Głogówek
D29 - 137    Odcinek linii Kędzierzyn Koźle- Legnica
Już w 1841 roku planowano  wybudowanie linii z Legnicy przez Jawor, Strzegom, Świdnicę, Dzierżoniów, do Ząbkowic Śląskich skąd miały biec dwa odgałęzienia:
- pierwsze - przez Kłodzko i Międzylesie do Austrii
- drugie - przez Nysę do Koźla.
Po wybudowaniu linii Wrocław - Świebodzice postanowiono wybudować Magistralę Podsudecką. Ponieważ władze wojskowe twierdzy Świdnickiej nie chciały się zgodzić na przebieg linii przez tereny twierdzy, linię zakończono stacją końcową przed twierdzą Świdnica jednocześnie prowadzono rozmowy o dalszym przebiegu linii. Odcinek Jaworzyna Śląska - Świdnica o długości 8,949 km ukończono 21.07.1844 roku. Koszt budowy wyniósł ponad 290.000 talarów. Na trasie linii wzniesiono 3 masywne mosty, 5 przepustów, 17 przejazdów przez drogi, 11 domków dróżników, 9 telegrafów podwójnych, 5 pojedynczych, 1 przystanek pełniący jednocześnie rolę posterunku odstępowego (Bolesławice Świdnickie) i 1 stacja (Świdnica).
Dopiero po 10 latach udało się rozwiązać problem z twierdzą i przystąpiono do dalszej budowy linii. Warunkiem było wpuszczenie linii na teren twierdzy przez 2 wiadukty i 2 mosty które w razie potrzeby można by je było łatwo zniszczyć. Podczas budowy stację w Świdnicy przesunięto o kilometr. Odcinek do Dzierżoniowa o długości 18,8 km ukończono 24.11.1855 roku. Na trasie linii usytuowano 4 stacje (Świdnica Kraszowice, Krzyżowa, Mościsko Dzierżoniowskie, Dzierżoniów) i 2 przystanki (Jakubowice, Dzierżoniów Dolny).
Jednocześnie budowano odcinki linii z Jaworzyny Śl. do Legnicy. Odcinek o długości 46,89 km ukończono 16.12.1856 roku. Na trasie usytuowano 8 stacji (Stanowice, Strzegom, Rogoźnica, Jawor, Stary Jawor, Brachów, Przybyłowice, Nowa Wieś Legnicka), 2 ładownie ( Graniczna, Goczałków), 2 posterunki odstępowe (Graniczna Górna, Niedaszów). Później  wybudowano podg (Strzegom Międzyrzecz, Legnica Wsch.)  a w 1980 roku przystanek (Legnica Piekary).
Kolejny odcinek Dzierżoniów Śl. - Ząbkowice Śl. o długości 21,7 km ukończono 01.11.1858 roku. Na trasie usytuowano 3 stacje (Piława Dolna, Piława Górna, Ząbkowice Śl.). W  2000 roku między Piławą Górną a Dolną wybudowano bocznicę do ładowni kruszywa. Z różnych powodów gospodarczych i politycznych powstał zastój w budowie kolejnych odcinków i dopiero po 16 latach oddano  01.04.1874 roku odcinek o długości 9,84 km do Kamieńca Ząbkowickiego. Na trasie usytuowano1 stację (Kamieniec Ząbkowicki) i 1 bocznicę (w Ząbkowicach do cukrowni). Odcinek przedłużono o 29,3 km do Goświnowic gdzie były duże pokłady żwiru. Po 1945 roku po przejęciu linii kolejowych przez PKP powyższej linii nadano numer wg. D29- 137 włączając w jej skład linię Katowice - Kędzierzyn Koźle.
Daty otwarcia linii lub odcinków:
- Legnica - Jaworzyna Śl. 16.12.1856
- Jaworzyna Śl. - Świdnica  21.07.1844
- Świdnica  - Dzierżoniów Śl. 24.11.1855
- Dzierżoniów Śl. - Ząbkowice Śl. 01.11.1858
- Ząbkowice Śl. - Kamieniec Ząbkowicki 01.04.1874
- Kamieniec Ząbkowicki - Goświnowice 28.12.1874
- Goświnowice - Nysa 12.06.1876
- Nysa - Nowy Świętów 05.01.1875
- Nowy Świętów - Prudnik 15.06.1876
- Prudnik - Racławice Śl. 15.08.1876
- Racławice Śl. - Kędzierzyn Koźle 01.11.1876
Zmiana ilości torów: Dwa. Po 08.07.1945 roku Rosjanie zdemontowali jeden tor na odcinku Legnica - Jaworzyna Śl. i Świdnica - Kamieniec Ząbkowicki
Elektryfikacja: Brak
Ruch osobowy: Czynny
Ruch towarowy: Czynny
Zamknięcie lub likwidacja:
Plan odc. Kędz. Koźle - KZ                  Plan odc. KZ - Legnica            

