D29 - 273     Linia  Wrocław Gł. - Zielona Góra (Szczecin)
Linia nadodrzańska, magistrala nadodrzańska "Nadodrzanka"
Budowę linii nadodrzańskiej prowadziło Towarzystwo Kolei Wrocławsko - Świdnicko - Świebodzickiej.
Daty otwarcia linii lub odcinków:
- Wrocław - Rudna Gwizdanów 01.07.1876
- Rudna Gwizdanów - Czerwieńsk 01.10.1871
Zmiana ilości torów na dwa:
- Wrocław - Ścinawa 1911-12
 - Ścinawa - Rudna Gwizdanów 1914
- Rudna Gwizdanów - Głogów 1911-13
- Głogów - Czerwieńsk 1925-41
Elektryfikacja:
- Wrocław Grab. - Brzeg Dolny 04.03.1982
- Brzeg Dolny - Ścinawa 22.05.1982
- Ścinawa - Wróblin Głog. 23.12.1982
- Wróblin Głog. - Czerwieńsk 23.12.1983
Ruch osobowy: Czynny
Ruch towarowy: Czynny
Zamknięcie lub likwidacja:
Plan odc. Wrocław - Rudna                       Plan pdc. Rudna - Zielona G.

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Wrocław Gł. Breslau Hbf   0,000 123 WG St 1 29.10.1856   1880 1984 2016  
Grabiszyn     2,048 118 Gn Podg         2009 2014  
Wrocław Muchobór Breslau  Mochbern   4,900 122 WM Poł/Po,podg           2007  
Wrocław Kuźniki Breslau Schmiedefeld, Wrocław Kowale 5,90 7,184 118 WK St 2 01.07.1876       2009  
Wrocław Stadion   --- 8,629     Po   11.12.2011            
Wrocław Pracze Breslau Herrnprotsch, Wrocław Praczów 11,74 13,042 115 WP St 3 01.07.1876     1986 2010  
Miłoszyn Trautensee 15,93 16,892     Pe   1.07.1876 L - ok. 1945          
Brzezinka Średzka Klein Bresa, Brzeźna 19,17 20,457 108 St 3 01.07.1876     1994 2010  
Czerna Mała   -- 23,040 107   Po   ok. 1985       2010  
Księginice Kniegnitz, Kniegnice 24,85 26,097 106 Kg Poł/Po,podg   01.07.1876       2010  
Brzeg Dolny Dyhernfurt, Brzeg Wołowski 29,04 30,321 111 BD St 3 01.07.1876     1996    
Łososiowice Loßwitz 34,27 35,577 125   Poł/po   01.07.1876     1984    
Wołów Wohlau 39,05 40,369 113 Ww St 2 01.07.1876   1952 1982 2010  
Wrzosy Haidau 44,00 45,319     Pe   01.07.1876 L - ok. 1945          
Wołów WBK Wodnica     50,42     Bsz                
Orzeszków Schöneiche 49,37 51,885 93   Ład,Pe/po   01.07.1876       2010  
Małowice Wołowskie Kunzendorf, Kunice 53,25 54,553 93 Mw St 3 01.07.1876       2010  
Ścinawa Odra   -- 56,197 91   Podg   ok. 1945 L - ok. 2000     2010  
Ścinawa Steinau 57,42 58,720 96 Śn St 2 01.07.1876     1999    
Chełmek Wołowski Kulmikau, Chełmików 64,27 65,577 111 CW St/Po,podg 3 01.07.1876     2007    
Stara Rudna Alt Rautten 69,35 70,657     Pe   01.07.1876 L - ok. 1945          
Rudna Miasto Raudten Stadt, Rudno Głog. 72,19 74,469 114   St/Poł 3 01.07.1876   1928 1980 2010  
Rudna Gwizdanów Raudten-Queissen, Gwizdanów 76,39 77,651 103 RG St 2 01.07.1876     1954 2007  
Krzydłowice Lindenbach, Skrzydlewice 80,26 83,210 85   Po   01.10.1871 L - 11.2005   1982    
Grębocice Gramschütz 84,55 87,530 82 Gr St 3 01.10.1871       2010  
Krzepów Schwarztal 91,92 94,303 92 Kp St 4 01.10.1871       2010  
Głogów Famaba nr.404   94,38 96,768 84   Bsz           2010  
