- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
-
- * 1 Pierwsza
stacja w Mietkowie była na 30,20 km linii zlikwidowana ok.1984 roku po
wybudowaniu zalewu. Linię poprowadzono prawą stroną zalewu oraz
wybudowano Podg oraz nowy przystanek.-Tory stacyjne dawnej stacji
Mietków wykorzystano jako tory zdawcze bocznicy żwirowni.
* 2 Była tam bocznica
cegielni. * 3 Pierwsza stacja była stacją czołową na 57,500 km. Po
przedłużeniu linii do Wałbrzycha na 57,541 km. wybudowano nowy dworzec
kolejowy a stary pełnił funkcję dworca towarowego. W ostatnim czasie
czynne były już tylko pojedyncze bocznice. a od 2017 roku wszystkie tory
starego dworca rozebrano. * 4 Bocznice dawnej huty
szkła. * 5 Na
terenie dawnych torów podg Thorez na 72,500 km linii w 2013 roku
uruchomiono ładownię "EKO CARBO" miału węglowego po
odzysku z hałd dawnej kopalni.
- * 6 Przed 1906 rokiem była tam bocznica o nieznanym
przeznaczeniu.
* 7 Podg „Krysin” w 2009 roku zamknięto. Rozjazdy i semafory
sterowane przez LCS Węgliniec.
-
- Więcej o historii linii można
przeczytać tutaj:
- Scheer A.: Sto pięćdziesiąt lat kolei w Świdnicy na tle kolei
śląskich. Rocznik Świdnicki 1994
Etmanowicz A.: Koleje elektryczne Dolnego Śląska po przejęciu przez
PKP w 1945 roku, Parowozik nr 4, 1990 Michał Jerczyński, Stanisław Koziarski „150 lat kolei na Śląsku”
-
- Wrocław Świebodzki (Breslau
Freiburger Bhf)
Stacja czołowa 1 klasy wybudowana 28.10.1843 roku jako stacja
początkowa linii Wrocławsko - Świebodzicko - Świdnickiej położony na
wysokości 118 m npm. Stacja miała budynek dworca, 2 perony,
parowozownię, magazyny i tory odstawcze. W kolejnych latach rozbudowano budynek dworca, zwiększono ilość
peronów do 3 oraz wybudowano 3 place ładunkowe z magazynami i
rampami do załadunku. Wybudowano też 2 nastawnie WSA i WSB. Po
zamknięciu dworca w 1992 roku nastawnia WSB położona na 1,563 km
linii pełni rolę posterunku odgałęźnego WS. Wrocław Zachodni (Grossmochbern, Lohrbrück, Ślęsk, Muchobór Wielki,
Wrocław Muchobór ) Stacja 3 klasy. Początkowo przystanek oddany do użytku około 1953
roku. Stacja usytuowana na 5,201 km linii Wrocław Świebodzki –
Zgorzelec położona na wysokości 122 m npm. Stacja posiada budynek dworca, magazyn z rampą boczno-czołową, 2
perony, 2 tory główne zasadnicze przy peronach , a za budynkiem 2
tory towarowe z kierunku Gądowa, tor towarowy odstawczy i tor przy
placu ładunkowym. Na torze tym była waga wagonowa i skrajnik. Ze
stacji odchodziły bocznice - na lotnisko, do Oporowa i do zakładów
drzewnych. Od strony Smolca jest baza odcinka sieciowego. Nastawnia
w budynku dworca ma skrót Wz.
- Ws (Breslau Freiburger Bhf, WSB)
- Posterunek odgałęźny
usytuowany na 1,563 km linii Wrocław Świebodzki - Zgorzelec
położony na wysokości 118 m npm.
-
- Wrocław
Grabiszyn (....)
- Przystanek usytuowany
na 3,405 km linii Wrocław Świebodzki - Zgorzelec położony na
wysokości 119 m npm.
- Otwarty 14.12.2014
roku.
-
- Wrocław Zachodni (Grossmochbern,
Lohrbrück, Ślęsk, Muchobór Wielki, Wrocław Muchobór )
- Stacja 3 klasy. Początkowo przystanek oddany do użytku około
1953 roku. Stacja usytuowana na 5,201 km linii Wrocław
Świebodzki – Zgorzelec
położona na wysokości 122 m npm. Stacja posiada budynek dworca, magazyn z rampą boczno-czołową, 2
perony, 2 tory główne zasadnicze przy peronach , a za budynkiem
2 tory towarowe z kierunku Gądowa, tor towarowy odstawczy i tor
przy placu ładunkowym. Na torze tym była waga wagonowa i
skrajnik. Ze stacji odchodziły bocznice - na lotnisko, do
Oporowa i do zakładów drzewnych. Od strony Smolca jest baza
odcinka sieciowego. Nastawnia w budynku dworca ma skrót Wz.
Smolec (Schmolz, Smolice Śląskie) Stacja 3 klasy usytuowana na 10,460 km linii Wrocław Świebodzki –
Zgorzelec położona na wysokości 134 m npm. Oddana do użytku 28.10.1843 roku. Stacja posiadała budynek dworca,
ubikacje, magazyn towarowy, plac ładunkowy, budynek mieszkalny dla
pracowników, kilka budynków gospodarczych, 2 perony i 2 nastawnie Sm
i Sm1. Dwa tory główne zasadnicze, 2 dodatkowe i jeden przy placu
ładunkowym. Na torze tym była waga wagonowa. Około 2005 roku zlikwidowano tory dodatkowe, magazyn i nastawnię
Sm1. Stację zdegradowano do przystanku a nastawnia Sm pełni rolę
podg przy zmianie toru.
