- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
*2
Bocznica Rzeźni miejskiej
*3
Bocznica żwirowni
*4 Bocznica
papierni w Młynowie
*5
Najpierw była bocznica kopalni. Po
1945 roku uruchomiono przystanek.
Więcej informacji o historii linii można przeczytać
tutaj:
- Kłodzko Gł.
(Glatz Hauptbahnhof)
- Stacja węzłowa 1 kl.
usytuowana na 93,481 (93,39) km linii
Wrocław -
Międzylesie i początkowa linii do
Wałbrzycha położona na wysokości 287m npm. Początkowa stacja miała 8 torów oraz:
budynek dworca, budynki wc, magazyn towarowy, dwustanowiskową
lokomotywownię z obrotnicą, wieżę wodną z żurawiem, peron i plac
ładunkowy. W latach 1877-79 z powodu doprowadzenia do Kłodzka linii z
Wałbrzycha stację rozbudowano. Sekcję sześciu torów Wałbrzyskich
wraz z peronem umieszczono po zachodniej stronie budynku dworca.
Wybudowano tam magazyn, 6-cio stanowiskową lokomotywownię wachlarzową z
obrotnicą oraz wieżę wodną. Podczas układania drugiego toru wybudowano
drugi peron po stronie Wałbrzyskiej oraz dodatkowe obiekty w tym kolejną
wieżę wodną. Kolejne przebudowy stacji wiązały się z budową linii
do Szczytnej i Stronia Śl. Rozbudowano wtedy układ torowy po stronie
wschodniej o kolejne tory, plac ładunkowy, magazyn, oraz rampę
załadunkową. wybudowano drugą lokomotywownię wachlarzową z obrotnicą, 4
nastawnie, oraz nowe perony dla linii do Szczytnej i Stronia Śl.
-
- Boczn. Rzeźnia miejska (...)
- Bocznica usytuowana na 0,439
(394,7) km linii Kłodzko - Wałbrzych. Wybudowana po I wojnie
światowej.
- Po 1945 roku wykorzystywana
także podczas kampanii buraczanej. Bocznica miała 2 tory.
Zlikwidowana około 1995 roku.
-
- Boczn. Żwirownia (...)
- Bocznica żwirowni usytuowana
na 1,150 (394,65) km linii Kłodzko - Wałbrzych.
- Wykazana na niemieckich
mapach 1:25000. Bocznica miała 2 tory.
-
- Boczn. 610 (...)
- Bocznica do papierni w
Młynowie usytuowana na 2,272 (393,53) km linii Kłodzko -
Wałbrzych.
- Po odgałęzieniu się bocznicy
od szlaku wybudowano tory zdawczo-odbiorcze w ilości 3
szt. Od nich do Młynowa szedł jeden tor bocznicy.
-
- Bierkowice (Birgwitz)
- Przystanek usytuowany na 4,732 (391,07) km linii
Kłodzko - Wałbrzych położony na wysokości 308 m npm.
- Pierwotnie przystanek miał
nieduży budynek drewniany mieszczący kasę i poczekalnię. W
czasie rozbudowy linii na dwutorową wybudowano murowany budynek
dworca a poprzedni przekształcono w otwartą wiatę przystankową.
Przystanek miał 2 perony.
-
- Gorzuchów Kłodzki (Möhlten, Miłotyń)
- Stacja 3 klasy usytuowana na
7,610 (388,19) km linii Kłodzko Gł. - Wałbrzych Gł. położona na
wysokości 315 m npm.
- Stacja posiadała budynek
dworca z magazynem, wc, budynek mieszkalny dla pracowników, 2
nastawnie, 2 perony, rampę boczno-czołową, wagę wagonową,
skrajnik i plac ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 4 odstawcze i ładunkowy.
W 2006 roku zdegradowana do przystanku z ładownią.
-
- Ścinawka Średnia (Mittelsteine,
Ścinawa Średnia)
- Stacja 2 klasy usytuowana na
14,067 (381,71) km linii Kłodzko Gł. - Wałbrzych Gł., 5,101
(45,48) km linii Srebrna Góra - Radków i
- początkowa linii do
stacji Otovice Zastawka położona na wysokości 352 m npm. Stacja miała budynek dworca,
magazyn, wc, budynki gospodarcze i techniczne, 2 place
ładunkowe, suwnicę towarową, wagę wozową i wagonową, skrajnik,
rampę boczno-czołową i 2 nastawnie "ŚŚ" i "ŚŚ1".
Ponadto była dwustanowiskowa parowozownia z obrotnicą i wieża
wodna. Stacja miała 4 perony. Pierwszy obsługiwał linię do
Tłumaczowa i Otovic, drugi wyspowy linię Wałbrzych - Kłodzko.
Pozostałe dwa były na terenie Małego Dworca do obsługi
linii Dzierżoniów - Radków. Mały Dworzec miał własny budynek
dworca , wc, plac ładunkowy i wagę wagonową. Układ torowy to: Po stronie
linii Wałbrzych - Kłodzko 3 tory główne zasadnicze, 2 główne
dodatkowe, 13 bocznych w tym ładunkowe. Po stronie linii
Sowiogórskiej - 2 główne zasadnicze i 5 bocznych w tym ładunkowy.