Głogów Glogau 95,97 99,095 77 Gw St 1 01.11.1846     1994 2010  
Głogów Huta   --- 105,425 82   Po   Po 1945         2003  
Wróblin Głog. Fröbel 105,24 108,240 82 WG St 4 01.10.1871         2003  
Brzeg Głog. Brieg 107,77 110,805 88   Po   01.10.1871         2003  
Czerna Alteichen, Dobrzykowice 110,44 113,442 92 Cz St/Po,podg 3 01.10.1871       1984 2010  
Bytom Odrzański Beuthen 115,71 118,708 88 BO St 3 01.10.1871       1992 2019  
Kiełcz Költsch 121,74 124,71 71 Ki Pe,m     L-1990          
Nowa Sól Neusalz, Solec Śl. 127,69 130,675 67 NS St 2 01.10.1871       1950 2020  
Niedoradz Nittritz, Unieradz 135,64 138,640 72 Ne St 3         1992 2019  
Droszków Droschkau 140,50       Pe                
ZG Nowy Kisielin Nowy Kisielin   144,848 134   Po   2015            
ZG Stary Kisielin Polnisch Kessel, Altkessel, Kotłów Polski, Kisielin Stary, Stary Kisielin 145,39 148,505 144 SK St/po 3         2010 2020  
Stary Kisielin     149,238     Pe                
Zielona Góra Główna Grünberg i. Schlesien, Grünberg, Zielonagóra Północna, Zielona Góra Północna, Zielona Góra Główna, Zielona Góra 150,87 153,858 128 ZG St 1       1925 1999 2020  
St - stacja węzłowa (dawna), elementy czynne, zamknięte, zlikwidowane.
St. - stacja, Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.
Wrocław Gł.  (Breslau Hbf)
Najważniejszy węzeł kolejowy Dolnego Śląska (Prowincji Śląskiej) wybudowany w latach 1855-1857 usytuowany na 181,041 km linii Bytom - Wrocław oraz początkowy dla linii Wrocław - Poznań, Wrocław - Szczecin, Wrocław - Międzylesie, Wrocław - Jedlina Zdr. położony na wysokości 123m npm. Początkowo zwany Centralnym lub Górnośląskim dworzec obsługiwał ruch pasażerski i towarowy. Trzy perony znajdowały się w miejscu dzisiejszego hallu na poziomie posadzki. W związku z budową w latach 1899-1905 estakady kolejowej konieczna była przebudowa dworca. Dokonano jej w latach 1899-1904  przenosząc perony na południe i podnosząc na wysokość nowopowstałej estakady. Połączono je tunelami, jednym na wprost głównego wejścia oraz drugim  bocznym. Perony nakryto żelazną, czterołukową, przeszkloną konstrukcją. W dawnej hali peronowej, w której obniżono posadzkę, utworzono przestronny hall, do którego przeniesiono kasy biletowe. Odbudowa ze zniszczeń wojennych trwała do 1949 r., a w roku 1960,  na początku lat 90 oraz w 2012-13 przeprowadzono gruntowne remonty. Stacja posiada: okazały budynek dworca połączony z peronami tunelami i windami towarowymi, lokomotywownię, dużą halę wagonową ( obecnie dla jednostek elektrycznych), 2 nastawnie WGA , WGB, 2 nastawnie manewrowe, 5 peronów usytuowanych pod dachem  hali peronowej, 6 grup torów odstawczych, grupę torów towarowych, grupę torów przy placach ładunkowych i grupę przy hali pocztowej z rampami do załadunku poczty.
 
Wrocław Grabiszyn  (...)
Posterunek odgałęźny usytuowany na 2,048 km linii Wrocław Gł. - Poznań Gł. i linii Wrocław Gł. - Szczecin Gł. położony na wysokości 123 m npm.
 