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Kędzierzyn Koźle Kandrzin, Kozel, Heydebreck 0,00 64,162 180 KK St 1 02.11.1845            
Żabieniec     65,543     Podg                
KK Przystanek Klodnitz, Cosel Hafen, Koźle Port 4,14 68,370 175   Po   01.11.1876            
KK Zachodnie Kosel, Koźle 5,93 70,150 171 KKZ St/Poł,podg 2 01.11.1876       1994    
Pokrzywnica Nesselwitz 9,55 73,772 185   Po   01.11.1876            
Twardawa Hartenau 15,39 79,619 186 Td St 3 01.12.1846         2004  
Rozkochów/Szelonka Friedersdorf 18,75 82,979     Pe     L-          
Głogówek Oberglogau 24,36 88,597 211 Gw St 2 01.11.1876         2004  
Dzierżysławice Dirschelwitz 28,76 92,997     Pe     L-          
Racławice Śl. Dautsch Rasselwitz 33,50 97,739 225 St 2 15.08.1876     1928   2004  
Laskowice Hochenschanz 38,72 102,959     Pe     L-          
Dytmarów Dittersdorf 38,80 104,144 240   St/ po 3 31.01.1907       1946 1994 *1
Dytmarów Osadkowski     104,565     Bsz             1994 *1
Lubrza Leuber 43,73 109,074     Pe     L-          
Prudnik Neustadt, Prądnik 46,96 111,204 256 Pd St 1 15.06.1876       1994    
Włóczno Achthuben 50,80 115,044     Pe     L-          
Szybowice Schnellewarde 54,16 118,406 292   St/po 3 01.01.1800       1947 2004  
Nowy Las Neuwalde 59,23 123,600 290   Poł/po   15.06.1876            
Nowy Świętów Deutsch Wette 62,98 127,228 279 St 2 01.11.1875       1991    
Polski Świętów Alt-Wette 65,57 129,818     Pe     L-          
Przełęk Prieland 67,75 132,000 235   Po   05.11.1875            
Średnia Wieś Mittel Neuland 71,99 136,240     Pe     L-          
Nysa Neisse, Nisa 74,82 139,075 189 Ns St 1 26.11.1848       1963 1994  
Jędrzejów Heidersdorf 77,45 141,710     Pe     L-          
Radzikowice Stephansdorf 80,59 144,846 221   St/po 4 12.06.1876       1953    
Goświnowice Großgiesmansdorf 83,69 147,933 229 St 3 28.12.1874         2012  
Wójcice Woitz, Eichenau, Dąbrowsk 86,64 150,885 229   Po   28.12.1874       1953    
Otmuchów Ottmachau 91,56 155,805 221 Ot St 2 28.12.1874       1990    
Otmuchów Jezioro     158,930 217   Po   Po 1945            
Paczków Patschkau 101,7 166,107 221 Pa St 2 28.12.1874       2007  
Doboszowice Hertwigswalde 107,8 172,123 232   St/Poł 4 28.12.1874     1947 2007  
Kamieniec Ząbkow. Kamenz 112,84 177,212 263 KZ St 1 08.06.1873   1930 1994 2017  
0,00
Strąkowa Kunzendorf 4,63 181,842 268   Pe                
Bocznica nr. 607 Zadel 7,47 184,66 280   Bsz   01.11.1858 L -ok. 2000         *2
Ząbkowice Śląskie Frankenstein 9,84 187,080 280 St 3 01.11.1858   1930   2007  
Koziniec Löwenstein 15,61 192,85 319   Pe                
Piława Górna Genadenfrei 19,77 196,991 304 PG St 2 01.11.1858   1931 1974    
Piława Średnia Mittel Peilau 24,65 201,87 285   Pe                
Piława Górna ZPKŁ   ---- 199,630 320   Pb,Bsz   2009       2010  
Piława Dolna Nieder Peilau 28,97 206,174 270 PD St/Po 4 01.11.1858 L -ok. 2004 1938 1950    
Dzierżoniów Śląski Reichenbach 31,60 208,815 260 St 2 24.11.1855   1930 1964 2009  
Dzierżoniów Dolny Reichenbach Niederstadt, Sowia Góra 34,27 211,481 251   Po   24.11.1855 L -ok. 1994 1928   1998  
Mościsko Dzierżon. Faulbrück, Omyśl 38,33 215,552 245 MD St/m,po 3 24.11.1855   1928   2007  
