Koniec lat 70 XIX w. to okres kiedy szkielet głównych sieci
kolejowych na Śląsku już się ukształtował. Aby pobudzić nowe
inicjatywy do dalszej rozbudowy linii kolejowych państwo
wprowadziło w 1878 roku ustawę o kolejach drugorzędnych. Miały
byś to linie tańsze o niższych parametrach. Jedną z niewielu
linii drugorzędnych na Śląsku koncesjonowanych przez państwo
była linia Wrocław - Kobierzyce - Szczeblów (gdzie był duży
kamieniołom). 28.12.1881 roku wydano koncesję na budowę linii.
Prace terenowe rozpoczęto w 1882 roku. Linia zaczynała się w
miejscowości Tarnogaj gdzie postawiono Podg. Odcinek o długości
20,5 km do Kobierzyc otwarto 01.06.1884 roku. Kolejny odcinek
5,5 km do Pustkowa Żurawskiego oddano 01.09.1884 roku. Ostatni
odcinek 14,3 km do Szczeblowa uruchomiono 10.07.1885 roku.
Pierwotnie była to linia jednotorowa budowana w terenie płaskim.
Na trasie linii wybudowano 60 przepustów i jeden most
kratownicowy pod Partynicami na rzece Ślęża. Linia ta służyła
przede wszystkim do przewozów płodów rolnych (szczególnie
buraków cukrowych) do czego służyły liczne bocznice i kolejki
wąskotorowe na okolicznych polach, oraz kamienia. Na szlaku o
długości 40,1 km usytuowano 8 stacji (Klecina, Bielany,
Domasław, Kobierzyce, Pustków Żurowski, Rogów Sobócki, Sobótka,
Szczeblów), 2 przystanki (Olbrachtowice, Wierzbice) i 3 bocznice
(Silesia, Partynice, Mirosławice).
Wzrost natężenia ruchu na szlaku do Kobierzyc oraz chęć
podniesienia jej parametrów spowodował że w latach 1909-10
odcinek Wrocław - Kobierzyce przebudowano na dwutorowy, a
ponadto rozbudowano układ torowy na stacjach Klecina i
Kobierzyce - która to stała się stacją węzłową po doprowadzeniu
do niej linii z Łagiewnik. Wybudowano również nową stację
Partynice przy tamtejszej bocznicy. Po wybudowaniu linii do
Szczeblowa czyli w pobliże Świdnicy, świdnicki magistrat oraz
właściciele wałbrzyskich kopalń starali się o przedłużenie linii
do Świdnicy. Linię budowano w latach 1897-8 i odcinek o długości
20,4 km. ukończono 15.08.1898 roku na stacji Świdnica Miasto. Na
odcinku tym wybudowano 4 stacje (Strzelce Św., Szczepanów,
Marcinowice, Pszenno i Świdnica Przedmieście która to stała się
później początkiem linii do Jedliny Zdr.). Na odcinku tym
wybudowano 37 przepusty i most na rzece Bystrzyca. Po
dopracowaniu planów i wykupie gruntów pod linię w 1902 roku
ruszyły prace ziemne. Odcinek o długości 24,2 km przebiegać miał
w terenie górskim co znacznie utrudniało budowę. Budowę odcinka
zaczęto od przebudowy przystanku w Jakubowicach który to stał
się nową stacją węzłową o nazwie Świdnica Kraszowice. Cały
odcinek ukończono 01.10.1904 roku. Na trasie linii wybudowano aż
8 mostów, 4 wiadukty i wiele przepustów. oraz 45 stacji
(Kraszowice, Bystrzyca Górna, Zagórze Śląskie, Jugowice, Jedlina
Dolna), 2 przystanki (Bystrzyca Dolna, Lubachów), 1 bocznicę (w
Jedlinie Dolnej) oraz w latach 19358-45 punkt przeładunkowy
Olszyniec.
