- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
-
- *1 Bocznica szlakowa zakładów chemicznych w
Złotnikach ok 2016 roku została doprowadzona do torów stacji
Wrocław Żerniki.
- *2 Wg. map
niemieckich była tam prawdopodobnie mijanka.
- *3 Bocznica
cegielni . Po 1945 roku nadano jej numer 401.
- *4 Za czasów Układu Warszawskiego była tam bocznica
do przeprawy na Nysie
Łużyckiej.
-
- Więcej o historii linii można
przeczytać tutaj:
- "Dworzec Dolnośląsko-Marchijski" ŚK
9/2010 str.12
- " Na placu trzech dworców"
ŚK 10/2006 str.
- "Lubsko" ŚK 3/2004
- "Jasień" ŚK 12/2001
- "Żary - Żagań - Lubsko meandry kolejowej
historii" ŚK 4/2001
-
- Wrocław Marchijsko-Dolnośląski
(Niederschliesiche-Markische Eisenbahn
Bahnhof, Breslau West-Guter Bahnhof, Breslau West)
- Główny dworzec początkowy linii wybudowany
19.10.1844 roku specjalnie dla linii Wrocław - Berlin. Położony
na 0,000 (358) km linii.
- Dworzec składał się z trzyczęściowej
hali oraz budynku mieszczącego kasy, poczekalnię i odprawę
bagażu po północnej stronie. Hala posiadała od strony miasta
dwie charakterystyczne wieżyczki, z których jedna
zachowała się do dnia dzisiejszego. Oprócz budynku dworcowego
istniały liczne magazyny i obiekty techniczne. Przed halą
peronową, znajdowała się obrotnica, umożliwiająca obracanie
parowozów. Sama hala była czterotorowa, przy czym perony
znajdowały się przy skrajnych torach. Za halą znajdowała się
część towarowa, z licznymi rampami i magazynami oraz 4 torami
dla pociągów towarowych. Stacja posiadała dwie parowozownie -
jedną z halą wachlarzową,
- a drugą z dwiema halami prostokątnymi.
- Wrocław Muchobór (Breslau Muchbern)
- Po i podg wybudowany 01.07.1876 roku. Usytuowany na 5,255 (355,19) km linii
Wrocław Muchobór - Guben i 4,9 km linii Wrocław - Szczecin położony na
wysokości 122m npm. Był tam budynek dworca (obecnie
zlikwidowany), nastawnia WM i 2 perony.
Wrocław Nowy Dwór
(Breslau Mirishöfchen)
- Przystanek i podg wybudowany 19.10.1844 roku. Usytuowany na 6,898 (353,38) km linii
Wrocław Muchobór - Guben położony na wysokości 118m npm. Był tam budynek nastawni
ND. Był tam 1
peron. Po przebudowie w latach 2004/5 ma 2 perony.
Wrocław Żerniki
(Breslau Neukirch, Wrocław Żarniki)
- Stacja 1 klasy oddana
do użytku 19.10.1844 roku. Stacja usytuowana na 9,495 (350,69) km linii
Wrocław – Gubinek, położona na
wysokości 120 m npm. Jest tam budynek dworca z magazynem, wc, plac
ładunkowy, peron przy budynku dla pociągów podmiejskich. oraz
peron między torami zasadniczymi. Stacja posiada 2 tory główne zasadnicze, 3
główne dodatkowe i 2 ładunkowe. Od stacji odchodzi
bocznica do zakładów obok stacji.
- W latach 2007-8 stacja zmodernizowana.
Złotniki Zakł. Chem.
(Seidenhäuser)
- Bocznica szlakowa zakładów chemicznych
Złotniki usytuowana na 12,052 (348,02) km. linii położona na Wrocław – Gubinek, położona na
wysokości 118 m npm. Są tam 2 tory zdawczo-odbiorcze i kilka
bocznic na terenie zakładu.
Wrocław Leśnica
(Breslau Lissa, Wrocław Leśna)
- Stacja 2 klasy oddana
do użytku 19.10.1844 roku. Stacja usytuowana na 13,577 (346,61) km linii
Wrocław – Gubinek, położona na
wysokości 124 m npm. Stacja posiada: budynek dworca, wc, nastawnię
WL, magazyn z rampą, plac ładunkowy, peron ziemny i 2
perony stałe.
- Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 3
główne dodatkowe i 5 ładunkowych. Od stacji odchodziła bocznica
do zakładów materiałów ogniotrwałych - zlikwidowana w 2007 roku.
W latach 2008-9 stacja zmodernizowana.
Mrozów
(Nippern, Nieporzyn)
- Po i post. odstępowy
wybudowany w 1890 roku. Usytuowany na 20,734 (339,46) km linii Wrocław Muchobór - Guben, położony na wysokości 130m npm. Jest tam budynek dworca, budynek mieszkalny
dla pracowników i 2 perony. były też semafory.
Miękinia
(Nimkau, Święte Biskupice)
- Stacja 3 klasy oddana
do użytku 19.10.1844 roku. Stacja usytuowana na 24,433 (335,76) km linii
Wrocław – Gubinek, położona na
wysokości 113 m npm. Stacja posiada: budynek dworca, magazyn, wc,
budynki gospodarcze, nastawnię Ma, rampę boczno-czołową i
plac ładunkowy.
- Układ torowy to: 2 tory Główne zasadnicze, 2
główne dodatkowe i 2 ładunkowe. W latach 2008-9 stację
zmodernizowano.
Przedmoście Święte
(Bruch Bischdorf)
- Przystanek osobowy wybudowany 19.10.1844
roku. Usytuowany na 29,618 (330,58) km linii Wrocław Muchobór - Guben,
położony na wysokości 110m npm. Na przystanku znajdowała
się dawniej niewielki budynek kasy z poczekalnią (przy torze w
kierunku Wrocławia),
- po drugiej stronie toru
przejazd kolejowy osłaniał wysoki budynek posterunku dróżnika.
Środa Śląska
(Neumarkt)
- Stacja węzłowa 3 klasy oddana
do użytku 19.10.1844 roku, usytuowana na 33,839 (326,37) km linii
Wrocław – Gubinek, położona na
wysokości 110m npm. Od stacji odchodziła linia kolejki do centrum
miasta. Stacja posiadała: budynek stacji, wc, magazyn budynki
gospodarcze i mieszkalne, wieżę wodną z żurawiami do nawadniania
parowozów, rampę boczno-czołową, plac ładunkowy, 2 wagi
wagonowe, 3 nastawnie ŚŚ, ŚŚ1, ŚŚ2, 2 perony. Po prawej strony budynku był nieduży
peron kolejki do miasta. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2
główne dodatkowe i 3 ładunkowe. Kolejka miała tor główny,
objazdowy i 2 odstawcze. W latach 2008-9 stację zmodernizowano.
Malczyce
(Maltsch, Maleszyce)
- Stacja 1 klasy oddana
do użytku 19.10.1844 roku. Stacja usytuowana na 42,7 (
317,61) km linii
Wrocław – Gubinek, 36,28 km linii Wołów – Malczyce i początkowa
dla linii Malczyce – Jawor i Malczyce – Marciszów. Położona na
wysokości 116 m npm. Po wybudowaniu w 1902 roku linii z Jawora
do Malczyc - stała się stacją węzłową. Ze stacji wychodziły
także bocznice do portu w Malczycach oraz do cukrowni. W 1984
roku zelektryfikowano linię Wrocław –Legnica. Po rozebraniu linii do
Wołowa pozostał krótki odcinek do bazy paliw w Kawicach.
- Na stacji jest budynek
dworca, 3 perony, magazyn plac ładunkowy oraz rampa
boczno-czołowa. Była także dwu stanowiskowa parowozownia z
obrotnicą, wagonownia, dwie wieże wodne oraz nastawnia
dysponująca i dwie wykonawcze. W latach 2009-10 stację wraz z
linią do Wrocławia zmodernizowano. Wymieniono i poprzesuwano
tory (niektóre zlikwidowano) oraz poszerzono perony.
Szczedrzykowice
(Spittelndorf, Szpital)
- Stacja węzłowa 3 klasy oddana
do użytku 19.10.1844 roku, usytuowana na 52,182 (308,00) km linii
Wrocław – Gubinek, położona na
wysokości 118m npm. Stacja posiada: budynek dworca, magazyn, wc,
nastawnię Sz, budynek mieszkalny, 2 perony, rampę
boczno-czołową i plac ładunkowy.
- Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2
główne dodatkowe, 2 ładunkowe. W latach 2007-9 stację
zmodernizowano i zdegradowano do Po,podg.
Jaśkowice Legnickie
(Jeschkendorf, Jaśkowice)
- Stacja 4 klasy oddana
do użytku po1890 roku, usytuowana na 54,950 (305,26) km linii
Wrocław – Gubinek, położona na
wysokości 115m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca, wc, 2
perony, 2 tory główne zasadnicze i jeden ładunkowy.
- Po 1945 roku zdegradowana do przystanku. W
latach 2008-9 zmodernizowana.
Kunice
(Kunitz-Überholungsgleis)
- Posterunek odstępowy i mijanka usytuowany na
58,63 (301,07) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na
wysokości 120m npm.
- Zlikwidowany po 1945 roku.
Kunice boczn-401
(Ober Kunitz)
- Bocznica szlakowa do cegielni usytuowana na
60,63 (299,70) km linii Wrocław Muchobór - Guben położony na
wysokości 119m npm.
- Po 1945 roku nadano jej numer 401. Wykazywana
jeszcze w 1973 roku.
Wielkie Piekary
(Groß Beckern)
- Posterunek odgałęźny usytuowany na 61,254 (299,01)
km linii Wrocław Muchobór - Guben i 0,001 km łącznicy Wielkie
Piekary - Miłkowice położony na wysokości 119m npm.
Legnica
(Liegnitz, Lignica)
- Stacja węzłowa 1 klasy
usytuowana na 283,905 (106,54) km linii Katowice – Legnica, 65,113
(295,25) km
linii Wrocław – Guben oraz początkowa linii Legnica – Rudna
Gwizdanów i Legnica - Pobiedna, (296,34)km linii Legnica -
Marciszów oddana 19.10.1844
roku położony na wysokości 115 m npm. Stacja posiadała: budynek
dworca, magazyny ekspedycji, magazyny towarowe i place
ładunkowe, halę z 5 peronami dla pasażerów i 1 pocztowym
połączonych przejściami podziemnymi, lokomotywownię, wieże
wodną, 5 nastawni o skrótach Lg do Lg4, oraz
liczne budynki pomocnicze. Układ torowy to 9 torów przy
peronach, grupa torów odstawczych za 4-tym peronem, grupa 10
torów postojowych za lokomotywownią, grupa 6-ciu torów
towarowych, grupa 16-tu torów rozrządowych wraz z górką
rozrządową, grupa torów przy magazynach i placach ładunkowych.
Stacja obsługuje 3 bocznice ( do magazynów PZZ przy linii do
Jerzmanic, bocznicę PEC-u, i bocznicę ŻBK przy wylocie na
Wrocław).
Jezierzany
(Pansdorfer, Pątnówek)
- Przystanek osobowy wybudowany 01.10.1845
roku. Usytuowany na 70,211 (291,00) km linii Wrocław Muchobór - Guben,
położony na wysokości 130m npm. Na przystanku znajdowała
się budynek dworca, wc, 2 perony. Od torów głównych odchodził
łącznik na stację towarową w Miłkowicach. Przy nasypie łącznicy
Wielkie Piekary-Miłkowice jest budynek posterunku osłonowego Pn. W latach 2008-9 przystanek zmodernizowano.
Miłkowice
(Arnsdorf, Jaranów)
- Stacja węzłowa 1 kl. oddana 01.10.1845 roku usytuowana na 74,572 (285,71) km linii Wrocław Muchobór -
Guben i
0,000 (255,02) km linii Miłkowice - Jasień
położona na wysokości 126 m npm. Budynek stacji położony między peronami. Duża
stacja rozrządowa dla towarówek od Wrocławia, Kamieńca, Węglińca
i Żagania z pominięciem stacji Legnica. Na stacji był budynek dworca, wc, magazyn
towarowy, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy i 4 perony. W części towarowej były 2 nastawnie,
warsztaty remontowe wagonów, parowozownia i budynki obsługi. Po
wycofaniu parowozów zlikwidowano parowozownię, a w latach 2005 -
2012 większość torów rozrządowych zlikwidowano pozostawiając
tylko grupę torów przyjazdowo-odjazdowych.
