- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St.
Techniczna (towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z
ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe -
post. odst., Pb - post. boczn.
-
- *1 Była tam ładownia.
- *2 Huta Wilhelma po 1945 roku Dolnośląskie Zakłady
Odlewnicze.
- *3 Posterunek bocznicowy i bocznica fabryki WALD w
Broszku. Po 1945 roku bocznica WPHS.
-
- Więcej o historii linii można przeczytać tutaj:
- Sławomir Fedorowicz "Kolej zakładowa fabryki WALD w
Brożku k. Tuplic" ŚK 5/2012 str.38-40.
-
- Leszno (Lissa)
- Stacja węzłowa 1 klasy usytuowana na 235,868 km
linii Łódź Kaliska - Forst oraz 95,798 km linii
Wrocław - Poznań, początkowa dla linii do Wolsztyna połażona na
wysokości 96 m npm. Przed 1922 rokiem była też stacją końcową
(59,8 km) dla linii Krzelów - Leszno.
- .Stacja posiada budynek dworca między peronami, magazyn
towarowy i specjalne, rampy boczno-czołowe, 3 perony z
przejściem podziemnym, place ładunkowe, lokomotywownię
wachlarzową o 22 wjazdach (dodatkowo 2 obrotnice), 9 nastawni (Ls,
Ls1, Ls2, Ls3, Ls4, Ls5, Ls6, Ls7 oraz Ls11 (obecnie czynne
tylko Ls,Ls1,Ls2, Ls5) i warsztaty wagonowe. Obecnie dużą ilość
torów zlikwidowano - budując duży plac ładunkowy oraz budynki do
obrządzania składów EZT oraz tory postojowe dla nich. Od stacji
odchodzi kilka bocznic.
-
- Lasocice (Lasswitz)
- Stacja 4 klasy usytuowana na 242,796 km linii
Łódź Kaliska - Forst połażona na wysokości 87 m npm.
- Stacja ma; budynek dworca z nastawnią
La, wc, magazyn, nastawnię La1, 2 perony z 3
krawędziami, oraz sygnalizację kształtową.
- W 2014 roku zmieniono semafory na świetlne oraz
przeniesiono nast. La do budynku zlikwidowanej La1.
- Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 2 główne
dodatkowe oraz 3 towarowe do obsługi bocznic.
- Od stacji odchodzą 2 bocznice - do PZZ i do SPC.
-
- Wschowa (Fraustadt)
- Stacja węzłowa 2 klasy usytuowana na 254,751 km
linii Łódź Kaliska - Forst oraz 00,000 km linii
Wschowa - Lipinka Głogowska połażona na wysokości 90 m npm. Po
zamknięciu linii do Lipinki Głog. w roku 1991 utraciła status
stacji węzłowej.
- W okresie międzywojennym stacja graniczna po stronie
niemieckiej. Od stacji odchodziła bocznica do cukrowni.
- Stacja miała budynek dworca z nastawnią Wh, 2
nastawnie Wh1 i Wh2, magazyn towarowy,
lokomotywownię, rampę, 2 perony z 3 krawędziami.
- Na stacji są semafory kształtowe. Układ torowy to: 2 tory
główne zasadnicze, 3 główne dodatkowe, 4 boczne w tym ładunkowe.
-
- Stare Drzewce (Driebitz)
- Stacja 3 klasy usytuowana na 263,325 km linii
Łódź Kaliska - Forst połażona na wysokości 94 m npm.
- Stacja miała budynek dworca, wc, budynek gospodarczy,
magazyn, 2 nastawnie "SD" i "SD1", 2 perony, wagę
wagonową, plac ładunkowy i rampę boczno-czołową. Układ torowy
to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy i 2 ładunkowe.
-
- Głogów Gaj (Stadtforst)
- Stacja 4 kl. usytuowana na 269,000 km linii
Łódź Kaliska - Forst połażona na wysokości 85 m npm.
- Uruchomiona specjalnie dla Hermana Goeringa
przyjeżdżającego na polowania. Był tam budynek dworca i 2
zadaszone perony.
-
- Głogówko (Glogischdorf, Głogówek)
- Stacja 4 kl. usytuowana na 271,551 km linii Łódź
Kaliska - Forst połażona na wysokości 77 m npm.
- Był tam budynek dworca z magazynem, wc, 2 perony, plac
ładunkowy, rampa boczno-czołowa i waga wagonowa.
- Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze i ładunkowy.
