- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
- Inne informacje o linii można
przeczytać tutaj:
- Kućmin Janusz:
Kolej żelazna w Sudetach, Zapomniane linie kolejowe, [w:]
Pielgrzymy, Informator Rajdu Sudeckiego, SKPS, Wrocław 1996.
-
- Sędzisław (Ruhbank, Rąbieniec)
Stacja węzłowa 2 klasy usytuowana na 98,843 km linii Wrocław
Świebodzki – Zgorzelec i 5,410 km linii Kamienna Góra - Sędzisław
położona na wysokości 442 m npm. Oddana do użytku 15.08.1867 roku.
Na stacji znajdują się budynek dworca z nastawnią Sw, budynek
odcinka drogowego, 2 perony, plac ładunkowy i rampa boczno-czołowa. Były jeszcze nastawnia wykonawcza od strony Wrocławia, 2 wieże wodne
i 2 żurawie do nawadniania parowozów.
W budynku tartaku dawniej była podstacja transformatorowa do
zasilania trakcji.
Układ torowy to: 5 torów głównych (w tym jeden zakończony kozłem
oporowym), 9 bocznych ładunkowych w tym wyciągowy oraz odstawczy
składów osobowych i obiegowy przy peronie z kierunku Kamiennej Góry.
-
- Krużyn (Krausendorf)
- Posterunek odgałęźny wybudowany 15.06.1914
roku usytuowany na 3,041 km linii Kamienna Góra - Sędzisław
jednocześnie na 0,008 km łącznika do Manciszowa Górnego połażony
na wysokości 435 m npm. Był tam budynek nastawni KR.
Około 2006 roku po ustaniu przewozów przez łącznik do Marciszowa
Podg zamknięto.
-
- Kamienna Góra (Landeshut/Schl.,
Ziemsk)
- Stacja 2 klasy
wybudowana 29.12.1869 roku na 0,000 km linii Kamienna Góra - Sędzisław ,
Kamienna Góra - Lubawka, Kamienna Góra - Okrzeszyn oraz
Kamienna Góra – Jelenia Góra położona na wysokości 449 m npm.
- Po
wybudowaniu linii Kamienna Góra – Okrzeszyn stała się stacją
węzłową o 3 kierunkach, o po wybudowaniu linii z Jeleniej Góry o
4 kierunkach jazdy. Stacja posiadała: Budynek dworca, Magazyn
towarowy, wieże wodną, 2 nastawnie ( Dysp. KG od strony
Sędzisławia i Wyk. KG1 od strony Lubawki), schronisko DS,
warsztat AMZ, 2 rampy boczno-czołowe i plac ładunkowy. Osobny
magazyn , ekspedycja i plac ładunkowy był przy linii do
Okrzeszyna. Na stacji są 2
perony o krawędzi kamiennej (pierwszy zadaszony), jeden peron
ziemny i osobny krótki peron nr.4 przy linii do Okrzeszyna.
Od stacji
odchodziła bocznica zakładów lniarskich i PEC oraz bocznica do
składów wojskowych w Antonówce. Na stacji są semafory
kształtowe, były też żurawie wodne. Stacja ma 2 (miała 3) tory
główne zasadnicze, 3 główne dodatkowe, oraz 10 (12) bocznych. Na stację
głównie przywoziło się węgiel , materiały budowlane i rolnicze a
ładowało się złom i kruszywo.
-
- Błażkowa (Blasdorf,
Bledzianowice)
- Stacja 4 klasy wybudowana 29.12.1869 usytuowana na
5,416 km linii Kamienna Góra - Lubawka położona na wysokości 468 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, mały magazyn, budynek
gospodarczy, peron, rampę boczną i plac ładunkowy. Układ torowy
to tor główny zasadniczy i boczny ładunkowy. Po 1945 roku
zdegradowana do przystanku z ładownią a następnie ok.1950 roku
wycięto tor ładunkowy i pozostał tylko przystanek.
-
- Lubawka (Liebau ,
Lubawsk)
- Stacja graniczna 2 klasy wybudowana
29.12.1869 roku usytuowana
na
10,148 km linii Kamienna Góra - Lubawka położona na wysokości 504 m npm.
Stacja wspólna dla kolei czesko-niemieckich i austriackich.
Stacja posiadała duży budynek dworca, 3
duże magazyny, 2 parowozownie, nastawnię dysponującą Lb w
budynku dworca i 2 wykonawcze Lb1 i Lb2, 2 rampy
boczno-czołowe, 2 perony w tym 1 zadaszony, budynki gospodarcze
i 2 place ładunkowe w rym jeden z dźwigiem. Od stacji odchodziły
2 bocznice (do tartaku i zakładów mat. budowlanych). Układ
torowy to: tor główny zasadniczy, 4 główne dodatkowe i około
10-14 innych bocznych. W latach 50-tych zlikwidowano jedną
parowozownię a około 1980 roku pozostałą wraz z układami torów.
Uproszczono też ilość rozjazdów. Po wstrzymaniu przewozów
osobowych w 2004 roku stację zamknięto. Jako ładownia obsługuje
sporadycznie towarówki. Około 2000 roku po pożarze dworca stacja
straciła na znaczeniu. Nastawnie zlikwidowano a semafory
wycięto. W 2008 roku po wznowieniu przewozów osobowych stację
uruchomiono jako przystanek.
-
- Kralovec (Königshan)
- Stacja węzłowa 4 klasy usytuowana na 13,455 km
linii Kamienna Góra - Lubawka, 59,931 km linii Kralovec -
Trutnov - Porici i stacja początkowa linii Kralovec - Zacler położona na wysokości 526 m npm.
Stacja posiada budynek dworca z nastawnią dysponującą, 2
nastawnie wykonawcze, 4 perony oraz magazyn z rampą. Układ
torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe oraz 2
boczne ładunkowe.
|