- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
-
-
Wrocław Gł. (Breslau Hbf)
- Najważniejszy węzeł kolejowy Dolnego Śląska
(Prowincji Śląskiej) wybudowany w latach 1855-1857 usytuowany na 181,041 km linii
Bytom - Wrocław
oraz początkowy dla
linii Wrocław - Poznań, Wrocław - Szczecin, Wrocław -
Międzylesie, Wrocław - Jedlina Zdr. położony na wysokości 123m
npm.
Początkowo
zwany Centralnym lub Górnośląskim dworzec obsługiwał ruch
pasażerski i towarowy. Trzy perony znajdowały się w miejscu
dzisiejszego hallu na poziomie posadzki. W związku z budową w
latach 1899-1905 estakady kolejowej konieczna była przebudowa
dworca. Dokonano jej w latach 1899-1904 przenosząc perony
na południe i podnosząc na wysokość nowopowstałej estakady.
Połączono je tunelami, jednym na wprost głównego wejścia oraz
drugim bocznym. Perony nakryto żelazną, czterołukową,
przeszkloną konstrukcją. W dawnej hali peronowej, w której
obniżono posadzkę, utworzono przestronny hall, do którego
przeniesiono kasy biletowe.
Odbudowa
ze zniszczeń wojennych trwała do 1949 r., a w roku 1960,
na początku lat 90 oraz w 2012-13 przeprowadzono gruntowne
remonty. Stacja posiada: okazały budynek dworca połączony z
peronami tunelami i windami towarowymi, lokomotywownię, dużą
halę wagonową ( obecnie dla jednostek elektrycznych), 2
nastawnie WGA , WGB, 2 nastawnie manewrowe, 5
peronów usytuowanych pod dachem hali peronowej, 6 grup
torów odstawczych, grupę torów towarowych, grupę torów przy
placach ładunkowych i grupę przy hali pocztowej z rampami do
załadunku poczty.
-
-
Wrocław Grabiszyn (...)
- Posterunek odgałęźny usytuowany
na 2,048 km linii Wrocław Gł. - Poznań Gł. i linii Wrocław Gł. -
Szczecin Gł. położony na
wysokości 123 m npm.
-
-
Wrocław Muchobór (Breslau
Mochbern)
- Przystanek osobowy z ładownią
ajencyjny usytuowany na 4,900 km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położony na wysokości 122 m npm.
- Budynek dworca jak i wc
zniszczony podczas wojny. Obecnie przystanek i Podg. Są tam 2
perony wyspowe z wiatami i przejściem podziemnym oraz 5 torów.
Na
przystanku łączą się linie: obwodnicy towarowej Wrocławia i
łącznicy do Wrocławia Głównego.
-
-
Wrocław Kuźniki (Breslau
Schmiedefeld, Wrocław Kowale)
- Stacja 2
klasy usytuowana na 18,822 km linii
Święta Katarzyna - Wrocław Kuźniki
i 7,184 (5,90) km linii Wrocław Gł. - Szczecin
- położona na wysokości 118 m npm. Stacja miała budynek dworca,
magazyn z rampą boczno-czołową, peron wyspowy i plac ładunkowy.
- Układ torowy to: 4 tory
główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 2 odstawcze i 2
ładunkowe. Od stacji odchodzą 3 bocznice (Pilmetu, Zakł.
Budown. Kolejowego i zakł. przy ul. Szczecińskiej).
-
-
Wrocław Stadion (---)
- Przystanek usytuowany na 8,629 km
linii Wrocław Gł. -
Szczecin. Wybudowany w 2011 roku obok Stadionu Miejskiego.
-
-
Wrocław Pracze (Breslau
Herrnprotsch, Wrocław Praczów)
- Stacja 3 klasy usytuowana na
13,042 (11,74) km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położona na wysokości 115 m npm.
- Stacja ma budynek dworca z
magazynem i nastawnią "WP", wc, budynki mieszkalne i
gospodarcze, nastawnię "WP1", 2 perony, rampę
boczno-czołową i plac ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory główne
zasadnicze, 3 główne dodatkowe, 3 boczne ładunkowe. W czasie
modernizacji linii część torów głównych wycięto.
-
-
Brzezinka Średzka (Klein
Bresa, Brzeźna)
- Stacja 3 klasy usytuowana na
20,457 (19,17) km linii Wrocław Gł. - Szczecin
położona na wysokości 108 m npm.
- Stacja ma budynek dworca z
magazynem i nastawnią "BŚ", nastawnię "BŚ1", wc,
budynek mieszkalny i gospodarczy, 2 perony, rampę
boczno-czołową, wagę wagonową i wozową, skrajnik oraz plac
ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 1główny dodatkowy, 2 boczne w tym ładunkowy.
-
-
Czerna Mała (...)
- Przystanek usytuowany na
23,040 (---) km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położony na wysokości 107 m npm.
- Są tam 2 perony z wiatami.
-
-
Księginice (Kniegnitz,
Kniegnice)
- Przystanek osobowy z ładownią
obsadzony usytuowany na 26,097 (24,85) km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położony na wysokości 106 m npm.