-
- Grodziec Mały (Klein Gräditz,
Niederfeld)
- Stacja węzłowa 4 klasy usytuowana na 277,195 km
linii Łódź Kaliska - Forst, 0,000 ( km linii
Grodziec Mały - Kolsko połażona na wysokości 72 m npm. Stacja
posiadała budynek dworca z magazynem, wc, centralną nastawnię
usytuowaną między rozgałęzieniem linii, peron 2 krawędziowy dla
linii 305 i dwa perony dla linii 14, rampę boczno-czołową i plac
ładunkowy. Na linii 14 były po 2 semafory wjazdowe i wyjazdowe.
Na linii 305 po 2 semafory wyjazdowe i semafor wjazdowy od
strony Lipinki Głog. Stacja zdegradowana do przystanku. Układ
torowy to: 2 tory główne dla linii 14, a dla linii 305 - 1 tor
główny 1 główny dodatkowy i 1 ładunkowy.
- Po zamknięciu linii do Kolska w 2000 roku utraciła status
stacji węzłowej.
-
- Odrzycko (Oderstrand)
- Podg usytuowany na 278,900 (44,30) km linii Łódź
Kaliska - Forst, 50,028 km linii Bojanowo - Odrzycko
połażony na wysokości 73 m npm. Podg miał budynek nastawni.
Uruchomiony 01.07.1906 roku, zamknięty 26.12.1996, a
zlikwidowany 11.11.2000 roku.
-
- Głogów (Glogau)
- Stacja węzłowa 1 klasy usytuowana na 280,509 km
linii Łódź Kaliska - Forst, 99,095 km linii Wrocław
Gł. - Szczecin Gł. połażona na wysokości 77 m npm.Początki
kolei głogowskie] sięgają 1 poł. XIX w. W 1843r. zawiązano
spółkę akcyjną, Głogowskie Towarzystwo Kolejowe, celem budowy
połączenia kolejowego z linią Wrocław - Berlin. W niedługim
czasie, bo już w 1846r. otwarto pierwszą trasę kolejową z
Głogowa do Żagania, w 1858r. do Leszna, a w 13 lat później do
Legnicy i Zielonej Góry. Stary dworzec znajdował się w miejscu
dzisiejszego II peronu. Obecny budynek dworca powstał w 1935r.
Zniszczony w czasie II wojny światowej, został po 1945r.
odbudowany, zachowując przedwojenną sylwetkę.
- Stacja miała budynek dworca, 4 perony, magazyn, budynki
służbowe, lokomotywownię, wieżę wodną, 2 rampy boczno-czołowe,
dużą rampę boczną, 3 place ładunkowe wagę wagonową i wozową i 5
nastawni. Układ torowy to: grupa 9 torów (w tym 7 głównych) przy
peronach, grupa 12 torów ( w tym 4 główne) towarowych na
kierunek Wrocław, grupa 19 torów ( w tym 10 głównych) na
kierunek Nowa Sól, grupa 10 torów ( w tym 6 głównych) na
kierunek Żagań, grupa torów postojowych, trakcyjnych i
ładunkowych. Od stacji odchodzą bocznice (do portu, do magazynów
zbożowych, bocznica PZGS, Fabryki Domów, MEL, ZW, WTEH). W
ostatnich latach w ramach modernizacji stacji zlikwidowano
lokomotywownię, kilka nastawni i niektóre tory.
-
- Żukowice (Herrndorf)
- Przystanek usytuowany na 287,240 km linii
Łódź Kaliska - Forst połażony na wysokości 94 m npm.
- Był tam budynek dworca i 2 perony. Po 1945 roku pozostał
tylko 1 tor główny i 1 peron.
-
- Nielubia (Nilbau, Nielub)
- Stacja 4 klasy usytuowana na 291,157 km linii
Łódź Kaliska - Forst połażona na wysokości 127 m npm.
- Stacja miała budynek dworca z magazynem, wc, 2 perony,
plac ładunkowy i rampę boczno-czołową.
- Układ torowy to: 2 (obecnie 1) tory główne zasadnicze i
ładunkowy. Od stacji odchodziła bocznica do placu
rozładunkowego.
- Po 1945 roku wykazywana jako przystanek.
-
- Kłobuczyn (Klopschen,
Kłobuczyna)
- Stacja 2 klasy usytuowana na 295,385 km linii
Łódź Kaliska - Forst połażona na wysokości 151 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca, wc, magazyn podręczny i
towarowy, budynek służby drogowej, wieże wodną, 2 żurawie do
nawadniania parowozów, 2 nastawnie "Kn" i "Kn1", 2
perony, plac ładunkowy, rampę boczno-czołową, wagę wagonową i
skrajnik.