Wrocław Muchobór  (Breslau Mochbern)
Przystanek osobowy z ładownią ajencyjny usytuowany na 4,900 km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położony na wysokości 122 m npm.
Budynek dworca jak i wc zniszczony podczas wojny. Obecnie przystanek i Podg. Są tam 2 perony wyspowe z wiatami i przejściem podziemnym oraz 5 torów. Na przystanku łączą się linie: obwodnicy towarowej Wrocławia i łącznicy do Wrocławia Głównego.
 
Wrocław Kuźniki  (Breslau Schmiedefeld, Wrocław Kowale)
Stacja 2 klasy usytuowana na 18,822 km linii Święta Katarzyna - Wrocław Kuźniki  i 7,184 (5,90) km linii Wrocław Gł. - Szczecin
położona na wysokości 118 m npm. Stacja miała budynek dworca, magazyn z rampą boczno-czołową, peron wyspowy i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 4 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 2 odstawcze i 2 ładunkowe. Od stacji odchodzą 3 bocznice  (Pilmetu, Zakł. Budown. Kolejowego i zakł. przy ul. Szczecińskiej).
 
Wrocław Stadion  (---)
Przystanek usytuowany na 8,629 km  linii Wrocław Gł. -  Szczecin. Wybudowany w 2011 roku obok Stadionu Miejskiego.
 
Wrocław Pracze  (Breslau Herrnprotsch, Wrocław Praczów)
Stacja  3 klasy usytuowana na 13,042 (11,74) km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położona na wysokości 115 m npm.
Stacja ma budynek dworca z magazynem i nastawnią "WP", wc, budynki mieszkalne i gospodarcze, nastawnię "WP1", 2 perony, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 3 główne dodatkowe, 3 boczne ładunkowe. W czasie modernizacji linii część torów głównych wycięto.
 
Brzezinka Średzka  (Klein Bresa, Brzeźna)
Stacja  3 klasy usytuowana na 20,457 (19,17) km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położona na wysokości 108 m npm.
Stacja ma budynek dworca z magazynem i nastawnią "BŚ", nastawnię "BŚ1", wc, budynek mieszkalny i gospodarczy, 2 perony, rampę boczno-czołową, wagę wagonową i wozową, skrajnik oraz plac ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1główny dodatkowy, 2 boczne w tym ładunkowy.
 
Czerna Mała  (...)
Przystanek usytuowany na 23,040 (---) km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położony na wysokości 107 m npm.
Są tam 2 perony z wiatami.
 
Księginice  (Kniegnitz, Kniegnice)
Przystanek osobowy z ładownią obsadzony usytuowany na 26,097 (24,85) km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położony na wysokości 106 m npm.
Jest tam budynek dworca z magazynem, wc, 2 perony i plac ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 ładunkowy.
 
Brzeg Dolny  (Dyhernfurt, Brzeg Wołowski)
Stacja  3 klasy usytuowana na 30,321 (29,04) km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położona na wysokości 111 m npm.
Stacja ma lub miała budynek dworca, wc, 2 magazyny, zabudowania gospodarcze i mieszkalne, wieżę wodną, 2 nastawnie "BD" i "BD1", 2 perony, rampę boczno-czołową, place ładunkowe i wagę wagonową. Układ torowy to 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe i 5 bocznych w tym ładunkowy. Obok torów stacyjnych znajduje się grupa 5 torów zdawczo-odbiorczych bocznicy zakładów chemicznych "Rokita".
 
Łososiowice  (Loßwitz)
Przystanek osobowy z ładownią obsadzony usytuowany na 35,577 (34,27) km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położony na wysokości 125m npm.
Był tam budynek dworca, budynek mieszkalny, wc, 2 perony i droga ładunkowa. Przystanek miał tor boczny ładunkowy.
 
