- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
-
- *1 Podg zdalnie sterowany.
- *2
Bocznica Cukrowni Strzelin
- *3
Bocznica żwirowni zlikwidowana
- *4
Pierwsza
stacja Kłodzko Gł. wg planów z 1873 roku.
- *5 Bocznica
- skład węgla
-
- Więcej o historii linii można przeczytać tutaj:
- Wojciech Michalski
130 lat przejścia
Międzylesie-Lichkov "Turysta
Dolnośląski" 10/2005
- Przemysław Dominas "Powstanie i rozwój kolei
na Ziemi Kłodzkiej w latach 1854-1914"
-
- Wrocław Gł. (Breslau
Hauptbahnhof)
- Najważniejszy węzeł kolejowy Dolnego Śląska
(Prowincji Śląskiej) wybudowany w latach 1855-1857 usytuowany na 181,041 km linii
Bytom - Wrocław
oraz początkowy dla
linii Wrocław - Poznań, Wrocław - Szczecin, Wrocław -
Międzylesie, Wrocław - Jedlina Zdr. położony na wysokości 123m
npm.
Początkowo
zwany Centralnym lub Górnośląskim dworzec obsługiwał ruch
pasażerski i towarowy. Trzy perony znajdowały się w miejscu
dzisiejszego hallu na poziomie posadzki. W związku z budową w
latach 1899-1905 estakady kolejowej konieczna była przebudowa
dworca. Dokonano jej w latach 1899-1904 przenosząc perony
na południe i podnosząc na wysokość nowopowstałej estakady.
Połączono je tunelami, jednym na wprost głównego wejścia oraz
drugim bocznym. Perony nakryto żelazną, czterołukową,
przeszkloną konstrukcją. W dawnej hali peronowej, w której
obniżono posadzkę, utworzono przestronny hall, do którego
przeniesiono kasy biletowe.
Odbudowa
ze zniszczeń wojennych trwała do 1949 r., a w roku 1960,
na początku lat 90 oraz w 2012-13 przeprowadzono gruntowne
remonty. Stacja posiada: okazały budynek dworca połączony z
peronami tunelami i windami towarowymi, lokomotywownię, dużą
halę wagonową ( obecnie dla jednostek elektrycznych), 2
nastawnie WGA , WGB, 2 nastawnie manewrowe, 5
peronów usytuowanych pod dachem hali peronowej, 6 grup
torów odstawczych, grupę torów towarowych, grupę torów przy
placach ładunkowych i grupę przy hali pocztowej z rampami do
załadunku poczty.
-
- Lamowice (Brockau)
- Podg usytuowany na 5,557 (5,62) km linii Wrocław - Międzylesie i 4,260
km łącznicy Wrocław Brochów - Lamowice położony na wysokości 121 m npm.
-
- Smardzów
Wrocł. (Schönborn,
Żerniki Wrocławskie)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 9,032
(8,95) km linii
Wrocław -
Międzylesie położona na wysokości 131 m npm.
- Stacja posiada Budynek dworca z magazynem i nastawnią
Sm, wc,
budynek mieszkalny dla pracowników kolejowych , budynek gospodarczy, 2
perony, obszerną rampę boczno-czołową i drogę ładunkową.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 1
ładunkowy i 1 do rampy. Obecnie 1 tor główny dodatkowy zamknięty i
ładunkowy zamknięty i częściowo rozebrane.
-
- Żórawina
(Rothbach,
Żórawin)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 14,374
(14,31) km linii
Wrocław -
Międzylesie położona na wysokości 129 m npm.
- Stacja posiadała Budynek dworca z magazynem, wc, budynki gospodarcze i
mieszkalne dla pracowników kolejowych, 2 nastawnie, 2 perony, plac
ładunkowy, rampę boczno-czołową, wagę wagonową i prawdopodobnie wieżę
wodną z żurawiem. Po przeciwległej stronie stacji drugi plac ładunkowy z
wagą wozową i rampą boczną.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 3
ładunkowe i 1 do rampy. W latach 80-tych od strony północnej wybudowano
bocznicę do zakładu przemysłowego.