Sadowice Wrocławskie
(Sadewitz, Schill,
Sadowice) Stacja 4 klasy usytuowana na 14,786 km linii Wrocław Świebodzki –
Zgorzelec położona na wysokości 134 m npm. Oddana do użytku około 1953 roku. Stacja posiadała budynek dworca z
magazynem, ubikacje, 2 perony, 2 tory główne zasadnicze i 2 do 3
torów dodatkowych. Około 1995 roku zdegradowana do przystanku a tory dodatkowe
zlikwidowano. Przebudowano także perony umieszczając je po obu stronach torów. Po
przeciwnej stronie budynku na peronie umieszczono wiatę peronową.
Kąty Wrocławskie (Kanth, Kąty Ślaskie) Stacja 3 klasy usytuowana na 20,365 km linii Wrocław Świebodzki –
Zgorzelec położona na wysokości 139 m npm. Oddana do użytku 28.10.1843 roku. Stacja posiada budynek dworca,
magazyn towarowy, ubikację, 2 perony, 2 nastawnie KW i KW1
- (KW1 w
latach 90- 00 zlikwidowano), rampa boczno – czołowa, plac ładunkowy,
wieża wodna, budynek mieszkalny pracowników i warsztaty.
A ponadto 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 2 boczne i
kilka specjalnych. Na torze przy placu ładunkowym była waga wagonowa
i skrajnik. Od stacji odchodziła bocznica do garbarni obecnie baza
kontenerowa i punkt rozładunku cystern z gazem i paliwem.
Mietków (Miettkau) Stacja 3 klasy usytuowana na 30,20 km linii Wrocław Świebodzki –
Zgorzelec położona na wysokości 160 m npm. Oddana do użytku 28.10.1843 roku. Stacja posiadała budynek dworca,
ubikację, 2 perony, 2 tory główne zasadnicze, 2-3 boczne, plac
ładunkowy i rampę boczno – czołową. W latach 1984-85 podczas budowy
zbiornika wodnego na 28,733 km linii wybudowano podg Mietków i linię
poprowadzono prawą stroną omijając zbiornik. Na 29,718 km wybudowano
nową stację w latach późniejszych zdegradowana do przystanku. Są tam 2 perony połączone przejściem podziemnym i wiaty
peronowe. Pierwotnie był też budynek poczekalni rozebrany około 2010
roku. Stara stacja stała się bocznicą żwirowni.
Imbramowice (Ingramsdorf, Ingramowice) Stacja 3 klasy usytuowana na 35,848km linii Wrocław Świebodzki –
Zgorzelec położona na wysokości 171 m npm. Oddana do użytku 28.10.1843 roku. Stacja posiadała budynek dworca z
nastawnią Jb, ubikację, wieżę wodną, magazyn towarowy, budynki
gospodarcze i pomocnicze, 2 perony, 2 place ładunkowe, rampę boczno
– czołową, wagę wagonową i skrajnik. Dwa tory główne zasadnicze, 1
główny dodatkowy, 4 tory boczne. Od stacji odchodzi bocznica do składu złomu gdzie czasami tnie się
loki.
Żarów Electrolux Bocznica szlakowa zakładów elektronicznych „Electrolux Polska”
usytuowana na 41,025 km linii Wrocław Świebodzki – Zgorzelec.
Wybudowana w 2007 roku.
Żarów (Saara, Żary)
Stacja 2 klasy usytuowana na 42,612 km linii Wrocław Świebodzki –
Zgorzelec położona na wysokości 206 m npm. Oddana do użytku około 1953 roku. Stacja posiada budynek dworca z
nastawnią Żw, ubikację, budynek ekspedycji towarowej, magazyn,
budynki mieszkalne dla pracowników, rampa boczno-czołowa, peron
wyspowy z przejściem podziemnym, budynki gospodarcze i warsztatowe,
2 place ładunkowe, 3 posterunki przejazdowe, wagę wagonową i
skrajnik. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny
dodatkowy, 13 bocznych.
- Ze stacji odchodziły 2 bocznice. Jedna do
zakładów chemicznych „Żarów”, druga do elewatora zbożowego i dawnej
prażalni kaolinu (obecnie skład złomu).
Jaworzyna Śląska (Königszelt, Jawornik
Świdnicki) Stacja węzłowa 1 klasy usytuowana na 48,135 km linii Wrocław
Świebodzki – Zgorzelec i 236,765 km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 231 m npm. Oddana do użytku 28.10.1843 roku. Od roku 1844 po wybudowaniu linii
do Świdnicy stała się stacją węzłową. Stacja posiada 3 perony, dawny budynek dworca na peronie 2, nowy
budynek dworca, 2 wierze wodne, 2 parowozownie wachlarzowe( ta
naprzeciwko peronów jest z wcześniejszego okresu kiedy parowozy były
trochę mniejsze a w tej od strony Wrocławia jest Muzeum Techniki i
Przemysłu), wagonownię (obecnie warsztaty wagonów towarowych),
magazyn towarowy, 5 nastawni (JŚ, JŚ1, JŚ2, JŚ3, JŚ4), 2 place
ładunkowe, rampę boczno-czołową, wagę wagonową, wagę wozową, grupa
torów towarowych, 2 grupy torów rozrządowych, grupę torów wagonowni
(obecnie Warsztaty Naprawcze Wagonów Eanos), grupę torów postojowych
składów osobowych i punkt obsługi elektrowozów. W Jaworzynie niema
czynnej lokomotywowni ale na co dzień stacjonuje tam rotacyjnie 4-6
loków ST43 i SM42 z Wałbrzycha w celu zabezpieczenia prac
manewrowych oraz obsługi pociągów zbiorczych do Świdnicy, Kątów
Wrocławskich, i składów z kamieniem w Strzegomiu i Rogoźnicy.