Krzyżowa Jakobsdorf, Kreisau, Krzyszów 42,74 219,952 236   St/po 4 24.11.1855   1928   2007 *3
Świdnica Kraszowice Kroischwitz 46,49 223,708 238 ŚK Po/St/podg 3 01.10.1904 Z-2004 1922 1957    
Świdnica Miasto Schweidnitz 49,57 226,796 245 ŚM St 2 21.07.1844   1927   2006  
Ciepłownia Zawiszów   ---- 228,652 235   Bsz   ok. 1970       2007  
Electrolux Świdnica   ---- 229,7.. 230   Bsz   2007       2007  
Bolesławice Świdnickie Bunzelwitz 55,00 232,216 220   Po,pe/po   21.07.1844   1914   2005  
Jaworzyna Śląska Königszelt, Jawornik Świd. 59,75 236,700 233 St 1 28.10.1842     1980 2007  
Stanowice Stanowitz 64,83 242,095 224   St/Po 3 16.12.1856   1938 1986 2008  
Strzegom Międzyrzecze   68,51 245,801 213 SM Podg   15.06.1914 L -ok. 2000   1936 1980    
Strzegom Striegau 69,97 247,227 225 St St 1 16.12.1856   1938 1980 2017  
Graniczna Ober Streit 72,21 249,83. 211   Ład   16.12.1856   1936   2007 *4
Graniczna Górna Kohlhöhe 73,57 251,19 210   Pe                
Goczałków Gutschdorf 74,70 251,962 210   Bsz/Po   ok. 1914       2007 *5
Rogoźnica Groß Rosen 76,37 253,624 208 Rg St 3 16.12.1856       2007  
Niedaszów Herzogswaldau 80,42 258,26 201   Pe                
Jawor Jauer 85,06 262,333 195 Jw St 2 16.12.1856   1930   2007  
Jawor Cukrownia     265,490 190   Bsz               *6
Stary Jawor Alt Jauer 88,76 266,040 190   St/po 3 16.12.1856   1938   2007  
Brachów Brechelshof, Brechlewice 91,05 268,308 183   St/po 3 16.12.1856   1938   2005  
Brachów KSS Bartnica     269,270     Bsz   ok.2019         2020 *7
Przybyłowice Triebelwitz, Trzeblowice 94,47 271,731 164   St/po,m 4 16.12.1856   1939 2006 2020  
Nowa Wieś Legnicka Neuhof 100,38 277,642 124 NWL St/Poł 3 16.12.1856   1936   2008  
Legnica Piekary   - 280,494 120   Po   1980       2000  
Legnica Wsch.   104,43 282,214 118 LW Podg   16.12.1856     1998 2017  
Legnica Liegnitz 106,64 283,905 118 Lg St 1 19.10.1844     1998 2017  
St - stacja węzłowa (dawna), elementy czynne, zamknięte, zlikwidowane.
St. - stacja, Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.
*1 Po zdegradowaniu stacji do przystanku z jej torów dodatkowych powstała bocznica "Dytmarów Osadkowski".
*2 Bocznica cukrowni Ząbkowice Śl.
*3 Przystanek Jakubowice istniał do czasu wybudowania stacji Świdnica Kraszowice.
*4 Bocznica Dolnośląskich Kopalni Minerałów (po 1945 roku nie jest już bocznicą szlakową ponieważ odchodzi od stacji Rogoźnica).
*5 W Goczałkowie była cukrownia i miała bocznicę, zlikwidowana w latach 50-tych , a w latach 60-tych powstał tam przystanek.
*6 Dawniej bocznica cukrowni a obecnie ładownia kruszywa.
*7 Ładownia kruszywa.
Więcej o historii linii można przeczytać   tutaj:
Scheer A.: Sto pięćdziesiąt lat kolei w Świdnicy na tle kolei śląskich. Rocznik Świdnicki 1994
Paczków  (Patschkau)
Stacja 2 kl. położona na granicy województwa oddana 28.12.1874 roku usytuowana na 166,107 (101,7) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 222m npm. Stacja posiada: budynek dworca, magazyn, wc, budynki gospodarcze, 2 perony, rampę boczno-czołową, rampę boczną, plac ładunkowy i nastawnię Pa. Prawdopodobnie dawniej była jeszcze jedna nastawnia Pa1. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 4 główne dodatkowe, 2 boczne ładunkowe. Od stacji odchodzi bocznica do żwirowni.
 
