- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
*1
Bocznica kamieniołomu
wykorzystywana podczas budowy zapory.
*3 Budynek podg
zlikwidowany zwrotnica przełączana ręcznie przez drużynę manewrową.
*4 Był tam przystanek
i bocznica cegielni. Około 1954 roku przystanek zlikwidowano, rozebrano rozjazdy od strony
Gościszowa i powstała ładownia BZMO Welczów (bsz nr.325.
*5
Była tam bocznica
cegielni.
*6 W latach 1955 - 75
na 53,427 km. była ładownia "Surmin. W latach późniejszych
ładownię zlikwidowano a od 53,750 km. poprowadzono bocznicę do
zakładu.
*7
Bocznica ładowni
kopalni. Z kopalni dochodziła kolejka linowa.
*8
Bocznica kopalni
była tam też zakładowa kolejka wąskotorowa i rampa przeładunkowa na
wagony kolei normalnotorowej.
- Jelenia
Góra
(Hirschberg)
- Stacja 1
klasy wybudowana 20.08.1866 roku na 125,81 (297,92) km linii Wrocław – Zgorzelec
( kilometraż dawniej liczony był od Berlina) oraz stacja
początkowa linii Jelenia Góra – Żagań, Jelenia Góra –
Korenov i Jelenia Góra – Kamienna Góra ( po 1950 roku
kilometraż tej ostatniej liczy się od Kamiennej Góry i
stacja Jelenia Góra była stacją końcową dla tej linii 39,986 km.) położona na wysokości 343 m npm.
W 1865 roku wybudowano w
Jeleniej Górze dworzec kolejowy oraz magazyn towarowy i
parowozownię. W latach 1899 i 1900 przez stację w Jeleniej
Górze przewinęło się 1,8 miliona pasażerów. Wybudowany w
1865 roku dworzec kolejowy z trudem więc mógł podołać
wzrastającym wymogom ruchu pasażerskiego i towarowego. W
1901 roku rozpoczęła się budowa nowych obiektów, która
potrwała do 1906 roku i pochłonęła 1,8 miliona marek.
Połączono wówczas tunelem perony oraz przebudowano
poczekalnię. Wybuch I wojny światowej przerwał rozpoczęte
prace przy elektryfikacji linii kolejowych, ale na przełomie
lat 20. i 30. zaczęto realizować wcześniejsze plany. Stacja
posiadała: budynek dworca, parowozownię, wagonownię, 2 wieże
wodne, obrotnicę, pół-obrotnicę przy peronie 1c, 3 żurawie
wodne, 3 place ładunkowe, rampę boczno-czołową, suwnicę i
dźwig obrotowy do załadunku towarów na wagony, wagę wozową i
wagonową, skrajnik, zasieki węgla, kanały rewizyjne loków,
peron 1c dla linii do Lwówka i Szklarskiej, peron 1a, 1b
dla linii do Karpacza i Marciszowa,
perony 2,3,4 przy torach przelotowych (1a,2, 3
zadaszone), przejście podziemne z peronu 1, 2, 3 i 4, trójkąt do obracania dużych parowozów oraz górkę rozrządową.
3 grupy torów odstawczych składów osobowych, grupę torów
rozrządowych, tory towarowe, przy peronach, towarowe przy
placach ładunkowych, oraz pomocnicze. Po uruchomieniu szkoły
kolejowej były warsztaty wraz z obrotnicą. Były też
nastawnie JGA, JGA1, JGB, JGB1, JGB2, JGB3, JGM, JGM1,
JGM2, JGM3. Obecnie cały ruch zabezpiecza nastawnia
JG. Stacja posiadała też bocznice:
- - bocznica węglowa i CPN,
- - bocznica JZO (obecnie
zlikwidowana)
- - bocznica PZZ (obecnie
zlikwidowana)
- Rozebrano też
jedną z hal parowozowni wraz z suwnicą, 1 zelektryfikowaną
grupę torów odstawczych jednostek elektrycznych oraz
niepotrzebny już trójkąt obrotowy.
-
- Jelenia Góra Zabobrze
- Przystanek usytuowany na 1,318 km linii nr. 283. Oddany 2019 roku.
-
- Jelenia Góra PEC bsz.
309
- Bocznica szlakowa PEC-u
Jelenia Góra wybudowana około 1970 roku i usytuowana na
1,866 km linii Jelenia Góra – Żagań.
