Stacja miała budynek dworca z magazynem i
nastawnią, wc, zabudowania gospodarcze, 2 perony, rampę
boczno-czołową, wagę wagonową i plac ładunkowy. Układ torowy to: tor główny zasadniczy,
główny dodatkowy, 3 boczne w tym 2 ładunkowe. Stacja
obsługiwała bocznicę do silosów zbożowych i młyna wybudowaną
około 1980 roku. Po wstrzymaniu przewozów osobowych stację
przekształcono na handlową. Od Malczyc docierają tu towarówki ze
zbożem.
-
- Łagiewniki Średzkie (Lohnig)
- Stacja 4 klasy oddana do
użytku 01.09.1895
roku. Usytuowana na 21,216
km linii Malczyce - Marciszów położona na wysokości 175 m. npm.
- Stacja miała budynek dworca z magazynem i
nastawnią, wc, zabudowania gospodarcze, 1 peron i plac
ładunkowy.
- Układ torowy to: tor główny zasadniczy,
główny dodatkowy, 2 boczne ładunkowe. Po 1945 roku
zdegradowana do przystanku z ładownią. Przystanek zamknięto
08.1989 roku wraz ze wstrzymaniem
przewozów osobowych na linii oraz wycięto tory dodatkowe.
-
- Piekary Udanin (Gäbersdorf-Beckern,
Piekary nad Lisą)
- Stacja 3 klasy oddana do
użytku 01.09.1895
roku. Usytuowana na 24,119
km linii Malczyce - Marciszów położona na wysokości 177 m. npm.
- Stacja miała budynek dworca z magazynem,
nastawnię PUn , wc, zabudowania gospodarcze, 2 perony,
rampę boczno-czołową, wagę wagonową, skrajnik i plac ładunkowy. Układ torowy to: tor główny zasadniczy,
główny dodatkowy, 3 boczne w tym 1 ładunkowy. Od stacji
odchodziły 2 prywatne bocznice. Jedna z nich miała plac
ładunkowy i dużą rampę boczną. Do rampy jak i drugiej
bocznicy dochodziły kolejki wąskotorowe dowożące urobek z
pobliskich kopalni gliny. Stację w latach 90-tych zdegradowano
do przystanku z ładownią.
-
- Jaroszów (Järischau,
Jaryszew)
- Stacja 4 klasy oddana do
użytku 01.09.1895
roku. Usytuowana na 30,290
km linii Malczyce - Marciszów położona na wysokości 200 m. npm.
- Stacja miała budynek dworca z magazynem,
nastawnię Jw , wc, zabudowania gospodarcze, 2 perony,
wagę wagonową, wagę wozową i plac ładunkowy. Układ torowy to: tor główny zasadniczy, 2
główne dodatkowe, 3 boczne w tym 2 ładunkowe. Stacja miała
bocznicę z rampą boczną. Od stacji odchodziła bocznica do
zakładów materiałów ogniotrwałych. Obecnie wszystkie tory
zlikwidowane.
-
- Strzegom (Striegau)
- Stacja 1 klasy oddana do
użytku 16.12.1856
roku. Usytuowana na 247,227 km linii
Katowice - Legnica oraz 36,283
km linii Malczyce - Marciszów położona na wysokości 222 m. npm. Stacja posiada budynek dworca, magazyn
towarowy, parowozownię, 2 wierze wodne, 2 nastawnie St i
St1, zabudowania gospodarcze, 3 perony ( 1 przy budynku
dworca jedno krawędziowy, 2 dwu krawędziowy zadaszony z
przejściem podziemnym i nieduży peron obok budynku dworca przy
torze z Bolkowa), rampę boczno-czołową, rampę czołową, 2 place
ładunkowe i wagę wagonową.
- Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze , 2
główne dodatkowe i około 20-tu bocznych w tym ładunkowe. W
latach 80-tuch część torów bocznych zlikwidowano. Zlikwidowano
także parowozownię (do niedawna cięto tam loki na złom).
- Od stacji odchodzi bocznica do młyna,
bocznica da składu opału, bocznica do dawnej słodowni) i
bocznica do zakładów mas bitumicznych.