- Układ torowy to: 2 (po 1945-1) tory główne zasadnicze, 1
(po 1945 roku-2) tory główne dodatkowe, 2 ładunkowe.
-
- Gaworzyce (Quaritz, Oberquell,
Krynica Głog.)
- Stacja 4 klasy usytuowana na 299,498 km linii
Łódź Kaliska - Forst połażona na wysokości 146 m npm.
- Stacja miała budynek dworca, magazyn, wc, budynek
gospodarczy, 2 perony, rampę boczno-czołową, plac ładunkowy,
wagę wagonową.
- Układ torowy to 2 tory główne zasadnicze (po 1945 roku
1główny i 1 główny dodatkowy) i ładunkowy. Po 1945 roku
wykazywana jako przystanek.
-
- Przecław Szprotawski (Ottendorf,
Otyniec)
- Stacja 4 kl. usytuowana na 306,415 km linii
Łódź Kaliska - Forst połażona na wysokości 133 m npm.
- Był tam budynek dworca, wc, 2 perony, droga ładunkowa,
rampa boczno-czołowa i waga wagonowa.
- Tory to: 2 tory główne zasadnicze, 1 odstawczy i
ładunkowy. Po 1945 roku zlikwidowano 1 tor główny, peron i tor
ładunkowy.
-
- Niegosławice (Waltersdorf,
Walcerzów)
- Stacja 2 klasy usytuowana na 312,193 km linii
Łódź Kaliska - Forst, 38,37 km linii Kożuchów -
Rokitki połażona na wysokości 144 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca, magazyn, wc, budynki
gospodarcze, wieże wodną, lokomotywownię, nastawnię "Ng"
i "Ng1", 3 perony, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 3
boczne, 1 ładunkowy.
- Do 1945 roku szlak Głogów - Żagań był dwu torowy, a po
1945 roku 1 tor rozebrano.
-
- Dzikowice (Elbersdorf)
- Przystanek z ładownią usytuowany na 318,631 km
linii Łódź Kaliska - Forst połażony na wysokości 139
m npm.
- Był tam budynek dworca, wc, plac ładunkowy, 2 perony i
rampa boczno-czołowa. Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze
i ładunkowy. Po 1945 roku zlikwidowano 1 tor główny i peron.
-
- Szprotawa (Sprottau)
- Stacja węzłowa 2 klasy usytuowana na 324,000
km linii Łódź Kaliska - Forst oraz 50,7 km linii
Zielona Góra Przedmieście - Szprotawa
- połażona na wysokości 133 m npm. Stacja posiada budynek
dworca, wc, magazyn z rampą, garaż drezyn, peron wyspowy, 2
nastawnie "Sz", "Sz1", wagę wagonową, plac
ładunkowy. Układ torowy to:2 tory główne zasadnicze (po 1945
roku 1 ), 2 główne dodatkowe (do 1945 roku 1), 7 bocznych w tym
ładunkowe. Od stacji odchodzi bocznica do stacji paliw.
-
- Sowiny (Eulau)
- Bocznica szlakowa zakładów metalowych usytuowana na
326,520 km linii Łódź Kaliska - Forst połażona
na wysokości 136 m npm.
-
- Bukowina Bobrzańska (Buchwald,
Bukowa Szprotawska)
- Przystanek - następnie stacja usytuowana na 331,986
km linii Łódź Kaliska - Tuplice połażona na
wysokości 128 m npm.
- Od 1900 roku stacja. Posiadała ona budynek dworca z
nastawnią "BB", nastawnię
"BB1", magazyn, wc, budynki gospodarcze, rampę
boczno-czołową, plac ładunkowy, 2 perony, wagę wagonową. Układ
torowy to: 2 tory główne zasadnicze (po 1945 roku 1), 2 główne
dodatkowe. Około 2000 roku zdegradowana do przystanku.
-
- Żagań (Sagan, Żegań)
- Stacja węzłowa 1 klasy usytuowana na 340,532 km
linii Łódź Kaliska - Forst, 139,527 km linii Wrocław
Muchobór - Guben, 104,73 km linii Jelenia Góra - Żagań, 92,211
km linii Wolsztyn - Żagań, 11,111 km linii Jankowa Żagańska -
Żagań połażona na wysokości 102 m npm.
