- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
-
- *1
Pierwszym
dworcem Kolei Górnośląskiej był dworzec specjalnie wybudowany dla
tej linii Dworzec Kolei Górnośląskiej" wybudowany w 1842 roku a
zlikwidowany w roku 1869, położony obok budynku poczty
wykorzystywany później jako przechodnia kolejowa.
-
- Toszek
(Tost)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 49,920 km linii Bytom -
Wrocław, położona na wysokości 230 m npm.
-
- Ligota Toszecka (Edgfh)
- Przystanek i posterunek odstępowy usytuowany na 53,837
km linii Bytom - Wrocław, położony na wysokości 246 m npm.
-
- Kotulin
(Kottulin, Rodenau , Niederstrinr)
- Przystanek i posterunek odstępowy usytuowany na 56,249
km linii Bytom - Wrocław, położony na wysokości 254 m npm.
-
- Błotnica Strzelecka (Blottnitz, Quellengrund)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 59,118 km linii Bytom -
Wrocław, położona na wysokości 245 m npm.
-
- Warmątowice
(Niedersteine)
- Posterunek odstępowy usytuowany na 62,810 km linii Bytom
- Wrocław. Po 1945 roku zlikwidowany.
-
- Strzelce Opolskie
(Gross Strehlitz, Groß Strehlitz)
- Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 66,931 km linii Bytom
- Wrocław oraz 30,078 km linii Kłodnica - Kluczbork połażona na wysokości
230 m npm. Na stacji jest budynek dworca, 3 perony, magazyn, 2
nastawnie (SOp, SOp1), Rampa, place ładunkowe, suwnica
towarowa oraz górka rozrządowa.
- Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 5 głównych
dodatkowych, 11 bocznych (ładunkowe i odstawcze).
- Od stacji odchodziły bocznice do bacy paliw CPN, do
Zakładów Przemysłu Wapienniczego oraz Fabryki Pionier.
-
- Kozice (Luisenhof)
- Posterunek odstępowy usytuowany na 70,310 km linii Bytom
- Wrocław. Po 1945 roku zlikwidowany.
-
- Szymiszów
(Schimischau, Heuerstein)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 73,004 km linii Bytom -
Wrocław, położona na wysokości 221 m npm.
-
- Poznowice (Einsiedel)
- Posterunek odstępowy usytuowany na 76,690 km linii Bytom
- Wrocław. Po 1945 roku zlikwidowany.
-
- Kamień Śl.
(Groß Stein, Kamień Wielki Śląski)
- Stacja 2 kl. usytuowana na 80,523 km linii Bytom -
Wrocław, położona na wysokości 188 m npm.
-
- Tarnów Opolski (Tarnau, Tarnów Śląski)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 84,585 km linii Bytom -
Wrocław, położona na wysokości 175 m npm.
-
- Walidrogi (Schulenburg)
- Posterunek odstępowy usytuowany na 89,260 km linii Bytom
- Wrocław. Po 1945 roku zlikwidowany.
-
- Malino (Malsdorf)
- Posterunek odstępowy usytuowany na 92,350 km linii Bytom
- Wrocław. Po 1945 roku zlikwidowany.
-
- Groszowice. (Groschowitz Got)
- Posterunek odstępowy usytuowany na 94,650 km linii Bytom
- Wrocław. Po 1945 roku zlikwidowany.
-
- Opole Groszowice (Groschowitz, Groszowice)
- Stacja 1 kl. usytuowana na 95,769 km linii Bytom -
Wrocław, 37,51 km linii Kędzierzyn Koźle - Opole Groszowice i
początkowa dla linii Opole Groszowice - Wrocław Brochów położona
na wysokości 167 m npm.
-
- Opole Gł. (Oppeln)
- Stacja węzłowa 1 klasy usytuowana na
102,085 km linii Bytom - Wrocław oraz
0,354 km linii Opole Zach.- Nysa połażona na wysokości
158 m npm. Stacja ma: budynek dworca, wc, 5
peronów, magazyn towarowy, lokomotywownię, nastawnie Op, Op,
Op2 oraz (OT,OT2, OT3, OT4,
OT5, OT6, OT7) w części
towarowej, plac ładunkowy, rampę boczną. Na stacji są 2 grupy torów
pasażerskich oraz grupa torów towarowych.
-
- Opole Zach.
