- Linia 284 powstała po przejęciu kolei przez PKP w
1945 roku w wyniku połączenia 3 oddzielnych linii (Legnica -
Złotoryja), (Gryfów Śl. - Jerzmanice Zdr.), Gryfów Śl. -
Pobiedna). Każda z tych linii miała własny kilometraż.
Obecnie kilometraż liczony jest od stacji Legnica. Linia do
roku 1971 miała nr. 188 później w latach 71 - 80 miała
nr.297 a od 80 roku ma nr. 284.
Linia Legnica - Złotoryja
Powstała w celu transportu urobku z miejscowych
kamieniołomów i kopalni złota oraz miejscowych produktów
rolnych. Linię uruchomiono 15.10.1884 roku. 16.09.18950 roku
uruchomiono odcinek Złotoryja - Jerzmanice Zdr. Na trasie
linii powstały 4 stacje (Pawłowice Małe, Wilczyce, Kozów i
Złotoryja), 1 przystanek (Radomil) i 2 bocznice (do cegielni
usytuowanej pod Legnicą w miejscowości Biała, oraz do
kamieniołomu w Złotoryi). Kilometraż liczony był od Berlina
przez Legnicę aż do Marciszowa. W styczniu 1988 roku odcinek
Legnica - Jerzmanice - Krzeniów II zelektryfikowano aby
ułatwić transport ciężkich składów z kruszywem z Krzeniowa i
Wilczej Góry. Przewozy osobowe na linii zawieszono w 1995
roku. Okresowo odwieszono w 2006 - 2009 roku. Do 1945 roku
linia była w tabeli 156m, a po 1945 w tabeli 249 do SRJ
Linia Gryfów Śląski - Jerzmanice Zdr.
Wybudowana w ramach rekompensaty za likwidację Jednostki
Wojskowej w Lwówku Śl. przez co spadły zarobki miejscowych
handlowców.
Najpierw 15.10.1885 roku uruchomiono odcinek Gryfów Śl. -
Lwówek Śl. następnie 01.12.1895 roku odcinek Lwówek Śl. -
Nowa Wieś Grodziska a 16.09.1896 roku odcinek Nowa Wieś
Grodziska - Jerzmanice Zdr. Kilometraż linii liczony był od
Gryfowa Śl. Na trasie linii usytuowano 7 stacji ( Lubomierz,
Pławna Średnia, Lwówek Śl., Skorzynice, Nowa Wieś Grodziska,
Pielgrzymka i Jerzmanice Zdr.), 6 przystanków (Oleszna
Podgórska, Pławna Górna, Pławna Dolna, Mojesz, Płakowice i
Czaple ) i 3 bocznice (Mojesz, Płakowice i Jerzmanice).
Przewozy osobowe na odcinku Gryfów Śl. - Lwówek Śl.
wstrzymano w 1983 a na odcinku Lwówek Śl. - Jerzmanice Zdr.
w 1988 roku. Przewozy towarowe na linii wstrzymano w 1992
roku. W 1996 roku linię rozebrano i na jej trasie wybudowano
ścieżkę rowerową.
Do 1945 roku linia była w tabeli 156n, a po 1945 w tabeli a
następnie 253 do SRJ.
Linia Gryfów Śl. - Mirsk - Pobiedna.
Po wybudowaniu linii Śląskiej Kolei Górskiej która to
przebiegała przez Gryfów Śl. celu ratowania upadającego tam
przemysłu, postanowiono wybudować linię do Mirska z
późniejszym przedłużeniem do Austrii. Odcinek do Mirska
oddano 01.11.1884 roku, do Pobiednej 10.05.1897 a do granicy
01.11.1094 roku. Na trasie linii usytuowano 3 stacje
(Proszówka, Mirsk, Pobiedna) oraz 2 przystanki (Brzeziniec i
Wolimierz).