-
- Węgry (Wangern)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 20,825
(20,76) km linii
Wrocław -
Międzylesie położona na wysokości 140 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca, wc, budynek gospodarczy i 2 perony.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze i 2 ładunkowe. W latach
1980-90 wycięto tory ładunkowe a stację zdegradowano do przystanku.
-
- Boreczek (Wäldchen)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 26,122
(26,07) km linii
Wrocław -
Międzylesie położona na wysokości 152 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z nastawnią
Br, wc, magazyn
towarowy, plac ładunkowy, rampę boczno-czołową i 2 perony.
- Na stacji był także budynek małego dworca linii Oława - Boreczek
(rozebrany w latach 2003 - 2005).
- Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze. 1 główny dodatkowy, 3 boczne
w tym ładunkowy. Od toru nr.6 odchodziła bocznica do magazynów
zbożowych.
-
- Warkocz
(Friedfelde)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 31,998
(31,96) km linii
Wrocław -
Międzylesie położona na wysokości 152 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca , wc, budynek mieszkalny dla urzędników
kolejowych, budynek gospodarczy i 2 perony.
-
- Strzelin
(Strehlen,
Strzelno)
- Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 36,987 (36,94) km linii Wrocław -
Międzylesie oraz 33,652 (33,64 i 0,00) km linii Brzeg - Łagiewniki
Dzierż. położona na wysokości 167 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca, magazyn towarowy, 2 budynki nastawni,
lokomotywownia wachlarzowa z obrotnicą, wieżę wodną z żurawiami, 3
perony, rampę boczno-czołową, rampę boczną, budynki gospodarcze i
mieszkalne dla pracowników kolejowych. Plac ładunkowy z wagą wozową i
wagonową oraz skrajnią ładunkową. Od stacji odchodziła bocznica do
elewatorów zbożowych oraz bocznica do kamieniołomu.
- Układ torowy to: 16 torów stacyjnych (przy peronach, towarowe,
ładunkowe) oraz kilka trakcyjnych i żeberek.
-
- Bocznica 601 (...)
- Bocznica cukrowni
Strzelin usytuowana na 38,640 (38,61) km linii
Wrocław -
Międzylesie.
-
- Biały Kościół
(Steinkirche,
Strzeżawin)
- Stacja 3 kl. usytuowana na
43,830(43,78) km linii
Wrocław -
Międzylesie położona na wysokości 180 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z magazynem, wc, budynki gospodarcze i
mieszkalny dla pracowników kolejowych, 2 nastawnie Bk i BK1,
2 perony, plac ładunkowy, rampę boczno-czołową. Po przeciwnej stronie
stacji była wysoka rampa na którą to wjeżdżała kolejka wąskotorowa z
kamieniołomu w celu załadowania urobku na wagony. Stacja posiadała także
wagę wagonową i wozową oraz skrajnię ładunkową.
- Układ torowy to: 1 tor główny zasadniczy, 1 główny dodatkowy, 1 boczny
odstawczy, 2 ładunkowe.
- W latach 2005-6 zdegradowana do przystanku z mijanką.
-
-
Henryków (Heinrichau)
- Stacja węzłowa 3 kl. usytuowana na 51,256 (51,20) km linii Wrocław -
Międzylesie oraz początkowa linii Henryków - Ciepłowody położona
na wysokości 190 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, wc, budynki gospodarcze, 2 magazyny, 2
nastawnie Hr i Hr1, rampę boczno-czołową, rampę boczną,
plac ładunkowy oraz 2 perony. Z tyłu za budynkiem dworca był peron linii
do Ciepłowodów.
- Układ torowy to: 1 tor główny zasadniczy, 2 główne dodatkowe, 2
ładunkowe. Linia do Ciepłowodów miała tor główny i oblotowy dla loka.
-
- Ziębice (Münsterberg,
Ziembice)
- Stacja 2 kl. usytuowana na 57,565 (57,51) km linii Wrocław - Międzylesie
położona na wysokości 206 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z zadaszeniem peronu, 2 perony, magazyn
towarowy, wc, budynek gospodarczy i mieszkalny dla pracowników
kolejowych, lokomotywownię, wieżę wodną z żurawiem, 2 nastawnie Zb
i Zb1, plac ładunkowy z rampą boczno-czołową po zachodniej
stronie i plac ładunkowy z rampą boczną po wschodniej stronie.