- Stacja posiada: budynek dworca, 5 peronów, wc, magazyn
towarowy, wieże wodną, place ładunkowe z suwnicami towarowymi, 2
rampy boczno-czołowe, 1 rampę boczną, liczne budynki służbowe,
32 - stanowiskową lokomotywownię (od 1910 roku zamkniętą) oraz 3
nastawnie Żg, Żg1 i Żg2.
- Układ torowy to 3 grupy torów.
- - grupa torów towarowych
"A" z kierunku Lubska
- - grupa torów towarowych
"B" z kierunku Żar
- - grupa torów "C" przy peronach.
-
- Marszów (Marsdorf,
Maryszewice)
- Stacja 4 klasy usytuowana na 348,40 km linii
Łódź Kaliska - Forst połażona na wysokości 139 m npm.
- Stacja miała budynek dworca i 2 perony.
-
- Żary (Sorau)
- Stacja węzłowa 1 klasy usytuowana na 353,370 km
linii Łódź Kaliska - Forst, 102,407 km linii
Miłkowice - Jasień,
- 53,326 km linii Zielona Góra - Żary połażona na
wysokości 157 m npm.
Stacja ma: budynek dworca między peronami, 5 peronów (1,
2, 3, 4, i 2a), 5 nastawni (Ża, Ża1, Ża2, Ża3, Ża4), 2
rampy boczno-czołowe, 2 rampy boczne, 2 place ładunkowe z
suwnicami, magazyn towarowy, 3 stanowiskową lokomotywownię
wachlarzową i 8 stanowiskową lokomotywownię wachlarzową. Od
stacji odchodziły bocznice do "Kronopolu" i "Budopexu".
-
- Sieniawa Żarska (Schnöwalde)
- Stacja węzłowa 3 klasy usytuowana na 358,65 km
linii Łódź Kaliska - Forst, 107,687 km linii
Miłkowice - Jasień połażona na wysokości 154 m npm.
Był tam: budynek dworca z nastawnią SZ, magazyn, 3
perony, plac ładunkowy, magazyn. Oprócz 4 torów głównych był tam
tor ładunkowy. Od stacji odchodziła bocznica. Po zamknięciu
linii do Jasienia zdegradowana do pdzystanku.
-
- Lipinki Łużyckie (Linderode)
- Stacja 3 klasy usytuowana na 362,64 km linii
Łódź Kaliska - Forst połażona na wysokości 146 m npm.
- Stacja miała budynek dworca z magazynem i nastawnią
Li , 2 perony i droga ładunkowa. Stacja miała 2 tory główne
i 1 ładunkowy.
-
- Tuplice Dębinka
(Eichenrode)
- Stacja 3 klasy usytuowana na 369,82 km linii
Łódź Kaliska - Forst połażona na wysokości 141 m npm.
- Stacja miała budynek dworca z magazynem, nastawnie
Db i Db1, 2 perony i droga ładunkowa i rampę boczno-czołową.
- Stacja miała 2 tory główne, 2 dodatkowe i 1 ładunkowy.
-
- Tuplice (Tuplitz)
- Stacja węzłowa 2 klasy usytuowana na 374,85 km
linii Łódź Kaliska - Forst, 56,772 km linii Stary
Raduszec -Bad Muskau połażona na wysokości 123 m npm.
Stacja miała budynek dworca, budynek małego dworca, 2
nastawnie Tp, Tp1, 2 stanowiskowa parowozownia i
wbudowana w nią wieża wodna, 1 stanowiskowy warsztat parowozów,
5 peronów z przejściem podziemnym (1, 2, 3, 4, 1a), magazyn,
rampa boczno-czołowa i plac ładunkowy. Układ torowy to: 1 tor
główny zasadniczy, 2 główne dodatkowe, 4 boczne. Tory linii
Stary Raduszec - Bad Muskau jak i tory przy peronach 1, 2 i 1a
oraz do lokomotywowni obecnie zlikwidowane.
-
- Myszków (Gross
Bademeusel)
- Stacja Techniczna 4 klasy usytuowana na 383,42 km
linii Łódź Kaliska - Forst połażona na wysokości 88
m npm.
- Powstała w celu obsługi Zakładów zbrojeniowych w
pobliskim Brożku.
-
- Zasieki
- Końcowy przystanek po polskiej stronie usytuowany na
388,60 km linii Łódź Kaliska - Forst połażony
na wysokości 79 m npm.
- Był tam budynek dworca i 1 peron. Stacja miała 1 tor
główny i 1 oblotowy w późniejszych latach przedłużony do Forst.
|