Po przejęciu linii przez PKP nadano jej nr. 285. W latach 1990
linia przeszła kapitalny remont nawierzchni jezdnej, jednak w
wyniku zmian jakie zaszły w Polsce w 1989 roku oraz w wyniku
spadku przewozów towarowych i pasażerskich linia była
wykorzystywana coraz mniej aż w 1992 roku wstrzymano przewozy
osobowe i towarowe na odcinku Świdnica - Jedlina Zdr. Na odcinku
Wrocław - Świdnica przewozy osobowe wstrzymano w 2000 roku.
Obecnie czasami jeżdżą towarówki.
Daty otwarcia linii lub odcinków: Wrocław - Kobierzyce
01.06.1884, Kobierzyce - Pustków Żurowski 01.09.1884, Pustków
Żurowski - Sobótka Zach. 10.07.1885, Sobótka Zach. - Świdnica
Przedmieście 15.08.1898, Świdnica Przedmieście - Jedlina Zdr.
01.10.1904
Zmiana ilości torów: Jeden. Na odcinku Wrocław - Kobierzyce od
1910 do 1945 roku były dwa tory.
Elektryfikacja: Brak
Ruch osobowy: Świdnica - Jedlina Zdr. do 01.05.1992, Świdnica -
Wrocław do 23.06.2000. Wrocław Świdnica od 12.06.2022r.
Ruch towarowy: Świdnica Kraszowice - Jugowice do 01.05.1992,
Jugowice - Jedlina Zdr. do 2000, Wrocław - Świdnica czynny
Zamknięcie lub likwidacja: Odcinek Świdnica - Jedlina Zdr.
zamknięty po 2000 roku.
Dodatkowe informacje: W latach 2020 -22 linię odbudowano i
podzielono na 2 osobne części:
285 linia Wrocław - Świdnica Kraszowice
266 linia Świdnica Kraszowice 0 Jedlina Zdr.
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
*1 Odchodzą tam także bocznice
Przedsiębiorstwa Robót Telekomunikacyjnych i gazowni.
*2 Bocznica szlakowa
zakładów chemicznych "Silesia"
*3 Przed stacją odchodziła bocznica do
Jednostki Wojskowej. Po odbudowie linii przystanek przesunięto
na 6,842 km.
*4 Przy moście partynickim
obok torów wyścigowych powstał przystanek ( nie ujęty w
rozkładzie jazdy w 1944 roku).
*5 Była tam bocznica do Zakładów Agroma
*6 Na stacji odchodzi bocznica do
zakładu napełniania cystern gazem.
*7
Prawdopodobnie chodzi o tor za drogą obok przystanku wykazywany
na mapie sieci linii jako bocznica na 23,00 km linii.
*8 Bocznica do cukrowni w
Michałowicach.
*9 Od torów stacyjnych odchodzi
bocznica cukrowni i ciepłowni
*10 Stacja powstała w
miejscy dawnego przystanku Jakubowice lecz przesunięta o
kilkadziesiąt metrów w celu uzyskania odpowiedniej równi
stacyjnej.
*11 Bocznica ciepłowni Zarzecze
*12 W latach 40-tych była tam
ładownia lub odchodziła
tam bocznica do Kompleksu
Riese
*13 Obok stacji była firma Schachtel.
*14 Od szlaku odchodziła
bocznica kopalni węgla.
*15 Po odbudowie linii przystanek przesunięto na
9,421 km.
*16 Po odbudowie linii przystanek przesunięto na
12,800 km.
Więcej o linii można przeczytać w:
Michał Jerczyński i Stanisław Koziarski "150 lat kolei na Śląsku"
Świat Kolei 6/2005 "100 lat Kolei Doliny
Bystrzycy" str.12-21
Przemysław Dominas "Dzieje kolei doliny
Bystrzycy Świdnica-Jedlina Zdr."
