D29 - 262      Linia  Oława - Boreczek
Prywatna linia kolejowa o nazwie Kolejka Oławska  własność spółki "Ohlauer Kleinbahn AG" wybudowana i eksploatowana przez  Lenz & Co.
Projekt budowy linii Oława - Boreczek o długości 24,8 km  przyjęto 28.02.1910 roku. Linię uruchomiono 01.10.1910 roku. 15.11.1910 roku oddano do użytku bocznicę o dł. 5,1 km do Wyszkowic nazywaną pospolicie kolejką buraczaną.  Na trasie linii usytuowano11 stacji (Oława Mały Dworzec, Jaczkowice, Godzinowice, Marszowice, Polwica, Domaniów, Kuchary, Borek Strzeliński, Skrzypnik, Wyszkowice-Jędrzychowice i Boreczek Mały Dworzec) oraz 2 ładownie (Radoszkowice i Gaj Oławski). Linia obsługiwała: bocznicę do młynów oraz dobra rycerskie w Jaczkowicach, dobra rycerskie w Marszowicach, Pełczycach , Kunach, Kończycach, Radoszkowicach,  fabrykę płatków ziemniaczanych w Polwicy, mleczarnię Goszczyna, oraz wielkie plantacje buraków w okolicy. Linię zamknięto w 1966 roku a 23.05.1973 roku zlikwidowano.
Daty otwarcia linii lub odcinków: 01.10.1910
Zmiana ilości torów: Jeden
Elektryfikacja: Brak
Ruch osobowy: Do 05.1954
Ruch towarowy: Do 1962
Zamknięcie lub likwidacja: Linie zlikwidowano 23.05.1973 toku.
Plan linii Profil wysokościowy

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Oława Ohlau 0,0 0,000 134 St 2 22.05.1842       2009  
Jaczkowice Oławskie i b. 103 Jätzdorf, Jazowice 3,0 3,000 132   St/Po 4 01.10.1910 L - ok.1971         *1
Godzinowice Geisdorf, Kamienna Namysłowska 5,1 5,178 142   St/Po 4 01.10.1910 L - ok.1971          
Gaj Oławski Goy,Göllnerhain,  Golina Śląska 7,3 7,327 150   Ł   01.10.1910 L - ok.1971          
Marszowice Marschwitz, Marszewice 8,7 8,750 146   St 4 01.10.1910 L - ok.1971          
Polwica Polwitz, Popowice, Polwica Oławska 11,5 11,610 144   St/Po 4 01.10.1910 L - ok.1971          
Boczn. nr104 do Wyszkowic   14,0 14,000 145   Bsz   01.10.1910 L - ok.1971         *2
Domaniów Thomaskirsch, Domajowice 15,3 15,405 145   St 4 01.10.1910 L - 1973          
Kuchary Kochern 18,38 18,382 141   St/Po 4 01.10.1910 L - ok.1971          
Radoszkowice Raduschkowitz, Freudenfeld 19,20 19,202 142   Ł   01.10.1910 ok.1945         *3
Borek Strzeliński Grossburg, Borek Strzeleński 21,77 21,770 148   St/Po 4 01.10.1910 L - 1971   1938      
Boreczek Wäldchen 24,9 25,079 152 Br St 3 01.10.1871     1947 2023  
 
Domaniów Thomaskirsch, Domajowice   0,000 145   St 4 01.10.1910 L - ok.1971          
Skrzypnik Runzen   2,500 146   Ł   01.10.1910 L - ok.1971          
Wyszkowice Jędrzychowice Welsdorf Hökricht   5,056 151   Ł   01.10.1910 L - ok.1971          
Elementy czynne, zamknięte, zlikwidowane.   
St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna (towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.
 
*1  Bocznica do elewatorów zbożowych.
*2  Linia Domaniów - Wyszkowice nazywana była bocznicą lub kolejką buraczaną.
*3 Przed 1945 nie obsadzony przystanek-ładownia nie uwzględniony w rozkładach jazdy.
Oława  (Ohlau)
Stacja węzłowa 2 klasy usytuowana na 154,513 km linii Bytom-Wrocław i początkowa dla linii Oława - Boreczek położona na wysokości 134 m npm. Stacja posiadała: budynek dworca, magazyn, 2 nastawnie Oł i Oł1, 2 perony zadaszone z przejściem podziemnym, rampę boczno-czołową, rampę boczną i 2 place ładunkowe.
Stacja posiadała Mały Dworzec na którym zaczynała się linia Oława - Boreczek. Był tam budynek Małego Dworca, peron zadaszony i około 6 torów. Od stacji odchodzą bocznice do: składnicy złomu, ZNTK , składu opału i zakładów Elektroluxu.
Układ torowy to: 2 tory główne, 3 później 2 główne dodatkowe i około 20 bocznych.
Podczas ostatniej modernizacji stacji zlikwidowano obie nastawnie
 
Jaczkowice Oławski i B 103  (Jätzdorf, Jazowice)
Stacja ajencyjna 4 klasy usytuowana na 3,000  km linii Oława -Boreczek położona na wysokości 132 m npm.
Stacja miała budynek dworca, wc, peron i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny zasadniczy i ładunkowy.
Od stacji odchodziła bocznica do młyna. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek.