Goliszów
(Göllschau)
- Stacja 3 klasy oddana
do użytku 15.05.1875 roku, usytuowana na 81,771 (247,80) km linii
Wrocław – Gubinek, położona na
wysokości 135m npm. Stacja posiadała: budynek dworca, wc, 2
perony, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2
główne dodatkowe i 2 ładunkowe.
Rokitki
(Reisicht, Zakrzew nad Czarną Wodą)
- Stacja węzłowa 2 kl. oddana 15.05.1875
roku usytuowana na 88,892
(240,68)
km linii Wrocław Muchobór -
Guben, 29,338 km linii Złotoryja - Rokitki i początkowa dla linii do Kożuchowa
położona na wysokości 142 m npm. Stacja posiada: Budynek dworca, magazyn, wc,
budynki służbowe, dwu stanowiskową parowozownię, 2 wieże wodne z
żurawiami do nawadniania parowozów, 2 nastawnię Rk i Rk1, 3 perony, wagę wagonową, rampę boczno-czołową i plac
ładunkowy. Stacja miała około 14 torów.
Modła (Modlau)
- Stacja węzłowa 3 kl. oddana 15.05.1875
roku usytuowana na 96,043
(233,53)
km linii Wrocław Muchobór -
Guben
- i 31,45 km linii Bolesławiec Wsch. - Modła
położona na wysokości 145 m npm. Stacja posiadała:
budynek dworca z nastawnią Md, wc, budynki gospodarcze,
nastawnię wykon. Md1, rampę boczno-czołową, plac
ładunkowy i 2 perony. Układ torowy to: 2
tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 2 ładunkowe. Obok
był osobny budynek Małego Dworca linii do Bolesławca Wsch.
Dworzec ten miał peron i tor oblotowy.
Wierzbowa Śląska
(Rückenwaldu, Modłowiec)
- Stacja 3 klasy oddana
do użytku 15.05.1875 roku. Stacja usytuowana na 100,500
(229,07) km linii
Wrocław – Gubinek, położona na
wysokości 149 m npm. Stacja posiadała: budynek dworca, wc, budynek
gospodarczy, rampę, plac ładunkowy, 2 perony, 2 tory główne i 1
ładunkowy.
- Po 1945 roku po zdemontowaniu jednego z torów
głównych stację zdegradowano do przystanku z ładownią.
- W kolejnych latach zdemontowano tor ładunkowy
i pozostał tylko przystanek.
Studzianka
(Armadebrunn, Zdrojowice)
- Stacja 3 klasy oddana
do użytku 15.05.1875 roku. Stacja usytuowana na 106,125
(223,45) km linii
Wrocław – Gubinek, położona na
wysokości 156 m npm. Stacja posiadała: budynek dworca, wc, 2
perony, nastawnię, 2 rampy i plac ładunkowy. Stacja posiadała 2 tory
główne i 3 dodatkowe. Po 1945 roku zdemontowano 1 tor główny i 1
boczny. Po wojnie miejscowość nie została zasiedlona
ponieważ powstał tam poligon wojsk radzieckich.
Obecnie jest tam tylko przystanek w środku
lasu gdzie w sezonie letnim przyjeżdżają grzybiarze.
Leszno Górne
(Ober Leschen, Lesin Górny)
- Stacja 2 klasy oddana
do użytku 15.05.1875 roku. Stacja usytuowana na 113,233
(216,34) km linii
Wrocław – Gubinek, położona na
wysokości 148 m npm. Stacja posiada budynek dworca z magazynem i
rampą, wc i plac ładunkowy. Na stacji były 2 nastawnie LG
i LG1 ( obecnie pozostała LG od strony Legnicy). W 2004 roku semafory kształtowe zamieniono na
świetlne. Układ torowy to 1 tor główny, 2 główne dodatkowe, 7
boczne w tym ładunkowe. Obok placu ładunkowego były 2 tory
należące prawdopodobnie do bocznicy garbarni (obecnie
zlikwidowane wraz z bocznicą). Od stacji odchodzi jeszcze
bocznica do żwirowni kozłów i dalej do Pstrążnej.