W 1945 roku wg. miejscowych legend czesi przetoczyli cały
tabor poniemiecki ( kilka parowozów i wagonów) który stał w
Pobiednej i miał jechać dalej do Niemiec a następnie
rozebrali tory do granicy aby uniemożliwić odebranie
powyższego taboru. Nasze władze w odpowiedzi zamknęły nasz
odcinek do granicy o następnie jeszcze w 1945 roku
zlikwidowano odcinek Mirsk - Pobiedna - granica. W związku z
wyludnieniem rejonów przygranicznych przewozy osobowe na
linii do Pobiednej wstrzymano w 1945 roku, a do Mirska w
1996 roku. Natomiast przewozy towarowe do Pobiednej
wstrzymano w 1987 roku a do Mirska w 2001 roku. W 1991 roku
odcinek Mirsk - Pobiedna rozebrano a odcinek Gryfów Śl. -
Mirsk zamknięto w 2002 roku. Pozostawiony odcinek Gryfów
Śl.-Mirsk otrzymał numer 317.
Daty otwarcia linii lub odcinków:
Legnica – Złotoryja 15.10.1884, Złotoryja – Jerzmanice Zdr.
16.09.1895, Jerzmanice Zdr. – N.W.Grodziska 15.05.1896,
N.W.Grodziska – Lwówek Śl. 01.12.1895, Lwówek Śl. – Gryfów
Śl. 15.10.1885, Gryfów Śl. – Mirsk 01.11.1884, Mirsk –
Pobiedna 10.05.1897, Pobiedna – Frydlant 01.11.1904
Zmiana ilości torów: Jeden
Elektryfikacja: Legnica – Jerzmanice – Krzeniów II
01.01.1988
Ruch osobowy: Mirsk – Pobiedna do 1945, Gryfów – Mirsk
do 12.02.1996, Lwówek – Gryfów do 1984, Jerzmanice – Lwówek
do 1988, Legnica – Jerzmanice 1996 do 2008, Na odcinku
Gryfów Śl. - Świeradów od 07.12.2023
Ruch towarowy: Mirsk – Pobiedna do 30.04.1987, Gryfów –
Mirsk do 01.01.2001, Gryfów – Jerzmanice do 1992
Zamknięcie lub likwidacja: Zamknięto odcinki: Mirsk -
Granica P. w 1945r. Jerzmanice Zdr.- Lwówek Śl. w
1992r.,Mirsk – Gryfów w 2001r, Zlikwidowano odcinek
Pobiedna – Granica P., Mirsk – Lwówek w 1996 r.
odcinek Gryfów śl. - Świeradów odbudowano 07.12.2023 roku.
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
*1
Bocznica cegielni.
*2 Bocznice kamieniołomu
Bocznica 417,
Bocznica 418
*3
Obok przystanku
była bocznica ładowni.
*4
Bocznica o nieznanym
mi przeznaczeniu.
- Więcej o historii linii można
przeczytać tutaj:
- Rafał
Wiernicki Śladem
zwiniętych torów. Mirsk - Pobiedna - Jindřichovice pod Smrkem
"Turysta Dolnośląski"
-
- Legnica (Liegnitz)
- Stacja węzłowa 1 klasy
usytuowana na 283,905 km linii Katowice – Legnica, 65,113 km
linii Wrocław – Guben oraz początkowa linii Legnica – Rudna
Gwizdanów i Legnica - Pobiedna oddana 19.10.1844
roku położony na wysokości 115 m npm.
- Stacja posiadała: budynek
dworca, magazyny ekspedycji, magazyny towarowe i place
ładunkowe, halę z 5 peronami dla pasażerów i 1 pocztowym
połączonych przejściami podziemnymi, lokomotywownię, wieże
wodną, 5 nastawni o skrótach Lg do Lg4, oraz
liczne budynki pomocnicze. Układ torowy to 9 torów przy
peronach, grupa torów odstawczych za 4-tym peronem, grupa 10
torów postojowych za lokomotywownią, grupa 6-ciu torów
towarowych, grupa 16-tu torów rozrządowych wraz z górką
rozrządową, grupa torów przy magazynach i placach ładunkowych.