(Oppeln West)
- Stacja węzłowa ( a raczej PO i grupa
Tow.) usytuowana na 99,322 km linii Bytom -
Wrocław oraz
75,924 km linii Tarnowskie Góry- Opole połażona na wysokości
158 m npm. Jest tam budynek dworca, 2 perony,
magazyn . Były też 2 nastawni OpZ i OpZ1 które
pełniły także funkcję podg. Stacja ma 2 tory główne zasadnicze, 3
główne dodatkowe , 2 do obsługi bocznic. Od stacji odchodzą 2 bocznice
zakładowe.
-
- Chróścina Opolska
(Reisern, Wrzosek)
- Przystanek i posterunek odstępowy usytuowany na
107,03 km linii Bytom - Wrocław połażony na wysokości
154 m npm.
- Jest tam budynek dworca z nastawnią
oraz 2 perony.
-
- Dąbrowa Niemodlińska
(Dambrau)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 112,385 km linii Bytom -
Wrocław połażony na wysokości 163 m npm. Jest tam budynek dworca oraz 2 perony.
W byłej nastawni jest posterunek końca pociągu. Stacja miała 2 tory główne zasadnicze
i 3 boczne w tym ładunkowy. W 2006 roku podczas modernizacji linii
stację zdegradowano do przystanku i podg.
-
- Przecza
(Arnsdorf)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 119,858 km linii Bytom -
Wrocław połażony na wysokości 150 m npm.
- Jest tam budynek dworca oraz 2 perony.
Była też nastawnia, waga wagonowa, i plac ładunkowy.
- W 2001 roku stację zdegradowano do
przystanku i podg.
-
- Lewin Brzeski (Löwen, Lubień n/Kresą)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 124,715 km linii Bytom -
Wrocław połażony na wysokości 151 m npm.
- Jest tam budynek dworca z nastawnią LB, magazyn, wieża wodna, plac ładunkowy oraz 2 perony.
- Stacja miała 2 tory główne zasadnicze,
4 boczne oraz żeberko obok magazynu. Po kolejnych modernizacjach pozostały
2 tory główne zasadnicze, 2główne dodatkowe,1 ładunkowy przy
placu ładunkowym i żeberko. Od stacji odchodzi bocznica (dawniej
do cukrowni).
-
- Łosiów (Lossen)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 130,041 km linii Bytom -
Wrocław połażony na wysokości 170 m npm.
- Jest tam budynek dworca , nastawnie
Ło i Ło1, plac ładunkowy z rampą, oraz 2 perony.
- Stacja miała 2 tory główne zasadnicze
i około 3 bocznych. Podczas modernizacji linii zdegradowana do
przystanku.
-
- Brzeg (Brieg)
- Stacja węzłowa 1 kl. usytuowana na 139.447
(41,45) km linii Bytom-Wrocław i końcowa 47,404 km linii
Nysa-Brzeg i początkowa linii Brzeg-Łagiewniki Dzierżoniowskie
położona na wysokości 146 m npm.
- Stacja posiada: Budynek dworca, magazyny, 3
nastawnie Bg, Bg1, Bg2, 2 perony zadaszone z przejściem
podziemnym, lokomotywownię, 2 wieże wodne, rampę boczno-czołową
i 3 place ładunkowe. Układ torowy to: 4 tory główne, 4 główne
dodatkowe, około 28 torów bocznych i kilka trakcyjnych. W latach
2012-13 stację wraz z linią zmodernizowano co spowodowało nieco
zmianę układu torowego.
-
- Lipki (Linden)
- Stacja 4 kl. usytuowana na 148,076 (32,83) km
linii Bytom-Wrocław położona na wysokości 141 m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca z nastawnią
dyspon., nastawnię wykon., WC, 2 perony.
- Układ torowy to: 2 tory główne i 2 boczne. Od
stacji odchodziła bocznica do podstacji transformatorowej.
- Około 2003 roku stację zdegradowano do
przystanku a tory boczne wycięto.
-
- Oława (Ohlau)
- Stacja węzłowa 2 kl. usytuowana na 154,513
(26,39) km linii Bytom-Wrocław położona na wysokości 134 m npm.
- Stacja posiadała: budynek dworca, magazyn, 2
nastawnie Oł i Oł1, 2 perony zadaszone z przejściem podziemnym,
rampę boczno-czołową, rampę boczną i 2 place ładunkowe. Stacja posiadała Mały Dworzec na którym
zaczynała się linia Oława-Boreczek. Był tam budynek Małego
Dworca, peron zadaszony i około 6 torów. Od stacji odchodzą bocznice do: składnicy
złomu, ZNTK , składu opału i zakładów Elektroluxu.
