- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
-
- *1 Po zdegradowaniu stacji do przystanku z jej torów
dodatkowych powstała bocznica "Dytmarów Osadkowski".
*2 Bocznica cukrowni Ząbkowice Śl.
*3 Przystanek Jakubowice istniał do czasu wybudowania stacji
Świdnica Kraszowice.
*4 Bocznica Dolnośląskich Kopalni Minerałów (po 1945 roku nie
jest już bocznicą szlakową ponieważ odchodzi od stacji
Rogoźnica).
*5 W Goczałkowie była cukrownia i miała bocznicę, zlikwidowana w
latach 50-tych , a w latach 60-tych powstał tam przystanek.
*6 Dawniej bocznica cukrowni a obecnie ładownia kruszywa.
*7 Ładownia kruszywa.
- Więcej o historii linii można przeczytać
tutaj:
- Scheer A.:
Sto pięćdziesiąt lat kolei w Świdnicy na tle kolei śląskich.
Rocznik Świdnicki 1994
-
-
- Kędzierzyn Koźle (Cosel, Cosel-Kandrzin, Kandrzin, Heydebreck)
- Stacja węzłowa 1 kl. wybudowana na 64,162 km linii
Katowice - Legnica, 64,135 km linii Rudziniec Gliwicki -
Kędzierzyn Koźle i 0,000 km linii Kędzierzyn Koźle - Opole
Groszowice położona na wysokości 179m npm.
- Stacja miała budynek dworca, magazyn, nastawnie [KKA
(ex KdA), KK5 (ex Kd5), KKB (ex KdB), KKB11,
KKB12, KKC (ex KdC), KKC22,
KKD (ex KdD), KKD31, KKD32], lokomotywownię, wagonownię
warsztaty, wieżę wodną, plac ładunkowy, rampę boczno-czołową,
wagę kolejową 40T, dźwig towarowy 12,5T, 5 peronów oraz 2 perony
bagażowe. W rejonie lokomotywowni znajduje się przystanek
służbowy.
-
- Żabieniec (...)
- Posterunek odgałęźny usytuowany na 65,543 km linii
Katowice - Legnica, 1,375 km linii Żabieniec - Kłodnica.
-
- Kędzierzyn Koźle Przystanek
(Klodnitz, Cosel Hafen, Koźle Port)
- Przystanek usytuowany na 68,370 km linii Katowice -
Legnica położony na wysokości 175 m npm.
-
- Kędzierzyn Koźle Zachodnie
(Kosel, Koźle)
- Stacja 2 kl. - obecnie Poł i podg usytuowany na 70,150km
linii Katowice - Legnica i początkowy dla linii KK Zach. -
Baborów położony na wysokości 171 m npm.
-
- Pokrzywnica (Nesselwitz)
- Przystanek usytuowany na 73,772 km linii Katowice -
Legnica położony na wysokości 185 m npm.
-
- Twardawa (Hartenau)
- Stacja 2 kl. usytuowana na 79,619
km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 186 m npm.
-
- Rozkochów / Szelonka (Friedersdorf)
- Posterunek odstępowy usytuowany na 82,979
km linii Katowice - Legnica.
-
- Głogówek (Oberglogau)
- Stacja 2 kl. usytuowana na 88,597
km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 211 m npm.
-
- Dzierżysławice (Dirschelwitz)
- Posterunek odstępowy usytuowany na 92,997
km linii Katowice - Legnica.
-
- Racławice Śl. (Dautsch Rasselwitz)
- Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 97,739
km linii Katowice - Legnica i
15,354 km linii Głubczyce Racławice Śl. położona na wysokości
225 m npm.
-
- Laskowice (Hochenschanz)
- Posterunek odstępowy usytuowany na 102,959
km linii Katowice - Legnica.
-
- Dytmarów (Dittersdorf)
- Stacja 2 kl. usytuowana na 104,144
km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 240 m npm.
- W latach 90-tych zdegradowana do po.
-
- Dytmarów Osadkowski
- Bocznica szlakowa powstała z torów dodatkowych po
zdegradowaniu stacji do przystanku usytuowana na 104,565
km linii Katowice - Legnica.
-
- Lubrza (Leuber)
- Posterunek odstępowy usytuowany na 109,074
km linii Katowice - Legnica.
