- Linia D290 powstała z połączenia 3 linii
( Mikułowa - Sulików, Hagenwerder - Frydland, i Görlitz
- Zittau) po przecinanych Granicą Państwową oraz budową
nowego odcinka od przystanku Trzciniec Zgorzelecki do
Bogatyni.
- Linia Mikułowa - Sulików
- Budowę linii z Mikułowej przez Sulików do
Zawidowa zarząd królewskich pruskich kolei (KPEV) planował w 1914
roku, jednak wybuch wojny pokrzyżował ten zamiar. Do planu powrócono
bezpośrednio po wojnie - dyrekcja wrocławska kolei (RBD Breslau)
rozpoczęła budowę ok. 10 km odgałęzienia w 1921 roku z Mikułowej do
Zawidowa, jednak w połowie 1924 r. budowę zarzucono z powodu braku
środków . Na krótkim odcinku jaki pierwotnie
zbudowano, linię poprowadzono w głębokim wykopie oraz po dwóch
mostach o rozpiętości 16 metrów. Budowę linii dokończyła spółka akcyjna Mikułowa - Sulików. Spółkę zawiązano
7 grudnia 1926 r. z udziałem miasta Sulików, powiatu lubańskiego,
prowincji dolnośląskiej i kilku fabrykantów. Budowę prowadziła
doświadczona w budowie kolejek spółka Smoschewer&Co. z
Wrocławia. Linię Mikułowa - Sulików oddano 27 października 1927 r.
Tabor kolejki składał się początkowo z dwóch parowozów i
zaledwie dwóch wagonów osobowych, dwóch towarowych i jednego
bagażowego. Dwustanowiskowa lokomotywownia Kolejki
znajdowała się w Sulikowie. Kolejka zatrudniała 10
pracowników. Przewozy w 1935 r. wyniosły 20,5 tys. pasażerów
i 80,1 tys. ton towarów (56 osób dziennie i nadanych 267 ton
towarów). Na początku lat 40-tych, z uwagi na kryzys ilość kursów
spadła z 8 par w 1939 roku do 1 pary w roku 1941 r. Sytuacja
poprawiła się dopiero w 1944 roku, gdzie kursowało 7 par.
- Linia Hagenwerder -
Zawidów - Frydlant.
- Linię oddano
15.10.1875. Na trasie w połowie linii do Zawidowa na
3,7 km w miejscowości Łomnitz obok zabudowań dworskich była
bocznica.
- W 1948 roku od mostu na
Nysie Łużyckiej ( od granicy Państwowej do 11,200 km linię
zlikwidowano, a resztę linii połączono nowym odcinkiem z
linią Görlitz - Zittau na wysokości
podg Ręczyn.
- Linia Görlitz
- Zittau.
- Linię oddano do użytku
01.06.1875 roku. Na trasie linii usytuowano 3 stacje (Hagenwerder,
Ostritz,Hirschfelde), 3 przystanki (Marienthal, Rosenthal,
Rohnau) i 1 bocznicę (w okolicy Görlitz).
Linia ta przez cały czas używana jest przez koleje
niemieckie. Po ustanowieniu granicy Państwowej na Nysie
Łużyckiej, granica przechodzi przez linię 4-ro krotnie. Po
stronie polskiej na linii pozostały st. Krzewina Zgorzelecka
(Ostritz) oraz przystanki Bratków (Marienthal), Rosenthal i
Trzciniec (Rohnau).
- Nowo wybudowane odcinki
- Po 1945 roku granice państwowe w tym rejonie poprzecinały
kilka linii. W związku z tym należało ponownie odbudować część linii
aby przywrócić połączenia. Dodatkowo w okolicach Turoszowa i
Bogatyni odkryto duże zasoby węgla brunatnego. Wybudowano tam
kopalnię odkrywkową i elektrownię co zmusiło do wybudowania linii
kolejowej do Bogatyni. W 1948 roku wybudowano linię z Sulikowa
do Zawidowa a w 1949 roku od 11,200 km linii Hagenwerder - Zawidów
poprowadzono linię do Krzewiny Zgorzeleckiej. Pozostałą część starej
linii w kierunku Nysy Łużyckiej zlikwidowano. Zlikwidowano też
przystanek Rosenthal. W kolejnych latach
linie kolejowe w okolicach worka Turoszowskiego usprawniono
budując posterunki odgałęźne Wilka, Ręczyn, Las, Studniska i Krysin.