- Wrocław Główny (Breslau
Hauptbahnhof)
- Najważniejszy węzeł kolejowy Dolnego Śląska
(Prowincji Śląskiej) wybudowany
w latach 1855-1857 usytuowany na 181,041 km linii
Bytom - Wrocław oraz początkowy dla
linii Wrocław - Poznań, Wrocław - Szczecin, Wrocław -
Międzylesie, Wrocław - Jedlina Zdr. położony na wysokości 123m
npm. Początkowo
zwany Centralnym lub Górnośląskim dworzec obsługiwał ruch
pasażerski i towarowy. Trzy perony znajdowały się w miejscu
dzisiejszego hallu na poziomie posadzki. W związku z budową w
latach 1899-1905 estakady kolejowej konieczna była przebudowa
dworca. Dokonano jej w latach 1899-1904 przenosząc perony
na południe i podnosząc na wysokość nowopowstałej estakady.
Połączono je tunelami, jednym na wprost głównego wejścia oraz
drugim bocznym. Perony nakryto żelazną, czterołukową,
przeszkloną konstrukcją. W dawnej hali peronowej, w której
obniżono posadzkę, utworzono przestronny hall, do którego
przeniesiono kasy biletowe.
Odbudowa
ze zniszczeń wojennych trwała do 1949 r., a w roku 1960,
na początku lat 90 oraz w 2012-13 przeprowadzono gruntowne
remonty. Stacja posiada: okazały budynek dworca połączony z
peronami tunelami i windami towarowymi, lokomotywownię, dużą
halę wagonową ( obecnie dla jednostek elektrycznych), 2
nastawnie WGA , WGB, 2 nastawnie manewrowe, 5
peronów usytuowanych pod dachem hali peronowej, 6 grup
torów odstawczych, grupę torów towarowych, grupę torów przy
placach ładunkowych i grupę przy hali pocztowej z rampami do
załadunku poczty.
-
- Wr. Tarnogaj
(Dürrgoy)
- Posterunek odgałęźny wybudowany 01.06.1884
roku usytuowany na 4,520 (4,52) km linii Wrocław - Jedlina
Zdr. i 2,888 km linii Wrocław Brochów - Lamowice położony na
wysokości125m npm. Odgałęziała się tam bocznica do zakładów
gazowniczych i zakładów Telekomunikacji. Obecnie nieczynny.
-
- Wrocław
Silesia
- Bocznica szlakowa zakładów chemicznych
Silesia usytuowana na 5,60 (5,60) km linii Wrocław - Jedlina Zdr.
położona na wysokości 124m npm.
- Zlikwidowana ok.1945 roku.
-
- Wr. Wojszyce
(Hoinstein, Uścimów)
- Stacja 4 kl. bez możliwości przyjmowania i
nadawania towarów wybudowana na 6,525 (6,40) km linii Wrocław -
Jedlina Zdr. położona na wysokości 124m npm. Był tam budynek dworca z magazynem , 2 perony
i 2 tory zasadnicze. Po 1945 roku Rosjanie zdemontowali tor przy
budynku i już nigdy nie został odbudowany, a stację zdegradowano
do przystanku. Po wstrzymaniu w 2000 roku przewozów osobowych
stację zamknięto.
-
- Wr. Partynice
(Breslau-Hartlieb, Wrocław Patonice)
- Przystanek
wybudowany na 8,516 (8,39) km linii Wrocław - Jedlina Zdr.
położony na wysokości 126m npm.
- Był tam budynek dworca, 2 perony, 2 tory
główne zasadnicze i 1 boczny przy ramie ładunkowej. Po 1945 roku
Rosjanie zdemontowali tor przy budynku i już nigdy nie został
odbudowany, a stację zdegradowano do przystanku. Po wstrzymaniu
w 2000 roku przewozów osobowych stację zamknięto. Na rampie
usytuowany jest skup złomu. Obok przystanku odchodzi bocznica do
pobliskiej jednostki wojskowej.
-
- Wrocław boczn. Agroma (...)
- Bocznica szlakowa zakładów Agroma
usytuowana na 9,100 (...) km linii Wrocław - Jedlina Zdr.
położona na wysokości 124m npm.
- Bocznica powstała w latach 50-tych.
-
- Partynice-stadion
(Breslau-Rennplatz
- Przystanek przy moście Partynickim obok
torów wyścigowych wybudowany na (9,50) km linii
Wrocław - Jedlina Zdr. położony na wysokości 124m npm. Przystanek nie był uwzględniany w rozkładzie
jazdy z 1944 roku ale jest na niemieckich mapach.