- Bocznica posiadała tor
wyciągowy oraz 2 tory odstawcze. Około roku 1997 zmieniono
układ torowy likwidując 1 tor oraz tor wyciągowy zastąpiono
żeberkiem ochronnym.
-
- Jeżów Sudecki
(Grunau, Gronowiec)
- Stacja
4 klasy usytuowana
na 3,519 km linii Jelenia Góra – Żagań położona na wysokości
341 m npm.
- Oddana do użytku
01.10.1906 roku. Stacja posiada budynek dworca z magazynem,
wc, peron, plac ładunkowy i skrajnik.
- Układ torowy to tor
główny zasadniczy i boczny ładunkowy. W latach 50-tych
zdegradowany do przystanku. W latach 80-tych zlikwidowano
tor boczny. Był tam rozładowywany węgiel dla JW pod
Jeleniami.
-
- Siedlęcin (Boberröhrsdorf,
Bobrowice, Bobrowiec)
- Stacja
4
klasy usytuowana na 7,321 km linii Jelenia Góra – Żagań
położona na wysokości 331 m npm.
- Oddana do użytku
01.10.1906 roku. Stacja posiada budynek dworca z magazynem,
budynek mieszkalny z zabudowaniami gospodarczymi, wc,
nastawnię Sd ( po 1945 przeniesioną do budynku
dworca), peron, plac ładunkowy i skrajnik. W późniejszych
latach stację rozbudowano dodając wagę wagonową, rampę
boczno-czołową, 2 peron oraz 4 tory boczne dodatkowe.
- Układ torowy to: tor
główny zasadniczy, 1 główny dodatkowy, 1 boczny ładunkowy a
później dodano 4 boczne dodatkowe.
- W latach 80-tych
zdegradowana do przystanku a tory dodatkowe zlikwidowane.
-
- Pilchowice Zapora
(Talsperre,
Bobrzyck, Dolina Bobrzycka)
- Przystanek
usytuowany na 11,168 km linii Jelenia Góra – Żagań położony
na wysokości 291 m npm.
- Oddany do użytku
01.10.1906 roku. Na przystanku jest peron zadaszony oraz
budynek poczekalni. Obok budynek mieszkalny i zabudowania
gospodarcze. Przy peronie jest 1 tor.
-
- Pilchowice Boczn.
nr.320
- Bocznica
szlakowa usytuowana
na 12,400 km linii Jelenia Góra – Żagań. Oddana do użytku
w 1906 roku.
- Bocznica kamieniołomu
posiadała wagę wagonową, budynek gospodarczy i 2-3 torów.
Zlikwidowana około 1970 roku.
-
- Pilchowice Nielestno
(Mauer
Waltersdorf, Nielestno)
- Stacja
4
klasy usytuowana na 14,815 km linii Jelenia Góra – Żagań
położona na wysokości 240 m npm.
- Oddana do użytku
28.08.1909 roku. Stacja posiada budynek dworca z magazynem,
wc, peron, plac ładunkowy, wagę wagonową, skrajnik oraz 2
żurawie wodne. Układ torowy to: tor
główny zasadniczy i tor boczny ładunkowy. Od stacji
odchodziła bocznica do pieców wypalających wapno. Po 1945
zdegradowana do przystanku z ładownią. W latach 70 - 80
bocznicę oraz żurawie wodne zlikwidowano.
- Na stacji ładowało się
drzewo.
-
- Nielestno
(Mauer
Waltersdorf, Nielestno)
- Mijanka
usytuowana na 15,555 km linii Jelenia Góra – Żagań położona
na wysokości 235 m npm. Oddana do użytku
28.08.1909 roku. Mijanka posiadała budynek nastawni P,
oraz 2 tory z semaforami. Wybudowana w celu
umożliwienia rozmijania się pociągów szczególnie towarowych
.
-
- Wleń (Lähn)
- Stacja
3
klasy usytuowana na 18,004 km linii Jelenia Góra – Żagań
położona na wysokości 230 m npm.
- Oddana do użytku
01.07.1909 roku. Stacja
posiada budynek dworca z magazynem i nastawnią WL, wc,
2 perony, plac ładunkowy z magazynem, rampę boczno-czołową,
wagę wagonową oraz posterunek przejazdowy. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy, 1 tor główny dodatkowy i 1 boczny
ładunkowy. Na stacji jest sygnalizacja świetlna.