Małomice
(Mallmitz)
- Stacja 3 klasy oddana
do użytku 15.05.1875 roku. Stacja usytuowana na 113,233
(216,34) km linii
Wrocław – Gubinek, położona na
wysokości 125 m npm. Stacja posiada: budynek dworca z magazynem i
rampą boczno-czołową, wc, wieże wodną, 2 perony, 2 nastawnie Mi i
Mi1 i plac ładunkowy. Układ torowy to: 1 tor główny zasadniczy (do
1945 roku 2), 3 tory główne dodatkowe, i 3 boczne. Od stacji
odchodziły 2 bocznice (do cegielni i do zakładów metalowych).
Żagań
(Sagan)
- Stacja węzłowa 1 klasy
oddana 01.11.1846
roku,
usytuowana na 340,532 km linii Łódź Kaliska - Forst, 139,527
(190,06) km linii Wrocław Muchobór - Guben,
104,73 km linii Jelenia Góra - Żagań, 92,211 km linii Wolsztyn -
Żagań, 11,111 km linii Jankowa Żagańska - Żagań
położony na wysokości 115 m npm. Stacja posiada: budynek dworca, 5 peronów, wc,
magazyn towarowy, wieże wodną, place ładunkowe z suwnicami
towarowymi, 2 rampy boczno-czołowe, 1 rampę boczną, liczne
budynki służbowe, 32 - stanowiskową lokomotywownię (od 1910 roku
zamkniętą) oraz 3 nastawnie Żg, Żg1 i Żg2.
- Układ torowy to 3 grupy torów.
- - grupa torów towarowych "A"z
kierunku Lubska
- - grupa torów towarowych "B" z
kierunku Żar
- - grupa torów "C" przy peronach.
Żagań JW
(....)
- Bocznica szlakowa do koszar jednostki
wojskowej usytuowana na 143,030 km linii Wrocław Muchobór -
Guben.
Olszyniec
(Wellersdorf)
- Stacja 4 klasy oddana
do użytku 15.05.1875 roku. Stacja usytuowana na
145,25 (182,35) km linii
Wrocław – Gubinek, położona na
wysokości 111 m npm. Stacja posiadała: budynek dworca, nastawnie,
magazyn, wc, plac ładunkowy, oraz około 5 torów. Zamknięta w 1995 roku.
-
Złotnik
(Reinswalde, Złotnicko)
- Przystanek oddany
do użytku 15.05.1875
roku, usytuowany na 160,339
(177,78) km linii
Wrocław – Gubinek, położony na
wysokości 117 m npm.
- Nieczynny po 1945 a zlikwidowany ok. 1974
roku.
Bieniów
(Benau, Benów)
- Stacja węzłowa 3 klasy oddana
do użytku 15.05.1875 roku. Stacja usytuowana na
155,769 (173,83) km linii
Wrocław – Gubinek i 40,63 km linii Zielona Góra - Żary położona na
wysokości 128 m npm. Stacja posiada: Budynek dworca z magazynem i
nastawnią dysponującą, nastawnie wykonawcze Bn1 i Bn2,
dodatkowe budynki służbowe, 3 perony, rampę boczno-czołową, plac
ładunkowy i skrajnik. Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 1
główny dodatkowy, 4 boczne i 1 ładunkowy.
Biedrzychowice Dln.
(Friedersdorf Kr. Sorau,
Biedrzychowice)
- Przystanek oddany
do użytku 15.05.1875 roku, usytuowany na
159,30 (170,34) km linii
Wrocław – Gubinek, położony na
wysokości 109 m npm.
- Przystanek posiadał budynek dworca, a po 1945
roku wybudowano coś w rodzaju poczekalni. Przystanek zamknięty w 1996 roku.