Doboszowice  (Hertwigswalde)
Stacja 4 kl.  oddana 28.12.1874 roku usytuowana na 172,123 (107,8) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 232m npm.
Stacja posiada: budynek dworca z magazynem, wc, budynki gospodarcze, 2 perony. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 ładunkowy i żeberko pod magazyn. Po 1950 roku tory dodatkowe wycięto a stację zdegradowano do przystanku. W późniejszych latach (ok. 1980) wybudowano bocznicę do ładowni piasku.
 
Kamieniec Ząbkowicki  (Camenz, Kamenz, Kamieniec nad Ochlą)
Stacja węzłowa 1 kl. oddana 08.06.1873 roku usytuowana na 177,212 (112,84/0,000) km linii Katowice - Legnica, 71,886 km linii Wrocław - Międzylesie i początkowa linii do Złotego Stoku  położona na wysokości 263m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, magazyn z rampą czołową, 2 wieże wodne, lokomotywownię z obrotnicą, hale wagonową, liczne budynki służbowe, gospodarcze i mieszkalne, nastawnię  dysponującą KZ (Kt), wykonawczą Kz1 (Kwt) i manewrową KZ3 ( Rr), oraz 4 perony, rampę boczno-czołową, 2 place ładunkowe, wagę wagonową i wozową i skrajnik. Po południowej stronie stacji był Mały Dworzec obsługujący linię do Złotego stoku. Po likwidacji Małego Dworca pociągi do Złotego Stoku odprawiano z 4 peronu. w jego torowiska zamieniono w bocznice CPN i inne. Po południowej stronie dworca są perony z torami dojazdowymi i postojowymi oraz Mały Dworzec a po północnej stronie dworca są tory towarowe (5 przyjazdowo - odjazdowe z semaforami, 11 rozrządowych i 6 ładunkowych.
 
Bocznica nr. 607 (Zadel)
Bocznica szlakowa do cukrowni w Ząbkowicach Śl. usytuowana na 184,66 km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 280m npm.
Około 2000 roku zlikwidowana.
 
Ząbkowice Śląskie  (Frankenstein, Zębkowice nad Sedlną)
Stacja węzłowa 3 kl. oddana 01.11.1858 roku usytuowana na 187,080 (9,84) km linii Katowice - Legnica, 26,891 km linii Kondratowice - Srebrna Góra  położona na wysokości 280m npm. Stacja posiada: budynek dworca, 2 magazyny towarowe, magazyn ekspresowy, magazyn pocztowy, magazyn odcinka drogowego, wc, 2 nastawnie i ZŚ1, 2 perony, rampa boczno-czołowa, plac ładunkowy, wagę wagonową i wozową oraz skrajnik.  Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowe, 3 boczne odstawcze , 3 ładunkowe, 1 wyciągowy.  Od południowej strony były 2 prywatne bocznice ładunkowe.  Po zachodniej stronie dworca był Mały Dworzec obsługujący linię Ciepłowody - Srebrna Góra. Był tam budynek dworca z magazynem, wc, jedno-stanowiskowa parowozownia, peron, obrotnica wagonów i plac ładunkowy. Mały Dworzec miał 7 torów o różnym przeznaczeniu.
 