- Ładowało się tam drzewo a
rozładowywało między innymi węgiel.
-
- Marczów
(Märzdorf,
Marczew)
- Stacja
4
klasy usytuowana na 22,930 km linii Jelenia Góra – Żagań
położona na wysokości 224 m npm.
- Oddana do użytku
01.07.1909 roku. Stacja
posiada budynek dworca z magazynem i nastawnią Mc, wc,
plac ładunkowy i 2 perony.
- Układ
torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i boczny
ładunkowy. Około 1993 roku
zdegradowana do przystanku.
- Wycięto tory dodatkowe i
semafory.
-
- Dębowy Gaj
(Siebeneichen,
Dabkowiec)
- Stacja
4
klasy usytuowana na 26,633 km linii Jelenia Góra – Żagań
położona na wysokości 215 m npm.
- Oddana do użytku
01.07.1909 roku. Stacja
posiada budynek dworca z magazynem, wc, peron, plac
ładunkowy i rampę boczno-czołową. Układ torowy to: tor
główny zasadniczy, główny dodatkowy i boczny ładunkowy.W latach 80-tych
zdegradowana do przystanku.
- Tory dodatkowe wycięto. Budynek
stacji spalił się w latach 60-tych a w jego miejscu jest mała wiata.
-
- Lwówek Śląski
(Löwenberg,
Lwówek nad Bobrem)
- Stacja
węzłowa 2
klasy usytuowana na 32,636 km linii Jelenia Góra – Żagań i
48,572 km linii Legnica - Pobiedna położona na wysokości 211
m npm. Oddana do użytku 15.10.1885
roku. Stacja w 1905 roku posiadała budynek dworca z
magazynem, wc, budynek gospodarczy, budka dla zwrotniczych,
2 perony, 2 place ładunkowe z dźwigiem i rampą
boczno-czołową, 3- stanowiskowa parowozownia z obrotnicą,
wieża wodna, 3 żurawie wodne i wagę wagonową. Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 9 bocznych w tym 3
ładunkowe i 3 trakcyjne. Kierunki ze stacji to:
Gryfów Śląski, Zebrzydowa i Jerzmanice Zdr. W 1909 roku
doszedł kierunek Jelenia Góra.
- W czasie budowy linii do
Jeleniej Góry stację zmodernizowano. Przebudowano perony na
2 wyspowe zadaszone i połączono je przejściem podziemnym.
Nieznacznie przebudowano i wydłużono tory stacyjne za
peronami oraz wybudowano 2 nastawnie dysponującą Ls
od strony Gryfowa i Jeleniej oraz wykonawczą Ls1 od
strony Zebrzydowej i Jerzmanic. W latach 1960 – 70 dodano
4 tory boczne oraz garaż dla drezyn i rampę boczną. Od stacji odchodziły
bocznice: firmy Hanke i firmy Seidler & Wimmel. Po 1945
roku była to bocznica Zakładów Piwowarskich oraz wybudowano
bocznicę Zakładów Zbożowych z silosami. W latach 1950 -
2007 zlikwidowano tor żeberkowy przy peronie 2 parowozownię
z układem torów oraz dźwig przy placu ładunkowym. Na stację
przywozi się czasami węgiel i rzepak do silosów a ładuje
drzewo.
-
- Rakowice Wielkie (Groß
Rackwitz, Rakowice, Rakowice Ślaskie)
- Przystanek z ładownią
usytuowany na (3,08) 35,711
km linii Jelenia Góra – Żagań położony na wysokości 216 m npm. Oddany do użytku
20.07.1904 roku. Przystanek
posiadł budynek dworca z magazynem, wc, peron, dużą rampę
boczną oraz place składowe. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy i boczny ładunkowy. Prawdopodobnie w latach 1975 – 80
zlikwidowano tor
- ładunkowy. Z budynku pozostały ruiny.
-
- Rakowice Żwirownia
- Podg
usytuowany na 36,320
km linii Jelenia Góra – Żagań położony na wysokości 216 m
npm.
- Oddany do użytku
04.11.1970 roku. Był tam
budynek nastawni (obecnie ruina). Od toru szlakowego
odchodzi bocznica do kopalni piachu, rozlewni gazu i fabryki
elementów budowlanych.
-
- Radłówka (Hartelangevorwerk)
- Przystanek
usytuowany na (5,11) 37,735 km linii Jelenia Góra – Żagań położony
na wysokości 226 m npm.
