- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
-
- * Kilometraż niemiecki liczony od Opola Gł.
- 1 Od stacji odchodziła bocznica do zakładów maszynowych.
- 2 Ładownia obsługująca cegielnię.
- 3 Od stacji odchodziła bocznica do JW oraz do lotniska w
Polskiej Nowej Wsi.
- 4 Na mapie linii kolejowych Dyr. Opole z 1943 roku występuje
jako stacja 4 kl. (nastawnia i mijanka)??
- 5 Od stacji odchodziła bocznica do cegielni.
- 6 Od stacji odchodziła bocznica do zakładów ceramiki
budowlanej.
- 7 Od stacji odchodziła bocznica do zakładów maszyn.
-
-
- Opole Zach. (Oppeln West)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 0,354 km linii
Opole Zach. - Nysa położona na wysokości 157m npm. Stacja
składa się z części pasażerskiej (dawniej przystanek osobowy i
części towarowej. Stacja posiada budynek poczekalni,
pomieszczenie kasy biletowej, 2 peronów, nastawni OpZ,
podg OpZ1 i podg OpZ2. Od stacji odchodziła
bocznica do Przedsiębiorstwa Handlu Chemikaliami CHEMIA.
-
- Opole Chmielowice (Hopfental)
- Przystanek osobowy usytuowany na 2,934 km linii położony
na wysokości 160 m npm. Jest tam peron i wiata peronowa.
-
- Osiny (Rothhaus)
- Ładownia usytuowany na 4,044
km linii położony na wysokości 160 m npm. Był tam tor główny i
ładunkowy. Ładownia obsługiwała pobliską cegielnię.
-
- Komprachcice (Gumpertsdorf)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 6,609 km linii
Opole Zach. - Nysa położona na wysokości 175m npm.
- Stacja miała: budynek dworca z nastawnią Kom, 2
perony, plac ładunkowy, rampa boczno-czołowa, waga kolejowa 40T.
- Układ torowy to: 1 tor główny zasadniczy, 2 główne
dodatkowe, 2 boczne, ładunkowy i do rampy. Od stacji odchodziła
bocznica do JW, a za stacją na 7,4 km linii odchodziła bocznica
do składów na lotnisku w Polskiej Nowej Wsi. Około 2000 roku
zdegradowana do przystanku z ładownią.
-
- Polska Nowa Wieś (Neudorf Kr. Oppeln)
- Przystanek osobowy usytuowany na 9,866 km linii położony
na wysokości 196 m npm. Był tam peron i wiata peronowa.
- Przystanek powstał ok 1939 roku w celu obsługi lotniska
Luftwaffe.
-
- Frankenbergweiche
- Stacja 4 kl. lub ładownia usytuowana na 12,69
(kilometraż niemiecki) km linii
Opole Zach. - Nysa. Ładownia obsługująca skład drzewa.
Zlikwidowana pod koniec wojny.
-
- Szydłów Centrum
- Przystanek osobowy uruchomiony w 2019 roku podczas
modernizacji linii usytuowany na 14,510 km linii. Jest tam peron
i wiata peronowa.
Szydłów (Schiedlow,
Goldmoor, Goldmoor)
Stacja węzłowa 3 kl. usytuowana na 15,486 km linii
Opole Zach. - Nysa i 0,00 km linii
Szydłów - Brzeg i 26,6 km linii Szydłów - Lipowa Śl.
położona na wysokości 185 m npm.
Stacja miała: budynek dworca z nastawnią Sdw,
nastawnię Sdw1, dwustanowiskową parowozownię, plac ładunkowy, wagę
kolejową 40T i rampę boczną. Tory to: 2 główne
zasadnicze, 1 główny dodatkowy i 4 boczne. Od stacji
odchodziła bocznica do cegielni.
- Tułowice Niemodlińskie (Tillowitz)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 19,720 km linii
Opole Zach. - Nysa położona na wysokości 172m npm.
- Stacja miała: budynek dworca z nastawnią, peron, WC,
rampę boczno-czołową, plac ładunkowy, skrajnik i wagę kolejową
40T.
- Układ torowy to: tor główny zasadniczy, boczny, ładunkowy
pod magazyn i do rampy. Od stacji odchodziła bocznica do Fabryki
Porcelany.