Wołów  (Wohlau)
Stacja 2 klasy usytuowana na 0,000 (23,93) km linii Wołów - Malczyce, oraz 40,369 km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położona na wysokości 113 m npm. Stacja posiadała budynek dworca, magazyn, parowozownię, wieżę wodną, 2 perony z przejściem podziemnym, 2 nastawnie "Ww" i "Ww1",
budynki mieszkalne, gospodarcze, warsztatowe i wc. Była też rampa boczno-czołowa, waga wagonowa i plac ładunkowy z wagą wozową.
Układ torowy to: 2 (3) tory główne zasadnicze, 3 (2) główne dodatkowe i ok. 8-9 bocznych w tym ładunkowe. Od stacji odchodziła bocznica do MEL.
 
Małowice Wołowskie  (Kunzendorf, Kunice)
Stacja  3 klasy usytuowana na 54,553 (53,25) km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położona na wysokości 93 m npm.
Stacja miała budynek dworca z magazynem i nastawnią "MW", nastawnię "MW1", wc, 2 perony, rampę boczno-czołową, plac ładunkowy i wagę wagonową. Układ torowy to 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 1 ładunkowy i 1 do rampy. Od stacji odchodził tor do tartaku oraz łącznik do przystanku Iwno.
 
Ścinawa  (Steinau)
Stacja 2 klasy usytuowana na 80,010 (33,02) km linii Kobylin - Legnica Płn. oraz 58,72 km linii Wrocław Gł. - Szczecin Gł. położona na wysokości 96 m npm. Stacja ma budynek dworca, wc, magazyn, budynek mieszkalny dla pracowników i gospodarcze, wieżę wodną, lokomotywownię, 2 perony, 2 nastawnie "Sn" i "Sn1", rampę boczno-czołową, plac ładunkowy i wagę wagonową. Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 4 główne dodatkowe, 7 bocznych w tym ładunkowe. Od stacji odchodziła bocznica do portu i zakładów chemicznych "Pollena".
 
Chełmek Wołowski (Kulmikau, Chełmików)
Stacja  3 klasy usytuowana na 65,577 (64,27) km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położona na wysokości 111 m npm.
Stacja miała budynek dworca z magazynem i nastawnią "CW", budynek gospodarczy, rampę boczno-czołową, 2 perony, plac ładunkowy i wagę wagonową. Stacja przed 1945 rokiem miała 2-3 tory boczne. Po 1945 roku wykazywana jako Po i podg.
 
Rudna Miasto  (Raudten Stadt, Rudno Głogowskie)
Stacja  3 klasy usytuowana na 36,235 (142,05)  km linii Legnica - Rudna Gwizdanów i 74,469 (72,19) km linii Wrocław Gł. - Szczecin Gł.  położona na wysokości 114 m npm. Stacja posiadała budynek dworca, 2 perony wyspowe z przejściem podziemnym, rampę boczno-czołową i drogę ładunkową. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze dla linii Wrocław - Szczecin, tor główny zasadniczy dla lini Legnica - Rudna, tor ładunkowy i bocznica krochmalni.
 
Rudna Gwizdanów  (Raudten-Queissen, Gwizdanów)
Stacja  2 klasy usytuowana na 0,000 km linii Rudna Gwizdanów - Polkowice, 77,651 (76,39) km linii Wrocław Gł. - Szczecin Gł, 39,065 (145,20)  km linii Legnica - Rudna Gwizdanów  położona na wysokości 103 m npm. Na stacji jest budynek dworca, magazyn, wc, budynek gospodarczy, budynek mieszkalny pracowników, parowozownia wachlarzowa, wieża wodna, 2 perony, rampa boczno-czołowa, 2 nastawnie "RG" i "RG1", 3 semafory wjazdowe i 10 wyjazdowych. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 5 głównych dodatkowych, 1 oblotowy dla loka, 1 postojowy składów, 4 boczne towarowe i odstawcze oraz trakcyjne.
 
Krzydłowice  (Lindenbach, Skrzydlewice)
Przystanek osobowy obsadzony usytuowany na 83,210 (80,26) km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położony na wysokości 92 m npm.
Przystanek miał 2 perony, budynek dworca i wc.
 
Grębocice  (Gramschütz)
Stacja  3 klasy usytuowana na 87,530 (84,55) km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położona na wysokości 82 m npm.
Stacja ma budynek dworca z nastawnią "Gr", wc, magazyn, rampę boczno-czołową, wagę wagonową i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy i ładunkowy.
 