- Oddany do użytku
20.07.1904 roku. Na przystanku był peron i prawdopodobnie
nieduży budynek dworca.
- Przystanek około 1954
roku zamknięto a następnie zlikwidowano.
-
- Niwnice (Nauland,
Nowienice)
- Stacja 4 klasy
usytuowana
na (8,60) 41,230 km linii Jelenia Góra – Żagań położona na
wysokości 238 m npm.
- Oddana do użytku
20.07.1904 roku. Stacja
posiada budynek dworca z magazynem i rampą, peron i plac
ładunkowy.
- Układ torowy to: tor
główny zasadniczy, główny dodatkowy i boczny ładunkowy. Po
1945 roku stację zmodernizowano Zniszczony budynek
zastąpiono nowym z nastawnią dysponującą Nw,
wybudowano nastawnię wykonawczą Nw1, dodano 2 tory
oraz rampę boczną. Od stacji odchodzi bocznica do kopalni
antyfrydu. Sygnalizacja kształtowa + świetlne powtarzacze.
-
- Gościszów (Gießmannsdorf,
Goświn)
- Stacja
4 kl.
usytuowana na (13,28) 45,910
km linii Jelenia Góra – Żagań położona na wysokości 215 m npm.
- Oddana do użytku
20.07.1904 roku. Stacja
posiada budynek dworca z magazynem i nastawnią Nw, wc,
budynek gospodarczy, 2 budki zwrotniczych, 2 perony, waga
wozowa, waga wagonowa, skrajnik, rampa boczna oraz plac
ładunkowy. Układ torowy to: tor
główny zasadniczy, główny dodatkowy, 3 boczne w tym 1
ładunkowy. W latach 75 - 85
zdegradowana do przystanku oraz wycięto wszystkie dodatkowe
tory.
-
- Gościszów Dolny
(Nieder
Gießmannsdorf, Goświn Dolny)
- Przystanek z ładownią
usytuowany na (15,65) 48,277 km linii Jelenia Góra – Żagań położony
na wysokości 217 m npm. Oddany do użytku
20.07.1904 roku. Na przystanku był nieduży budynek dworca,
peron oraz budynek mieszkalny i gospodarczy. Był tam tor
główny zasadniczy, ślepy tor ładunkowy przy placu
ładunkowym oraz tor bocznicy cegielni. Około 19504 roku
przystanek zlikwidowano. Wycięto tor przy placu ładunkowym,
oraz zlikwidowano rozjazd od strony Lwówka Śl. i tak
powstała Ładownia BZMO Welczów. Obecnie niestety już
zamknięta.
-
- Kolonia Nowogrodziec (Kolonie
– Naumburg)
- Bocznica
szlakowa cegielni usytuowana na (17,60) 50,229 km linii Jelenia Góra – Żagań . Oddana do użytku
około 1904 roku.
-
- Nowogrodziec
(Naumburg,
Nowogród nad Gwizdem)
- Stacja
3 kl.
usytuowana na (19,00)
51,618
km linii Jelenia Góra – Żagań położona na wysokości
208 m npm.
- Oddana do użytku
20.07.1904 roku. Stacja
posiada budynek dworca z magazynem i nastawnią Ng, wc,
budynek gospodarczy, 2 perony, plac ładunkowy, rampa
boczno-czołowa, plac ładunkowy z zasiekiem węglowym, wagę
wozową i wagę wagonową.
- Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy, 1 główny dodatkowy, 2 boczne w tym 1
ładunkowy. Sygnalizacja kształtowa.
- W latach 80-tych
zlikwidowano 1 tor boczny a ładunkowy skrócono. W latach
2005-8 zdegradowany do przystanku.
-
- Ołdrzychów
(Ullersdorf)
- Przystanek z ładownią
usytuowany na (20,70) 53,316
km linii Jelenia Góra – Żagań położony na wysokości 204 m npm.
- Oddany do użytku
20.07.1904 roku. Przystanek
posiadał budynek dworca, wc, peron oraz plac ładunkowy z
rampą boczną.
- Układ torowy to: tor
główny zasadniczy i boczny ładunkowy.
Około 1995 roku zlikwidowany.
-
- Nowogrodziec „Surmin”
- Bocznica
szlakowa usytuowana
na 53,750 km linii Jelenia Góra – Żagań. Oddana do użytku w
1947 roku.