Układ torowy to: 1 tor główny zasadniczy, 2 główne dodatkowe, 4 boczne
odstawcze, 2 ładunkowe. Od stacji odchodzi bocznica do Zakł. Przetw.
Owocowego.
-
- Starczów (Alt Altmannsdorf, Służejów)
- Stacja 4 kl. usytuowana na 66,809 (66,72) km linii Wrocław - Międzylesie
położona na wysokości 295 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z nastawnią Sw, 2 perony, 1 tor główny
zasadniczy i 1 tor główny dodatkowy. Po 1945 roku miała statut
przystanku z mijanką.
-
- Kamieniec Ząbkowicki (Kamenz,
Kamienice nad Ochlą)
- Stacja węzłowa 1 kl. oddana 08.06.1873 roku
usytuowana na 177,212 (112,84/0,000) km linii Katowice - Legnica,
71,886 km linii Wrocław - Międzylesie i początkowa linii do
Złotego Stoku położona na wysokości 263m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca,
magazyn z rampą czołową, 2 wieże wodne, lokomotywownię z
obrotnicą, hale wagonową, liczne budynki służbowe, gospodarcze i
mieszkalne, nastawnię dysponującą KZ (Kt),
wykonawczą Kz1 (Kwt) i manewrową KZ3 ( Rr), oraz 4
perony, rampę boczno-czołową, 2 place ładunkowe, wagę
wagonową i wozową i skrajnik.
Po południowej stronie stacji był Mały
Dworzec obsługujący linię do Złotego stoku. Po likwidacji Małego
Dworca pociągi do Złotego Stoku odprawiano z 4 peronu. w jego
torowiska zamieniono w bocznice CPN i inne. Po południowej
stronie dworca są perony z torami dojazdowymi i postojowymi oraz
Mały Dworzec a po północnej stronie dworca są tory towarowe (5
przyjazdowo - odjazdowe z semaforami, 11 rozrządowych i 6
ładunkowych.
-
- Bocznica 622 (...)
- Bocznica szlakowa
żwirowni usytuowana na 75,471 km linii
Wrocław -
Międzylesie położona na wysokości 266 m npm.
- Powstała po 1945 roku a zlikwidowano około 2000 roku.
-
-
Suszka (Dürr
Hartha, Suchy Bór koło Kamieńca)
- Przystanek
osobowy usytuowany na 77,302 (77,23) km linii
Wrocław -
Międzylesie położony na wysokości 269 m npm.
- Przystanek posiadał 2 perony i 2 wiaty ( 1 murowano, 1 drewniana).
-
- Bardo Przyłęk
(Wertha
Frankenberg, Barda Przyłąk)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 82,544 (82,46) km linii Wrocław - Międzylesie
położona na wysokości 257 m npm.
- Stacja posiada budynek dworca z nastawnią
BD, nastawnię BD1,
wc, 2 perony, rampa boczno-czołowa oraz 2 place ładunkowe.
- Układ torowy to 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 2
odstawcze i 2 ładunkowe.
-
- Bardo Śląskie (Wartha
Stadt, Barda Śląska)
- Przystanek
osobowy usytuowany na 84,439(84,36) km linii
Wrocław -
Międzylesie położony na wysokości 268 m npm.
- Przystanek posiadał 2 perony z zadaszeniami budynkiem dworca i wc.
-
- Ławica (Neißenfels,
Łowicz Niski)
- Przystanek
osobowy (agencyjny) usytuowany na 90,400 (90,32 km linii
Wrocław -
Międzylesie usytuowany na wysokości 302 m npm.
- Przystanek posiadał budynek dworca, wc, budynek mieszkalny dla
pracowników kolejowych, 2 perony i wiatę peronową.