-
- Wr. Klecina
(Klettendorf, Kłotno)
- Stacja 3 kl. wybudowana na 10,371 (10,25) km
linii Wrocław - Jedlina Zdr. położona na wysokości 126m npm.
- Był tam budynek dworca. wc, nieduży magazyn,
2 perony, plac ładunkowy, rampa boczno-czołowa oraz 2 nastawnie
Kl i Kl1.
- Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2
boczne, 4 ładunkowe oraz 3 do obsługi cukrowni od których to
odchodziły bocznice do zakładu.
- Od stacji odchodzi także bocznica do zakładów
Petrogaz. Po 1945 roku Rosjanie zdemontowali 1 tor
szlakowy i już nigdy nie został odbudowany.
- Po likwidacji cukrowni zlikwidowano tory do
jej obsługi oraz 1 tor główny dodatkowy. Po wstrzymaniu w 2000 roku przewozów
osobowych stację przemianowano na ładownię.
- Bielany Wrocławskie (Bettlern, Strzeżawin)
Stacja 4 kl. wybudowana na 12,669 (12,54) km linii Wrocław -
Jedlina Zdr. położona na wysokości 122m npm.
Był tam budynek dworca. wc, nieduży magazyn, budynek służbowy, 2
perony, plac ładunkowy oraz 2 tory główne zasadnicze i 1
ładunkowy.
Po 1945 roku zlikwidowano 1 tor szlakowy i tor ładunkowy a
stację przemianowano na przystanek. Zamknięty wraz z linią.
Domasław (Domslau)
Stacja 4 kl. wybudowana na 16,167 (16,05) km linii Wrocław -
Jedlina Zdr. położona na wysokości 140m npm.
Był tam budynek dworca z magazynem, wc, budynek służbowy, 2
perony, plac ładunkowy oraz 2 tory główne zasadnicze i 1
ładunkowy.
Po 1945 roku zlikwidowano 1 tor szlakowy i tor ładunkowy a
stację przemianowano na przystanek. Zamknięty wraz z linią.
Kobierzyce (Koberwitz, Rösslingen, Sobiegród)
Stacja węzłowa 3 klasy wybudowana 01.06.1884 roku usytuowana na
20,593 km linii Wrocław - Jedlina Zdr. oraz 0,000 (20,47) km
linii Wrocław - Kobierzyce - Piława Górna położona na wysokości
144 m npm.
Po wybudowaniu na odcinku Wrocław Kobierzyce drugiego toru oraz
linii do Piławy Górnej stała się stacją węzłową.
Do 1945 roku kilometraż linii do Piławy Górnej liczony był od
Wrocławia. Po zawieszeniu przewozów osobowych na linii do Piławy
Górnej zdegradowana do przystanku z ładownią. Pierwotnie stacja
początkowo posiadała budynek dworca, wc, wieżę wodną, 2 perony
rampę czołową. budkę dróżnika, 4 tory i bocznicę do cukrowni. W
latach 1897-8 podczas budowy linii do Piławy Górnej stację
rozbudowano. dodając trzeci peron oraz nastawnie, place
ładunkowe i kilka torów. Stacja posiadała także garaż drezyn
oraz 2 nastawnie dysponującą Kb w budynku stacji, i wykonawcze
Kb1od strony Wrocławia oraz Kb2 od strony Łagiewnik .
Wierzbice Wrocławskie (Wirrwitz,
Konradserbe, Kobierzowice, Wierzbice)
Przystanek wybudowany na 22,887 (22,75) km linii Wrocław -
Jedlina Zdr. położony na wysokości 145m npm.
Usytuowany przy drodze do leśniczówki. Był tam tor główny,
budynek dworca, wc i peron. Prawdopodobnie w wyniku zniszczenia
budynku wybudowano wiatę. Za drogą był tor ładunkowy.
Prawdopodobnie jest to bocznica usytuowana na 23,00 km linii
wykazywana na mapie sieci linii z 1944 roku.