Piława Górna  (Genadenfrei, Pilawa Górna)
Stacja węzłowa 2 kl. oddana 01.11.1858 roku usytuowana na 196,991 (19,77) km linii Katowice - Legnica, 39,395 km linii Kobierzyce - Piława Górna  położona na wysokości 304m npm. Stacja posiada: budynek dworca z nastawnią PG, magazyn, wc, 2 nastawnie wykonawcze PG1 i PG2, wieża wodna, budynek poczekalni, budynki mieszkalne, schronisko dla drużyn, stajnię,  budynki gospodarcze, 3 perony, rampę boczno-czołową, 2 rampy boczne, plac ładunkowy z suwnicą towarową, skrajnik, wagę wagonową i wozową, żurawie wodne i kanał do obsługi parowozów.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 7 bocznych w tym 4 ładunkowe.
 
Piława Górna ZPKŁ  (...)
Bocznica szlakowa kopalni kruszywa uruchomiona ok. 2009 roku usytuowana na 199,630 km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 320m npm. Bocznica posiada: 3 tory zdawczo - odbiorcze, 1 ładunkowy, 1 wyciągowy i żeberko ochronne.
 
Piława Dolna  (Nieder Peilau, Pilawa Dolna)
Stacja 4 kl. oddana 01.11.1858 roku usytuowana na 206,174 (28,97) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 270m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, magazyn, wc, 2 nastawnie, 2 perony i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 1 ładunkowy.
Po 1954 roku zdegradowana do przystanku. W 2004 roku zamknięta a następnie zlikwidowana.
 
Dzierżoniów Śląski  (Reichenbach, Drobniszów, Drobnoszów)
Stacja węzłowa 2 kl. oddana 24.11.1855 roku usytuowana na 208,815 (31,60) km linii Katowice - Legnica, 5,89 km linii Bielawa Zach. - Dzierżoniów Śl. i początkowa dla linii Ścinawki Średniej  położona na wysokości 260m npm.
Stacja posiada: budynek dworca, 2 perony, magazyn, wc, zabudowania gospodarcze, budynek mieszkalny, parowozownię z warsztatami wieżą wodną i obrotnicą, 2 nastawnie i 1 i plac ładunkowy. Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 6 odstawczych, 2 ładunkowe i kilka trakcyjnych. Od strony Świdnicy usytuowany był Mały Dworzec odsługujący linię do Ścinawki Średniej.
Był tam budynek dworca z magazynem, peron, plac ładunkowy, 4-ro stanowiskowa parowozownia z obrotnicą, waga wagonowa i 6 torów.
Mały Dworzec w 1977 roku zamknięty a w 2004 całkowicie zlikwidowany.
 
Dzierżoniów Dolny  (Reichenbach Niederstadt, Sowia Góra)
Przystanek oddany 24.11.155 roku usytuowany na 211,481 (34,27) km linii Katowice - Legnica położony na wysokości 251m npm.
Był tam mały budynek dworca i 2 perony. W 1993 roku zlikwidowany.
 
Mościsko Dzierżoniowskie  (Faulbrück, Omyśl)
Stacja 3 kl. oddana 24.11.1855 roku usytuowana na 215,552 (38,33) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 245m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, magazyn z rampą boczno-czołową, wc, 2 nastawnie MD i MD1, budynek mieszkalny, gospodarczy, 2 perony, rampę boczną i plac ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 1 odstawczy i 3 ładunkowe. Od stacji odchodziła bocznica do cegielni.
 
Krzyżowa  (Kreisau, Krzyszów)
Stacja 4 kl. oddana 24.11.1855 roku usytuowana na 219,952 (42,74) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 236m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, 2 perony, magazyn z rampą, budynek mieszkalny, gospodarczy, wc i plac ładunkowy.
Układ torowy to 2 tory główne zasadnicze i 2 dodatkowe.  W latach 50-tych zdegradowana do przystanku.
 
Świdnica Kraszowice  (Jakobsdorf,Croischwizstadt, Kroischwitz, Kraszewice)
Stacja węzłowa 3 kl. oddana 01.10.1904 roku usytuowana na 223,708 (46,49) km linii Katowice - Legnica, 60,752 km linii Wrocław. - Jedlina Zdr.  położona na wysokości 238m npm.
Najpierw był tam przystanek Jakubowice. Podczas budowy linii z Wrocławia do Jedliny Zdr. przystanek przesunięto i rozbudowano do stacji.
Stacja posiada: budynek dworca, 2 perony, magazyn, wc, 3 budynki mieszkalne, magazyn paliw, 2 nastawnie ŚK i ŚK1 (najpierw była 1 nastawnia obok budynku dworca), oraz plac ładunkowy z wagą wagonową i skrajnikiem.
Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze i 7 dodatkowych w tym 1 ładunkowy.
W latach 50-tych układ torowy nieco zmieniono a w latach 90-tych zaczęto likwidować i stację zdegradowano do Podg.
 