-
- Kłodzko Gł. (Glatz
Hauptbahnhof)
- Stacja węzłowa 1 kl.
usytuowana na 93,481 (93,39) km linii
Wrocław -
Międzylesie i początkowa linii do
Wałbrzycha położona na wysokości 287m npm. Początkowa stacja miała 8 torów oraz:
budynek dworca, budynki wc, magazyn towarowy, dwustanowiskową
lokomotywownię z obrotnicą, wieżę wodną z żurawiem, peron i plac
ładunkowy. W latach 1877-79 z powodu doprowadzenia do Kłodzka linii z
Wałbrzycha stację rozbudowano. Sekcję sześciu torów Wałbrzyskich
wraz z peronem umieszczono po zachodniej stronie budynku dworca.
Wybudowano tam magazyn, 6-cio stanowiskową lokomotywownię wachlarzową z
obrotnicą oraz wieżę wodną. Podczas układania drugiego toru wybudowano
drugi peron po stronie Wałbrzyskiej oraz dodatkowe obiekty w tym kolejną
wieżę wodną. Kolejne przebudowy stacji wiązały się z budową linii
do Szczytnej i Stronia Śl. Rozbudowano wtedy układ torowy po stronie
wschodniej o kolejne tory, plac ładunkowy, magazyn, oraz rampę
załadunkową. wybudowano drugą lokomotywownię wachlarzową z obrotnicą, 4
nastawnie, oraz nowe perony dla linii do Szczytnej i Stronia Śl.
-
- Bocznica WPHO (...)
- Bocznica szlakowa
WPHO (skład opału) usytuowana na 93,650 (93,56) km linii
Wrocław -
Międzylesie położona na
wysokości 287 m npm.
-
- Kłodzko Miasto
(Glatz
Stadt)
- Stacja 4 kl.
tylko dla obsługi pasażerów usytuowana na 95,216 (95,15) km linii
Wrocław -
Międzylesie położona na
wysokości 292 m npm.
- Stacja posiadała peron wyspowy,
budynek dworca, poczekalnię oraz wc. W kolejnych latach stacja miała
przejąć cały ruch pasażerski na tych liniach a stacja Kłodzko główne
miała obsługiwać przewozy towarowe. Wybudowano dodatkowe perony oraz
ułożono kilka torów. Z powodu działań wojennych budowy nie dokończono.
Po przejęciu linii przez PKP perony rozebrano i powrócono do pierwotnej
budowli a stację zdegradowano do przystanku. Rozbudowana w 2020 roku i
ma status stacji.
-
- Kłodzko Nowe
(Glatz
Neuland)
- Posterunek
odgałęźny usytuowany na 97,573 (97,38) km linii Wrocław -
Międzylesie i 0,000 (3,97) km linii do Kudowy Zdroju, położony na
wysokości 292m npm.
-
- Krosnowice Kł.
(Nieder Regensdorf,
Krosnowice)
- Stacja 4 kl.
usytuowana na 100,362 (100,30)km linii
Wrocław - Międzylesie i 0,000 (6,90) km linii do
Stronia Śl. położona na wysokości 306m npm.
- Początkowo
był to posterunek odgałęźny z przystankiem. Dopiero w 1901 roku
przebudowano przystanek i uzyskał statut stacji. Stacja
posiadała budynek dworca, restaurację, magazyn towarowy, rampę do
załadunku zwierząt, budynek dla pracowników kolejowych, wiatę
peronową przy torach do Międzylesia, drogę ładunkową oraz skrajnię
ładunkową. Na stacji były 4 perony po 2 na każdy kierunek. Kolejna
przebudowa stacji odbyła się w latach 1910-11. Wybudowano wówczas
nowy budynek dworca wraz z nastawnią.
- Układ torowy to 2 tory
główne zasadnicze na kierunku do Międzylesia, 2 tory główne
zasadnicze na kierunku do Stronia Śl., tor odstawczy i tor
ładunkowy.
-
- Krosnowice Górne
(Rengersdorf)
- Stacja 3 kl.
usytuowana na 101,341 (101,89)km linii
Wrocław -
Międzylesie położona na wysokości 312m npm.
- Stacja posiadała
budynek dworca, wc, budynki gospodarcze i mieszkalne dla pracowników
kolejowych, 2 nastawnie KG i KG1 i obszerną rampę towarową
boczno-czołową. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 3 główne
dodatkowe i 1 do rampy.