Pustków Żurowski (Puschkowa, Hubertushof,
Wierzbica Zielniki)
Najpierw przystanek a od 1.09.1885 roku stacja 3 kl. wybudowana
na 26,097 (25,95) km linii Wrocław - Jedlina Zdr. położona na
wysokości 151m npm. Był tam budynek dworca, wc, 2 perony, plac
ładunkowy, rampa boczno-czołowa. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy, główny dodatkowy, odstawczy i ładunkowy.Od stacji
odchodzi bocznica do cukrowni. Pierwotny budynek zniszczony na
jego miejscu wybudowano po wojnie drugi.
Olbrachtowice (Albrechtsdorf, Cieszczyce)
Przystanek wybudowany na 28,767 (28,63) km linii Wrocław -
Jedlina Zdr. położony na wysokości 151m npm.
Usytuowany przy drodze z Olbrachtowic do Mirosławiczek. Jest tam
budynek dworca z kasą obsługiwaną przez ajenta, peron i tor
główny.
Mirosławice (Michelsdorf)
Bocznica szlakowa do pobliskiej cukrowni usytuowana na (31,26)
km linii Wrocław - Jedlina Zdr.
Rogów Sobócki (Rogau - Rasenau, Rożnów
Śląski)
Stacja 4 kl. wybudowana na 33,341 (33,20) km linii Wrocław -
Jedlina Zdr. położona na wysokości 160m npm.
Był tam budynek dworca, magazyn, wc, budynek mieszkalny dla
pracowników kolejowych, plac ładunkowy.
W latach późniejszych wybudowano rampę boczno-czołową. Tor
ładunkowy połączony był z placem składowym tartaku.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i
ładunkowy. od stacji odchodziła bocznica do miejscowego
kamieniołomu.
Sobótka (Zobten)
Stacja 3 kl. wybudowana na 37,547 (37,40) km linii Wrocław -
Jedlina Zdr. położona na wysokości 172m npm.
Był tam budynek dworca z magazynem i nastawnią Sb, wc, nastawnia
Sb1, budynek mieszkalny dla pracowników kolejowych, plac
ładunkowy oraz rampa boczno-czołowa. Stacja miała 2 perony w tym
zadaszenie na części pierwszego peronu. Układ torowy to: tor
główny zasadniczy, główny dodatkowy i ładunkowy.
Sobótka Zach. (Ströbel, Strzebisz,
Strzeblów)
Stacja 3 kl. wybudowana na 40,314 (40,16) km linii Wrocław -
Jedlina Zdr. położona na wysokości 170m npm.
Był tam budynek dworca , magazyn, wc, wieża wodna, 2 perony, 2
nastawnie SZ i SZ1, wc, plac ładunkowy. Pierwotny budynek nie
istnieje a obecny wybudowano później. Układ torowy to: tor
główny zasadniczy, główny dodatkowy, 4 boczne 1 ładunkowy. Od
stacji odchodzi bocznica do kopalni granitu.
Strzelce Świdnickie (Strehlitz)
Stacja 4 kl. wybudowana na 43,262 (43,11) km linii Wrocław -
Jedlina Zdr. położona na wysokości 170m npm.
Był tam budynek dworca z magazynem, wc, peron i plac ładunkowy.
Układ torowy to tor główny zasadniczy i ładunkowy.
Szczepanów (Stephanshain, Szczepańsk)
Stacja 4 kl. wybudowana na 46,288 (46,13) km linii Wrocław -
Jedlina Zdr. położona na wysokości 184m npm.
Był tam budynek dworca, wc i peron. Układ torowy to tor główny
zasadniczy i główny dodatkowy. Zaraz za drogą był jeszcze jeden
tor ładunkowy miejscowej cegielni.
Marcinowice Świdnickie (Groß Merzdorf,
Marcinowskie)
Stacja 4 kl. wybudowana na 49,872 (49,72) km linii Wrocław -
Jedlina Zdr. położona na wysokości 200m npm.