-
- Prudnik (Neustadt, Prądnik)
- Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 111,204
km linii Katowice - Legnica i
41,658 km linii Gogolin - Prudnik położona na wysokości 256 m
npm.
-
- Włóczno (Achthuben)
- Posterunek odstępowy usytuowany na 115,044
km linii Katowice - Legnica.
-
- Szybowice (Schnellewarde)
- Stacja 3 kl. po 1945 roku przystanek usytuowany na 118,406
km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 292 m npm.
-
- Nowy Las (Neuwalde)
- Przystanek usytuowany na 123,600 km linii Katowice
- Legnica położony na wysokości 290 m npm.
-
- Nowy Świętów (Deutsch Wette)
- Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 127,228
km linii Katowice - Legnica,
początkowa dla linii Nowy Świętów - Sławniowice Nyskie i linii
Nowy Świętów położona na wysokości 279 m npm.
-
- Polski Świętów (Alt-Wette)
- Posterunek odstępowy usytuowany na 129,818
km linii Katowice - Legnica.
-
- Przełęk (Prieland)
- Przystanek usytuowany na 132,000 km linii Katowice
- Legnica położony na wysokości 235 m npm.
-
- Średnia Wieś (Mittel Neuland)
- Posterunek odstępowy usytuowany na 136,240
km linii Katowice - Legnica.
-
- Nysa (Neisse, Nisa)
- Stacja węzłowa 1 kl. usytuowana na 139,075
km linii Katowice - Legnica i 48,752
km linii Opole Zach. - Nysa położona na wysokości 189 m npm.
-
- Jędrzejów (Heidersdorf)
- Posterunek odstępowy usytuowany na 141,710
km linii Katowice - Legnica.
-
- Radzikowice (Stephansdorf)
- Stacja 4 kl. od 1970 roku przystanek usytuowany na 144,846
km linii Katowice - Legnica położony na wysokości 221 m npm.
-
- Goświnowice (Großgiesmansdorf)
- Stacja 3kl. usytuowana na 147,933 km linii
Katowice - Legnica położona na wysokości 229 m npm.
-
- Wójcice (Woitz, Eichenau, Dąbrowsk)
- Przystanek usytuowany na 150,885 km linii Katowice
- Legnica położony na wysokości 229 m npm.
-
- Otmuchów ( Ottmachau)
- Stacja 2 kl. usytuowana na 155,805 km linii
Katowice - Legnica położona na wysokości 221 m npm.
-
- Otmuchów Jezioro (...)
- Przystanek usytuowany na 158,930 km linii Katowice
- Legnica położony na wysokości 217 m npm.
-
- Paczków (Patschkau)
- Stacja 2 kl. położona na granicy województwa
oddana 28.12.1874 roku usytuowana na 166,107 (101,7) km linii
Katowice - Legnica położona na wysokości 222m npm. Stacja posiada: budynek dworca, magazyn, wc,
budynki gospodarcze, 2 perony, rampę boczno-czołową, rampę
boczną, plac ładunkowy i nastawnię Pa. Prawdopodobnie
dawniej była jeszcze jedna nastawnia Pa1. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 4
główne dodatkowe, 2 boczne ładunkowe. Od stacji odchodzi
bocznica do żwirowni.
-
- Doboszowice
(Hertwigswalde)
- Stacja 4 kl. oddana 28.12.1874 roku
usytuowana na 172,123 (107,8) km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 232m npm.
- Stacja posiada: budynek dworca z magazynem,
wc, budynki gospodarcze, 2 perony. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1
ładunkowy i żeberko pod magazyn. Po 1950 roku tory dodatkowe wycięto a stację
zdegradowano do przystanku. W późniejszych latach (ok. 1980)
wybudowano bocznicę do ładowni piasku.
