Odcinek Miłkowice - Jasień jako część Lini
Dolnośląsko-Marchijskiej
27 listopada 1843 roku Towarzystwo Budowy Kolei
Dolnośląsko-Marchijskiej uzyskało koncesje na budowę linii z
Wrocławia do Frankfurtu nad Odrą wraz z odgałęzieniem z Węglińca
do Görlitz i Drezna. Ostatecznie postanowiono że linia przejdzie
przez Legnicę, Chojnów, Bolesławiec aż do Węglińca. Tam jedno
odgałęzienie pójdzie przez Göglitz do Drezna, a drugie przez
Żary, Lubsko, Gubin do Frankfurtu gdzie było już połączenie z
Berlinem. Linia główna wybudowana jako jedno torowa z podtorzem
na drugi tor zaczynała się we Wrocławiu na dworcu -Marchijskim
wybudowany specjalnie dla tej linii. Około 1860 roku położono
drugi tor. Na trasie linii usytuowano 13 stacji (Miłkowice,
Chojnów, Okmiany, Tomaszów Bolesł., Bolesławiec, Zebrzydowa,
Węgliniec, Ruszów, Iłowa Żagańska, Jankowa Żagańska, Żary
Kunice, Żary, Sieniawa Żarska, Lipsk Żarski), 5 przystanków
(Osetnica, Zagajnik, Stary Węgliniec, Jagodzin, Konin Żagański a
po 1950 roku Okrąglica), 4 posterunki odstępowe (Dobroszów,
Kraśnik Górny, Dobra, Brzeźnik). Na odcinku z Żar do Jasienia
zamknięto ruch pociągów w 1992 roku i szybko rozebrano tor
pomiędzy Żarami, a Sieniawą Żarską. W 2000 r. rozebrano
fizycznie odcinek pomiędzy Sieniawą Żarską, a Jasieniem. Na
odcinku z Żar do Węglińca zamknięto ruch osobowy w październiku
2002 r. i ponownie go reaktywowano w grudniu 2006 r. W latach
2009-12 odcinek Miłkowice - Węgliniec zmodernizowano i
przystosowano do szybkości 160 km/h.
Daty otwarcia linii lub odcinków:
- Miłkowice - Bolesławiec 01.10.1845
- Bolesławiec - Jasień 01.09.1846
Zmiana ilości torów: Dwa. Po 08.07.1945 roku na odcinku
Węgliniec - Jasień Rosjanie zdemontowali jeden tor.
Elektryfikacja: Miłkowice - Węgliniec 21.12.1985
Ruch osobowy: Sieniawa Żarska - Jasień do 1992 roku.
Ruch towarowy: Do 1992 roku
Zamknięcie lub likwidacja: Odcinek Sieniawa Żarska - Jasień
zlikwidowano w 1997 roku.
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
-
- *1 Posterunek odstępowy jednocześnie bocznica nr.525.
Dochodziła tam wąskotorówka z pobliskiej cegielni w
Brzeźniku.
*2 Bocznica Tartaku
*3 Za przystankiem jest bocznica szlakowa do huty szkła.
- Miłkowice (Amsdorf, Jaranów)
Stacja 1 kl. oddana
01.10.1845 roku usytuowana na 74,572 ( 255,02) km linii Wrocław Muchobór -
Guben i
0,000 (255,02) km linii Miłkowice - Jasień
położona na wysokości 126 m npm. Budynek stacji położony między peronami. Duża
stacja rozrządowa dla towarówek od Wrocławia, Kamieńca, Węglińca
i Żagania z pominięciem stacji Legnica. Na stacji był budynek dworca, wc, magazyn
towarowy, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy i 4 perony.W części towarowej były 2 nastawnie,
warsztaty remontowe wagonów, parowozownia i budynki obsługi. Po
wycofaniu parowozów zlikwidowano parowozownię, a w latach 2005 -
2012 większość torów rozrządowych zlikwidowano pozostawiając
tylko grupę torów przyjazdowo-odjazdowych.