- Bocznica kopalni surowców
mineralnych „Surmin – Kaolin”
-
- Zebrzydowa Górna
(Ober
Siegersdorf)
- Bocznica
szlakowa usytuowana
na (23,18) 55,800 km linii Jelenia Góra – Żagań. Oddana do użytku w
1904 roku. Bocznica byłej cegielni.
-
- Zebrzydowa Wieś
(Siegersdorf
Ort, Zabłock)
- Stacja
4 kl.
usytuowana na ( 23,78) 56,397
km linii Jelenia Góra – Żagań położona na wysokości 197 m npm.
- Oddana do użytku
20.07.1904 roku. Stacja
posiadała budynek dworca, wc, peron i plac ładunkowy.
- Był tam tor główny
zasadniczy i 2 boczne w tym 1 ładunkowy. Zlikwidowana po
1954 roku.
-
- Zebrzydowa (Siegersdorf,
Zabłocie)
- Stacja 2 kl.
węzłowa usytuowana na
(28,41) 61,030 km linii Jelenia Góra – Żagań oraz
(236,7) 49,073 km linii
Miłkowice – Jasień położona na wysokości 189 m npm. Oddana do użytku
01.09.1846 roku. Stacja
posiadała budynek dworca, magazyn towarowy, budynek
gospodarczy, wc, wieża wodna, nastawnia dysponująca Zb
i wykonawcza Zb1, parowozownia z obrotnicą, rampa
boczno-czołowa, 3żurawie wodne, plac ładunkowy, wagę
wagonową i skrajnik. Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 3 główne dodatkowe, 10 bocznych i
ładunkowych. Od stacji odchodziła bocznica do cegielni. W
latach 2009 – 10 stację zmodernizowano przebudowując perony
i układ torowy, oraz zlikwidowano nastawnię wykonawczą.
-
- Tomisław (Thommendorf)
- Przystanek z ładownią publiczną
usytuowany na ( 6,75) 67,134
km linii Jelenia Góra – Żagań położony na wysokości 193 m npm.
- Oddany do użytku
25.11.1902 roku. Przystanek
posiadał budynek dworca, wc, magazyn, budynek mieszkalny i
gospodarczy, peron oraz plac ładunkowy.
- Układ torowy to: tor
główny zasadniczy, tor boczny ładunkowy. W latach 80-tych zlikwidowano
tor boczny.
-
- Osiecznica Kliczków (Wehrau
Klitschdorf, Wierów)
- Stacja
4 kl. usytuowana na (11,16) 71,549
km linii Jelenia Góra – Żagań położona na wysokości 190 m npm.
- Oddana do użytku
25.11.1902 roku. Stacja
posiadała budynek dworca magazynem i nastawnią OK.,
wc, zabudowania gospodarcze, nastawnię wykonawczą OK1,
rampę boczno-czołową i boczną, 2 perony i 2 place ładunkowe. Układ
torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy i 3
boczne w tym 2 ładunkowe ładunkowe Od
stacji odchodzi bocznica do kopalni piasków szklarskich.
Przed 1945 rokiem była jeszcze bocznica do huty. W
latach 90-tych zlikwidowano tor 3 i 5.
-
- Przejęsław
(Prinzdorf)
- Stacja
4 kl.
usytuowana na (15,37) 75,759
km linii Jelenia Góra – Żagań położona na wysokości 171 m npm.
- Oddana do użytku
25.11.1902 roku. Stacja
posiadała budynek dworca, magazyn, wc, peron i rampę boczną.
Była też bocznica do jakiegoś wyrobiska. Po 1945
zdegradowana do przystanku. Była tam bocznica tartaku . Po
budynkach stacyjnych niema już nic.
-
- Ławszowa (Lorenzdorf,
Wawer nad Gwizdem)
- Stacja
4 kl.
usytuowana na (17,14) 77,526
km linii Jelenia Góra – Żagań położona na wysokości 167 m npm.
- Oddana do użytku
25.11.1902 roku. Stacja
posiadała budynek dworca, magazyn, wc, budynek gospodarczy,
wieża wodna, rampo boczno-czołowa , peron i 2 place
ładunkowe. Ładowało się tam drzewo.
- Układ torowy to: Tor
główny zasadniczy, główny dodatkowy ( częściowo likwidowany)
oraz 3 tory boczne ( nr.7 przy rampie zlikwidowany).