- Jest tam budynek dworca z
magazynem, wc, 2 perony i plac ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 1 ładunkowy.
-
-
Brzeg Dolny (Dyhernfurt,
Brzeg Wołowski)
- Stacja 3 klasy usytuowana na
30,321 (29,04) km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położona na wysokości 111 m npm.
- Stacja ma lub miała budynek
dworca, wc, 2 magazyny, zabudowania gospodarcze i mieszkalne,
wieżę wodną, 2 nastawnie "BD" i "BD1", 2 perony,
rampę boczno-czołową, place ładunkowe i wagę wagonową. Układ torowy to 2 tory główne
zasadnicze, 2 główne dodatkowe i 5 bocznych w tym ładunkowy. Obok torów stacyjnych
znajduje się grupa 5 torów zdawczo-odbiorczych bocznicy zakładów
chemicznych "Rokita".
-
-
Łososiowice (Loßwitz)
- Przystanek osobowy z ładownią
obsadzony usytuowany na 35,577 (34,27) km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położony na wysokości 125m npm.
- Był tam budynek dworca,
budynek mieszkalny, wc, 2 perony i droga ładunkowa. Przystanek miał tor boczny
ładunkowy.
-
-
Wołów (Wohlau)
- Stacja 2 klasy usytuowana na 0,000
(23,93) km linii Wołów - Malczyce, oraz 40,369 km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położona na wysokości 113 m npm. Stacja posiadała budynek dworca, magazyn,
parowozownię, wieżę wodną, 2 perony z przejściem podziemnym, 2
nastawnie "Ww" i "Ww1",
- budynki mieszkalne,
gospodarcze, warsztatowe i wc. Była też rampa boczno-czołowa,
waga wagonowa i plac ładunkowy z wagą wozową.
- Układ torowy to: 2 (3) tory główne
zasadnicze, 3 (2) główne dodatkowe i ok. 8-9 bocznych w tym
ładunkowe. Od stacji odchodziła bocznica do MEL.
-
-
Małowice Wołowskie (Kunzendorf,
Kunice)
- Stacja 3 klasy usytuowana na 54,553
(53,25) km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położona na wysokości 93 m npm.
- Stacja miała budynek dworca z
magazynem i nastawnią "MW", nastawnię "MW1", wc, 2
perony, rampę boczno-czołową, plac ładunkowy i wagę wagonową. Układ torowy to 2 tory główne
zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 1 ładunkowy i 1 do rampy. Od
stacji odchodził tor do tartaku oraz łącznik do przystanku Iwno.
-
-
Ścinawa (Steinau)
-
Stacja
2 klasy usytuowana na 80,010 (33,02) km linii Kobylin - Legnica
Płn. oraz 58,72 km linii Wrocław Gł. - Szczecin Gł. położona na
wysokości 96 m npm. Stacja ma
budynek dworca, wc, magazyn, budynek mieszkalny dla pracowników i
gospodarcze, wieżę wodną, lokomotywownię, 2 perony, 2 nastawnie "Sn"
i "Sn1", rampę boczno-czołową, plac ładunkowy i wagę
wagonową. Układ torowy
to: 3 tory główne zasadnicze, 4 główne dodatkowe, 7 bocznych w tym
ładunkowe. Od stacji odchodziła bocznica do portu i zakładów
chemicznych "Pollena".
-
-
Chełmek
Wołowski (Kulmikau,
Chełmików)
- Stacja 3 klasy usytuowana na
65,577 (64,27) km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położona na wysokości 111 m npm.
- Stacja miała budynek dworca z
magazynem i nastawnią "CW", budynek gospodarczy, rampę
boczno-czołową, 2 perony, plac ładunkowy i wagę wagonową. Stacja
przed 1945 rokiem miała 2-3 tory boczne. Po 1945 roku wykazywana
jako Po i podg.
-
-
Rudna Miasto (Raudten
Stadt, Rudno Głogowskie)
- Stacja 3 klasy usytuowana na 36,235
(142,05) km linii
Legnica - Rudna Gwizdanów i 74,469 (72,19) km linii Wrocław Gł. -
Szczecin Gł. położona na wysokości 114 m npm. Stacja posiadała budynek dworca, 2 perony
wyspowe z przejściem podziemnym, rampę boczno-czołową i drogę
ładunkową. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze dla
linii Wrocław - Szczecin, tor główny zasadniczy dla lini Legnica
- Rudna, tor ładunkowy i bocznica krochmalni.
-
-
Rudna Gwizdanów (Raudten-Queissen,
Gwizdanów)
-
Stacja 2 klasy usytuowana na
0,000 km linii Rudna Gwizdanów - Polkowice, 77,651 (76,39) km linii
Wrocław Gł. - Szczecin Gł, 39,065 (145,20) km linii Legnica - Rudna Gwizdanów
położona na wysokości 103 m npm.
Na stacji jest budynek dworca, magazyn, wc,
budynek gospodarczy, budynek mieszkalny pracowników,
parowozownia wachlarzowa, wieża wodna, 2 perony, rampa boczno-czołowa, 2 nastawnie
"RG" i "RG1", 3 semafory wjazdowe i 10
wyjazdowych. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 5
głównych dodatkowych, 1 oblotowy dla loka, 1 postojowy składów,
4 boczne towarowe i odstawcze oraz trakcyjne.