Stacja obsługuje 3 bocznice ( do magazynów PZZ przy linii do
Jerzmanic, bocznicę PEC-u, i bocznicę ŻBK przy wylocie na
Wrocław).
-
- Białka
(Wei Benhof)
- Bocznica cegielni
usytuowana na 3,926 km linii Legnica – Pobiedna na wysokości 135
m npm. Zlikwidowana
około 1945 roku.
-
- Pawłowice Małe (Pahlowitz, Polewice)
- Stacja 4 kl.
oddana
15.10.1884 roku i usytuowana na 7,259 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 173 m npm.
- Stacja posiada
budynek stacji z nastawnią PM, nastawnię wykonawczą
PM1, wc, plac ładunkowy z rampą boczno-czołową oraz 2
perony. Układ torowy to tor główny zasadniczy, 2 główne
dodatkowe, 2 przy placu ładunkowym i rampie. Stacja obsługuje
bocznicę podstacji elektrycznej i bocznicę Huty Miedzi. Dawniej
na stacji był skrajnik. Stacja posiada sygnalizację świetlną.
-
- Wilczyce (Wildschütz,
Wilczyca)
- Stacja 4 kl.
oddana
15.10.1884 roku i usytuowana na 11,183 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 186 m npm.
- Stacja posiada
budynek stacji z magazynem i nastawnią Wc, budynek
mieszkalny pracowników, zabudowania gospodarcze i wc. Stacja
miała także plac ładunkowy i 2 perony. Układ torowy to tor
główny zasadniczy, główny dodatkowy i 2 ładunkowe przy placu
ładunkowym. Na stacji była sygnalizacja świetlna. W latach 1990
– 2000 rozebrano tor główny dodatkowy , zlikwidowano
sygnalizację świetlną. A stację zdegradowano do przystanku.
-
- Kozów (Kosendku, Kosowsk)
- Stacja 4 kl.
oddana
15.10.1884 roku i usytuowana na 16,106 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 204 m npm.
- Stacja posiada
budynek stacji wraz z magazynem i nastawnią Kz, 2 perony
i plac ładunkowy. Układ torowy to tor główny zasadniczy, główny
dodatkowy i ładunkowy. W latach 60-tych tory dodatkowe
zlikwidowano i stację zdegradowano do przystanku.
-
- Radomil (Bütrgerberg)
- Przystanek
oddany
15.10.1884 roku i usytuowany na 19,958 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 183 m npm.
- Przystanek
posiadał nieduży budynek dworca, wc, peron i prawdopodobnie 2
tory. Około 2005 roku zlikwidowany.
-
- Złotoryja (Goldberg)
- Stacja 2 kl.
oddana
15.10.1884 roku i usytuowana na 21,282 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 189 m npm. Od 1906 roku stacja początkowa
linii Złotoryja – Rokitki Stacja posiada
budynek stacji wraz z magazynem i rampą, dodatkowy magazyn za
placami ładunkowymi, 3 nastawnie (ZL, ZL1, ZL2),
parowozownię, 2 wieże wodne, 3 perony, 2 place ładunkowe, rampę
boczno-czołową, oraz liczne budynki pomocnicze. Stacja posiada
około 16 torów w tym 3 przy peronach, oraz sygnalizację
kształtową. Rozbudowana po otwarciu linii do Rokitek. W
ostatnich latach zdegradowana do przystanku i ładowni.
-
- Bocznica 417 (Trotzendorf)
- Bocznica
kamieniołomu usytuowana na 21,794 km linii Legnica – Pobiedna na
wysokości 200 m npm.
- Wybudowana
16.09.1895 roku a zlikwidowana około 1980 roku.