-
- Okmiany (Kaiserswaldau)
Stacja 3 kl. oddana 01.10.1845 roku usytuowana na 20,544 km
linii Miłkowice - Jasień położona na wysokości 183 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca z magazynem towarowym, wc,
zabudowania gospodarcze, nastawię Ok, 2 perony, rampę
boczno-czołową i plac ładunkowy. Od stacji odchodziła bocznica
do ładowni piachu szklarskiego.Układ torowy to: 2 tory główne
zasadnicze, 2główne dodatkowe jako mijanki, jeden tor odstawczy
i jeden ładunkowy. Prawdopodobnie był też tor pod magazyn
towarowy.
Tomaszów Bolesławiecki (Thomaswaldau,
Tomin)
Stacja 3 kl. oddana 01.10.1845 roku usytuowana na 27,730 km
linii Miłkowice - Jasień położona na wysokości 186 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca z magazynem i nastawnią TB,
nastawnię wykonawcza TB1, wc, zabudowania gospodarcze, 2 perony,
rampę boczno-czołową i plac ładunkowy. Od stacji odchodziła
bocznica na lotnisko sowieckie w Krzywej. W latach 2009-10
wszystkie tory dodatkowe wycięto a stację zdegradowano do
przystanku.
- Chojnów (Haynau,
Gajewicko)
Stacja 2 kl. oddana 01.10.1845 roku usytuowana na
8,991 km linii Miłkowice - Jasień i 21,343 km linii Złotoryja -
Rokitki położona na wysokości 150 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca, magazyn towarowy, wc,
zabudowania gospodarcze, 2 nastawnie Ch i Ch1, 2 perony z
przejściem podziemnym, rampę boczno-czołową, rampę boczną, wagę
wozową i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 4 tory główne zasadnicze, 3 główne dodatkowe,
10 bocznych w tym ładunkowe. Od stacji odchodziła bocznica do
słodowni i cukrowni.
W latach 2008-9 stację zmodernizowano. Przebudowano perony i
tory główne. Zlikwidowano jedną nastawnię i kilka torów bocznych
oraz bocznice.
Odcięto też od stacji tory szlakowe linii do Złotoryi i Rokitek.
-
- Osetnica (Steinsdorf, Kamieniec nad Deszną)
- Przystanek z ładownią oddany 01.10.1845 roku usytuowany na 15,503 km linii Miłkowice - Jasień
położony na wysokości 180 m npm.
- Przystanek posiadał nieduży budynek dworca,2
perony i plac ładunkowy.
-
- Bolesławiec (Bunzlau, Bolesławice)
Stacja 2 kl. oddana 01.10.1845 roku usytuowana na 36,048 km
linii Miłkowice - Jasień położona na wysokości 194 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca , nastawnię Bc, Bc1, Bc2, wc,
zabudowania gospodarcze, 2 perony, rampę boczno-czołową, wagę
wagonową, suwnicę towarową i 2 place ładunkowe. Był także krótki
trzeci peron dla łącznicy od linii do Modłej. Od stacji
odchodziło kilka bocznic usytuowanych w mieście oraz bocznica do
zakładów chemicznych Wizów. W latach 2009-10 częściowo
przebudowano układ torowy oraz perony w ramach modernizacji
linii, a także wybudowano CLS do nadzoru ruchu na odcinku
Legnica - Węgliniec.
Zebrzydowa (Siegersdorf, Zabłocie)
- Stacja
węzłowa 2 kl. usytuowana na
(28,41) 61,030 km linii Jelenia Góra – Żagań oraz
(236,7) 49,073 km linii
Miłkowice – Jasień położona na wysokości 189 m npm. Oddana do użytku
01.09.1846 roku. Stacja
posiadała budynek dworca, magazyn towarowy, budynek
gospodarczy, wc, wieża wodna, nastawnia dysponująca Zb
i wykonawcza Zb1, parowozownia z obrotnicą, rampa
boczno-czołowa, 3żurawie wodne, plac ładunkowy, wagę
wagonową i skrajnik. Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 3 główne dodatkowe, 10 bocznych i
ładunkowych. Od stacji odchodziła bocznica do cegielni. W
latach 2009 –10 stację zmodernizowano przebudowując perony
i układ torowy, oraz zlikwidowano nastawnię wykonawcza.
