D29 - 151      Linia  Kędzierzyn Koźle - Chałupki (Bohumin)
 Schwartzem O budowę linii kolejowej z Kędzierzyna Koźla do Bohumína w 1840 roku zaczęli zabiegać władze oraz mieszkańcy Raciborza. Wkrótce powstał komitet, który miał się zająć  zebranie środków na budowę linii.  Dzięki pomocy księcia Lichnowskiego Towarzystwo Kolei Wilhelma otrzymało koncesję i 24 kwietnia 1844 roku rozpoczęto budowę linii. Prace rozpoczęto  w Krzyżanowicach.  1 stycznia 1946 roku otwarto odcinek z Kędzierzyna Koźla do do Raciborza, a 1 maja 1847 roku uruchomiono odcinek z Raciborza do Chałupek. Ostatni odcinek Chałupki - Bohumin oddano 1 września 1948 roku.
Daty otwarcia linii lub odcinków
- Kędzierzyn Koźle - Racibórz 01.01.1846
- Racibórz  - Chałupki  01.05.1847
- Chałupki - Bohumin 1.09.1848
Zmiana ilości torów: Dwa
- na odcinku Kędzierzyn Koźle - Racibórz w latach 1860-1900
- na odcinku Chałupki - Bohumin w latach 1908-1911
Elektryfikacja:
- na odcinku Kędzierzyn Koźle - Nędza 01.12.1970
  - na odcinku Nędza - Racibórz 23.12.1982
 - na odcinku Racibórz - Chałupki 19.12.1986
- na odcinku Chałupki - Bohumin   1990
Ruch osobowy: Czynny
Ruch towarowy: Czynny
Zamknięcie lub likwidacja:
Plan linii Profil wysokościowy

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Kędzierzyn Koźle Cosel, Cosel-Kandrzin, Kandrzin, Heydebreck, Kędzierzyn 0,00 0,000 179 KK St 1 02.11.1845       2007  
Stare Koźle Heydebreck Has, Kędzierzyn Kob 4,23 4,154 177 SKp Podg,po             2013  
Kędzierzyn Koźle Azoty Heydebreck Süd, Brzeźce, Kędzierzyn Azoty --- 4,527 177   Po   15.05.1949         2013  
Bierawa Birawa, Reigersfeld 6,91 6,855 180 Bwa St 2 01.01.1846         2010  
Dziergowice Dziergowitz, Oderwalde 13,24 13,240 192 Dzi St/Poł,podg 3 01.01.1880       1986 2013  
Granica Województwa 14,77  
Raciborska Kuźnia Hammer, Ratiborhammer, Raciborska Kuźnia 18,08 18,080 184 KRa St 2 01.01.1846         2007  
Turze Wellendorf 21,38 21,382 184 Tze Podg             2005  
Nędza Nendza, Nensa, Buchenau 22,98 22,982 185 Na St 2 1846         2005  
Racibórz Markowice Markowitz, Markdorf, Markowice, Markowice Raciborskie 28,10 28,088 187 RM St/Po.podg 3 01.01.1886         2013  
Racibórz Ratibor, Ratibor Hauptbahnhof 32,23 32,226 190 R St 1 1846         2006  
Racibórz Sudół Trachkirch 36,48 36,48     Pe   1846 L- po 1945          
Tworków Tworkau, Tunskirch 41,32 41,306 193   St/Poł 3 01.05.1847         2005  
Krzyżanowice Krzizanowitz, Kreuzenort 44,98 44,973 199 Kzn St 3 01.05.1847         2007  
Roszków Raciborski Roschkau, Roszków 48,00 48,007 202   Po   ok.1935         2018  
Rudyszwałd   --- 50,882 203   Po   25.11.1989         2018  
Chałupki Annaberg, Ruderswald 52,57 52,568 203 Chi St 1 01.05.1847         2005  
Granica Państwa 53,864  
Pudlev   55,81 55,816 206   Podg   1909 L- 2005          
Bohumin Oderberg, Bogumin 57,58 57,584 209 Bi St 1 17.12.1855            
Elementy czynne, zamknięte, zlikwidowane.   