Świdnica Miasto  (Schweidnitz, Schweidnitz Oberstadt, Świdnica Główna)
Stacja 2 kl. oddana 21.07.1844 roku usytuowana na 226,796 (49,57) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 245m npm.
Od stacji biegnie łącznica do Świdnicy Kraszowice.
Pierwsza stacja posiadała: budynek dworca, peron, magazyn, wc i plac ładunkowy ze składem węgla. Wzdłuż placu węglowego biegły 2 tory oraz trzeci krótki do magazyny. Czwarty ślepo zakończony tor manewrowy dochodził do placu dla dorożek.  Pierwszy dworzec w Świdnicy miał tory bocznicowe o długości 442 metry, 4 rozjazdy, 2 budki dla zwrotniczych, obrotnicę i halę wagonową o pojemności 6 wagonów.
Na stacji byli zatrudnieni: inspektor - dzisiejszy zawiadowca (400), kasjer biletowy (250), ekspedient bagażowo-towarowy (240), Bodenmeister (144), portier (120), wagonowy (120), pakowacz (120), 4 zwrotniczych (po 120), 4 przetokowych (po108). Liczby w nawiasach to roczne zarobki w talarach. Mundury przysługiwały inspektorowi, portierowi i zwrotniczym. Ponadto inspektor posiadał mieszkanie służbowe.
W 1956 roku w czasie dalszej budowy linii stację przeniesiono w nowe miejsce znacznie ją rozbudowując. Po rozbudowie stacja posiadała: budynek dworca, duży magazyn towarowy z placem ładunkowym i wagą wagonową, 2 perony częściowo zadaszone z przejściem podziemnym,
2 nastawnie SM i SM1, Rampa boczno-czołowa i plac ładunkowy z grupą torów ładunkowych. Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 5 postojowych, 5 odstawczych i 7 ładunkowych.
 
Ciepłownia Zawiszów  (...)
Bocznica szlakowa ciepłowni Zawiszów  usytuowana na 228,652 km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 235m npm.
 
Electrolux Świdnica  (...)
Bocznica szlakowa zakładów Elektrolux Polska  usytuowana na 229,7 km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 230m npm.
 
Bolesławice Świdnickie  (Bunzelwitz)
Przystanek a zarazem posterunek odstępowy oddany 21,07.1844 roku usytuowany na 232,216 (55,00) km linii Katowice - Legnica położony na wysokości 220m npm. Był tam mały budynek dworca, 2 perony oraz semafory.
 
Jaworzyna Śląska  (Königszelt, Jawornik Świdnicki)
Stacja węzłowa 1 klasy usytuowana na 48,135 km linii Wrocław Świebodzki – Zgorzelec i 236,765 km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 231 m npm. Oddana do użytku 28.10.1843 roku. Od roku 1844 po wybudowaniu linii do Świdnicy stała się stacją węzłową.
Stacja posiada 3 perony, dawny budynek dworca na peronie 2, nowy budynek dworca, 2 wierze wodne, 2 parowozownie wachlarzowe( ta naprzeciwko peronów jest z wcześniejszego okresu kiedy parowozy były trochę mniejsze a w tej od strony Wrocławia jest Muzeum Techniki i Przemysłu), wagonownię (obecnie warsztaty wagonów towarowych), magazyn towarowy, 5 nastawni (JŚ, JŚ1, JŚ2, JŚ3, JŚ4), 2 place ładunkowe, rampę boczno-czołową, wagę wagonową, wagę wozową, grupa torów towarowych, 2 grupy torów rozrządowych, grupę torów wagonowni (obecnie Warsztaty Naprawcze Wagonów Eanos), grupę torów postojowych składów osobowych i punkt obsługi elektrowozów. W Jaworzynie niema czynnej lokomotywowni ale na co dzień stacjonuje tam rotacyjnie 4-6 loków ST43 i SM42 z Wałbrzycha w celu zabezpieczenia prac manewrowych oraz obsługi pociągów zbiorczych do Świdnicy, Kątów Wrocławskich, i składów z kamieniem w Strzegomiu i Rogoźnicy.
Od stacji odchodziło kilka bocznic. Do cukrowni w Pastuchowie, do zakładów gorzelnianych, do magazynów GS-u, do podstacji trafo.
 