-
- Jerzmanice
Zdrój
(Hermsdorf Bad, Chwalenie)
- Stacja węzłowa 3 klasy
usytuowana na 36,669 km linii
Marciszów – Jerzmanice Zdrój, 24,276 km linii Legnica –
Pobiedna i początkowa stacja linii Jerzmanice Zdr. – Wilków
Złotoryjski położona na wysokości 202 m npm. Oddana do użytku
16.09.1895 roku. Stacja posiadała
budynek dworca z magazynem i nastawnią Jz, nastawnię
wykonawczą Jz1, wc, zabudowania gospodarcze, 3 perony,
rampę boczno-czołową i plac ładunkowy. Stacja posiada
semafory kształtowe.
- Układ torowy to:
2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe i 9 bocznych w tym
2 ładunkowe.
-
- Bocznica 418
- Bocznica
kamieniołomu usytuowana na 27,400 (43,85) km linii Legnica – Pobiedna na
wysokości 255 m npm.
- Wybudowana
w 1908 roku o dł. 3,3 km do kamieniołomu. Zlikwidowana około 1980 roku.
-
- Pielgrzymka
(Pilgramsdorf,
Pielgrzymowice)
- Stacja 4 kl.
oddana
15.05.1896 roku i usytuowana na 29,871 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 227 m npm.
- Stacja posiada
budynek stacji wraz z magazynem i nastawnią Pg, budynek
wc, budynek gospodarczy, 2 perony, rampa boczno-czołowa, plac
ładunkowy i skrajnik. Stacja miała sygnalizację kształtową. Układ torowy
to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy, 4 boczne ładunkowe
i odstawcze. W latach 1975
- 95 wycięto tor główny dodatkowy i semafory a stację
zdegradowano do przystanku.
-
- Czaple
(Hockenau)
- Przystanek
oddany
15.05.1896 roku i usytuowany na 34,571 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 254 m npm.
- Na przystanku
był nieduży budynek dworca i budynek wc oraz peron.
-
- Nowa Wieś
Grodziska
(Neudorf,
Nowa Wieś k. Grodzieńca)
- Stacja 3 kl.
oddana
1501.12.1895 roku i usytuowana na 36,451km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 279 m npm.
- Od 1906 roku
stacja początkowa linii Nowa Wieś Grodziska – Bolesławiec Wsch. Stacja posiada
budynek stacji wraz z magazynem i nastawnią Nwg, wc,
zabudowania gospodarcze, wieżę wodną, parowozownię, 2 perony,
rampę boczno-czołową, plac ładunkowy z wagą wozową i
skrajnikiem. Układ torowy
to: 2 tory główne zasadnicze i 7-9 torów dodatkowych. Około 1977
roku stację zmodernizowano. Z powodu złego stanu wiaduktu pod
torem dojazdowym z Bolesławca tor ten wprowadzono bezpośrednio
do zwrotnicy na torze głównym z Jerzmanic. Po zamknięciu linii
tory zdewastowano lub pozarastały drzewami. Ocalały tylko
budynki wraz z wieżą.
-
- Skorzenice (Hartliebsdorf)
- Stacja 4 kl.
oddana
15.05.1896 roku i usytuowana na 40,136 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 230 m npm.
- Stacja posiada
budynek stacji wraz z magazynem i nastawnią Sk, wc ,
budynek gospodarczy, 2 perony, plac ładunkowy i rampę
boczno-czołową. Układ torowy
to: tor główny zasadniczy, tor główny dodatkowy i 3 boczne
ładunkowe. Około 1960
roku tory dodatkowe wycięto a stację zdegradowano do przystanku.
-
- Płakowice (Plagwitz,
Polakowice)
- Przystanek
oddany
15.05.1896 roku i usytuowany na 45,609 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 220 m npm.
- Na przystanku
był nieduży budynek dworca , wc i peron.
-
- Płakowice
- bocznica
- Obok przystanku
na 45,719 (26,05) km linii była bocznica należąca do Domu Opieki
Społecznej. Wybudowana w 1913 roku. Rozładowywano tam węgiel,
materiały budowlane i produkty rolne.