- Od stacji odchodziło kilka bocznic. Do
cukrowni w Pastuchowie, do zakładów gorzelnianych, do magazynów
GS-u, do podstacji trafo.
Ciernie (Zirlau, Czarna Świdnicka,
Ciernie) Przystanek osobowy usytuowany na
53,729 km linii Wrocław Świebodzki – Zgorzelec położony na wysokości
250 m npm. Oddana do użytku 01.03.1853 roku. Pełnił także rolę
posterunku odstępowego. W początkowym okresie były tam 2 perony i
budynek dworca, i posterunek dróżnika (który to przed 1945 rokiem
już nie występował). Przed likwidacją posiadał sygnalizację
świetlną. Zlikwidowany 01.07.1991 roku.
Świebodzice (Freiburg)
Stacja 2 klasy usytuowana na 57,541 km linii Wrocław Świebodzki –
Zgorzelec położona na wysokości 275 m npm. Pierwsza stacja była czołową stacją końcową położoną na km. 57,500
linii Wrocław Świebodzki – Świebodzice. Oddana do użytku 29.10.1843
roku. Jest tam budynek dworca, peron, magazyn towarowy, 5-cio
stanowiskowa parowozownia z wieżą wodną i place ładunkowe. Po
przedłużeniu linii do Wałbrzycha wybudowano łącznik w kształcie
trójkąta. Umożliwiało to pociągom towarowym jadącym do Wałbrzych
omijać świebodzki dworzec a pociągi osobowe w Świebodzicach
zmieniały kierunek jazdy. Koło 1870 roku wybudowano nowy dworzec z
dużymi wieżami zegarowymi rampę boczno-czołową oraz 2 nastawnie ŚW i
ŚW1. Stary dworzec pełnił rolę towarowego. Stacja obsługiwała 2
bocznice. Do zakładów betoniarskich i fabryki mebli. Pierwsza
jeszcze istnieje natomiast druga została zlikwidowana.
Wałbrzych Szczawienko (Sorgau, Nieder
Salzbrunn, Słońsk Dolny, Szczawienko) Stacja 2 klasy usytuowana na 65,930 km linii Wrocław Świebodzki –
Zgorzelec oraz początkowa dla linii do Mezimesti położona na
wysokości 377 m npm. Oddana do użytku 01.03.1853 roku. Od 15.05.1878
roku po wybudowaniu linii do Mezimesti stacja węzłowa. Stacja
posiadała budynek dworca usytuowany między peronami, 3 perony,
przejście podziemne, parowozownię, 2 nastawnie WS i WS1, ubikację,
zabudowania gospodarcze, rampę boczno czołową, wagę wozową, halę dla
jednostek elektrycznych i plac ładunkowy z dźwigiem. Po stronie
wałbrzyskiej są 2 tory główne zasadnicze z peronami i 4 boczne a po
stronie do Szczawna 1 główny zasadniczy, 2 główne dodatkowe i 8
bocznych. Stacja obsługiwała 6 bocznic (do ciepłowni, do CPN, do
KEM-BUD, do zakładów porcelany, do stolarni oraz WAMAG. Przed stacją
od strony Wrocławia od toru szlakowego odchodziła bocznica do
zamku Książ.). Ze stacji
odchodziła też bocznica do podstacji trafo. Obecnie czynna jest
bocznica do ciepłowni i prawdopodobnie jeszcze do składu CPN.
Przejście podziemne zasypano, zlikwidowano ubikację oraz pozostałe
budynki gospodarcze w rejonie peronów. W latach 50-tych rozebrano
parowozownię. W latach 90-tych rozebrano linię biegnącą przez
Szczawno Zdr. pozostawiając tylko odcinek do bocznic na Piaskowej
Górze. Obecnie budynek dworca nieczynny – okna pozabijane płytami.
Bsz nr. 301, 302 (Schlesische
Spiegelglas Manufaktur) Bocznica szlakowa huty szkła „Wałbrzych” usytuowana na 67,79 km
linii Wrocław Świebodzki – Zgorzelec. Wybudowana około 1900 roku.
Bocznica miała 4 tory zdawczo-odbiorcze z wagą wagonową i
lokomotywownią oraz tory do poszczególnych hal i placów. Około 1990
roku zlikwidowana.
Wałbrzych Miasto (Waldenburg–Altwasser, Borowiec Starzyny)
- Stacja 1 klasy usytuowana na 69,803 km linii Wrocław Świebodzki –
Zgorzelec położona na wysokości 413 m npm.
- Stacja ma budynek dworca, 2 (3)
nastawnie WM , WM1 i WM2,
peron wyspowy oraz był magazyn. Od strony Jeleniej Góry za hutą
szkła była część towarowa stacji. Była tam rampa boczno-czołowa,
magazyn i droga ładunkowa.
- Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne
dodatkowe, 9 odstawczych towarowych. W części towarowej stacji było
jeszcze około 6 torów ładunkowych. Od stacji odchodziła bocznica do
Huty Szkła, oraz łącznica (dawna linia) do Wałbrzycha Dolnego.
-
- Wałbrzych Centrum (....)
- Przystanek osobowy usytuowany na 71,539 km linii Wrocław
Świebodzki – Zgorzelec położony na wysokości 427 m npm.
Oddany do
użytku około 2020 roku.