-
-
Krzydłowice (Lindenbach,
Skrzydlewice)
- Przystanek osobowy obsadzony usytuowany na
83,210 (80,26) km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położony na wysokości 92 m npm.
- Przystanek miał 2 perony,
budynek dworca i wc.
-
-
Grębocice (Gramschütz)
- Stacja 3 klasy usytuowana na 87,530
(84,55) km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położona na wysokości 82 m npm.
- Stacja ma budynek dworca z
nastawnią "Gr", wc, magazyn, rampę boczno-czołową, wagę
wagonową i plac ładunkowy.
- Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy i ładunkowy.
-
-
Krzepów (Schwarztal,
Schrepau)
- Stacja 4 klasy usytuowana na 94,303
(91,92) km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położona na wysokości 92 m npm.
- Stacja ma budynek dworca z
magazynem i nastawnią, wc, budynek gospodarczy, rampę
boczno-czołową, peron wyspowy z przejściem podziemnym i plac
ładunkowy. Układ torowy to 2 tory główne zasadnicze, 2 główne
dodatkowe, 4 boczne w tym ładunkowy. Od stacji odchodziły
bocznice do zakładów zbożowych i do cukrowni.
-
-
Głogów Famaba (...)
- Bocznica szlakowa usytuowana na 96,768
(...) km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położona na wysokości 84 m npm.
- Prawdopodobnie był tam
posterunek bocznicowy.
-
-
Głogów (Glogau)
- Stacja 1 klasy usytuowana na 280,509
44,48) km linii Łódź Kaliska - Tuplice, 99,095 km
linii Wrocław Gł. - Szczecin Gł. połażona na wysokości 77 m npm.
Początki
kolei głogowskie] sięgają 1 poł. XIX w. W 1843r. zawiązano
spółkę akcyjną, Głogowskie Towarzystwo Kolejowe, celem budowy
połączenia kolejowego z linią Wrocław - Berlin. W niedługim
czasie, bo już w 1846r. otwarto pierwszą trasę kolejową z
Głogowa do Żagania, w 1858r. do Leszna, a w 13 lat później do
Legnicy i Zielonej Góry. Stary dworzec znajdował się w miejscu
dzisiejszego II peronu. Obecny budynek dworca powstał w 1935r.
Zniszczony w czasie II wojny światowej, został po 1945r.
odbudowany, zachowując przedwojenną sylwetkę.
- Stacja miała budynek dworca,
4 perony, magazyn, budynki służbowe, lokomotywownię, wieżę
wodną, 2 rampy boczno-czołowe, dużą rampę boczną, 3 place
ładunkowe wagę wagonową i wozową i 5 nastawni. Układ torowy to: grupa 9
torów (w tym 7 głównych) przy peronach, grupa 12 torów ( w tym 4
główne) towarowych na kierunek Wrocław, grupa 19 torów ( w tym
10 głównych) na kierunek Nowa Sól, grupa 10 torów ( w tym 6
głównych) na kierunek Żagań, grupa torów postojowych,
trakcyjnych i ładunkowych. Od stacji odchodzą bocznice
(do portu, do magazynów zbożowych, bocznica PZGS, Fabryki Domów,
MEL, ZW, WTEH). W ostatnich latach w ramach
modernizacji stacji zlikwidowano lokomotywownię, kilka nastawni
i niektóre tory.
-
-
Głogów Huta (...)
- Przystanek usytuowany na 105,425
(---) km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położony na wysokości 82 m npm.
- Przystanek usytuowany obok
huty miedzi. Są tam 2 perony.
-
-
Wróblin Głogowski (Fröbel)
- Stacja 4 klasy usytuowana na 108,240
(105,24) km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położona na wysokości 82 m npm.
- Stacja posiada budynek dworca
z magazynem, budynek gospodarczy, 2 nastawnie, 2 perony, rampę
boczno-czołową i plac ładunkowy.
- Układ torowy to 2 tory główne
zasadnicze, 8 głównych dodatkowych, 7 bocznych. Stacja obsługuje
ruch towarowy huty miedzi "Głogów". Od stacji odchodzą bocznice
do huty.
-
-
Brzeg Głogowski (Brieg)
- Przystanek usytuowany na
110,805
km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położony na wysokości 88 m npm. Jest tam budynek dworca z
magazynem, wc i 2 perony.
-
-
Czerna (Klein Tschirne, Alteichen,
Dobrzykowice)
- Stacja 4 klasy usytuowana na
113,442 (km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położona na wysokości 92 m npm.
- Stacja miała budynek dworca z
magazynem, 2 nastawnie "Cz" i "Cz1"
ta ostatnia
obecnie zlikwidowana, 2 perony, rampę boczno-czołową i plac
ładunkowy. Układ torowy to 2 tory główne
zasadnicze, 1 główny dodatkowy i 2 ładunkowe. około 2005 roku
wycięto tory dodatkowe a stację zdegradowano do przystanku i
podg.
|