Stanowice  (Stanowitz, Standorf)
Stacja 3 kl. oddana 16.12.1856 roku usytuowana na 242,095 (64,83) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 224m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca z magazynem i nastawnią dysponującą, 2 perony, budynek mieszkalny, wc, plac ładunkowy, nastawnię wykonawczą, posterunek przejazdowy, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy z wagą wozową. Układ torowy to 2 tory główne zasadnicze, 1 ładunkowy i 1 krótki pod magazyn który to po 1950 roku wycięto. W latach 90-tych tory dodatkowe częściowo wycięto i stację zdegradowano do przystanku.
 
Strzegom Międzyrzecze  (...)
Posterunek odgałęźny usytuowany na 245,801 km linii  Katowice - Legnica i początkowy łącznicy do st. Strzegom  położony na wysokości 213m npm. Zlikwidowany ok. 2000 roku.
 
Strzegom  (Striegau)
Stacja 1 klasy oddana do użytku 16.12.1856 roku. Usytuowana na 247,227 km linii Katowice - Legnica oraz 36,283 km linii Malczyce - Marciszów położona na wysokości 222 m. npm.  Stacja posiada budynek dworca, magazyn towarowy, parowozownię, 2 wierze wodne, 2 nastawnie St i St1, zabudowania gospodarcze, 3 perony ( 1 przy budynku dworca jedno krawędziowy, 2 dwu krawędziowy zadaszony z przejściem podziemnym i nieduży peron obok budynku dworca przy torze z Bolkowa), rampę boczno-czołową, rampę czołową, 2 place ładunkowe i wagę wagonową.
Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze , 2 główne dodatkowe i około 20-tu bocznych w tym ładunkowe. W latach 80-tuch część torów bocznych zlikwidowano. Zlikwidowano także parowozownię (do niedawna cięto tam loki na złom). Od stacji odchodzi bocznica do młyna, bocznica da składu opału, bocznica do dawnej słodowni) i bocznica do zakładów mas bitumicznych.
 
Graniczna  (Ober Streit)
Ładownia kruszywa usytuowana na 249,83 (72,21) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 211m npm.
Były tam 2 tory zdawczo - odbiorcze i 1 ładunkowy. Po 1945 roku zmieniono układ torowy na 3 tory połączone ze stacją Rogoźnica.
 
Goczałków  (Gutschdorf,  Dutschdorf)
Bocznica szlakowa cukrowni w Goczałkowie usytuowana na 251.96 (74,40) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 210m npm.
W czasie wojny cukrownię zniszczono a później całkowicie zlikwidowano. W miejscu cukrowni obecnie są zakłady infrastruktury kolejowej (robią podkłady betonowe i inne elementy). Obok przejazdu drogowego otwarto przystanek. jest tam peron i wiata.
 
Rogoźnica  (Groß Rosen, Rogozienko)
Stacja 3 kl. oddana 16.12.1856 roku usytuowana na 253,624 (76,37) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 208m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca z magazynem i nastawnią dysponującą Rg i rampą, 2 perony, nastawnię wykonawczą Rg1, budynek mieszkalny i gospodarczy, oraz duży plac składowo - ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 2 ładunkowe. Od stacji odchodzą bocznice do: zakładów infrastruktury kolejowej, ładowni kamienia w Gross Rosen, obiektu radzieckiej JW w Goczałkowie Górnym i ładowni kruszywa w Granicznej. Stacja posiada sygnalizację kształtową.
 
Jawor  (Jauer)
Stacja  2 klasy oddana do użytku 16.12.1856 roku.  Stacja usytuowana na 262,333 km linii Katowice – Legnica, 30,365 km linii Malczyce – Jawor i początkowa dla linii Jawor – Roztoka. Położona na wysokości 195 m. Skrót nastawni – Jw.”
Od 15.10.1896 roku po wybudowaniu linii do Roztoki  stała się stacją węzłową. W 1902 roku po otwarciu linii do Malczyc stacja Jawor była stacją węzłową o czterech kierunkach linii. Stacja posiada 2 perony, duży budynek dworca, duży osobny budynek magazynowy, 2 place ładunkowe z rampom boczno-czołową, wagę wagonową i wozową,  skrajnik, 2 nastawnie Jw i Jw1, wieżę wodną oraz składy węgla. Była też parowozownia. Ze stacji odchodziła bocznica do zakładów chemicznych (po 50 roku „Pollena” i zakładów  metalowych.  Po wybudowaniu Zakładów Kuzienniczych wybudowano do nich także  bocznicę.
 