-
- Lwówek Śl. (Löwenberg)
- Stacja węzłowa
2
klasy usytuowana na 32,636 km linii Jelenia Góra – Żagań i
48,572 km linii Legnica - Pobiedna położona na wysokości 211 m
npm. Oddana do użytku 15.10.1885
roku. Stacja w 1905 roku posiadała budynek dworca z
magazynem, wc, budynek gospodarczy, budka dla zwrotniczych, 2
perony, 2 place ładunkowe z dźwigiem i rampą boczno-czołową, 3-
stanowiskowa parowozownia z obrotnicą, wieża wodna, 3 żurawie
wodne i wagę wagonową. Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 9 bocznych w tym 3
ładunkowe i 3 trakcyjne. Kierunki ze stacji to: Gryfów
Śląski, Zebrzydowa i Jerzmanice Zdr. W 1909 roku doszedł
kierunek Jelenia Góra.
- W czasie budowy linii do
Jeleniej Góry stację zmodernizowano. Przebudowano perony na 2
wyspowe zadaszone i połączono je przejściem podziemnym.
Nieznacznie przebudowano i wydłużono tory stacyjne za peronami
oraz wybudowano 2 nastawnie dysponującą Ls od strony
Gryfowa i Jeleniej oraz wykonawczą Ls1 od strony
Zebrzydowej i Jerzmanic. W latach 1960 – 70 dodano 4
tory boczne oraz garaż dla drezyn i rampę boczną. Od stacji odchodziły
bocznice: firmy Hanke i firmy Seidler & Wimmel. Po 1945 roku
była to bocznica Zakładów Piwowarskich oraz wybudowano bocznicę
Zakładów Zbożowych z silosami. W latach 1950 - 2007
zlikwidowano tor żeberkowy przy peronie 2 parowozownię z układem
torów oraz dźwig przy placu ładunkowym. Na stację przywozi się
czasami węgiel i rzepak do silosów a ładuje drzewo.
-
- Mojesz
bocznica
(Nieder
Mois)
- Bocznica o
nieznanym mi przeznaczeniu usytuowana na 50,778 km linii Legnica
– Pobiedna na wysokości 217 m npm.
- Wybudowana po
1885 roku a zlikwidowana około 1950 roku.
-
- Mojesz (Mois b. Löwenberg, Ujazd nad
Bobrem)
- Przystanek
oddany
15.10.1885 roku i usytuowany na 51,827 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 226 m npm.
- Na przystanku
był nieduży budynek dworca i budynek wc oraz peron. Przystanek
zlikwidowany w 1996 roku wraz z odcinkiem linii.
-
- Pławna Dolna
(Nieder Schmottseiffen, Rudzisk Dolny)
- Przystanek
oddany
15.10.1885 roku i usytuowany na 54,056 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 260 m npm.
- Na przystanku
był nieduży budynek dworca i budynek wc oraz 1 lub 2 peron, tor
główny zasadniczy i boczny dodatkowy. Przystanek zlikwidowany w
1996 roku wraz z odcinkiem linii.
-
- Pławna Średnia (Mittel Schmottseiffen, Rudzisk Średni)
- Stacja 4 kl.
oddana
15.10.1885 roku i usytuowana na 56,732 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 285 m npm.
- Stacja posiada
budynek stacji wraz z magazynem i nastawnią, wc, budynki
gospodarcze, 2 perony, rampę czołową, 2 place ładunkowe,
skrajnik oraz wagę wozową i wagonową. Układ torowy to: tor
główny zasadniczy, główny dodatkowy, 2 boczne ładunkowe. Stację
zlikwidowany w 1996 roku wraz z odcinkiem linii.
-
- Pławna Górna (Ober Schmottseiffen, Rudzisk Górny)
- Przystanek
oddany
15.10.1885 roku i usytuowany na 61,453 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 385 m npm.
- Na przystanku
był nieduży budynek dworca lub wiata i peron. Przystanek
zlikwidowany w 1996 roku wraz z odcinkiem linii.
-
- Lubomierz (Liebenthal)
- Stacja 4 kl.
oddana
15.10.1885 roku i usytuowana na 64,532 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 350 m npm.