Od stacji odchodziły bocznice do: cegielni, tartaku i
elektrowni. Ponieważ stacja była stacją graniczną były oddzielne
pomieszczenia dla urzędników pruskich i austriackich. Magazyn
podzielony był na 2 części dla celników pruskich i osobne skrzydło
dla celników austriackich. Parowozownia była do obsługi linii do
Tłumaczowa i Brounova. Linia ta była administrowana i obsługiwana
przez koleje austriackie a później czeskie.
-
- Nowa Ruda (Neurode)
- Stacja 3 klasy usytuowana na
21,664 (374,14) km linii Kłodzko Gł. - Wałbrzych Gł. położona na
wysokości 420 m npm.
- Stacja posiadała budynek
dworca, magazyn, wc,2 budynki mieszkalne dla pracowników,
dwustanowiskową lokomotywownię z obrotnicą, żurawie do
nawadniania parowozów wraz ze zbiornikami wody, 2 budynki
gospodarcze, 2 nastawnie "NR" i "NR1", 2 perony,
rampę boczno-czołową, wagę wagonową i wozową, skrajnik i plac
ładunkowy z dźwigiem ładunkowym. Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 2 boczne, 3 ładunkowe i
trakcyjny.
-
- Nowa Ruda Przedm. (Rubengrube)
- Bocznica szlakowa kopalni "Ruben"
usytuowana na 23,836 (371,96) km linii Kłodzko Gł. - Wałbrzych
Gł. położona na wysokości 429 m npm.
- Bocznica miała około 3 torów.
Po 1945 roku powstał tam przystanek.
-
- Zdrojowisko (Centnerbrunn)
- Przystanek usytuowany na 27,179 (368,62) km linii Kłodzko - Wałbrzych
położony na wysokości 460 m npm.
- Pierwotnie przystanek miał
nieduży budynek drewniany mieszczący kasę i poczekalnię. W
czasie rozbudowy linii na dwutorową wybudowano murowany budynek
dworca, wc, budynek gospodarczy oraz wiatę przystankową.
Przystanek miał 2 perony. W 1945 roku zlikwidowano jeden z
torów. Kasa czynna była do końca lat 80-tych.
-
- Ludwikowice Kł. (Ludwigsdorf)
- Stacja 3 klasy usytuowana na
28,870 (366,93) km linii Kłodzko Gł. - Wałbrzych Gł. położona na
wysokości 480 m npm.
- Najpierw powstał przystanek
który posiadał budynek dworca, poczekalnię i peron.
Przystanek obsługiwało 2 pracowników w dzień i jeden w nocy.
Obsługiwali oni również ruch na bocznicy. Ponieważ dojście do
przystanku było bardzo strome i trudne, podczas układania
drugiego toru przystanek przeniesiono 400 m na zachód.
Wybudowano tam budynek dworca, wc, budynek mieszkalny dla
pracowników oraz wyspowy peron z przejściem podziemnym. Na
terenie dawnego przystanku wybudowano nastawnie i pełnił on rolę
stacji towarowej dla bocznicy. Na stacji tej były 3 tory
przelotowe i żeberko. Od stacji odchodziła bocznica do kopalni.
-
- Świerki Dolne (Nieder
Königswalde, Lesisk Dolny)
- Przystanek a następnie stacja
3 klasy usytuowana na 33,179 (362,62) km linii Kłodzko Gł. -
Wałbrzych Gł. położona na wysokości 519 m npm.
- Stacja posiadała budynek
dworca, wc, magazyn, 2 perony, budynek mieszkalny dla
pracowników, skrajnik, budka dróżnika oraz prywatny
magazyn i wagę. Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze i 2 boczne ładunkowe. Od stacji odchodziła
bocznica firmy Stenzel and Co. Bocznica ta miała 2 tory wagę ,
magazyn urobku oraz zsyp do załadunku wagonów. Do bocznicy
urobek z kamieniołomu transportowany był kolejką linową. W
latach 90-tych zlikwidowano posterunek dyżurnego ruchu, wycięto
tory boczne a stację zdegradowano do przystanku.
-
- Bartnica (Königswalde, Lesisk)
- Stacja 4 klasy usytuowana na
35,210 (360,59) km linii Kłodzko Gł. - Wałbrzych Gł. położona na
wysokości 537 m npm.
- Stacja miała budynek dworca z
magazynem, 2 perony, wc, budynki mieszkalny dla urzędników
kolejowych, zbiornik wody wraz z maszynownią i żurawiami
do nawadniania parowozów, 2 nastawnie, obrotnicę wagonów,
skrajnię ładunkową , rampę boczno-czołową i plac ładunkowy. Był
tam też garaż loka i kruszarka do kamienia. Urobek z
kamieniołomu transportowany był kolejką linową. Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 6 bocznych w tym ładunkowy. W latach 90-tych
zlikwidowano nastawnie i część torów bocznych a stację
zdegradowano do przystanku.