Jawor CUKROWNIA
Bocznica szlakowa usytuowana na 265,490 km  linii Katowice - Legnica. Obsługiwała cukrownię. Obecnie na końcowym odcinku bocznicy ładuje się kruszywo z pobliskich wyrobisk.
 
Stary Jawor  (Alt Jauer, Jawor Stary)
Stacja 3 kl. oddana 16.12.1856 roku usytuowana na 266,040 (88,76) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 190m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca, budynek mieszkalny i 2 perony. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze i 2 boczne dodatkowe. Od stacji odchodziła bocznica do cukrowni. W latach 90-tych stację zdegradowano do przystanku.
 
Brachów  (Brechelshof, Brechlewice)
Stacja 3 kl. oddana 16.12.1856 roku usytuowana na 268,308 (91,05) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 183m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca z magazynem i rampą, budynek mieszkalny, wc, 2 peron i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze i 2 boczne. W czasie budowy zalewu Słup była dom bocznica w kierunku zapory.
Po wybudowaniu zalewu tory dodatkowe i budynki zlikwidowano a stację zdegradowano do przystanku dla wędkarzy i wczasowiczów przyjeżdżających nad wodę.
 
Przybyłowice  (Triebelwitz, Trzeblowice)
Stacja 4 kl. oddana 16.12.1856 roku usytuowana na 271,731 (94,47) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 164m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca z magazynem, budynek mieszkalny i gospodarczy, wc, 2 peron, rampę boczno-czołową  i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze i 1 ładunkowy. W latach 80-tych tory dodatkowe zlikwidowano a stację zdegradowano do przystanku.
W 2019 roku wybudowano tam mijankę,
 
Nowa Wieś Legnicka  (Neuhof, Nowa Wieś Lignicka)
Stacja 3 kl. oddana 16.12.1856 roku usytuowana na 277,462 (100,40) km linii Katowice - Legnica położona na wysokości 124m npm.
Stacja posiadała: budynek dworca z nastawnią, magazyn, 2 peron  i plac ładunkowy. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 ładunkowy. Od stacji odchodzi bocznica z torami zdawczo-odbiorczymi w kierunku zakładów i lotniska. Obecnie przystanek z ładownia.
 
Legnica Piekary  (...)
Przystanek wybudowany w latach 80-tych wraz z powstaniem osiedla usytuowany na 280,494 km linii Katowice - Legnica położony na wysokości 120m npm. Jest tam peron i wiata.
 
Legnica Wsch.  (...)
Posterunek odgałęźny usytuowany na 281,214 (104,40) km linii Katowice - Legnica i 2,165 km linii Wielkie Piekary - Miłkowice położony na wysokości 118m npm. Budynek nastawni ma skrót LW
 
Legnica  (Liegnitz, Lignica)
Stacja węzłowa 1 klasy usytuowana na 283,905 km linii Katowice – Legnica, 65,113 (295,25) km linii Wrocław – Guben oraz początkowa linii Legnica – Rudna Gwizdanów i Legnica - Pobiedna  oddana 19.10.1844 roku położony na wysokości 115 m npm. 
Stacja posiadała: budynek dworca, magazyny ekspedycji, magazyny towarowe i place ładunkowe, halę z 5 peronami dla pasażerów i 1 pocztowym połączonych przejściami podziemnymi, lokomotywownię, wieże wodną, 5 nastawni o skrótach Lg do Lg4,  oraz liczne budynki pomocnicze. Układ torowy to 9 torów przy peronach, grupa torów odstawczych za 4-tym peronem, grupa 10 torów postojowych za lokomotywownią, grupa 6-ciu torów towarowych, grupa 16-tu torów rozrządowych wraz z górką rozrządową, grupa torów przy magazynach i placach ładunkowych. Stacja obsługuje 3 bocznice ( do magazynów PZZ przy linii do Jerzmanic, bocznicę PEC-u, i bocznicę ŻBK przy wylocie na Wrocław).