Podg Thorez (Juliusz Scht.) Posterunek odgałęźny kop. Thorez usytuowany na 72,588 km linii
Wrocław Świebodzki – Zgorzelec. Wybudowany około 1890 roku. Budynek
podg był po lewej stronie torów szlakowych a po prawej była grupa
torów zdawczo - odbiorczych kopalni. Była tam też lokomotywownia.
Około 2004 roku budynek nastawni zlikwidowano.
Wałbrzych Fabryczny (Waldenberg,
Borowieck, Wałbrzych) Stacja 2 klasy usytuowana na 74,566 km linii Wrocław Świebodzki –
Zgorzelec położona na wysokości 465 m npm. Oddana do użytku
06.10.1853 roku. Stacja posiada budynek dworca, ubikację, 2 perony,
2 nastawnie WF i WF1, oraz inne zabudowania gospodarcze i
pomocnicze. Stacja spełniała ważną role w obsługiwaniu bocznic
miejscowych zakładów i kopalni takich jak: koksownia i kopalnia
Viktoria, szyb Wojciech, szyb Kopernik, elektrociepłownia Merkury,
koksownia Bolesław Chrobry, szyb Bolesław Chrobry, zakłady azotowe i
szyb Matylda. Do obsługi tych bocznic stacja posiadała 6 torów
zasadniczych z których odprawia się pociągi towarowe i 6 bocznych
gdzie oczekują składy.
Wałbrzych Gł.
(Waldenberg Dittersbach,
Borowieck Dzietrzychów, Wałbrzych Dzietrzychów) Stacja 1 klasy usytuowana na 78,912 km linii Wrocław Świebodzki –
Zgorzelec i 50,99 km linii Kłodzko – Wałbrzych położona na wysokości
510 m npm. Oddana do użytku 15.08.1867 roku. Stacja posiada: budynek
dworca, 3 perony z przejściem podziemnym, magazyn towarowy z rampą
boczno-czołową, wagę wozową, wagę wagonową, skrajnik, plac
ładunkowy, halę przeładunkową z rampą, lokomotywownię wachlarzową z
obrotnicą ( w pierwszym okresie istnienia stacji parowozownia
wachlarzowa była w okolicach WG5 w rejonie gdzie później była grupa
torów odstawczych - obecnie teren zarośnięty krzakami), halę napraw
loków, punkt obsługi elektro-wazów, warsztaty naprawcze wagonów, 2
wieże wodne, 6 nastawni (WG, WG1, WG2, WG3, WG4, WG5) oraz - grupę torów towarowych przyjazdową od Wrocławia
- grupę torów towarowych przyjazdową od Jeleniej G. - grupę torów towarowych przyjazdowo- odjazdowych - grupę torów rozrządowych wraz z górką rozrządową - grupę torów towarowych odstawczych (obecnie nieużywana lub
zlikwidowana) - grupę torów postojowych składów osobowych - grupę torów ładunkowych - grupę torów przy lokomotywowni i punkcie obsługi elektro-wozów. Od stacji odchodziły bocznice do kompleksu kopalni Mieszko, kopalni
Henryk, kopalni Eugeniusz i sztolni Ermestine.
Szybowice Wałbrzyskie Przystanek osobowy usytuowany na 82,783 km linii Wrocław Świebodzki
– Zgorzelec. Oddany do użytku około 1985 roku. Zlikwidowany około 1991 roku.
Boguszów Gorce Wsch. ( Felhammer,
Kuźnica Górska, Kuźnice Świdnickie) Stacja 3 klasy usytuowana na 83,870 km linii Wrocław Świebodzki –
Zgorzelec i 17,706 km linii Wałbrzych Szczawienko – Mezimesti
położona na wysokości 546 m npm. Oddana do użytku 15.08.1867 roku.
Na stacji znajdują się budynek dworca położony między peronami
kierunku na Jelenią i kierunku na Mezimesti, ubikacja, 4 perony z
zadaszeniem od budynku dworca do wiat peronowych, budynek mieszkalny
dla pracowników, nastawnia dawniej KŚO obecnie BGW i inne
zabudowania gospodarcze. Nad torami w kierunku Jeleniej G. jest
kładka dla pieszych. Około 1960 roku od toru 2 linii Wrocław –
Jelenia odgałęziała się bocznica do podstacji trafo. Po obu stronach
budynku były po 2 tory. Po zdegradowaniu stacji do przystanku
nastawnia pełni rolę podg. Po stronie linii do Mezimesti 1 tor
zlikwidowano.
Boguszów Gorce (Gottesberg, Boża
Góra, Boguszów) Stacja 2 klasy usytuowana na 85,513 km linii Wrocław Świebodzki -
Zgorzelec położona na wysokości 538 m npm. Oddana do użytku 15.08.1867 roku. Na stacji znajdują się budynek
dworca, magazyn, budynek mieszkalny i gospodarcze, wc, nastawnia
BG, 2 perony, rampa boczno-czołowa i boczna, plac ładunkowy i skład
węgla. Układ torowy to: 5 torów głównych, 5 dodatkowych i 1 wyciągowy. Od
stacji odchodziła bocznica do kopalni Viktor a później zakładów
chemicznych.