-
- Kamieniec
Ząbkowicki (Camenz,
Kamenz, Kamieniec nad Ochlą)
- Stacja węzłowa 1 kl. oddana 08.06.1873 roku
usytuowana na 177,212 (112,84/0,000) km linii Katowice - Legnica,
71,886 km linii Wrocław - Międzylesie i początkowa linii do
Złotego Stoku położona na wysokości 263m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca,
magazyn z rampą czołową, 2 wieże wodne, lokomotywownię z
obrotnicą, hale wagonową, liczne budynki służbowe, gospodarcze i
mieszkalne, nastawnię dysponującą KZ (Kt),
wykonawczą Kz1 (Kwt) i manewrową KZ3 ( Rr), oraz 4
perony, rampę boczno-czołową, 2 place ładunkowe, wagę
wagonową i wozową i skrajnik. Po południowej stronie stacji był Mały
Dworzec obsługujący linię do Złotego stoku. Po likwidacji Małego
Dworca pociągi do Złotego Stoku odprawiano z 4 peronu. w jego
torowiska zamieniono w bocznice CPN i inne. Po południowej
stronie dworca są perony z torami dojazdowymi i postojowymi oraz
Mały Dworzec a po północnej stronie dworca są tory towarowe (5
przyjazdowo - odjazdowe z semaforami, 11 rozrządowych i 6
ładunkowych.
-
- Bocznica nr. 607 (Zadel)
- Bocznica szlakowa do cukrowni w Ząbkowicach
Śl. usytuowana na 184,66 km linii Katowice - Legnica położona na
wysokości 280m npm.
- Około 2000 roku zlikwidowana.
-
- Ząbkowice
Śląskie (Frankenstein,
Zębkowice nad Sedlną)
- Stacja węzłowa 3 kl. oddana 01.11.1858 roku
usytuowana na 187,080 (9,84) km linii Katowice - Legnica, 26,891
km linii Kondratowice - Srebrna Góra położona na wysokości
280m npm. Stacja posiada: budynek dworca, 2 magazyny
towarowe, magazyn ekspresowy, magazyn pocztowy, magazyn odcinka
drogowego, wc, 2 nastawnie ZŚ i ZŚ1, 2 perony,
rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy, wagę wagonową i wozową
oraz skrajnik. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1
główny dodatkowe, 3 boczne odstawcze , 3 ładunkowe, 1 wyciągowy.
Od południowej strony były 2 prywatne bocznice ładunkowe. Po zachodniej stronie dworca był Mały Dworzec
obsługujący linię Ciepłowody - Srebrna Góra. Był tam budynek
dworca z magazynem, wc, jedno-stanowiskowa parowozownia, peron,
obrotnica wagonów i plac ładunkowy. Mały Dworzec miał 7 torów o
różnym przeznaczeniu.
-
- Piława Górna (Genadenfrei, Pilawa
Górna)
- Stacja węzłowa 2 kl. oddana 01.11.1858 roku
usytuowana na 196,991 (19,77) km linii Katowice - Legnica,
39,395 km linii Kobierzyce - Piława Górna położona na
wysokości 304m npm. Stacja posiada: budynek dworca z nastawnią
PG,
magazyn, wc, 2 nastawnie wykonawcze PG1 i PG2, wieża
wodna, budynek poczekalni, budynki mieszkalne, schronisko dla
drużyn, stajnię, budynki gospodarcze, 3 perony, rampę
boczno-czołową, 2 rampy boczne, plac ładunkowy z suwnicą towarową,
skrajnik, wagę wagonową i wozową, żurawie wodne i kanał do obsługi
parowozów.
- Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2
główne dodatkowe, 7 bocznych w tym 4 ładunkowe.
-
- Piława Górna
ZPKŁ (...)
- Bocznica szlakowa kopalni kruszywa
uruchomiona ok. 2009 roku usytuowana na 199,630 km linii
Katowice - Legnica położona na wysokości 320m npm. Bocznica posiada: 3 tory zdawczo - odbiorcze,
1 ładunkowy, 1 wyciągowy i żeberko ochronne.
-
- Piława Dolna
(Nieder Peilau, Pilawa
Dolna)
- Stacja 4 kl. oddana 01.11.1858 roku
usytuowana na 206,174 (28,97) km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 270m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca, magazyn,
wc, 2 nastawnie, 2 perony i plac ładunkowy.
- Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1
główny dodatkowy, 1 ładunkowy.
- Po 1954 roku zdegradowana do przystanku. W
2004 roku zamknięta a następnie zlikwidowana.