Był tam budynek dworca z magazynem i nastawnią MŚ, wc, peron i
plac ładunkowy. Układ torowy to tor główny zasadniczy i
ładunkowy.
Pszenno (Weizenrodau)
Stacja 3 kl. wybudowana na 54,818 (54,66) km linii Wrocław -
Jedlina Zdr. położona na wysokości 210m npm.
Był tam budynek dworca z magazynem i nastawnią Pn, wc, nastawnia
Pn1, 2 perony i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 1 tor główny zasadniczy, 1 główny dodatkowy, 1
boczny i 1 ładunkowy z wagą wagonową i skrajnikiem.
Od stacji odchodzą tory bocznicy cukrowni.
Zarzecze (...)
Bocznica szlakowa do zakładów usytuowanych w dzielnicy Świdnicy
- Zarzecze położona na 55,994 km linii Wrocław - Jedlina Zdr.
Świdnica Przedmieście (Schweidnitz
Niederstadt, Świdn. Dolna)
Stacja węzłowa 2 kl. wybudowana na 58,003 (57,85) km linii
Wrocław - Jedlina Zdr. i 2,499 km łącznicy Świdnica Miasto -
Świdnica Przedmieście położona na wysokości 219m npm. Stacja
posiadała: okazały budynek dworca, magazyn, 10-cio stanowiskową
parowozownię, 2 nastawnie ŚP1 i ŚP2, rampę boczno-czołową i 2
boczne, plac ładunkowy z suwnicą towarową i wagą, budynki
mieszkalne dla pracowników i wc. A ponadto wagę wagonową i
skrajnik. Układ torowy to: 1 tor główny zasadniczy, 2 główne
dodatkowe, 8 boczne dodatkowe, 5 ładunkowych. Lokomotywownię
zlikwidowano w latach 50-tych. później służyła jako warsztaty
wagonów pomocniczych i specjalnych aż do lat 80-tych. W 2008
roku Koleje Dolnośląskie wydzierżawiły obiekty lokomotywowni na
bazę swojego taboru.
Świdnica Kraszowice (Kroischwitz,
Jacobsdorf)
Stacja węzłowa 3 kl. wybudowana na 60,752 (60,49) km linii
Wrocław - Jedlina Zdr. i 223,708 km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 238m npm. Na terenie dawnego przystanku
Jakubowice wybudowano stację na której to krzyżowały się linie
Katowice - Legnica i Wrocław - Jedlina Zdr. Stacja posiadała:
budynek dworca, wc, magazyn towarowy, nieduży plac ładunkowy, 2
perony i nastawnię przy budynku dworca. W późniejszych latach
wybudowano 2 nowe nastawnie ŚK i ŚK1 a starą zlikwidowano.
Stacja posiadała także piwnice na paliwo płynne i budynki
mieszkalne dla pracowników. Budynek dawnego przystanku
Jakubowice przebudowano na mieszkania dla pracowników. Układ
torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 4
rozrządowe i 1 ładunkowy z wagą wagonową i skrajnikiem. Stacja
miała za zadanie odciążyć pozostałe stacje Świdnickie z
czynności rozrządowych na obu krzyżujących się liniach. Po
wstrzymaniu przewozów osobowych w latach 1992 i 2000 stację
zdegradowano do Podg a później zlikwidowano.
Bystrzyca Dolna (Nieder Weistritz,
Bystrzyca Polska)
Przystanek dzierżawiony wybudowany na 62,270 (62,12) km linii
Wrocław - Jedlina Zdr. położony na wysokości 260m npm.
Przystanek posiadał: budynek dworca, magazyn z blachy falistej,
wc, budynek mieszkalny, peron i plac ładunkowy. Na przystanku
oprócz toru głównego zasadniczego był tor ładunkowy.
Bystrzyca Górna (Ober Weistriz)
Stacja 4 kl. wybudowana na 65,828 (65,46) km linii Wrocław -
Jedlina Zdr. położona na wysokości 276m npm.