Boguszów Gorce Zachód
(Rathenbach,
Czernino, Gorce Czernino) Stacja 3 klasy usytuowana na 88,352 km linii Wrocław Świebodzki -
Zgorzelec położona na wysokości 513 m npm. Oddana do użytku 15.08.1867 roku. Na stacji znajdują się budynek
dworca z magazynem, wc i nastawnią BGZ, 2 perony, rampa
boczno-czołowa i plac ładunkowy. Przy rozjazdach bocznicy do kopalni
Klara była nastawnia wykonawcza. Układ torowy to: 3 tory główne, 2 boczne, 2 ładunkowe, 1 wyciągowy i
3 przy kopalni Witold (obecnie zlikwidowane). Od stacji odchodzi łącznica do ładowni kruszywa Czarny Bór oraz
odchodziła bocznica do kopalni Klara (zlikwidowana).
Witków Śląski (Wittgendorf, Witki) Przystanek osobowy i posterunek odstępowy usytuowany na 93,017 km
linii Wrocław Świebodzki – Zgorzelec położony na wysokości 475 m npm.
Oddany do użytku 01.03.1853 roku. Jest tam budynek dworca z częścią
mieszkalną oraz wc i 2 perony.
Sędzisław
(Ruhbank, Rąbieniec) Stacja węzłowa 2 klasy usytuowana na 98,843 km linii Wrocław
Świebodzki – Zgorzelec i 5,410 km linii Kamienna Góra - Sędzisław
położona na wysokości 442 m npm. Oddana do użytku 15.08.1867 roku. Na stacji znajdują się budynek dworca z nastawnią Sw, budynek
odcinka drogowego, 2 perony, plac ładunkowy i rampa boczno-czołowa. Były jeszcze nastawnia wykonawcza od strony Wrocławia, 2 wieże wodne
i 2 żurawie do nawadniania parowozów. W budynku tartaku dawniej była podstacja transformatorowa do
zasilania trakcji. Układ torowy to: 5 torów głównych (w tym jeden zakończony kozłem
oporowym), 9 bocznych ładunkowych w tym wyciągowy oraz odstawczy
składów osobowych i obiegowy przy peronie z kierunku Kamiennej Góry.
Marciszów Górny (Ober Merzdorf) Posterunek odgałęźny usytuowana na 101,412 km linii Wrocław
Świebodzki – Zgorzelec i 1,824 km linii Kamienna Góra - Sędzisław
położona na wysokości 431 m npm. Oddana do użytku 15.06.1914roku.
Zlikwidowany w 2001 roku. Był tam budynek nastawni MG.
Marciszów (Merzdorf) Stacja węzłowa 2 klasy usytuowana na 105,182 km linii Wrocław
Świebodzki – Zgorzelec, 73,549 km linii Malczyce – Marciszów
położona na wysokości 420 m npm. Oddana do użytku 15.08.1867roku. W 1908 roku stacja posiadała budynek dworca, 2 perony z przejściem
podziemnym, budynki mieszkalne pracowników, budynki administracji i
gospodarcze, 2 nastawnie Mw i Mw1, 3 stanowiskowa parowozownia i 2
wieże wodne. Naprzeciwko budynku dworca był budynek magazynu towarowego oraz plac
ładunkowy z rampą boczno- czołową. Układ torowy to: 4 tory główne, 3 towarowe, 1 ładunkowy, 9 bocznych
odstawczych oraz bocznica do zakładów lniarskich.Wyjazd w kierunku Jerzmanic i Bolkowa odbywał się po tym samym
torze. Na 1,330 km linii był budynek zwrotniczego (podg) gdzie obie
linie się rozdzielały. W następnych latach stację przebudowano. Dodano trzeci peron, przeniesiono magazyn, rampę i plac ładunkowy na
stronę budynku dworca, dodano obok magazynu kilka torów odstawczych,
w okolicach parowozowni wybudowano halę wagonową, powiększono grupę
torów towarowych, wybudowano tor wyciągowy oraz wprowadzono od
wschodu wjazd z Bolkowa. Około 1950 roku od stacji odchodziła
jeszcze jedna bocznica do podstacji trafo. Po 1945 roku w
parowozowni i hali wagonowej stacjonowały maszyny służby
inżynieryjnej a przy torach obok hali były jej składy odcinków torów
jako zapas W.
Ciechanowice (Rudelstadt, Rudzielec) Stacja 4 klasy usytuowana na 107,860 km linii Wrocław Świebodzki -
Zgorzelec położona na wysokości 422 m npm. Oddana do użytku 15.08.1867 roku. Na stacji znajdował się budynek
dworca, magazyn, wc oraz 2 perony z wiatami. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 boczny i 1 ładunkowy
przy drodze ładunkowej. W latach 50-tych była tam bocznica do
słodowni. Stacja miała semafory kształtowe. Po zdegradowaniu do
przystanku tory dodatkowe zlikwidowano a około 2009 roku rozebrano
wszystkie budynki.
Janowice Wielkie (Jannowitz) Stacja 3 klasy usytuowana na 113,580 km linii Wrocław Świebodzki -
Zgorzelec położona na wysokości 389 m npm. Oddana do użytku 15.08.1867 roku. Na stacji znajduje się budynek
dworca z nastawnią JW, 2 perony, magazyn towarowy, rampa
boczno-czołowa, 2 posterunki zwrotniczych (jeden zlikwidowany, drugi
teraz to przejazdowy), garaż drezyn ręcznych, pomieszczenia służb
utrzymania ruchu oraz gospodarcze, plac ładunkowy, waga wagonowa,
waga wozowa oraz skrajnik. Na stacji był także budynek magazynu Zakładów Papierniczych Janowice
od którego to biegła kolejka wąskotorowa do papierni. Układ torowy
to: 3 tory główne, 1 ładunkowy, 3 boczne. W latach 1940 – 45 za
placem ładunkowym był jeszcze jeden tor z obrotnicą wagonową od
której to biegł tor do hali zakładów zbrojeniowych.