-
- Dzierżoniów
Śląski (Reichenbach,
Drobniszów, Drobnoszów)
- Stacja węzłowa 2 kl. oddana 24.11.1855 roku
usytuowana na 208,815 (31,60) km linii Katowice - Legnica, 5,89
km linii Bielawa Zach. - Dzierżoniów Śl. i początkowa dla linii
Ścinawki Średniej położona na wysokości 260m npm.
- Stacja posiada: budynek dworca, 2 perony,
magazyn, wc, zabudowania gospodarcze, budynek mieszkalny,
parowozownię z warsztatami wieżą wodną i obrotnicą, 2 nastawnie
DŚ i DŚ1 i plac ładunkowy. Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 2
główne dodatkowe, 6 odstawczych, 2 ładunkowe i kilka
trakcyjnych. Od strony Świdnicy usytuowany był Mały
Dworzec odsługujący linię do Ścinawki Średniej.
- Był tam budynek dworca z magazynem, peron,
plac ładunkowy, 4-ro stanowiskowa parowozownia z obrotnicą, waga
wagonowa i 6 torów.
- Mały Dworzec w 1977 roku zamknięty a w 2004
całkowicie zlikwidowany.
-
- Dzierżoniów
Dolny (Reichenbach Niederstadt,
Sowia Góra)
- Przystanek oddany 24.11.155 roku usytuowany
na 211,481 (34,27) km linii Katowice - Legnica położony na
wysokości 251m npm.
- Był tam mały budynek dworca i 2 perony. W
1993 roku zlikwidowany.
-
- Mościsko
Dzierżoniowskie (Faulbrück,
Omyśl)
- Stacja 3 kl. oddana 24.11.1855 roku
usytuowana na 215,552 (38,33) km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 245m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca, magazyn z
rampą boczno-czołową, wc, 2 nastawnie MD i MD1,
budynek mieszkalny, gospodarczy, 2 perony, rampę boczną i plac
ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1
główny dodatkowy, 1 odstawczy i 3 ładunkowe. Od stacji
odchodziła bocznica do cegielni.
-
- Krzyżowa (Kreisau, Krzyszów)
- Stacja 4 kl. oddana 24.11.1855 roku
usytuowana na 219,952 (42,74) km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 236m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca, 2 perony,
magazyn z rampą, budynek mieszkalny, gospodarczy, wc i plac
ładunkowy.
- Układ torowy to 2 tory główne zasadnicze i 2
dodatkowe. W latach 50-tych zdegradowana do przystanku.
-
- Świdnica
Kraszowice (Jakobsdorf,Croischwizstadt,
Kroischwitz, Kraszewice)
- Stacja węzłowa 3 kl. oddana 01.10.1904 roku
usytuowana na 223,708 (46,49) km linii Katowice - Legnica,
60,752 km linii Wrocław. - Jedlina Zdr. położona na
wysokości 238m npm.
- Najpierw był tam przystanek Jakubowice.
Podczas budowy linii z Wrocławia do Jedliny Zdr. przystanek
przesunięto i rozbudowano do stacji.
- Stacja posiada: budynek dworca, 2 perony,
magazyn, wc, 3 budynki mieszkalne, magazyn paliw, 2 nastawnie ŚK i
ŚK1 (najpierw była 1 nastawnia obok budynku
dworca), oraz plac ładunkowy z wagą wagonową i
skrajnikiem.
- Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze i 7
dodatkowych w tym 1 ładunkowy.
- W latach 50-tych układ torowy nieco zmieniono
a w latach 90-tych zaczęto likwidować i stację zdegradowano do
Podg.
-
- Świdnica Miasto (Schweidnitz,
Schweidnitz Oberstadt, Świdnica Główna)
- Stacja 2 kl. oddana 21.07.1844 roku
usytuowana na 226,796 (49,57) km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 245m npm.
- Od stacji biegnie łącznica do Świdnicy
Kraszowice.
- Pierwsza stacja posiadała: budynek dworca,
peron, magazyn, wc i plac ładunkowy ze składem węgla. Wzdłuż
placu węglowego biegły 2 tory oraz trzeci krótki do magazyny.
Czwarty ślepo zakończony tor manewrowy dochodził do placu dla
dorożek. Pierwszy dworzec w Świdnicy miał tory bocznicowe
o długości 442 metry, 4 rozjazdy, 2 budki dla zwrotniczych,
obrotnicę i halę wagonową o pojemności 6 wagonów.
