• D29 - 272      Linia  Kluczbork- Ostrów Wlkp. (Poznań)
    Linia dwutorowa  o dł. 200km zbudowana przez Koleje polskie. Linia została otwarta 10 grudnia 1875. Około 1899 roku został dobudowany drugi tor. 7 września 1973 zakończono elektryfikację odcinka Kluczbork – Ostrów Wielkopolski, a 31 grudnia 1974 odcinka Ostrów Wielkopolski – Poznań Główny.
    Daty otwarcia linii lub odcinków 10.12.1875 roku.
    Zmiana ilości torów: Dwa  ok. 1899
    Elektryfikacja:
    - na odcinku Kluczbork - Ostrów Wlkp. 07.09.1973 roku,
      - na odcinku Ostrów Wlkp. - Poznań 231.12.1974 roku.
    Ruch osobowy: Czynny
    Ruch towarowy: Czynny
    Zamknięcie lub likwidacja:
    Plan odc. Kluczbork - Ostrów Wlkp.                       Plan odc.  Ostrów Wlkp. - Poznań

    Nazwy

    Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

    Data

    Gale
    ria
    Rysunki z lat : *
    Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
    Kluczbork Creuzburg, Kreuzburg, Kluczborek 200,37 0,000 183 Kb St 1           2002  
    Gotartów   -- 2,811 185   Podg   1984 1998/2005          
    Krzywizna Schönwald, Szywałd, Bojków 194,03 6,339 188 Kn St 3              
    Biskupice k. Kluczborka Bischdorf-Eichborn 188,95 11,423 195 Bk St/Po 4 1910         2015  
    Byczyna Kluczborska Pitschen, Byczyna k/Kluczborka 184,24 16,123 194 Bc St 3 1875       1998    
    Kostów Costau, Kostau 176,12 23,258 170 Ksw St 4 1882         2012  
    Raków Rakow 173,66 26,838     Pe     L-          
    Łęka Opatowska Lenka, Łęka, Wolfenfurt, Łęka, Łęka Kępińska 170,08 30,292 171 ŁO St 4 1875         2015  
    Słupia Slupia, Luben 164,18 35,578 171 Sp St 4 1907            
    Kępno Kempen 159,45 40,917 180   St/po 2 1875       1960 1996  
    Hanulin Kempen Güterbahnhof, Birkenfelde, Weißbirkenfelde 158,10 41,910 173 Hu Sth 3 1875       1996    
    Domanin Domanin, Dommen 153,25 47,122 185 Dm St 4 1875       1994    
    Ostra Góra   147,2 53,172     Pe/Podg     L- 1980          
    Ostrzeszów Schildberg 142,26 58,109 206 Ow St 2 1875       1998    
    Marudół Garbacz 136,0 64,369     Pe     L -          
    Niedźwiedź Wlkp. Korpysy --- 67,051 150   pe/Po,pe/po                
    Antonin   129,82 70,562 138 An St 4 1875       1998    
    Przygodzice Hirschteich 123,07 77,301 129 Py St 4 1875       1994    
    Janków Przygodzki Janków Wielkopolski 118,6 81,820 147   Po,pe   1957            
    Ostrów Wlkp. Ostrowo, Ostrów 114,12 86,254 135 OW St 1 1875         2002  
    Franklinów   108,7 90,340 140 Fn Pe/Podg.   1942            
    Biniew Biening 104,00 96,392 152 Bi St 4 1875            
    Bronów Brunow, Brunów, Wallmannshof 97,61 102,772 152 Bo St 4 1879            
    Taczanów Taczanow, Tannenhorst 92,62 107,817 151 Ta St/po,podg 4 1892            
    Pleszew Pleschen 88,34 114,042 139 Ps St 2 1875            
    Kotlin Kesseltal 80,00 120,389 129 Kn St 4 1875            
    Witaszyce Witaschütz 73,40 126,991 133 Ws St 3 1891            
    Jarocin Jarotschin 66,82 133,574 125 Jr St 1 1875            
    Mieszków Mieschkow, Mühlenfelde 59,43 140,972 103 Mk St 4 1882            
    Chocisza Falkstätt 51,08 149,318 82 Ch St 3 1875            
    Solec Wlkp.     154,216 68   Po   1949            
    Sulęcinek Sulencin, Warberg 42,84 157,564 70 Su St 4 1875            
    Środa Wlkp. Schroda, Środa 33,37 167,035 78 Sd St 2 1875            
    Pierzchno Pierschno, Perchen 23,94 176,471 82 Pi St 4 1875            
    Kórnik Dachowo, Kurnik, Burgstadt 19,31 181,071 82 Kr St/Po 4 1885            
    Gądki Gondek, Gondki 15,07 185,341 77 Gd St 4 1875            
    Poznań Krzesiny Kreising, Krzesiny 8,79 191,622 80 PKr St 4 1903            
    Poznań Starołęka Louisenhain, Starołęka, Posen Luisenhain 4,47 196,001 65 Ps St 3 1883            
    Poznań Starołęka Eichwald   197,178 70 PSk2 Podg   1942            
    Poznań Dębina Eichwald, Dębina, Dębina Wielkopolska 3,97 197,64 65   Po   1875            
    Poznań Gł. Posen 0,00 200,903 72 Po St 1 1848       2010 2020  
    St - stacja węzłowa (dawna), elementy czynne, zamknięte, zlikwidowane.
    St. - stacja, Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.
    Kędzierzyn Koźle (Cosel, Cosel-Kandrzin, Kandrzin, Heydebreck)
    Stacja węzłowa 1 kl. wybudowana na 64,162 km linii Katowice - Legnica, 64,135 km linii Rudziniec Gliwicki - Kędzierzyn Koźle i 0,000 km linii Kędzierzyn Koźle - Opole Groszowice położona na wysokości 179m npm.
    Stacja miała  budynek dworca, magazyn, nastawnie [KKA (ex KdA), KK5 (ex Kd5), KKB (ex KdB), KKB11, KKB12,  KKC (ex KdC), KKC22, KKD (ex KdD), KKD31, KKD32], lokomotywownię, wagonownię warsztaty, wieżę wodną, plac ładunkowy, rampę boczno-czołową, wagę kolejową 40T, dźwig towarowy 12,5T, 5 peronów oraz 2 perony bagażowe. W rejonie lokomotywowni znajduje się przystanek służbowy.
     