St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna (towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.
 
Kędzierzyn Koźle (Cosel, Cosel-Kandrzin, Kandrzin, Heydebreck)
Stacja węzłowa 1 kl. wybudowana na 64,162 km linii Katowice - Legnica, 64,135 km linii Rudziniec Gliwicki - Kędzierzyn Koźle i 0,000 km linii Kędzierzyn Koźle - Opole Groszowice położona na wysokości 179m npm.
Stacja miała  budynek dworca, magazyn, nastawnie [KKA (ex KdA), KK5 (ex Kd5), KKB (ex KdB), KKB11, KKB12,  KKC (ex KdC), KKC22, KKD (ex KdD), KKD31, KKD32], lokomotywownię, wagonownię warsztaty, wieżę wodną, plac ładunkowy, rampę boczno-czołową, wagę kolejową 40T, dźwig towarowy 12,5T, 5 peronów oraz 2 perony bagażowe. W rejonie lokomotywowni znajduje się przystanek służbowy.
 
Stare Koźle  (Heydebreck Has, Kędzierzyn Kob)
Posterunek odgałęźny usytuowany na 4,154 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki, 3,386 km linii Nowa Wieś -Stare Koźle i 4,062 km linii KK - Stare Koźle położony na wysokości 177 m npm. Nastawnia ma skrót "SKp"
Kędzierzyn Koźle Azoty  (Heydebreck Süd, Brzeźce, Kędzierzyn Azoty)
Przystanek usytuowany na 4,527 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki położona na wysokości 177 m npm.
Przystanek położony w pobliżu zakładów Azotowych. Jest tam budynek dworca, 2 perony i murowane wiaty.
Bierawa  (Birawa, Reigersfeld )
Stacja 2 kl. usytuowana na 6,855 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki położona na wysokości 180 m npm.
Stacja ma Budynek dworca, peron i nastawnię "WBa". Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 3 główne dodatkowe i 2 boczne.
Pozostałe tory to bocznice Firmy transportowej obsługującej Zakłady Azotowe oraz transport ich produktów.
Dziergowice  (Dziergowitz, Oderwalde)
Stacja 3 kl. usytuowana na 13,240 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki położona na wysokości 192 m npm.
W 2005 roku zdegradowana do Poł i post.bocznicowego.
Stacja miała budynek dworca, z magazynem i nastawnią "Dzi", nastawnię wykon. "Dzi1", 2 perony z wiatami, rampę boczno-czołową, i wagę kolejową 40T. Od stacji odchodziły bocznice do tartaku, Kolmech-u i KSM Kruszywa 9 ta ostatnia obecnie zlikwidowana).
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy i 2 boczne.
Kuźnia Raciborska  (Hammer, Ratiborhammer, Raciborska Kuźnia)
Stacja 2 kl. usytuowana na 18,080 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki położona na wysokości 184 m npm.
Stacja miała budynek dworca, 2 perony, 2 nastawnie (KRa, Kra1), rampę boczno-czołową, plac ładunkowy i wagę kolejową 30T.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 2 boczne ładunkowe. Od stacji odchodzi bocznica do tartaku, betoniarni i fabryki "Rafamet".
Turze  (Wellendorf)
Posterunek odgałęźny usytuowany na 21,382 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki i 1,416 km linii Turze - Nędza Wieś położony na wysokości 184 m npm. Jest tam nastawnia "Tze".
Nędza  (Nendza, Nensa, Buchenau)
Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 22,982 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki i 67,097 km linii Katowice Ligota - Nędza położona na wysokości 185 m npm.
Stacja ma budynek dworca między peronami, magazyn, 5-cio stanowiskową lokomotywownię, 4 perony, 3 nastawnie (Na, Na1, Na2), 2 rampy boczno-czołowe , plac ładunkowy i wagę kolejową 40T.