-
- Zagajnik (Haidewaldau, Goleck)
- Przystanek oddany 01.09.1846 roku usytuowany na
55,780 km linii Miłkowice - Jasień położony
na wysokości 191 m npm.
- Przystanek posiadał nieduży budynek dworca,
wc i 2 perony.
-
- Węgliniec (Kohlfurt,
Kaławsk)
- Stacja 1 klasy wybudowana 01.09.1846
roku usytuowana na 61,501 km linii Miłkowice - Jasień , 21,059 km
linii Lubań Śl. - Węgliniec oraz jako stacja początkowa linii
Węgliniec - Horka, Węgliniec - Zgorzelec i Węgliniec - Czerwona Woda
położona na wysokości 183 m npm.
- Jest
tam budynek dworca położony między peronami, magazyn, 6 nastawni (
obecnie jest 1 centralna), 6 peronów (było 8), lokomotywownia, wieża
wodna, hala przeładunkowa, rampa boczno-czołowa, i place ładunkowe
oraz magazyn celny. Przez pewien czas był tam także magazyn owoców
cytrusowych. Układ torowy to: południowa grupa torów towarowych, a
za nią grupa torów ładunkowych wraz z placami ładunkowymi, północna
grupa torów towarowych, a za nią grupa torów rozrządowych, grupa
torów odstawczych składów osobowych, grupa trakcyjna przy
lokomotywowni, tory przy peronach. Stacja obsługiwała bocznicę
kopalni w Zielonce oraz bocznice składu węgla, magazynów
Propan i składów przy wylocie na Zgorzelec.
Stary Węgliniec
(Kohlfurt Dorf, Alt Kohlfurt, Kaławsk Stary)
- Przystanek oddany 01.09.1846 roku usytuowany na
64,489 km linii Miłkowice - Jasień
położony na wysokości 180 m npm.
- Przystanek posiadał nieduży budynek dworca,
wc i 2 perony. Po 1945 roku jeden tor i peron zlikwidowano.
Jagodzin
(Neuhammer, Kuźnica Nowa)
- Przystanek oddany 01.09.1846 roku usytuowany na
70,200 km linii Miłkowice - Jasień
położony na wysokości 167 m npm.
- Przystanek posiadał nieduży budynek dworca i
2 perony. Po 1945 roku jeden tor i peron zlikwidowano. Od stacji odchodziła bocznica do tartaku.
Ruszów (Rauscha)
- Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 75,313 km
linii Miłkowice - Jasień oraz początkowa linii Ruszów - Gozdnica
położona na wysokości 150 m npm.
Na stacje jest budynek dworca, wc, budynek gospodarczy i
mieszkalny. Rampa boczno-czołowa, nastawnia Rw, 3 perony
i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe i
3 boczne ładunkowe.
Okrąglica (...)
- Przystanek uruchomiony po 1950 roku usytuowany na
79,362 km linii Miłkowice - Jasień
położony na wysokości 142 m npm.
- Przystanek posiadał nieduży budynek dworca i peron.
-
- Iłowa Żagańska (Halbau, Iłowa)
Stacja 2 kl. oddana 01.09.1846 roku usytuowana na 86,598 km
linii Miłkowice - Jasień położona na wysokości 124 m npm.
Stacja posiada: budynek dworca , nastawnię IŻ, wc, magazyn,
wieżę wodną, zabudowania gospodarcze, 2 perony, rampę
boczno-czołową, i plac ładunkowy. Układ torowy to: tor główny
zasadniczy, główny dodatkowy, jeden odstawczy i jeden ładunkowy.
Około 2008 roku zdegradowana do przystanku z ładownią.