Był tam budynek dworca podobny jak w Bystrzycy Dolnej później
rozbudowany o wschodnie skrzydło i wiatę peronową, magazyn, wc,
2 perony oraz plac ładunkowy z wagą towarową i rampą
boczno-czołową. Układ torowy to: tor główny zasadniczy, tor
główny dodatkowy i tor ładunkowy.
Lubachów (Breitenhain)
Przystanek wybudowany na 67,422 (67,26) km linii Wrocław -
Jedlina Zdr. położony na wysokości 290m npm.
Był tam peron, budynek dworca, wiata peronowa i wc. Przystanek
położony na skarpie między dwoma mostami.
Zagórze Śląskie (Kynau)
Stacja 4 kl. wybudowana na 71,294 (671,13) km linii Wrocław -
Jedlina Zdr. położona na wysokości 372m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, wc, magazyn z blachy falistej,
2 perony, plac ładunkowy, budynek mieszkalny pracowników,
wieżę wodną ze zbiornikiem wody i żurawiem do nawadniania
parowozów. W latach 30-tych XX w. stację rozbudowano dodając
drugiego żurawia, skrajnik i rampę boczno-czołową. Na peronie
obok dworca wybudowano nieduże pomieszczenie służbowe sekcji
drogowej, warsztat oraz drewnianą poczekalnię. Układ torowy to:
tor główny zasadniczy, tor główny dodatkowy, tor boczny
odstawczy i ładunkowy.
Jugowice (WüsteßWaltersdorf, Hausdorf)
Stacja węzłowa 3 kl. wybudowana na 73,888 (73,71) km linii
Wrocław - Jedlina Zdr. i początkowa dla linii Jugowice - Walim
położona na wysokości 390m npm. Stacja posiadała: budynek dworca
, wc, magazyn towarowy, prywatny magazyn towarowy, pomieszczenie
gospodarcze, 2 perony, wagę wagonową i wozową, skrajnik, rampę
boczno-czołową. Była także rampa boczna do przeładunku towarów
na kolejkę wąskotorową do cegielni. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy, tor główny dodatkowy, 2 tory odstawcze i 1
ładunkowy. Po uruchomieniu linii do Walimia częściowo
skorygowano układ torowy przystosowując tory z kierunku Walimia
do trakcji elektrycznej oraz dodano 1 tor ładunkowy.
Olszyniec (Erlenbusch)
Ładownia lub bocznica kompleksu Reise wybudowana wykorzystywana
w latach 1943-45
usytuowana na 75,800 (75,80) km linii Wrocław - Jedlina Zdr.
położona na wysokości 410m npm.
Jedlina Dolna (Tannhausen Charlotenbrunn,
Zmysłowice, Jedlinka)
Stacja 3 kl. wybudowana na 78,260 (78,09) km linii Wrocław -
Jedlina Zdr. położona na wysokości 436m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca , wc, magazyn towarowy, 2
perony, wagę wagonową, skrajnik i plac ładunkowy.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, tor główny dodatkowy,
tor ładunkowy i tor odstawczy od którego odchodziła bocznica
firmy Schachtel.
Jedlina Dolna - Boczn. 309 (...)
Na 81,4 (79,75) km linii Wrocław - Jedlina Zdr. odgałęziała się
bocznica bo kopalni węgla.
Jedlina Zdr. (Bad Charlottenbrunn,
Zdrojowiec)
Stacja węzłowa 2 kl. wybudowana na 45,036 (350,78) km linii
Wałbrzych - Kłodzko i 82,166 (82,00) km linii Wrocław - Jedlina
Zdr. położona na wysokości 496m npm. Stacja posiadała: budynek
dworca z nastawnią JZ, wc na peronach, magazyn towarowy, 2
perony połączone przejściem podziemnym, wieżę wodną wraz z
żurawiami do nawadniania parowozów, dwustanowiskową parowozownię
z obrotnicą i kanałem do ich obsługi, 2 nastawnia JZ1 i JZ2,
rampę boczno-czołową, plac ładunkowy, wagę wagonową, suwnicę
towarową oraz zasiek węglowy.
Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 2
odstawcze, 2 ładunkowe,2 wyciągowe i 3 trakcyjne.
|