Linia otrzymała nr. 290. W późniejszym okresie linii Mikułowa -
granica pozostawiono nr. 290 a od granicy do Bogatyni ma nr. 786. Linia była w tabeli 252, a później 260.
- Daty otwarcia linii lub
odcinków:
- Mikołowa – Sulików 29.10.1927, Sulików –
Zawidów 03.10.1948, Zawidów – 11,200 km linii do Hagenwerder
15.10.1875, 11,200 km linii do Hagenwerder – Krzewina
Zgorzelecka oraz Trzciniec - Turoszów, Turoszów –
Bogatynia około 1960 roku.
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: Brak
- Ruch osobowy: Do
03.04.2000 roku.
- Ruch towarowy: Na
odcinku Turoszów Kopalnia – Bogatynia do 01.05.2000, na pozostałych
odcinkach – czynny.
- Zamknięcie lub likwidacja:
Odcinek Mikołowa – Las i Turoszów Kop. – Bogatynia - zamknięte
13.12.2000
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
- Mikułowa (Nikolausdorf, Nikorsk)
Stacja węzłowa 3 klasy wybudowana 20.09.1865roku na 191,850 km linii
Wrocław – Zgorzelec oraz początkowa linii Mikułowa – Bogatynia
położona na wysokości 245 m npm. . Na stacji znajduje się budynek
dworca z nastawnią Mk, Magazyn towarowy, schronisko DT, wc, nastawnia Mk1, 2 perony, rampa
boczno-czołowa, plac ładunkowy oraz plac załadunku drzewa. Układ torowy to: 3 tory główne, 4 boczne (ładunkowe i odstawcze),
oraz bocznica do podstacji elektrycznej. Około 2000 roku stację zdegradowano do przystanku i ładowni. Odcinek
Mikułowa - podg Las nieczynny (nieprzejezdny).
-
- Las
- Posterunek odgałęźny wybudowany w 1958 roku
usytuowany na 0,850 km linii Mikułowa - Bogatynia i 0,819 km łącznicy
Studniska - Las położony na wysokości 235 m npm. Jest tam nastawnia Las
oraz semafory kształtowe. Posterunek powstał w celu umożliwienia
jazdy składów towarowych z od strony Bogatyni i Turoszowa w kierunku
Węglińca.
-
- Sulików (Schönberg,
Jasna Hora)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 3,373 km linii Mikułowa -
Bogatynia położona na wysokości 223 m npm.
- Stacja wybudowana 29.10.1927 roku jako końcowa
prywatnej linii Mikułowa - Sulików. Obsługiwała ruch osobowy oraz towarowy z
tamtejszych kamieniołomów. Jest tam budynek dworca raczej z lat powojennych z
nastawnią Sk i magazynem, nastawnia wykonawcza Sk1, 2 perony,
garaż drezyn, i rampa boczno-czołowa. Układ torowy to: 1 tor główny zasadniczy, 2 główne
dodatkowe, 3 boczne. Od stacji odchodzi bocznica do ładowni kruszywa
składająca się z 3 torów.
-
- Wilka
- Posterunek odgałęźny wybudowany w 1958 roku
usytuowany na 8,333 km linii Mikułowa - Bogatynia i 0,023 km linii Wilka
- Zawidów położony na wysokości 230 m npm. Jest tam nastawnia Wk oraz semafory
świetlne. Posterunek powstał w celu umożliwienia jazdy składów towarowych z
od strony Bogatyni i Zawidowa w kierunku Węglińca. Między podg Wilka a podg
Wilka 1 była mijanka zlikwidowana około 2005 roku.
-
- Radomierzyce
- Przystanek wybudowany około 1959 roku
usytuowany na 12,392 km linii Mikułowa - Bogatynia położony na
wysokości 200 m npm.
- Był tam peron i nieduży budynek dworca lub dróżnika.
Zamknięty około 1975 roku.
-
- Ręczyn
- Posterunek odgałęźny i mijanka wybudowany w 1959 roku
usytuowany na 14,400 km linii Mikułowa - Bogatynia i 0,035 km linii
Ręczyn -Hagenwerder położony na wysokości 198 m npm. Były
tam 2 nastawnia Rc i Rc1 oraz semafory kształtowe.