Konin Żagański
(Kunau, Klinowa )
- Przystanek oddany 01.09.1846 roku usytuowany na
91,448 km linii Miłkowice - Jasień
położony na wysokości 129 m npm.
- Przystanek posiadał budynek dworca, wc,
budynek gospodarczy i 2 perony. Po 1945 roku jeden tor i peron zlikwidowano.
Jankowa Żagańska
(Hansdorf, Łukowice)
- Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 93,952 km
linii Miłkowice - Jasień oraz początkowa linii Jankowa Żgańska -
Żagań iJankowa Żagańska - Sanice położona na
wysokości 141 m npm.
Na stacje jest budynek dworca, wc, budynek gospodarczy oraz
poczta usytuowane między peronami. Rampa boczno-czołowa,
magazyn towarowy, nastawnia JZ, JZ1, 5 peronów, 2 place ładunkowe, wagę
wagonową, skrajnik i dźwig towarowy. Od stacji odchodziła
bocznica do cegielni. Układ torowy to: 4 tory główne zasadnicze, 1
główny dodatkowy , 2 odstawcze i 2 ładunkowe.
Żary Kunice
(Kunzendorf, Kunice Żarowskie)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 97,032 km linii
Miłkowice - Jasień położona na wysokości 139 m npm.
- Stacja posiada: budynek dworca z magazynem i
nastawnią KŻ,
zabudowania gospodarcze, wc, 2 perony skrajnik i plac ładunkowy.
- Od stacji odchodzi bocznica do huty szkła. Układ torowy to: tor główny zasadniczy i
główny dodatkowy, 2 odstawcze i ładunkowy.
- Około 2008 roku zdegradowana do przystanku z
ładownią,
Żary (Sorau, Żarów,
Żarów k. Żagania)
- Stacja węzłowa 1 kl. usytuowana na 102,407 km
linii Miłkowice - Jasień, 353,37 km linii Łódź Kaliska - Forst
- oraz 53,326 km linii Zielona Góra - Żary
położona na wysokości 155 m npm. Stacja posiadała budynek dworca między
peronami, 4 nastawnie: ŻA, ŻA1, ŻA2,
ŻA3, magazyn towarowy, 2 lokomotywownie 4 perony i 2 grupy
torów. Jedna z kierunku Żagania a druga z kierunku Jankowej Żag.
Każda grupa torów posiadała rampy, place ładunkowe i po 1
lokomotywowni.
Sieniawa Żarska
(Schönwalde)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 107,687 km linii
Miłkowice - Jasień i 358,65 km linii Łódź Kaliska - Forst
położona na wysokości 153 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z nastawnią
SŻ, wc, magazyn z rampą, plac ładunkowy i 4 perony. Od
stacji odchodziła bocznica do zakładu.
- Oprócz 4 torów głównych zasadniczych stacja
miała tor ładunkowy. Po 1945 roku zaczęto likwidować części
linii a wraz z tym i tory główne aż do momentu kiedy ze stacji
zrobiono przystanek z posterunkiem odgałęźnym.
Lipsk Żarski
(Liebsgen, Lipsk nad Lubuszą)
- Stacja 4 kl. oddana 01.09.1846
roku usytuowana na 116,170
km linii Miłkowice - Jasień położona na wysokości 126 m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca z magazynem,
2 perony, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
- Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1
odstawczy i 2 ładunkowe. W latach 1992-2000 zamknięta.
Jasień (Gassen)
- Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 123,370 km
linii Miłkowice - Jasień i 167,163km linii Wrocław Muchobór -
Guben położona na wysokości 99 m npm. Stacja posiada: budynek dworca z nastawnią
dysponującą Jn umieszczonym między peronami, wc, budynki
służbowe i gospodarcze, magazyn towarowy, 2 nastawnie wykonawcze Jn1, Jn2, 4 perony, rampa boczno-czołowa, skrajnik, plac
ładunkowy z suwnicą towarową. Od stacji odchodziła bocznica
do cegielni i kilku innych zakładów. Około 1997 roku po wstrzymaniu ruchu osobowego
zdegradowana do ładowni.
|