-
- Głuszyca Górna
(Ober Wüstegiersdorf, Bystrzyck Górny)
- Początkowo przystanek później
stacja 3 klasy usytuowana na 40,022 (355,78) km linii Kłodzko
Gł. - Wałbrzych Gł. położona na wysokości 496 m npm. Stacja miała budynek dworca z
magazynem, 2 perony, wc, plac ładunkowy do przeładunku towarów
na kolejki wąskotorowe.
- Układ torowy to 2 tory główne
zasadnicze i 4 boczne w tym ładunkowy. Od stacji odchodziła
bocznica do kruszarki kamienia gdzie ładowano wagony. Kruszarka czynna była do lat
80-tych. W latach 90-tych zlikwidowano tory boczne a stację
zdegradowano do przystanku.
-
- Głuszyca (Wüstegiersdorf, Bystrzyck)
- Stacja 3 klasy usytuowana na
42,263 (353,54) km linii Kłodzko Gł. - Wałbrzych Gł. położona na
wysokości 485 m npm.
- Stacja miała budynek dworca,
wc, budynek mieszkalny i gospodarczy, magazyn, 2 perony, rampę
boczno-czołową, nastawnię, magazyn pocztowy, wagę wagonową,
skrajnik, suwnicę towarową i plac ładunkowy. Stacja miała
żurawie wodne wraz ze zbiornikiem do nawadniania parowozów.
- Układ torowy to 2 tory główne
zasadnicze 7 bocznych w tym ładunkowe. Od stacji odchodził tor
pod prywatną rampę boczną służącą do rozładunku drzewa przy
tartaku.
-
- Jedlina Zdr. (Bad Charlottenbrunn, Zdrojowiec)
- Stacja 2 klasy usytuowana na
45,036 (350,76) km linii Kłodzko Gł. - Wałbrzych Gł. i 82,166 km
linii Wrocław - Jedlina Zdr. położona na wysokości 496 m npm. Stacja posiadała: budynek dworca z nastawnią
JZ, wc na peronach, magazyn towarowy, 2 perony połączone
przejściem podziemnym, wieżę wodną wraz z żurawiami do
nawadniania parowozów, dwustanowiskową parowozownię z obrotnicą
i kanałem do ich obsługi, 2 nastawnia JZ1 i JZ2,
rampę boczno-czołową, plac ładunkowy, wagę wagonową, suwnicę
towarową oraz zasiek węglowy.
- Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 2
główne dodatkowe, 2 odstawcze, 2 ładunkowe,2 wyciągowe i 3
trakcyjne.
-
- Jedlina Górna
(Steingrund, Kamieńsk)
- Przystanek
usytuowany na 47,636 (348,16) km linii Kłodzko - Wałbrzych
położony na wysokości 511 m npm.
- Przystanek w początkowym
okresie miał nieduży budynek dworca. w okresie przebudowy linii
na dwutorową wybudowano nowy budynek dworca z magazynem, wc,
budynek mieszkalny dla pracowników. Wybudowano też peron wyspowy
kryty wiatą z przejściem podziemnym. Obsługa była do końca lat
80-tych.
-
- Wałbrzych Gł. (Waldenburg–Dittersbach, Dzietrzychów)
- Stacja 1 klasy usytuowana na
78,912 km linii Wrocław Świebodzki – Zgorzelec i 50,99 km linii
Kłodzko – Wałbrzych położona na wysokości 510 m npm. Oddana do użytku 15.08.1867 roku. Stacja posiada: budynek
dworca, 3 perony z przejściem podziemnym, magazyn towarowy z rampą
boczno-czołową, wagę wozową, wagę wagonową, skrajnik, plac
ładunkowy, halę przeładunkową z rampą, lokomotywownię wachlarzową z
obrotnicą ( w pierwszym okresie istnienia stacji parowozownia
wachlarzowa była w okolicach WG5 w rejonie gdzie później była grupa
torów odstawczych - obecnie teren zarośnięty krzakami), halę napraw
loków, punkt obsługi elektro-wazów, warsztaty naprawcze wagonów, 2
wieże wodne, 6 nastawni (WG, WG1, WG2, WG3, WG4, WG5) oraz
- grupę torów towarowych przyjazdową od Wrocławia
- grupę torów towarowych przyjazdową od Jeleniej G. - grupę torów towarowych przyjazdowo- odjazdowych - grupę torów rozrządowych wraz z górką rozrządową - grupę torów towarowych odstawczych (obecnie nieużywana lub
zlikwidowana) - grupę torów postojowych składów osobowych - grupę torów ładunkowych - grupę torów przy lokomotywowni i punkcie obsługi elektro-wozów. Od stacji odchodziły bocznice do kompleksu kopalni Mieszko, kopalni
Henryk, kopalni Eugeniusz i sztolni Ermestine.
|