- Na stacji byli zatrudnieni: inspektor -
dzisiejszy zawiadowca (400), kasjer biletowy (250), ekspedient
bagażowo-towarowy (240), Bodenmeister (144), portier (120), wagonowy (120), pakowacz (120), 4
zwrotniczych (po 120), 4 przetokowych (po108). Liczby w
nawiasach to roczne zarobki w talarach. Mundury przysługiwały
inspektorowi, portierowi i zwrotniczym. Ponadto inspektor
posiadał mieszkanie służbowe.
- W 1956 roku w czasie dalszej budowy linii
stację przeniesiono w nowe miejsce znacznie ją rozbudowując. Po rozbudowie stacja posiadała: budynek
dworca, duży magazyn towarowy z placem ładunkowym i wagą
wagonową, 2 perony częściowo zadaszone z przejściem podziemnym,
- 2 nastawnie SM i SM1, Rampa
boczno-czołowa i plac ładunkowy z grupą torów ładunkowych. Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 1
główny dodatkowy, 5 postojowych, 5 odstawczych i 7 ładunkowych.
-
- Ciepłownia
Zawiszów (...)
- Bocznica szlakowa ciepłowni Zawiszów
usytuowana na 228,652 km linii Katowice - Legnica położona na
wysokości 235m npm.
-
- Electrolux
Świdnica (...)
- Bocznica szlakowa zakładów Elektrolux Polska
usytuowana na 229,7 km linii Katowice - Legnica położona na
wysokości 230m npm.
-
- Bolesławice
Świdnickie (Bunzelwitz)
- Przystanek a zarazem posterunek odstępowy
oddany 21,07.1844 roku usytuowany na 232,216 (55,00) km linii
Katowice - Legnica położony na wysokości 220m npm. Był tam mały budynek dworca, 2 perony oraz
semafory.
-
- Jaworzyna Śląska (Königszelt,
Jawornik Świdnicki)
- Stacja węzłowa 1 klasy usytuowana na 48,135 km linii Wrocław
Świebodzki – Zgorzelec i 236,765 km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 231 m npm. Oddana do użytku 28.10.1843 roku. Od roku 1844 po wybudowaniu linii
do Świdnicy stała się stacją węzłową.
Stacja posiada 3 perony, dawny budynek dworca na peronie 2, nowy
budynek dworca, 2 wierze wodne, 2 parowozownie wachlarzowe( ta
naprzeciwko peronów jest z wcześniejszego okresu kiedy parowozy były
trochę mniejsze a w tej od strony Wrocławia jest Muzeum Techniki i
Przemysłu), wagonownię (obecnie warsztaty wagonów towarowych),
magazyn towarowy, 5 nastawni (JŚ, JŚ1, JŚ2, JŚ3, JŚ4), 2 place
ładunkowe, rampę boczno-czołową, wagę wagonową, wagę wozową, grupa
torów towarowych, 2 grupy torów rozrządowych, grupę torów wagonowni
(obecnie Warsztaty Naprawcze Wagonów Eanos), grupę torów postojowych
składów osobowych i punkt obsługi elektrowozów. W Jaworzynie niema
czynnej lokomotywowni ale na co dzień stacjonuje tam rotacyjnie 4-6
loków ST43 i SM42 z Wałbrzycha w celu zabezpieczenia prac
manewrowych oraz obsługi pociągów zbiorczych do Świdnicy, Kątów
Wrocławskich, i składów z kamieniem w Strzegomiu i Rogoźnicy.
- Od stacji odchodziło kilka bocznic. Do
cukrowni w Pastuchowie, do zakładów gorzelnianych, do magazynów
GS-u, do podstacji trafo.
-
- Stanowice (Stanowitz,
Standorf)
- Stacja 3 kl. oddana 16.12.1856 roku
usytuowana na 242,095 (64,83) km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 224m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca z magazynem
i nastawnią dysponującą, 2 perony, budynek mieszkalny, wc, plac
ładunkowy, nastawnię wykonawczą, posterunek przejazdowy, rampę
boczno-czołową i plac ładunkowy z wagą wozową. Układ torowy to 2 tory główne zasadnicze, 1
ładunkowy i 1 krótki pod magazyn który to po 1950 roku wycięto.