Krzepów  (Schwarztal, Schrepau)
Stacja  4 klasy usytuowana na 94,303 (91,92)  km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położona na wysokości 92 m npm.
Stacja ma budynek dworca z magazynem i nastawnią, wc, budynek gospodarczy, rampę boczno-czołową, peron wyspowy z przejściem podziemnym i plac ładunkowy. Układ torowy to 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 4 boczne w tym ładunkowy. Od stacji odchodziły bocznice do zakładów zbożowych i do cukrowni.
 
Głogów Famaba  (...)
Bocznica szlakowa usytuowana na 96,768 (...) km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położona na wysokości 84 m npm.
Prawdopodobnie był tam posterunek bocznicowy.
 
Głogów  (Glogau)
Stacja 1 klasy usytuowana na 280,509 44,48) km linii  Łódź Kaliska  - Tuplice, 99,095 km linii Wrocław Gł. - Szczecin Gł. połażona na wysokości 77 m npm. Początki kolei głogowskie] sięgają 1 poł. XIX w. W 1843r. zawiązano spółkę akcyjną, Głogowskie Towarzystwo Kolejowe, celem budowy połączenia kolejowego z linią Wrocław - Berlin. W niedługim czasie, bo już w 1846r. otwarto pierwszą trasę kolejową z Głogowa do Żagania, w 1858r. do Leszna, a w 13 lat później do Legnicy i Zielonej Góry. Stary dworzec znajdował się w miejscu dzisiejszego II peronu. Obecny budynek dworca powstał w 1935r. Zniszczony w czasie II wojny światowej, został po 1945r. odbudowany, zachowując przedwojenną sylwetkę.
Stacja miała budynek dworca, 4 perony, magazyn, budynki służbowe, lokomotywownię, wieżę wodną, 2 rampy boczno-czołowe, dużą rampę boczną, 3 place ładunkowe wagę wagonową i wozową i 5 nastawni. Układ torowy to: grupa 9 torów (w tym 7 głównych) przy peronach, grupa 12 torów ( w tym 4 główne) towarowych na kierunek Wrocław, grupa 19 torów ( w tym 10 głównych) na kierunek Nowa Sól, grupa 10 torów ( w tym 6 głównych) na kierunek Żagań, grupa torów postojowych, trakcyjnych i ładunkowych.  Od stacji odchodzą bocznice (do portu, do magazynów zbożowych, bocznica PZGS, Fabryki Domów, MEL, ZW, WTEH). W ostatnich latach w ramach modernizacji stacji zlikwidowano lokomotywownię, kilka nastawni i niektóre tory.
 
Głogów Huta  (...)
Przystanek usytuowany na 105,425 (---) km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położony na wysokości 82 m npm.
Przystanek usytuowany obok huty miedzi. Są tam 2 perony.
 
Wróblin Głogowski  (Fröbel)
Stacja  4 klasy usytuowana na 108,240 (105,24) km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położona na wysokości 82 m npm.
Stacja posiada budynek dworca z magazynem, budynek gospodarczy, 2 nastawnie, 2 perony, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
Układ torowy to 2 tory główne zasadnicze, 8 głównych dodatkowych, 7 bocznych. Stacja obsługuje ruch towarowy huty miedzi "Głogów". Od stacji odchodzą bocznice do huty.
 
Brzeg Głogowski  (Brieg)
Przystanek usytuowany na 110,805  km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położony na wysokości 88 m npm. Jest tam budynek dworca z magazynem, wc i 2 perony.
 
Czerna (Klein Tschirne, Alteichen, Dobrzykowice)
Stacja  4 klasy usytuowana na 113,442 (km linii Wrocław Gł. -  Szczecin  położona na wysokości 92 m npm.
Stacja miała budynek dworca z magazynem, 2 nastawnie "Cz" i "Cz1" ta ostatnia obecnie zlikwidowana, 2 perony, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.  Układ torowy to 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy i 2 ładunkowe. około 2005 roku wycięto tory dodatkowe a stację zdegradowano do przystanku i podg.