-
- Luboszów
(Lipschau,
Lipiszk)
- Przystanek z ładownią
usytuowany na (21,82) 82,206
km linii Jelenia Góra – Żagań położona na wysokości 153 m npm.
- Oddana do użytku
01.11.1904 roku. Stacja
posiadała budynek dworca z magazynem, wc, peron, rampę
boczno-czołową i plac ładunkowy. Układ torowy to: tor
główny zasadniczy i boczny ładunkowy. W latach 45-50 stację
zdegradowano do przystanku a kilka lat później tor boczny
zlikwidowano.
-
- Luboszów Przystanek
(Dohms, Domusz)
- Przystanek
usytuowany na (24,44) 84,876 km linii Jelenia Góra – Żagań położony
na wysokości 145 m npm.
- Oddany do użytku
01.11.1904 roku. Na przystanku był nieduży peron.
-
- Świętoszów
(Neuhammer, Kuźnica Nowa)
- Stacja
3 kl.
usytuowana na (26,84) 87,237
km linii Jelenia Góra – Żagań położona na wysokości 137 m npm.
- Oddana do użytku
01.11.1904 roku. Stacja
posiadała budynek dworca z nastawnią dysponującą Św,
magazyn, wc, budynki mieszkalne i zabudowania gospodarcze,
wieża wodna, magazyn materiałów łatwopalnych, 2 perony,
skrajnik, plac ładunkowy rampa boczno-czołowa i duża rampa
boczno-czołowa służąca do załadunku transportów wojskowych.. Układ torowy to: tor
główny zasadniczy, główny dodatkowy i 10 bocznych.
-
- Łozy
(Loos, Łaz)
- Przystanek z ładownią usytuowany na (23,84) 90,010 km linii Jelenia Góra – Żagań położony
na wysokości 131 m npm.
- Oddany do użytku
01.08.1905 roku.
Przystanek posiadał budynek
dworca z magazynem, wc, peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: tor
główny zasadniczy, główny dodatkowy i boczny ładunkowy. W latach 80-tych tory dodatkowe wycięto a
budynek dworca zlikwidowano. Zamknięty wraz z zamknięciem linii
w 1991 roku.
-
- Dobre nad Kwisą
(Dober, Dobra nad Gwizdem)
- Przystanek
usytuowany na (34,02) 94,410 km linii Jelenia Góra – Żagań położony
na wysokości 124 m npm.
- Oddany do użytku
01.08.1905 roku. Na przystanku był nieduży peron.
-
- Trzebów
(Tschiebsdorf, Trzebieszów nad Gwizdem)
- Stacja
4 kl.
usytuowana na (38,10)
96,492 km linii Jelenia Góra – Żagań położony
na wysokości 119 m npm.
- Oddana do użytku
01.08.1905 roku.
Stacja posiadała budynek
dworca z magazynem, wc, peron i plac ładunkowy.
- Układ torowy to: tor
główny zasadniczy i boczny ładunkowy. W latach 60-tych
zdegradowana do przystanku z ładownią a kilka lat później tor boczny
zlikwidowano.
-
- Trzebów bocznica
(Tschiebsdorf, Trzebieszów nad Gwizdem)
- Bocznica
usytuowana na (38,90)
97,792 km linii Jelenia Góra – Żagań.
- Była tam rampa przeładunkowa z kolejki
wąskotorowej na wagony. Kolejka prowadziła do pobliskiej kopalni
kruszywa lub gliny.
-
- Żagań
(Sagan, Żegań)
- Stacja węzłowa 1 klasy
oddana 01.11.1846
roku,
usytuowana na 340,532 km linii Łódź Kaliska - Forst, 139,527
(190,06) km linii Wrocław Muchobór - Guben,
104,73 km linii Jelenia Góra - Żagań, 92,211 km linii Wolsztyn -
Żagań, 11,111 km linii Jankowa Żagańska - Żagań
położony na wysokości 115 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca, 5 peronów, wc,
magazyn towarowy, wieże wodną, place ładunkowe z suwnicami
towarowymi, 2 rampy boczno-czołowe, 1 rampę boczną, liczne
budynki służbowe, 32 - stanowiskową lokomotywownię (od 1910 roku
zamkniętą) oraz 3 nastawnie Żg, Żg1 i Żg2.
- Układ torowy to 3 grupy torów.
- - grupa torów towarowych "A" z
kierunku Lubska
- - grupa torów towarowych "B" z
kierunku Żar
- - grupa torów "C" przy peronach.
|