-
- Jasień (Gassen)
- Stacja węzłowa 2 kl. wybudowana 01.09.1846
roku, usytuowana na 123,370 km
linii Miłkowice - Jasień i 167,163km linii Wrocław Muchobór -
Guben położona na wysokości 99 m npm. Stacja posiada: budynek dworca z nastawnią
dysponującą Jn umieszczonym między peronami, wc, budynki
służbowe i gospodarcze, magazyn towarowy, 2 nastawnie wykonawcze
Jn1, Jn2, 4 perony, rampa boczno-czołowa, skrajnik, plac
ładunkowy z suwnicą towarową. Od stacji odchodziła bocznica
do cegielni i kilku innych zakładów. Około 1997 roku po wstrzymaniu ruchu osobowego
zdegradowana do ładowni.
Lubsko
(Sommerfeld, Zemsz lub Żemrz)
- Stacja węzłowa 1 kl. wybudowana 01.09.1846
roku, usytuowana na 172,78 (156,83) km
linii Wrocław Muchobór -
Guben i 37,34 km linii Stary Raduszec - Bad Muskau położona na wysokości
81m npm. Przed 1945 rokiem duża ważna stacja z
licznymi ok. 30 torami towarowymi. Na stacji były dwa dworce (
państwowy- kolei berlińskiej i mały dworzec - kolei łużyckiej. Stacja miała 2 duże parowozownie (linia
łużycka miała osobną 2-stan. parowozownię), wieże wodne, 3
perony z windami towarowymi na dworcu państwowym połączone
tunelem, oraz place ładunkowe z rampami ładunkowymi. Był też
skrajnik i wagi wagonowe i wozowa. Po 1945 roku w związku z izolacją granice
zachodniej stacja straciła całkowicie na znaczeniu. Większość
torów, rozjazdów i urządzeń sterowania ruchem zdemontowano i
wywieziono w okolice Warszawy. Stację zdegradowano do ładowni
która obsługiwała wojska radzieckie stacjonujące po lasach.
Mierków
(Merke)
- Przystanek wybudowany 01.09.1846 roku, usytuowany na
176,485 (153,08) km linii Wrocław Muchobór -
Guben położony na wysokości 103 m npm. Na przystanku był nieduży budynek dworca i 2
perony. Budynek zniszczony w czasie wojny. Po 1945 roku przy
tamtejszym budynku mieszkalnym wybudowano przybudówkę
która prawdopodobnie pełniła rolę poczekalni.
Jasienica Gubińska
(Jeßnitz Kr. Guben, Jasienica
Śląska)
- Stacja wybudowana 01.09.1846 roku, usytuowana na 184,769
(144,74) km
linii Wrocław Muchobór -
Guben położona na wysokości 67 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca, wc, magazyn,
rampę boczno-czołową i plac ładunkowy oraz 5 torów. W 1986 roku zdegradowana do ładowni.
Gębice Gubińskie
(Amtitz Kr. Guben, Homsica)
- Bocznica i Po wybudowana 01.09.1846 roku, usytuowana na 189,708
(139,80) km linii Wrocław Muchobór -
Guben położona na wysokości 58 m npm. Był tam nieduży budynek dworca i 2 perony. Za
przystankiem była grupa torów obsługująca zakład produkcyjny o
znaczeniu militarnym usytuowany w okolicznych lasach.
Gubinek boczn.
(....)
- Bocznica szlakowa do przeprawy na Nysie
Łużyckiej usytuowana na 195,71 km linii Wrocław Muchobór
- Guben położona na wysokości 47 m npm Budowana dla potrzeb wojsk Układu
Warszawskiego.
Gubinek
(....)
- Przystanek wybudowany 01.09.1846 roku, (posterunek przejazdowy do 1945 roku),
usytuowany na 196,915 (131,68) km linii Wrocław Muchobór - Guben
położony na wysokości 44m npm. Po 1945 roku przekształcony na przystanek.
Jest tam murowana wiata peronowa, peron ziemny, budka dróżnika
(zlikwidowana), tor główny zasadniczy i mijankowy. Do czasu usprawnienia mostu na Nysie
Łużyckiej pociągi kończyły tam bieg. Od toru mijankowego odchodziła
bocznica do zakładów obuwniczych "Carina" w Gubinie.
Guben
(Guben)
- Stacja węzłowa 1 kl wybudowana 01.09.1846
roku, leżąca do terenie
Niemiec. Końcowa stacja linii Wrocław Muchobór - Guben.
|