    Stare Koźle  (Heydebreck Has, Kędzierzyn Kob)
    Posterunek odgałęźny usytuowany na 4,154 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki, 3,386 km linii Nowa Wieś -Stare Koźle i 4,062 km linii KK - Stare Koźle położony na wysokości 177 m npm. Nastawnia ma skrót "SKp"
    Kędzierzyn Koźle Azoty  (Heydebreck Süd, Brzeźce, Kędzierzyn Azoty)
    Przystanek usytuowany na 4,527 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki położona na wysokości 177 m npm.
    Przystanek położony w pobliżu zakładów Azotowych. Jest tam budynek dworca, 2 perony i murowane wiaty.
    Bierawa  (Birawa, Reigersfeld )
    Stacja 2 kl. usytuowana na 6,855 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki położona na wysokości 180 m npm.
    Stacja ma Budynek dworca, peron i nastawnię "WBa". Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 3 główne dodatkowe i 2 boczne.
    Pozostałe tory to bocznice Firmy transportowej obsługującej Zakłady Azotowe oraz transport ich produktów.
    Dziergowice  (Dziergowitz, Oderwalde)
    Stacja 3 kl. usytuowana na 13,240 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki położona na wysokości 192 m npm.
    W 2005 roku zdegradowana do Poł i post.bocznicowego.
    Stacja miała budynek dworca, z magazynem i nastawnią "Dzi", nastawnię wykon. "Dzi1", 2 perony z wiatami, rampę boczno-czołową, i wagę kolejową 40T. Od stacji odchodziły bocznice do tartaku, Kolmech-u i KSM Kruszywa 9 ta ostatnia obecnie zlikwidowana).
    Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy i 2 boczne.
    Kuźnia Raciborska  (Hammer, Ratiborhammer, Raciborska Kuźnia)
    Stacja 2 kl. usytuowana na 18,080 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki położona na wysokości 184 m npm.
    Stacja miała budynek dworca, 2 perony, 2 nastawnie (KRa, Kra1), rampę boczno-czołową, plac ładunkowy i wagę kolejową 30T.
    Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 2 boczne ładunkowe. Od stacji odchodzi bocznica do tartaku, betoniarni i fabryki "Rafamet".
    Turze  (Wellendorf)
    Posterunek odgałęźny usytuowany na 21,382 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki i 1,416 km linii Turze - Nędza Wieś położony na wysokości 184 m npm. Jest tam nastawnia "Tze".
    Nędza  (Nendza, Nensa, Buchenau)
    Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 22,982 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki i 67,097 km linii Katowice Ligota - Nędza położona na wysokości 185 m npm.
    Stacja ma budynek dworca między peronami, magazyn, 5-cio stanowiskową lokomotywownię, 4 perony, 3 nastawnie (Na, Na1, Na2), 2 rampy boczno-czołowe , plac ładunkowy i wagę kolejową 40T.
    Układ torowy to: 4 tory główne zasadnicze, 5 głównych dodatkowych, 7 bocznych w tym ładunkowe. Od stacji odchodzi bocznica do tartaku.
    Racibórz Markowice  (Markowitz, Markdorf, Markowice, Markowice Raciborskie)