- Po 2002 roku zdegradowana do przystanku.
-
- Goszczowice
- Przystanek osobowy uruchomiony w 2019 roku podczas
modernizacji linii usytuowany na 23,100 km linii położony na
wysokości 184 m npm.. Jest tam peron i wiata peronowa.
-
- Sowin (Annahof)
- Stacja 4 kl. usytuowana na 25,341 km linii
Opole Zach. - Nysa położona na wysokości 204 m npm.
- Stacja miała: budynek dworca, peron, WC. Układ torowy to:
tor główny zasadniczy i ładunkowy. Ok. 2000 roku zdegradowana do
przystanku.
-
- Łambinowice (Lamsdorf)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 29,149 km linii
Opole Zach. - Nysa położona na wysokości 208 m npm.
- Stacja ma: budynek dworca z magazynem, 2 nastawnie Łbn
i Łbn1, 2 perony, WC, rampę boczno-czołową, rampę boczną,
skrajnik, plac ładunkowy i wagę kolejową 40T. Układ torowy
to: tor główny zasadniczy, 2 główne dodatkowe, 2 boczne,
ładunkowy pod magazyn i do rampy.
-
- Budziszowice (Bauschdorf)
- Przystanek osobowy usytuowany na 31,988 km linii położony
na wysokości 191 m npm. Jest tam peron i wiata peronowa.
-
- Jasienica Dolna (Nieder Hermsdorf)
- Stacja 4 kl. usytuowana na 34,927 km linii
Opole Zach. - Nysa położona na wysokości 194 m npm.
- Stacja miała: budynek dworca z nastawnią i magazynem, 2
perony, plac ładunkowy, rampa boczno-czołowa, waga kolejowa 40T.
- Układ torowy to: 1 tor główny zasadniczy, 1 główny
dodatkowy i boczny ładunkowy. Od stacji odchodziła bocznica do
elewatorów zbożowych. Około 2000 roku zdegradowana do
przystanku.
-
- Mańkowice (Mannsdorf)
- Przystanek osobowy usytuowany na 37,610 km linii położony
na wysokości 191 m npm. Jest tam budynek dworca i peron.
-
- Kubice (Kubinów, Kaundorf)
- Stacja 4 kl. usytuowana na 40,600 km linii
Opole Zach. - Nysa położona na wysokości 190 m npm.
- Stacja ma: budynek dworca z magazynem i nastawnią Ku,
1 peron, WC. Układ torowy to: tor główny zasadniczy,
główny dodatkowy i
boczny.
- Około 2000 roku zdegradowana do przystanku.
-
- Wyszków Śląski (Lindendorf O/S)
- Przystanek osobowy usytuowany na 44,397 km linii położony
na wysokości 184 m npm. Jest tam peron i wiata peronowa.
-
- Nysa Wschodnia
- Przystanek osobowy uruchomiony w 2019 roku podczas
modernizacji linii usytuowany na 46,400 km linii położony na
wysokości 186 m npm.. Jest tam peron i wiata peronowa.
-
- Nysa (Neisse, Nisa)
- Stacja węzłowa 1 kl.
usytuowana na 139,075 km linii Katowice - Legnica,
48,752 km linii Opole Zach. - Nysa i początkowa linii Nysa
- Brzeg położona na wysokości 189m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca, 3 perony,
magazyn, rampę boczną, 2 rampy boczno-czołowe, place ładunkowe, wieżę wodną,
2 hale wachlarzowe parowozowni z
obrotnicami, hale warsztatową, liczne budynki służbowe, gospodarcze i
mieszkalne, nastawnię dysponującą NS,
4 nastawnie wykonawcze NS1, NS2, NS3 i NS4, wagę
wagonową, wozową, skrajnik, 3 tory główne zasadnicze, 8 głównych
dodatkowych oraz wiele bocznych. Po południowej stronie stacji był Mały
Dworzec obsługujący linię do Ścinawy Małej i Vidnavy. Dworzec
ten miał, budynek stacji, peron, rampę boczną, plac ładunkowy,
lokomotywownię 1-stanowiskową i kilka torów dodatkowych.
Naprzeciwko Małego Dworca znajdują się tory odstawcze bocznicy
ZUP. Obecnie w miejscu dawnego Małego Dworca jest bocznica
rozlewni gazu.
|