- W 1895 roku powstaje konsorcjum budowy linii
wąskotorowej 750 mm Olesno Śl - Gorzów Śl. - huta w
Gorzowie.
- Zgodę na budowę otrzymano 30.03.1895roku i już
13.11.1896 roku oddano do użytku linię o długości
17,64 km.
- W 1899 roku linię przedłużono do Praszki (do
granicy z Rosją). 11.września 1928 zawiązuje się nowa
spółka akcyjna i zmieniono nazwę kolei z Kleinbahn
Rosenberg - Landsberg -Zawisna na " ROSENBERGER
KREISBAHN".
19 listopada 1928 r. po niemieckiej stronie linii
Praszka - Olesno przekuto na tor normalny (1435
mm), z zachowaniem połączenie z wąskotorówką.
- Z wykazy niemieckich linii i map wynika że
w latach 1929 - 1934 na odcinku od 11 km do ok.
13,6 km została zmieniona trasa linii co wiązało się z
przesunięciem przystanku Pawłowice o 800 m do przodu i
likwidacją bocznicy która biegła od dawnego przystanku w
okolice dworu w Pawłowicach.
- W 1945 roku linię przejęło PKP . W 1993 roku
linię zamknięto a w 2009 rozebrano tory.
- Daty otwarcia linii lub
odcinków:
- - Olesno Śl. – Gorzów Śl.
13.11.1896 roku,
- - Gorzów Śl. – Praszka
8.12.1899 roku.
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: Brak
- Ruch osobowy: Do 1993 roku.
- Ruch towarowy: CD 1994 roku.
- Zamknięcie lub likwidacja: Linię zamknięto w maju
1993 roku, a w 2009 zlikwidowano tory.
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
-
- *1 Od przystanku odchodziła bocznica do cegielni.
- *2 Od stacji w latach 1960-70 odchodziła bocznica do
Zakładów Ceramiki Budowlanej.
- *3 Przed zmiana trasy przystanek był na 13,0 km linii. Od
niego odchodziła bocznica w kierunku dworu.
- *4 Niektóre źródła podają ze był przystanek o nazwie
Pawłowice Dolne na 14,4 km linii, lecz mnie się nieudała tego
potwierdzić - chyba że przed 1929, albo między 1930 a 1933
rokiem.
- *5 Od stacji odchodziła bocznica do huty??.
-
- Olesno Śląskie (Rosenberg)
- Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na
50,137 km linii Kalety - Wrocław Mikołajów oraz początkowa
dla linii
Olesno Śl. - Praszka
położona na wysokości 1242 m npm.
-
- Boroszów
(Boroschau, Alteneichen)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 6,449 km linii
Olesno Śl. - Praszka położony na wysokości
229 m npm.
- Od przystanku odchodziła bocznica do cegielni.
-
- Jamy (Jamm, Weidental)
- Przystanek usytuowany na 8,852 km linii
Olesno Śl. - Praszka położony na wysokości
218 m npm.
-
- Kozłowice
(Koselwitz, Josefshöhe)
- Stacja 4 kl. usytuowana na 11,527 km linii
Olesno Śl. - Praszka położony na wysokości
211 m npm.
- Ok. 1983 roku zdegradowana do Poł. Od stacji odchodziła
bocznica do Zakładów Ceramiki Budowlanej.
-
- Pawłowice Gorzowskie (Paulsdorf, Pawłowice k/Oleśna )
- Przystanek z ładownią usytuowany na 13,775 km ( stary
przystanek był na 13,0 km.) linii Olesno Śl. - Praszka położony na wysokości 214m npm.
- Od dawnego przystanku odchodziła bocznica w kierunku
dworu.
-
- Dolne Pawłowice (Nieder Paulsdorf)
- Przystanek usytuowany na 14,4 km linii
Olesno Śl. - Praszka położony na wysokości
229 m npm.
-
- Więckowice
(Wienskowitz, Wiesbach)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 15,560 km linii
Olesno Śl. - Praszka położony na wysokości
197 m npm.
-
- Gorzów Śląski (BLandsberg, Gorzów )
- Stacja 4 kl. usytuowana na 17,361 km linii
Olesno Śl. - Praszka położona na wysokości
194 m npm.
- Od stacji odchodziła bocznica do fabryki.
-
- Nowa Wieś Oleska (BNeudorf, Nowa Wieś k/Oleśna)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 19,040 km linii
Olesno Śl. - Praszka położony na wysokości
194 m npm.
-
- Praszka (Zawisna, Grenzwiese, Zawisna)
- Stacja 4 kl. usytuowana na 21,835 km linii
Olesno Śl. - Praszka położona na wysokości
190 m npm.
|