- Stacja posiada
budynek stacji wraz z magazynem i nastawnią, wc, budynek
gospodarczy, 2 perony, rampę boczno-czołową,
- Plac
ładunkowy, skrajnik, wagę wagonową oraz prawdopodobnie była
wieża wodna.
- Układ torowy
to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i boczny ładunkowy.
-
- Oleszna Podgórska (Rosenberg, Krummöls,
Oleśna Górska)
- Przystanek
oddany
15.10.1885 roku i usytuowany na 66,440 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 332 m npm.
- Na przystanku
była wiata i peron. Przystanek zlikwidowany w 1996 roku wraz z
odcinkiem linii.
-
-
Gryfów Śląski
(Greiffenberg, Gryfin Śl.)
- Stacja węzłowa 2 klasy
usytuowana
na 163,412 km linii Wrocław – Zgorzelec oraz 71,481 km linii
Legnica– Pobiedna położona na wysokości 323 m npm. Na stacji
znajduje się budynek dworca, magazyn towarowy, 2 zadaszone
perony z przejściami podziemnymi, trzy stanowiskowa parowozownia
z obrotnicą, 2 nastawnie (GS, GS1), wieża wodna,
budynek mieszkalny pracowników, budynek odcinka drogowego,
zabudowania gospodarcze, plac ładunkowy z wagą wozową, waga
wagonowa, skrajnik i rampa boczno-czołowa.
- Układ torowy to:
5 torów głównych i 11 bocznych (ładunkowych, odstawczych i
trakcyjnych). Od stacji odchodzi bocznica
zakładów odzieżowych oraz bocznica do zakładów chemicznych.
-
- Proszówka (Neudorf Greiffenstein, Nowa
Wieś Gryfińska)
- Stacja 4 kl.
oddana
1.11.1884 roku i usytuowana na 74,758 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 340 m npm.
- Stacja posiada
budynek stacji wraz z magazynem, peron rampa boczna i plac
ładunkowy. Układ torowy to: tor główny zasadniczy i boczny
ładunkowy. Od toru głównego z obydwóch stron stacji odchodziła
bocznica ładowni. Po 1945 roku zdegradowana do
przystanku i ładowni.
-
- Brzeziniec (Birkicht, Brzezie Śl.)
- Przystanek
oddany
1.11.1884 roku i usytuowany na 77,398 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 343 m npm. Na przystanku
była wiata i peron.
-
- Mirsk (Friedeberg)
- Stacja 4 kl.
oddana
1.11.1884 roku i usytuowana na 80,244 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 352 m npm.
- Od 1909 roku
stacja początkowa linii Mirsk – Świeradów. Stacja posiada
budynek stacji z magazynem i nastawnią Mk, wc, budynek
mieszkalny i gospodarczy, wieżę wodną, nastawnię wykonawczą
Mk1, 2 perony w tym drugi dwu-krawędziowy, parowozownię,
rampę boczno-czołową, 2 place ładunkowe oraz wagę wagonową.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze i 6-7 torów bocznych w
tym ładunkowych. Po
zlikwidowaniu odcinka do Pobiednej zmieniono okład torowy
dopasowując do potrzeb PKP.
-
- Wolimierz
(Neu Scheibe, Volkersdorf)
- Przystanek
oddany
10.05.1897 roku i usytuowany na 85,134 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 400 m npm.
- Na przystanku
był nieduży budynek dworca i peron. Przystanek zlikwidowany w
1945 roku wraz z odcinkiem linii.
-
- Pobiedna (Meffersdorf,
Wigandsthal-BadSchwarzbach, Wygnański
Zdr.)
- Stacja 3 kl.
oddana
10.05.1897 roku i usytuowana na 86,347 km linii Legnica –
Pobiedna na wysokości 406 m npm.
- Stacja posiada
budynek stacji z magazynem i nastawnią, wc, rampę
boczno-czołową, 2 perony, oraz plac ładunkowy.
- Układ torowy to
prawdopodobnie 3-4 tory. Stacja
zlikwidowana w 1945 roku wraz z odcinkiem linii.
|