Trzcińsko
(Rohrlach, Trzcińsk) Przystanek usytuowana na 117,103 km linii Wrocław Świebodzki -
Zgorzelec położony na wysokości 388 m npm. Oddana do użytku 15.08.1867 roku. Na przystanku znajdował się
budynek dworca, budynek mieszkalny pracowników, 2 perony oraz wiata
peronowa. Budynek dworca rozebrano w 2008 roku.
Wojanów (Schildau, Szydłów nad
Bobrem) Stacja 3 klasy usytuowana na 120,735 km linii Wrocław Świebodzki -
Zgorzelec położona na wysokości 361 m npm. Oddana do użytku 15.08.1867 roku. Na stacji znajduje się budynek
dworca z nastawnią "Ww", 2 perony, magazyn towarowy, wc, budynek
mieszkalny pracowników, zabudowania gospodarcze, 2 posterunki
zwrotniczych (1 zlikwidowany, 2 jako posterunek przejazdowy), rampa
boczno-czołowa i plac ładunkowy. Układ torowy to: 3 tory główne i 2 ładunkowe. Od stacji po
zachodniej stronie odchodziła bocznica do Zakładów Papierniczych w
Dąbrowicy (wybudowana w 1950 roku, zamknięta w 1995 a zlikwidowana w 2006 roku) a od wschodu odchodzi bocznica
do składu paliwa MUELLER (wybudowana ok. 2003 roku).
Jelenia Góra (Hirschberg) Stacja 1 klasy wybudowana 20.08.1866 roku na 125,808 km linii
Wrocław – Zgorzelec oraz stacja początkowa linii Jelenia Góra –
Żagań, i końcowa (39,986) Kamienna Góra - Jelenia Góra położona na
wysokości 343 m npm. W 1865 roku wybudowano w Jeleniej Górze dworzec kolejowy oraz
magazyn towarowy i parowozownię. W latach 1899 i 1900 przez stację w
Jeleniej Górze przewinęło się 1,8 miliona pasażerów. Wybudowany w
1865 roku dworzec kolejowy z trudem więc mógł podołać wzrastającym
wymogom ruchu pasażerskiego i towarowego. W 1901 roku rozpoczęła się
budowa nowych obiektów, która potrwała do 1906 roku i pochłonęła 1,8
miliona marek. Połączono wówczas tunelem perony oraz przebudowano
poczekalnię. Wybuch I wojny światowej przerwał rozpoczęte prace przy
elektryfikacji linii kolejowych, ale na przełomie lat 20. i 30.
zaczęto realizować wcześniejsze plany. Stacja posiadała: budynek
dworca, parowozownię, wagonownię, 2 wieże wodne, obrotnicę,
pół-obrotnicę przy peronie 1c, 3 żurawie wodne, 3 place ładunkowe,
rampę boczno-czołową, suwnicę i dźwig obrotowy do załadunku towarów
na wagony, wagę wozową i wagonową, skrajnik, zasieki węgla, kanały
rewizyjne loków, peron 1c dla linii do Lwówka i Szklarskiej, peron
1a, 1b dla linii do Karpacza i Marciszowa, perony 2,3,4 przy torach
przelotowych (1a,2, 3 zadaszone), przejście podziemne z peronu 1, 2,
3 i 4, trójkąt do obracania dużych parowozów oraz górkę rozrządową.
3 grupy torów odstawczych składów osobowych, grupę torów
rozrządowych, tory towarowe, przy peronach, towarowe przy placach
ładunkowych, oraz pomocnicze. Po uruchomieniu szkoły kolejowej były
warsztaty wraz z obrotnicą. Były też nastawnie JGA, JGA1, JGB, JGB1,
JGB2, JGB3, JGM, JGM1, JGM2, JGM3. Obecnie cały ruch zabezpiecza
nastawnia JG. Stacja posiadała też bocznice: bocznica węglowa i CPN,
bocznica JZO (obecnie zlikwidowana), bocznica PZZ (obecnie
zlikwidowana). Rozebrano też jedną z hal parowozowni wraz z suwnicą,
1 zelektryfikowaną grupę torów odstawczych jednostek elektrycznych
oraz niepotrzebny już trójkąt obrotowy.
- Jelenia Góra Zabobrze
- Przystanek usytuowany na 127,125 km linii nr.
274.
- Oddany 2019 roku.
Dębowa Góra (Hausberg) Posterunek odgałęźny usytuowana na 129,320 km linii Wrocław
Świebodzki - Zgorzelec położony na wysokości 355 m npm. Oddany do użytku 01.08.1891 roku. Od niego odgałęzia się linia 311
do Szklarskiej Poręby Górnej i Korenova. Był tam budynek nastawni DG ( obecnie ruina). Po zakończeniu działań
wojennych w 1945 roku do czasu naprawy mostu na Bobrze był tam
dodatkowy tor oblotowy i mały peron z którego to odjeżdżały pociągi
di Lubania. Około 1980 roku posterunek zlikwidowano.
Rybnica (Reibnitz, Rybnick) Stacja 3 klasy usytuowana na 136,333 km linii Wrocław Świebodzki -
Zgorzelec położona na wysokości 422 m npm. Oddana do użytku 20.09.1865 roku. Na stacji znajdowały się budynek
dworca, budynek mieszkalny pracowników, wc, zabudowania gospodarcze,
magazyn, wieża wodna, pompownia, 2 perony, 2 nastawnie (Rb i Rb1),
rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy, skrajnik i waga wozowa. Układ torowy to: 3 tory główne, 2 boczne i 2 ładunkowe. Około 1985 roku stację przekształcono w przystanek z mijanką.