Układ torowy to: 4 tory główne zasadnicze, 5 głównych dodatkowych, 7 bocznych w tym ładunkowe. Od stacji odchodzi bocznica do tartaku.
Racibórz Markowice  (Markowitz, Markdorf, Markowice, Markowice Raciborskie)
Stacja węzłowa 3 kl. usytuowana na 28,088 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki i 0,027 km linii Racibórz Markowice - Olza położona na wysokości 187 m npm.  Po 2005 roku zdegradowana do Poł, podg.
Jest tam budynek dworca, 2 perony i nastawnia "RM". Po drugiej stronie nastawni była część wąskotorowa stacji.
Racibórz   (Ratibor, Ratibor Hauptbahnhof)
Stacja węzłowa 1 kl.  usytuowana na 32,226 km linii Kędzierzyn Koźle - Bohumin  oraz  początkowa dla linii Racibórz - Pietrowice Głubczyckie  położona na wysokości 190 m npm.
Stacja miała budynek dworca, magazyn z rampą,3 perony,9 nastawni (Ra, Rb, R1, R2, R3, R11), 2 lokomotywownie,  place ładunkowe i górkę rozrządową.
Układ torowy to: 10 torów w okolicach peronów, 1 grupa towarowa obok magazyny, 2 grupa towarowa 5 torów przy nastawni RB, oraz tory w okolicach lokomotywowni. Od stacji odchodziło 9 bocznic (bocznica ZEN, Polmos-u, KOLZAM-u, gazowni Miejskiej, cukrowni, betoniarni, rzeźni Miejskiej, Henkla i Fabryki Urządzeń Technicznych).
Racibórz Sudół  (Trachkirch)
Posterunek odstępowy usytuowany na 36,48 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki.
Zlikwidowany po 1945 roku.
Tworków  (Tworkau, Tunskirch)
Stacja 3 kl. usytuowana na 41,306 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki położona na wysokości 193 m npm.
Po 2005 roku zdegradowana do Poł. Był tam budynek dworca z magazynem i nastawnią, 2 perony, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy i waga kolejowa 40T. Układ torowy obecnie to: 2 tory główne zasadnicze i 2 zasadnicze.
Krzyżanowice  (Krzizanowitz, Kreuzenort )
Stacja 3 kl. usytuowana na 44,973 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki położona na wysokości 199 m npm.
Stacja miała budynek dworca, magazyn, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy 2 nastawnie (Kzn, Kzn1), 2 perony i wagę kolejową 30T.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe i 2 ładunkowe. Od stacji odchodziła bocznica do żwirowni.
Roszków Raciborski  (Roschkau, Roszków)
Przystanek usytuowany na 48,007 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki położony na wysokości 202 m npm.
Jest tam budynek przystanku i 2 perony.
Rudyszwałd   (...)
Przystanek usytuowany na 50,882 km linii Kędzierzyn Koźle - Chałupki i 23,839 km linii Rybnik Tow. - Chałupki położony na wysokości 203 m npm.  Jest tam budynek przystanku i 3 perony.
Chałupki (Annaberg, Ruderswald)
Stacja węzłowa graniczna 1 kl. usytuowana na 52,568 km linii Kędzierzyn Koźle - Bohumin Osob., 52,563 km linii  Kędzierzyn Koźle - Bohumin  Vrbice oraz 25,035 km linii Rybnik Tow. - Chałupki położona na wysokości 203 m npm.
Stacja posiada budynek dworca z magazynem i rampą, 2 perony, 32 nastawnie ( ChiA, ChiB ), plac ładunkowy, waga kolejowa 31 T i suwnica towarowa.
Układ torowy to : 3 tory główne zasadnicze, głównych dodatkowych (towarowych), 8 bocznych, 3 ładunkowych i wagowy.