Około 2005 roku zlikwidowano mijankę oraz nastawnię Rc1.
- Krzewina Zgorzelecka (Ostritz)
- Stacja 3 kl. wybudowana 01.06.1875
roku położona na 6,4 km linii Hagenwerder - Zittau a obecnie na 17,514 km linii Mikułowa - Bogatynia położona
wysokości 200 m npm. Jest tam budynek dworca z magazynem i nastawnią KZ,
nastawnie wykonawcze KZ1 i KZ2, wc, schronisko DZ, garaż
drezyn, 2 perony, rampa boczno-czołowa, rampa boczna i plac ładunkowy. Układ
torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy, 4 boczne. W latach 2006
- 2009 stację zmodernizowano wycinając część torów oraz zamieniono semafory
kształtowe na świetlne. Czynna dla ruchu osobowego w relacji Gerlitz -
Zittau obsługiwana przez linie niemieckie.
-
- Bratków Zgorzelecki (Marienthal)
- Przystanek wybudowany 01.06.1875 roku usytuowany na 19,704 km linii
Mikułowa - Bogatynia położony na wysokości 220 m npm.
- Był tam budynek dworca, wc i zadaszony peron.
- Działoszyn
- Mijanka wybudowana 01.06.1875
roku położona na 22,250
km linii Mikułowa - Bogatynia położona na wysokości
220 m npm.
- Była tam nastawnia lub dwie oraz mijanka. Zlikwidowana .
Rosentchal
Przystanek wybudowany 01.06.1875 roku usytuowany po stronie
niemieckiej za rzeką Nysa Łużycka na 24,70 km linii Mikułowa -
Bogatynia położony na wysokości 2427 m npm. Był tam budynek
dworca, wc i peron. Obecnie zlikwidowany.
- Trzciniec Zgorzelecki (Rohnau)
- Pierwotnie przystanek wybudowany
01.06.1875 roku i położony na 14,7
km
linii Hagenwerder - Zittau. Około 1959 roku przekształcony na podg, po
usytuowany na 14,7 km
linii Hagenwerder - Zittau i 26,148 km linii
Mikułowa - Bogatynia położony na wysokości 220 m npm. Jest tam peron i
budynek nastawni Tz.
- Turoszów
- Stacja wybudowana około 1959 roku usytuowana na 27,896
km linii Mikułowa - Bogatynia położona na wysokości 240 m npm.
- Jest tam budynek dworca z nastawnią Tr,
magazyn, wc, schronisko DT, 2 perony, 2 nastawnie wykonawcze Tr1
i Tr2, wieża wodna z żurawiem oraz plac ładunkowy.
- Układ torowy to: tor główny zasadniczy, 3 tory
główne dodatkowe, 3 boczne w tym 2 ładunkowe. Około 1990 - 2000
roku stację zmodernizowano. Przebudowano układ torowy, zlikwidowano
nastawnie wykonawcze a semafory kształtowe zamieniono na świetlne.
- Turów I
- Posterunek bocznicowy bocznicy kopalni Turów
usytuowany na 28,945 km linii Mikułowa - Bogatynia. Była tam
nastawnia Turów1. Po przebudowie bocznicy posterunek
zlikwidowano.
- Turoszów Kopalnia
- Przystanek wybudowany około 1960 roku usytuowany
na 29,691 km linii Mikułowa - Bogatynia położony na wysokości 225 m
npm. Był tam nieduży peron.
- Bogatynia 3KWB
- Bocznica kopalni Turów wybudowana około 1960 roku
usytuowana na 31,190 km linii Mikułowa - Bogatynia.
- Bogatynia
- Stacja wybudowana 03.01.1960
usytuowana na 33,242 km linii Mikułowa -
Bogatynia położona na wysokości 240 m npm.
- Był tam budynek dworca, magazyn z rampą, plac
ładunkowy, peron i nastawnia Bg.
- Układ torowy to: tor główny zasadniczy, 2
tory główne dodatkowe, 3 boczne ładunkowe.
- Około 1980-90 roku stację zdegradowano do
przystanku z ładownią. Zlikwidowano nastawnię i część torów.
|