-
- Gorzanów (Grafenort)
- Stacja 3 kl. usytuowana na
104,760 (104,69) km linii Wrocław - Międzylesie
położona na wysokości 316 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z magazynem i nastawnią
Gn,
budynek mieszkalny dla pracowników kolejowych, budynek gospodarczy, wc,
nastawnię Gn1, posterunek dróżnika przejazdowego, stajnię,
2 perony, rampę boczno-czołową, plac ładunkowy, wagę wagonową i skrajnie
ładunkową.
Układ torowy to: pierwotnie 1 tor główny zasadniczy, 1 główny dodatkowy.
Od 1891 roku miała jeszcze 2 tory towarowe.
-
- Bystrzyca Kł. (Habelschwerdt
Stadt)
- Przystanek
osobowy usytuowany na 111,336 (111,26)km linii
Wrocław -
Międzylesie położony na
wysokości 348m npm.
- Przystanek
posiadał budynek dworca, peron z zadaszeniem, wc.
-
- Bystrzyca Kł. Przedm. (Habelschwerdt)
- Stacja 3 kl. usytuowana na
112,788 (112,71) km linii Wrocław - Międzylesie
położona na wysokości 350 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z nastawnią
BKP, magazyn towarowy
z rampą boczno-czołową, 2 perony, wc, budynki gospodarcze i mieszkalny
dla pracowników kolejowych, nastawnia BKP1, wieże wodną z
żurawiem, obrotnicę, plac ładunkowy, wagę wagonową, wagę wozową oraz
skrajnię ładunkową.
Układ torowy to: 1 tor główny zasadniczy, 2 główne dodatkowe, 3 towarowe
i 1 do obrotnicy. Od stacji odchodziła bocznica do magazynów WZRS.
-
- Długopole Zdr.
(Langenau
Bad, Łęgów)
- Przystanek
osobowy usytuowany na 118,343 (118,26)km linii
Wrocław -
Międzylesie położony na
wysokości 397m npm.
- Przystanek
posiadał budynek dworca, peron z zadaszeniem, wc.i budynek gospodarczy.
- Układ torowy to : tor główny zasadniczy. W okresie międzywojennym
wybudowano tor boczny do pozyskiwania kamienia ze ściany skalnej.
-
- Domaszków
(Ebersdorf,
Domaszkowice)
- Stacja 3 kl. usytuowana na
121,756 (121,67) km linii Wrocław - Międzylesie
położona na wysokości 401 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z nastawnią
Dm, budynek magazynu,
wc, budynek mieszkalny dla pracowników kolejowych, nastawnię Dm1,
2 perony, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy. Stacja posiadała także
wagę wagonową i skrajnię ładunkową.
- Układ torowy to: 1 tor główny zasadniczy, 1 główny dodatkowy, 3
ładunkowe. W kolejnych latach wybudowano trzeci peron oraz drugo tor
główny dodatkowy.
-
- Roztoki Bystrzyckie (Schönfeld,
Żyrnikowice)
- Przystanek
osobowy usytuowany na 124,705 (1124,62)km linii
Wrocław -
Międzylesie położony na
wysokości 423m npm.
- Przystanek
posiadał budynek dworca, peron, wc. , budynek mieszkalny i tor
główny zasadniczy.
-
- Międzylesie (Mittelwalde)
- Stacja
graniczna 1 kl. usytuowana na 129,950 (129,86) km linii Wrocław - Międzylesie
- Lichkov
położona na wysokości 467 m npm.
- Stacja posiadała Budynek dworca, magazyn towarowy, 13-to stanowiskową
parowozownię, wagonownię, 3 nastawnie, wieżę wodną z żurawiem, budynki
mieszkalne dla urzędników kolejowych i celników, wc, budynki gospodarcze
i warsztatowe, rampę boczno-czołową i rampę boczną zadaszoną, plac
ładunkowy, wagę wozową, wagę wagonową oraz skrajnię ładunkową. Stacja
posiadała około 26 torów. Od stacji odchodziła bocznica do stolarni.
-
- Boboszów (Bobischau)
- Posterunek
odgałęźny usytuowany na 135,870 (135,91) km linii
Wrocław - Międzylesie. Zlikwidowany około 1945 roku.
-
- Lichkov (Lichtenau)
- Stacja 1 kl. po
stronie Czeskiej.
|