    Stacja węzłowa 3 kl. usytuowana na 28,088 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki i 0,027 km linii Racibórz Markowice - Olza położona na wysokości 187 m npm.  Po 2005 roku zdegradowana do Poł, podg.
    Jest tam budynek dworca, 2 perony i nastawnia "RM". Po drugiej stronie nastawni była część wąskotorowa stacji.
    Racibórz   (Ratibor, Ratibor Hauptbahnhof)
    Stacja węzłowa 1 kl.  usytuowana na 32,226 km linii Kędzierzyn Koźle - Bohumin  oraz  początkowa dla linii Racibórz - Pietrowice Głubczyckie  położona na wysokości 190 m npm.
    Stacja miała budynek dworca, magazyn z rampą,3 perony,9 nastawni (Ra, Rb, R1, R2, R3, R11), 2 lokomotywownie,  place ładunkowe i górkę rozrządową.
    Układ torowy to: 10 torów w okolicach peronów, 1 grupa towarowa obok magazyny, 2 grupa towarowa 5 torów przy nastawni RB, oraz tory w okolicach lokomotywowni. Od stacji odchodziło 9 bocznic (bocznica ZEN, Polmos-u, KOLZAM-u, gazowni Miejskiej, cukrowni, betoniarni, rzeźni Miejskiej, Henkla i Fabryki Urządzeń Technicznych).
    Racibórz Sudół  (Trachkirch)
    Posterunek odstępowy usytuowany na 36,48 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki.
    Zlikwidowany po 1945 roku.
    Tworków  (Tworkau, Tunskirch)
    Stacja 3 kl. usytuowana na 41,306 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki położona na wysokości 193 m npm.
    Po 2005 roku zdegradowana do Poł. Był tam budynek dworca z magazynem i nastawnią, 2 perony, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy i waga kolejowa 40T. Układ torowy obecnie to: 2 tory główne zasadnicze i 2 zasadnicze.
    Krzyżanowice  (Krzizanowitz, Kreuzenort )
    Stacja 3 kl. usytuowana na 44,973 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki położona na wysokości 199 m npm.
    Stacja miała budynek dworca, magazyn, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy 2 nastawnie (Kzn, Kzn1), 2 perony i wagę kolejową 30T.
    Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe i 2 ładunkowe. Od stacji odchodziła bocznica do żwirowni.
    Roszków Raciborski  (Roschkau, Roszków)
    Przystanek usytuowany na 48,007 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki położony na wysokości 202 m npm.
    Jest tam budynek przystanku i 2 perony.
    Rudyszwałd   (...)
    Przystanek usytuowany na 50,882 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki i 23,839 km linii Rybnik Tow. - Chałupki położony na wysokości 203 m npm.  Jest tam budynek przystanku i 3 perony.
    Chałupki (Annaberg, Ruderswald)
    Stacja węzłowa graniczna 1 kl. usytuowana na 52,568 km linii Kędzierzyn Koźle - Bohumin Osob., 52,563 km linii  Kędzierzyn Koźle - Bohumin  Vrbice oraz 25,035 km linii Rybnik Tow. - Chałupki położona na wysokości 203 m npm.
    Stacja posiada budynek dworca z magazynem i rampą, 2 perony, 32 nastawnie ( ChiA, ChiB ), plac ładunkowy, waga kolejowa 31 T i suwnica towarowa.
    Układ torowy to : 3 tory główne zasadnicze, głównych dodatkowych (towarowych), 8 bocznych, 3 ładunkowych i wagowy.