Pozostawiono tylko 2 tory oraz zlikwidowano budynki nastawni a
nastawnię Rb przeniesiono do budynku dworca.
Stara Kamienica (Alt Kämnitz,
Kamienica Stara) Stacja 3 klasy usytuowana na 142,062km linii Wrocław Świebodzki -
Zgorzelec położona na wysokości 385 m npm. Oddana do użytku 20.09.1865 roku. Na stacji znajduje się budynek
dworca, nastawnia SK (dawnie były 2 nastawnie), wc, magazyn
towarowy, magazyn dzierżawny ze składem złomu i wagą wozową, plac
ładunkowy, rampa boczno-czołowa, zabudowania gospodarcze. W latach
1900-2010 stały tam silosy na cement. W 2010 roku rozebrano budynek
magazynu towarowego. Układ torowy to: 3 tory główne i 3 ładunkowe.
Kwieciszowice (Blumendorf,
Kwieciszowice) Przystanek usytuowany na 146,812 km linii Wrocław Świebodzki -
Zgorzelec położony na wysokości 427 m npm. Oddany do użytku 20.09.1865 roku. Na przystanku znajdował się
budynek dworca i 2 perony. Były też semafory co świadczy że pełnił
on rolę posterunku odstępowego. W 1945 roku zlikwidowano drugi tor wraz z peronem a w 2008 roku
rozebrano budynek dworca.
Kłopotnica Bocznica szlakowa usytuowana na 147,600 km linii Wrocław Świebodzki
- Zgorzelec. Jest to ładownia kruszywa wybudowana około 2000 roku. Układ torowy
to 2 tory zakończone kozłami oporowymi. Zakład ma własnego loka.
04.2018 bocznicę fizycznie zlikwidowano.
Rębiszów (Rabishau, Rabsz) Stacja 3 klasy usytuowana na 151,844 km linii Wrocław Świebodzki -
Zgorzelec położona na wysokości 427 m npm. Oddana do użytku 20.09.1865 roku. Na stacji znajduje się budynek
dworca, magazyn towarowy z rampą, waga wagonowa, skrajnik, plac
ładunkowy, wc, zabudowania gospodarcze, rampa boczno-czołowa oraz 2
nastawnie (Rz, Rz1). Układ torowy to: 4 tory główne, 4 boczne i 1 ładunkowy. Od stacji
odchodzi bocznica ładowni kruszywa która to ma 2 własne loki. Na
stacji ładuje się drzewo. Tory bocznicy zlikwidowano 04.2018r.
Młyńsko (Mühlseiffen, Młyńsk) Przystanek usytuowany na 157,344 km linii Wrocław Świebodzki -
Zgorzelec położony na wysokości 377 m npm. Oddany do użytku 20.09.1865 roku. Przed 1945 rokiem były tam 2
perony , dwa tory i budynek dróżnika który sprzedawał bilety.
Obecnie 1 tor, 1 peron i mała wiata (budka) peronowa.
Gryfów Śląski (Greiffenberg in
Schlesien, Gryfin Śląski) Stacja węzłowa 2 klasy usytuowana na 163,412 km linii Wrocław –
Zgorzelec oraz 71,481 km linii Legnica– Pobiedna położona na
wysokości 323 m npm. Na stacji znajduje się budynek dworca, magazyn
towarowy, 2 zadaszone perony z przejściami podziemnymi, trzy
stanowiskowa parowozownia z obrotnicą, 2 nastawnie (GS, GS1), wieża
wodna, budynek mieszkalny pracowników, budynek odcinka drogowego,
zabudowania gospodarcze, plac ładunkowy z wagą wozową, waga
wagonowa, skrajnik i rampa boczno-czołowa.Układ torowy to: 5 torów głównych i 11 bocznych (ładunkowych,
odstawczych i trakcyjnych).Od stacji odchodzi bocznica zakładów odzieżowych oraz bocznica do
zakładów chemicznych.
Ubocze
(Schosdorf, Owczyn) Przystanek usytuowany na 165,963 km linii Wrocław Świebodzki -
Zgorzelec położony na wysokości 298 m npm. Oddany do użytku 20.09.1865 roku. Na przystanku znajdował się
budynek dworca, wc, wiata peronowa na drugim peronie oraz 2 perony.
Po wojnie w 1945 roku jeden tor i peron zlikwidowano. W latach
późniejszych rozebrano budynek wc.
Olszyna Lubańska (Langenöls, Olesińsk) Stacja
3 klasy usytuowana na 169,720 km linii Wrocław Świebodzki -
Zgorzelec położona na wysokości 266 m npm. Oddana do użytku 20.09.1865 roku. Na stacji znajduje się budynek
dworca z nastawnią OL, 2 perony, wc, magazyn towarowy, budynek
mieszkalny pracowników, magazyn RS, plac ładunkowy, waga wagonowa,
zabudowania gospodarcze oraz 2 nastawnie OL1, OL2. Układ torowy to:
3 tory główne, 8 bocznych oraz bocznica zakładów meblowych. Około 2000 roku stację zdegradowano do przystanku. Zlikwidowano
nastawnię i semafory oraz część rozjazdów i torów.