-
- Strzegom Miasto (Striegau Stadt)
- Przystanek z posterunkiem odgałęźnym oddana do użytku około 1910 roku
usytuowany na 38,029 km (nastawnia) - ( PKP wykazuje oś Po jako
38,002 km. linii a budynek dworca był na 37,979 km) linii
Malczyce - Marciszów i 1,132 km łącznicy Strzegom Międzyrzecz
-Strzegom Miasto położony na wysokości 223 m npm. Był tam budynek dworca z podziemnym wejściem
na peron usytuowany na estakadzie jak i cały tor biegnący przez
miasto. Peron był dwu krawędziowy zadaszony. Na peronie obok
zejścia był budynek nastawni StM. Zamknięty wraz
ze wstrzymaniem przewozów osobowych.
-
- Grabina Śląska (Gräben)
- Stacja 3 klasy oddana do
użytku 01.12.1890
roku. Usytuowana na 39,906
km linii Malczyce - Marciszów położona na wysokości 225m. npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z magazynem i
nastawnią GS, wc, zabudowania gospodarcze, 2 perony, 2
nastawnie GS1 i GS2, 2 perony, rampę
boczno-czołową, plac ładunkowy, wagę wagonową, skrajnik i dźwig
towarowy. Od stacji odchodziły bocznice: 1 do cukrowni, 4 do
kamieniołomów. Na stacji były też prywatne tory zakładów
kamieniarskich wraz z placami ładunkowymi. Po wojnie część
bocznic zlikwidowano. Ostatecznie została jedna do kamieniołomu.
Przy placu ładunkowym w latach 2000-2003 cięto loki na złom.
- Układ torowy obejmował: tor główny
zasadniczy, 2 główne dodatkowe, 6 bocznych plus bocznice. Na rok
2007 pozostał tor główny zasadniczy, oblotowy składu dla loka, 2
odstawcze dla kamieniołomu i resztki 2 bocznych. Stację
zdegradowano do ładowni.
-
- Roztoka (Rohnstock,
Roztok nad Nisą Szaloną)
- Stacja 3 klasy oddana do
użytku 01.12.1890
roku. Usytuowana na 46,184
km linii Malczyce - Marciszów i 14,313 km linii Jawor - Roztoka
położona na wysokości 240m. npm. Stacja posiadała budynek dworca z magazynem ,
wc, zabudowania gospodarcze, 2 perony dwu krawędziowe zadaszone
z przejściami podziemnymi, rampę boczno-czołową, skrajnik, plac
ładunkowy, 2 nastawnie Rt i Rt1, oraz żuraw wodny
usytuowany przy torze głównym relacji Malczyce - Marciszów.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze,
2 główne dodatkowe, 1 boczny do rampy i ładunkowy do placu
ładunkowego. Po zawieszeniu przewozów w kierunku Jawora stację
zdegradowano do przystanku a później ładowni. Zlikwidowano obie
nastawnie oraz semafory. Tory od strony Jawora porozbierali
złomiarze. ostatnio czynny był tylko tor główny do Jaworzyny Śl.
-
- Kłaczyna (Kauder,
Chodorz)
- Stacja 4 klasy oddana do
użytku 01.12.1890
roku. Usytuowana na 49,842
km linii Malczyce - Marciszów położona na wysokości 255m. npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z magazynem i
nastawnią , wc, zabudowania gospodarcze, 1 peron , plac ładunkowy,
wagę wozową, żuraw do napełniania parowozów oraz semafory
wjazdowe. Układ torowy to: tor główny zasadniczy,
główny dodatkowy i boczny ładunkowy. Po przejęciu linii przez
PKP wykazywana jako przystanek z ładownią a od lat 60-tych jako
przystanek. Tory dodatkowe zlikwidowane.
-
- Bolków (Bolkenhain,
Bolkowiec)
- Stacja 3 klasy oddana do
użytku 01.12.1890
roku. Usytuowana na 56,243
km linii Malczyce - Marciszów położona na wysokości 319 m. npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z magazynem i
nastawnią Bw, wc, zabudowania gospodarcze, 2 perony, 2
nastawnie Bw1 i Bw2, wierze wodną (zbiornik na
wysokim zboczu) z dwoma żurawiami, rampę boczno-czołową, wagę
wagonową i wagę wozową i plac ładunkowy.