W latach 90-tych tory dodatkowe
częściowo wycięto i stację zdegradowano do przystanku.
-
- Strzegom
Międzyrzecze (...)
- Posterunek odgałęźny usytuowany na 245,801
km linii Katowice - Legnica i początkowy łącznicy do st.
Strzegom położony na wysokości 213m npm. Zlikwidowany ok. 2000 roku.
-
- Strzegom (Striegau)
- Stacja 1 klasy oddana do
użytku 16.12.1856
roku. Usytuowana na 247,227 km linii
Katowice - Legnica oraz 36,283
km linii Malczyce - Marciszów położona na wysokości 222 m. npm. Stacja posiada budynek dworca, magazyn
towarowy, parowozownię, 2 wierze wodne, 2 nastawnie St i
St1, zabudowania gospodarcze, 3 perony ( 1 przy budynku
dworca jedno krawędziowy, 2 dwu krawędziowy zadaszony z
przejściem podziemnym i nieduży peron obok budynku dworca przy
torze z Bolkowa), rampę boczno-czołową, rampę czołową, 2 place
ładunkowe i wagę wagonową.
- Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze , 2
główne dodatkowe i około 20-tu bocznych w tym ładunkowe. W
latach 80-tuch część torów bocznych zlikwidowano. Zlikwidowano
także parowozownię (do niedawna cięto tam loki na złom). Od stacji odchodzi bocznica do młyna,
bocznica da składu opału, bocznica do dawnej słodowni) i
bocznica do zakładów mas bitumicznych.
-
- Graniczna (Ober Streit)
- Ładownia kruszywa usytuowana na 249,83
(72,21) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 211m
npm.
- Były tam 2 tory zdawczo - odbiorcze i 1
ładunkowy. Po 1945 roku zmieniono układ torowy na 3 tory
połączone ze stacją Rogoźnica.
-
- Goczałków (Gutschdorf,
Dutschdorf)
- Bocznica szlakowa cukrowni w Goczałkowie
usytuowana na 251.96 (74,40) km linii Katowice - Legnica położona na
wysokości 210m npm.
- W czasie wojny cukrownię zniszczono a później
całkowicie zlikwidowano. W miejscu cukrowni obecnie są zakłady
infrastruktury kolejowej (robią podkłady betonowe i inne
elementy). Obok przejazdu drogowego otwarto przystanek. jest tam
peron i wiata.
-
- Rogoźnica (Groß Rosen,
Rogozienko)
- Stacja 3 kl. oddana 16.12.1856 roku
usytuowana na 253,624 (76,37) km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 208m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca z magazynem
i nastawnią dysponującą Rg i rampą, 2 perony, nastawnię
wykonawczą Rg1, budynek mieszkalny i gospodarczy, oraz
duży plac składowo - ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory główne
zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 2 ładunkowe. Od stacji odchodzą
bocznice do: zakładów infrastruktury kolejowej, ładowni kamienia
w Gross Rosen, obiektu radzieckiej JW w Goczałkowie Górnym i
ładowni kruszywa w Granicznej. Stacja posiada sygnalizację
kształtową.
-
- Jawor (Jauer)
- Stacja 2 klasy oddana
do użytku 16.12.1856 roku. Stacja usytuowana na 262,333 km
linii Katowice – Legnica, 30,365 km linii Malczyce – Jawor i
początkowa dla linii Jawor – Roztoka. Położona na wysokości 195
m. Skrót nastawni –„ Jw.”
- Od 15.10.1896 roku po
wybudowaniu linii do Roztoki stała się stacją węzłową. W 1902 roku po otwarciu linii
do Malczyc stacja Jawor była stacją węzłową o czterech
kierunkach linii. Stacja posiada 2 perony, duży
budynek dworca, duży osobny budynek magazynowy, 2 place
ładunkowe z rampom boczno-czołową, wagę wagonową i wozową,
skrajnik, 2 nastawnie Jw i Jw1, wieżę wodną oraz
składy węgla. Była też parowozownia. Ze stacji odchodziła
bocznica do zakładów chemicznych (po 50 roku „Pollena” i zakładów metalowych. Po wybudowaniu Zakładów
Kuzienniczych wybudowano do nich także bocznicę.