Godzinowice  (Geisdorf, Kamienna Namysłowska)
Stacja ajencyjna 4 klasy usytuowana na 5,178  km linii Oława -Boreczek położona na wysokości 142 m npm.
Stacja miała budynek dworca, wc, peron i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny zasadniczy i ładunkowy.
Po 1945 roku wykazywana jako przystanek.

Gaj Oławski  (Goy, Göllnerhain Golina Śląska)
Ładownia usytuowana na 7,737 km linii Oława -Boreczek położona na wysokości 150 m npm.
Były tam 2 budynki, tor zasadniczy i ładunkowy. Podobno w latach 1948 - 49 był tam też przystanek dla pracowników podczas kampanii buraczanej.
 
Marszowice  (Marschwitz, Marszewice)
Stacja 4 klasy usytuowana na 8,750 km linii Oława -Boreczek położona na wysokości 146 m npm.
Stacja miała budynek dworca, wc, peron i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny zasadniczy i ładunkowy.
 
Polwica  (Polwitz, Popowice, Polwica Oławska)
Stacja ajencyjna 4 klasy usytuowana na 11,610 km linii Oława -Boreczek położona na wysokości 144 m npm.
Stacja miała budynek dworca, wc, peron i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny zasadniczy i ładunkowy.
Od stacji odchodziła bocznica do fabryki. Po 1945 roku wykazywana jako przystanek.
 
Boczn. nr104 do Wyszkowic  (...)
Odgałęzienie bocznicy usytuowane na 14,000  km linii Oława -Boreczek położona na wysokości 145 m npm.
 
Domaniów (Thomaskirsch, Domajowice)
Stacja 4 klasy usytuowana na 15,405 km linii Oława -Boreczek położona na wysokości 145 m npm.
Była to stacja z zapleczem technicznym Kolejki Oławskiej i miała budynek dworca, wc, dwustanowiskową parowozownię, warsztaty, zasieki węglowe, stanowisko nawadniania parowozów wraz ze zbiornikiem wody, peron i drogę ładunkową.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, 3 boczne odstawcze i ładunkowy.
 
Kuchary  (Kochern)
Stacja ajencyjna 4 klasy usytuowana na 18,382 km linii Oława -Boreczek położona na wysokości 141 m npm.
Stacja miała budynek dworca, wc, peron, rampę boczą i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny zasadniczy i ładunkowy.
Po 1945 roku wykazywana jako przystanek.
 
Radoszkowice  (Raduschkowitz, Freudenfeld)
Ładownia usytuowana na --- (19,20) km linii Oława -Boreczek położona na wysokości 142 m npm.
Był tam tor szlakowy i ładunkowy.
 
Borek Strzeliński  (Grossburg, Borek Strzeleński)
Stacja ajencyjna 4 klasy usytuowana na 21,770  km linii Oława -Boreczek położona na wysokości 148 m npm.
Stacja miała budynek dworca, wc, peron i drogę ładunkową. Układ torowy to: tor główny zasadniczy i ładunkowy.
Po 1945 roku wykazywana jako przystanek.
 
Boreczek  (Wäldchen)
Stacja 3 kl. usytuowana na 26,122  km linii Wrocław - Międzylesie i 25,079 (24,9) km  linii Oława -Boreczek położona na wysokości 152 m npm. Stacja posiadała budynek dworca z nastawnią Br, wc, magazyn towarowy, plac ładunkowy, rampę boczno-czołową i 2 perony.
Na stacji był także budynek małego dworca linii Oława - Boreczek (rozebrany w latach 2003 - 2005).
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze. 1 główny dodatkowy, 3 boczne w tym ładunkowy.
Od toru nr.6 odchodziła bocznica do magazynów zbożowych.
Skrzypnik  (Runzen)
Ładownia usytuowana na 2,500 km linii Domaniów - Jędrzychowice położona na wysokości 151 m npm.
Był tam jakiś budynek a oprócz toru szlakowego był tor ładunkowy.
 
Wyszkowice Jędrzychowice  (Welsdorf Hökricht)
Ładownia usytuowana na 5,056 km linii Domaniów - Jędrzychowice położona na wysokości 146 m npm.
Był tam tor szlakowy, odstawczy oraz bocznica do mleczarni.