- Układ torowy to: tor główny zasadniczy,
główny dodatkowy, 4 boczne w tym 2 ładunkowe. W latach 80-rych
przy placu ładunkowym wybudowano 2 silosy na zboże. Po
wstrzymaniu przewozów osobowych stację zdegradowano do stacji
handlowej a późnie do ładowni. Zlikwidowano wszystkie nastawnie,
semafory i część torów.
-
- Stare Rochowice
(Alt Röhrsdorf, Rudgorzewice Stare)
- Stacja 4 klasy oddana do
użytku 01.12.1890
roku. Usytuowana na 61,000
km linii Malczyce - Marciszów położona na wysokości 375 m. npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z magazynem i
nastawnią, wc, budynek mieszkalny i gospodarczy, 2 perony
i plac ładunkowy z wagą wozową.
- Układ torowy to: tor główny zasadniczy,
główny dodatkowy i boczny ładunkowy. Dodatkowo 4 tory bocznicy
Zakładów wapiennych wraz z rampą, wagą wagonową i urządzeniem do
załadunku wapna. Wapno transportowane było kolejką linową i
przez specjalne urządzenie ładowane na wagony. W latach 60-tych
stację zdegradowano do stacji handlowej. W latach 80-90 wycięto
wszystkie tory dodatkowe.
-
- Poręba Górska (Großhau)
- Przystanek oddany do użytku 01.12.1890 roku
usytuowany na 66,016 km linii
Malczyce - Marciszów położona na wysokości 443 m. npm.
- Przystanek posiadał budynek dworca, wc,
zabudowania gospodarcze, peron i tor główny zasadniczy
-
- Domanów Jaworski (Thomasdorf,
Tomisławice)
- Stacja 4 klasy oddana do
użytku 01.12.1890
roku. Usytuowana na 67,825
km linii Malczyce - Marciszów położona na wysokości 464 m. npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z magazynem i
nastawnią, wc, budynek mieszkalny i gospodarczy, 2 perony
i plac ładunkowy.
- Układ torowy to: tor główny zasadniczy,
główny dodatkowy i boczny ładunkowy. W latach 80-tych stację
zdegradowano do przystanku i wycięto tory dodatkowe.
-
- Marciszów (Merzdorf)
Stacja węzłowa 2 klasy usytuowana na 105,182 km linii Wrocław
Świebodzki – Zgorzelec, 73,549 km linii Malczyce – Marciszów
położona na wysokości 420 m npm. Oddana do użytku 15.08.1867roku.
W 1908 roku stacja posiadała budynek dworca, 2 perony z przejściem
podziemnym, budynki mieszkalne pracowników, budynki administracji i
gospodarcze, 2 nastawnie Mw i Mw1, 3 stanowiskowa parowozownia i 2
wieże wodne. Naprzeciwko budynku dworca był budynek magazynu towarowego oraz plac
ładunkowy z rampą boczno- czołową. Układ torowy to: 4 tory główne, 3 towarowe, 1 ładunkowy, 9 bocznych
odstawczych oraz bocznica do zakładów lniarskich. Wyjazd w kierunku Jerzmanic i Bolkowa odbywał się po tym samym
torze. Na 1,330 km linii był budynek zwrotniczego (podg) gdzie obie
linie się rozdzielały. W następnych latach stację przebudowano.
Dodano trzeci peron, przeniesiono magazyn, rampę i plac ładunkowy na
stronę budynku dworca, dodano obok magazynu kilka torów odstawczych,
w okolicach parowozowni wybudowano halę wagonową, powiększono grupę
torów towarowych, wybudowano tor wyciągowy oraz wprowadzono od
wschodu wjazd z Bolkowa. Około 1950 roku od stacji odchodziła
jeszcze jedna bocznica do podstacji trafo. Po 1945 roku w
parowozowni i hali wagonowej stacjonowały maszyny służby
inżynieryjnej a przy torach obok hali były jej składy odcinków torów
jako zapas W.
|