- Układ torowy to: 2 tory główne, 3 później 2
główne dodatkowe i około 20 bocznych. Podczas ostatniej modernizacji stacji
zlikwidowano obie nastawnie.
-
- Lizawice (Leisewitz)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 161,866 (19,04) km
linii Bytom-Wrocław położona na wysokości 126 m npm.
- Stacja posiadała: Budynek dworca, WC,
poczekalnię na peronie drugim, 2 perony, 2 nastawnie, rampę
boczną i plac ładunkowy.
- Układ torowy to: 2 tory główne, 1 główny
dodatkowy i 3 boczne. Od stacji odchodziły 2 bocznice. Jedna na
lotnisko polowe w Stanowicach zlikwidowana w latach 70-tych, i druga do majątku - zlikwidowana w
latach 20-tych. W latach 2006-8 podczas modernizacji stacji
zlikwidowano tory dodatkowe i nastawnie a stacje zdegradowano do
przystanku.
-
- Zębice Wrocł. (Seydlitzaue)
- Dawniej stacja 3 kl. później przystanek i
posterunek odstępowy (obecnie przystanek) usytuowany na 167,205
(13,66) km linii Bytom-Wrocław położona na wysokości 123 m npm. Stacja posiadała: przy torze w kierunku
Wrocławia był murowany budynek dróżnika który pełnił rolę
nastawni rozebrany w latach 80-tych, po drugiej stronie
torów budynek poczekalni i kasy oraz WC. Układ torowy to: 2 tory główne i 2 boczne.
-
- Święta
Katarzyna (Kattern)
- Stacja 3 kl. usytuowana na 170,974 (9,93) km
linii Bytom-Wrocław położona na wysokości 122 m npm.
- Stacja posiada: budynek dworca z magazynem, 2
nastawnie SK i SK1, 2 perony, rampę boczno-czołową i plac
ładunkowy.
- Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1
główny dodatkowy, 2 boczne w tym ładunkowy. Podczas modernizacji stacji tory
dodatkowe wycięto, przebudowano perony oraz zlikwidowano
nastawnię SK1.Od stacji odchodzi linia towarowa do stacji
towarowej Wrocław Brochów.
-
- Wr. Brochów
Osob. (Brockau)
- Stacja, obecnie przystanek przy stacji
towarowej Wrocław Brochów usytuowany na175,726 (5,89) km linii
Bytom-Wrocław położony na wysokości 122 m npm. Stacja posiadała: budynek dworca, WC i 2
perony zadaszone.
-
- Wrocław Gł.
(Breslau Hbf.)
- Najważniejszy węzeł kolejowy Dolnego Śląska
(Prowincji Śląskiej) wybudowany w latach 1855-1857 usytuowany na 181,041 km linii
Bytom - Wrocław oraz początkowy dla
linii Wrocław - Poznań, Wrocław - Szczecin, Wrocław -
Międzylesie, Wrocław - Jedlina Zdr. położony na wysokości 123m
npm.
Początkowo
zwany Centralnym lub Górnośląskim dworzec obsługiwał ruch
pasażerski i towarowy. Trzy perony znajdowały się w miejscu
dzisiejszego hallu na poziomie posadzki. W związku z budową w
latach 1899-1905 estakady kolejowej konieczna była przebudowa
dworca. Dokonano jej w latach 1899-1904 przenosząc perony
na południe i podnosząc na wysokość nowopowstałej estakady.
Połączono je tunelami, jednym na wprost głównego wejścia oraz
drugim bocznym. Perony nakryto żelazną, czterołukową,
przeszkloną konstrukcją. W dawnej hali peronowej, w której
obniżono posadzkę, utworzono przestronny hall, do którego
przeniesiono kasy biletowe.
Odbudowa
ze zniszczeń wojennych trwała do 1949 r., a w roku 1960,
na początku lat 90 oraz w 2012-13 przeprowadzono gruntowne
remonty. Stacja posiada: okazały budynek dworca połączony z
peronami tunelami i windami towarowymi, lokomotywownię, dużą
halę wagonową ( obecnie dla jednostek elektrycznych), 2
nastawnie WGA , WGB, 2 nastawnie manewrowe, 5
peronów usytuowanych pod dachem hali peronowej, 6 grup
torów odstawczych, grupę torów towarowych, grupę torów przy
placach ładunkowych i grupę przy hali pocztowej z rampami do
załadunku poczty.
|