Lubań Śląski (Lauban, Lubań) Stacja węzłowa 1 klasy wybudowana 20.09.1865 roku na 177,790 km
linii Wrocław – Zgorzelec oraz stacja początkowa linii Lubań Śl. –
Leśna i Lubań Śl. – Węgliniec położona na wysokości 215 m npm.Na stacji znajdował się: budynek dworca usytuowany między peronami
kierunku na Węgliniec i kierunku na Zgorzelec, 5 peronów ( 2 po stronie na Węgliniec, 2 przy kierunku na Zgorzelec
i 1 czołowy na kierunek do Leśnej), magazyn towarowy z rampą i
placem ładunkowym po obu stronach dworca, 21 stanowiskowa
parowozownia ( z kanałem do opróżniania palenisk, żurawiem do
nawadniania i składem węgla), warsztaty naprawcze taboru (późniejsze
ZNTK), 3 stanowiskowa lokomotywownia pomocnicza między peronami
(obecnie garaże drezyn), wieża wodna, 3 nastawnie (obecnie Lb , Lb1,
Lb2), waga wagonowa i wozowa oraz skrajnik. Ponadto zabudowania
gospodarcze i pomocnicze. Układ torowy to: - przy linii na Zgorzelec: 6 torów głównych (w tym 3 przy peronach),
8 torów bocznych. - przy linii na Węgliniec: 6 torów głównych (w tym 2 przy peronach),
10 torów bocznych. - bocznice do podstacji elektrycznej, składów złomu i węgla, i
placów załadunku drzewa. Księginki I Bocznica szlakowa usytuowana na 180,457 km linii Wrocław Świebodzki
- Zgorzelec. Jest to ładownia kruszywa wybudowana około 1945 roku. Bocznica
posiada 2 tory (ładunkowy, odstawczy oraz wyciągowy), wagę wagonową,
urządzenia do załadunku wagonów oraz garaż dla loka.
Zaręba (Lichtenau, Lichnów) Stacja
3 klasy usytuowana na 184,037 km linii Wrocław Świebodzki -
Zgorzelec położona na wysokości 240 m npm. Oddana do użytku 20.09.1865 roku. Na stacji znajduje się budynek
dworca, wc, magazyn towarowy, rampa boczno-czołowa, 2 perony, 2 nastawnie (Zb, Zb1) oraz plac ładunkowy z wagą wagonową
i skrajnikiem. Układ torowy to: 4 tory główne, 4 boczne ładunkowe i 1 wyciągowy. Na
stacji są 2 bocznice ( WCBM i ZKD). W ostatnich latach stacja zdegradowana do przystanku i ładowni.
Nastawnie i semafory kształtowe nieczynne.
Batowice Lubańskie
Przystanek usytuowany na 188,530 km linii Wrocław Świebodzki -
Zgorzelec położony na wysokości 240 m npm. Oddany do użytku około 1945 roku. Na przystanku znajdował się peron
i wiata murowana.
Mikułowa (Nikolausdorf, Nikorsk) Stacja węzłowa 3 klasy wybudowana 20.09.1865roku na 191,850 km linii
Wrocław – Zgorzelec oraz początkowa linii Mikułowa – Bogatynia
położona na wysokości 245 m npm.
- Na stacji znajduje się budynek
dworca z nastawnią Mk, Magazyn towarowy, schronisko DT, wc, nastawnia Mk1, 2 perony, rampa
boczno-czołowa, plac ładunkowy oraz plac załadunku drzewa.
Układ torowy to: 3 tory główne, 4 boczne (ładunkowe i odstawcze),
oraz bocznica do podstacji elektrycznej. Około 2000 roku stację zdegradowano do przystanku i ładowni. Odcinek
Mikułowa - podg Las nieczynny (nieprzejezdny).
Studniska Posterunek odgałęźny usytuowany na 192,999 km linii Wrocław
Świebodzki - Zgorzelec położony na wysokości 355 m npm. Oddany do użytku około 1958 roku. Od niego odgałęzia się łącznik do
podg Las. Jest budynek nastawni i semafory.
Jerzmanki
(Hermsdorf, Jerzmanice
koło Nikorska) Stacja 3 klasy usytuowana na 197,383 km linii Wrocław Świebodzki -
Zgorzelec położona na wysokości 215 m npm. Oddana do użytku 20.09.1865 roku. Na stacji znajduje się budynek
dworca z magazynem i rampą, 2 nastawnie (Jm, Jm1), wc, 2 perony oraz plac ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory główne, 2
boczne oraz bocznica CPN. Semafory kształtowe.
Krysin Posterunek odgałęźny usytuowany na 199,834 km linii Wrocław
Świebodzki - Zgorzelec położony na wysokości 207 m npm. Oddany do użytku około 1958 roku. Od niego odgałęzia łącznik do podg
Zgorzelec Miasto. Był tam budynek nastawni Ks zlikwidowanej około 2005 roku. Układy
sterowane zdalnie.
Zgorzelec (Görlitz Moys, Zgorzelec
Ujazd) Stacja węzłowa graniczna 2 klasy wybudowana 01.09.1847 roku na
201,433 km linii Wrocław Świebodzki – Zgorzelec i 27,532 km linii
Węgliniec - Zgorzelec położona na wysokości 210 m npm. Na stacji znajduje się budynek dworca usytuowany między peronami
kierunku na Lubań i kierunku na Węgliniec, wc, magazyn towarowy, 3
nastawnie (dawniej ZU, ZU1, ZU2, a obecnie Zg, Zg1, Zg2), warsztat,
rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy oraz po 2 perony po obu
stronach budynku. Stacja w latach 2008 - 10 zmodernizowana. Na
kierunku Węgliniec – Gerlitz zrobiono nowe nowoczesne perony, nową
sygnalizację świetlną oraz przebudowano rozjazdy od strony mostu
granicznego na Nysie Łużyckiej. Obecnie nastawnie Zg1 i Zg2 są nieczynne.
|