-
- Jawor CUKROWNIA
- Bocznica szlakowa usytuowana na 265,490 km linii
Katowice - Legnica. Obsługiwała cukrownię. Obecnie na końcowym
odcinku bocznicy ładuje się kruszywo z pobliskich wyrobisk.
-
- Stary Jawor (Alt Jauer, Jawor Stary)
- Stacja 3 kl. oddana 16.12.1856 roku
usytuowana na 266,040 (88,76) km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 190m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca, budynek
mieszkalny i 2 perony. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze i 2
boczne dodatkowe. Od stacji odchodziła bocznica do cukrowni. W
latach 90-tych stację zdegradowano do przystanku.
-
- Brachów (Brechelshof, Brechlewice)
- Stacja 3 kl. oddana 16.12.1856 roku
usytuowana na 268,308 (91,05) km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 183m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca z magazynem
i rampą, budynek mieszkalny, wc, 2 peron i plac ładunkowy.
- Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze i 2
boczne. W czasie budowy zalewu Słup była dom bocznica w kierunku
zapory.
- Po wybudowaniu zalewu tory dodatkowe i
budynki zlikwidowano a stację zdegradowano do przystanku dla
wędkarzy i wczasowiczów przyjeżdżających nad wodę.
-
- Przybyłowice
(Triebelwitz, Trzeblowice)
- Stacja 4 kl. oddana 16.12.1856 roku
usytuowana na 271,731 (94,47) km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 164m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca z magazynem,
budynek mieszkalny i gospodarczy, wc, 2 peron, rampę
boczno-czołową i plac ładunkowy.
- Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze i 1
ładunkowy. W latach 80-tych tory dodatkowe zlikwidowano
a stację zdegradowano do przystanku.
- W 2019 roku wybudowano tam mijankę,
-
- Nowa Wieś Legnicka (Neuhof, Nowa Wieś Lignicka)
- Stacja 3 kl. oddana 16.12.1856 roku
usytuowana na 277,462 (100,40) km linii Katowice - Legnica
położona na wysokości 124m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca z nastawnią,
magazyn, 2 peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1
ładunkowy. Od stacji odchodzi bocznica z torami
zdawczo-odbiorczymi w kierunku zakładów i lotniska. Obecnie przystanek z ładownia.
-
- Legnica Piekary (...)
- Przystanek wybudowany w latach 80-tych wraz z
powstaniem osiedla usytuowany na 280,494 km linii Katowice -
Legnica położony na wysokości 120m npm. Jest tam peron i wiata.
-
- Legnica Wsch. (...)
- Posterunek odgałęźny usytuowany na 281,214 (104,40)
km linii Katowice - Legnica i 2,165 km linii Wielkie Piekary -
Miłkowice położony na wysokości 118m npm. Budynek nastawni ma skrót
LW
-
- Legnica
(Liegnitz, Lignica)
- Stacja węzłowa 1 klasy
usytuowana na 283,905 km linii Katowice – Legnica, 65,113
(295,25) km
linii Wrocław – Guben oraz początkowa linii Legnica – Rudna
Gwizdanów i Legnica - Pobiedna oddana 19.10.1844
roku położony na wysokości 115 m npm.
- Stacja posiadała: budynek
dworca, magazyny ekspedycji, magazyny towarowe i place
ładunkowe, halę z 5 peronami dla pasażerów i 1 pocztowym
połączonych przejściami podziemnymi, lokomotywownię, wieże
wodną, 5 nastawni o skrótach Lg do Lg4, oraz
liczne budynki pomocnicze. Układ torowy to 9 torów przy
peronach, grupa torów odstawczych za 4-tym peronem, grupa 10
torów postojowych za lokomotywownią, grupa 6-ciu torów
towarowych, grupa 16-tu torów rozrządowych wraz z górką
rozrządową, grupa torów przy magazynach i placach ładunkowych.
Stacja obsługuje 3 bocznice ( do magazynów PZZ przy linii do
Jerzmanic, bocznicę PEC-u, i bocznicę ŻBK przy wylocie na
Wrocław).
|