- Linia Malczyce - Wołów miała
być uzupełnieniem kolejek cukrowniczych Jawor - Malczyce i
Strzegom - Malczyce. Budowę linii sfinansowano ze środków
państwowych. Roboty rozpoczęto na przełomie 1913/1914 od najbardziej
skomplikowanej budowli inżynieryjnej - trójprzęsłowego 182 metrowego
mostu przez Odrę w Lubiążu. Wybuch wojny spowolnił budowę linii,
stąd odcinek 11,8 km Wołów - Rataje oddano do użytku 1 maja 1916
roku, a 3,0 km odcinek Rataje - Lubiąż 15 grudnia tegoż roku. Kryzys
powojenny nie pozwoliły na ukończenie linii, stąd brakujący 8,8 km
odcinek Lubiąż - Malczyce oddano do użytku dopiero 1 maja 1923 roku.
Przed wojną kursowały 3-4 pary pociągów lokalnych na dobę. 24 km
trasę pociąg pokonywał w 50 minut. W 1945 roku most w Lubiążu został
zniszczony, co przypieczętowało przerwanie linii, trwałe wyłączenie
i częściową rozbiórkę torów na potrzebę odbudowy ważnej dla
zaopatrzenia frontu linii Rawicz - Ścinawa-Legnica. Odbudowę odcinka
Wołów-Lubiąż ukończono w 1950 r., a odcinek Lubiąż - Malczyce już
nie odbudowano. W 1961 r. zawieszono przewozy. W 1963r. wydano zgodę
na likwidację odcinka z Lubiąża do Malczyc. Ostatnie przejazdy
towarowe miały miejsce w 1968 r. Linię formalnie likwidowano
od grudnia 1970 r. - do rozbiórki przygotowywały się dwie
spółdzielnie ale żadna z nich robót nie dokończyła, a porzucone tory
zostały rozkradzione.
- Daty otwarcia linii lub odcinków: Wołów - Rataje 01.05.1916, Rataje - Lubiąż
15.12.1916, Lubiąż - Malczyce 01.05.1923
- Zmiana ilości torów: Jeden
- Elektryfikacja: Brak
- Ruch osobowy: Do 1961
- Ruch towarowy: Do 1968, czynny odcinek Malczyce baza CPN
- Zamknięcie lub likwidacja: Zlikwidowany odcinek Malczyce - Lubiąż - 28.12.1963,
a pozostały odcinek po 1970 roku.
- Dodatkowe informacje:
|
- Elementy czynne,
zamknięte,
zlikwidowane.
- St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna
(towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł -
ładownia, m - mijanka,
- Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb -
post. boczn.
*1 bocznica bazy paliw.
Więcej o linii przeczytać można:
ŚK 7/2002 str. 24-25 "Wołów - Malczyce"\
- Wołów (Wohlau)
- Stacja 3 klasy usytuowana na 0,000
(23,93) km linii Wołów - Malczyce, oraz 40,369 km linii Wrocław
Gł. - Szczecin położona na wysokości 113 m npm. Stacja posiadała budynek dworca, magazyn,
parowozownię, wieżę wodną, 2 perony z przejściem podziemnym, 2
nastawnie "Ww" i "Ww1",
- budynki mieszkalne,
gospodarcze, warsztatowe i wc. Była też rampa boczno-czołowa,
waga wagonowa i plac ładunkowy z wagą wozową.
- Układ torowy to: 2 (3) tory główne
zasadnicze, 3 (2) główne dodatkowe i ok. 8-9 bocznych w tym
ładunkowe.
- Od stacji odchodziła bocznica do MEL.
-
- Mojęcice (Mondschütz)
- Stacja 4 klasy usytuowana na 4,733
(19,15) km linii Wołów - Malczyce położona na wysokości 123 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z magazynem,
wc, 2 perony, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
- Układ torowy to: tor główny zasadniczy,
główny dodatkowy i ładunkowy.
-
- Krzydlina Mała (Klein Kreidel, Skrzydlin)
- Stacja 4 klasy usytuowana na 9,181
(14,74) km linii Wołów - Malczyce położona na wysokości 146 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z magazynem,
wc, 1 peron i plac ładunkowy. Układ torowy to: tor główny zasadniczy,
główny dodatkowy i ładunkowy. Po 1945 zdegradowana do przystanku.
-
- Rataje (Rathau)
- Stacja 4 klasy usytuowana na 11,787
(12,14) km linii Wołów - Malczyce położona na wysokości 129 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca, wc, budynek
mieszkalny pracowników, peron i drogę ładunkową.
- Układ torowy to: tor główny zasadniczy i
ładunkowy. Po 1945 roku zdegradowana do przystanku.
-
- Lubiąż (Leubus)
- Stacja 4 klasy usytuowana na 15,300
(28,80) km linii Wołów - Malczyce położona na wysokości 103 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca z magazynem i
nastawnią, wc, 2 perony, parowozownię, plac ładunkowy,
rampę boczno-czołową, wagę wagonową do 40t. i plac
ładunkowy z wagą wozową. Układ torowy to: tor główny zasadniczy,
główny dodatkowy, odstawczy i 2 ładunkowe.
-
- Rogów Legnicki (Rogau
, Rogów Lubiąski)
- Ładownia a późnie PO usytuowany na
18,400 (6,23) km linii Wołów - Malczyce położony na wysokości 99 m npm. Był tam Tor główny zasadniczy, ładunkowy a
później jeszcze budynek dworca.
-
- Kawice (Koitz,
Kozy Maleszyckie)
- Stacja 4 klasy usytuowana na
19,700 (4,96) km linii Wołów - Malczyce położona na
wysokości 101 m npm.
- Stacja posiadała budynek dworca, wc i peron. Układ torowy to tor główny zasadniczy i
ładunkowy.
-
- Malczyce baza CPN (...)
- Bocznica bazy CPN usytuowana na ... km linii
Wołów - Malczyce położona na wysokości 125 m npm.
- Baza posiada nastawnię, grupę torów
zdawczo-odbiorczych i grupę torów rozładunkowych.
-
- Malczyce (Maltsch,
Maleszyce)
- Stacja 1 klasy oddana
do użytku 19.10.1844 roku. Stacja usytuowana na 42,7 (
317,61) km linii
Wrocław – Gubinek, 36,28 km linii Wołów – Malczyce i początkowa
dla linii Malczyce – Jawor i Malczyce – Marciszów. Położona na
wysokości 116 m npm. Po wybudowaniu w 1902 roku linii z Jawora
do Malczyc - stała się stacją węzłową. Ze stacji wychodziły
także bocznice do portu w Malczycach oraz do cukrowni. W 1984
roku zelektryfikowano linię Wrocław –Legnica. Po rozebraniu linii do
Wołowa pozostał krótki odcinek do bazy paliw w Kawicach.
- Na stacji jest budynek
dworca, 3 perony, magazyn plac ładunkowy oraz rampa
boczno-czołowa. Była także dwu stanowiskowa parowozownia z
obrotnicą, wagonownia, dwie wieże wodne oraz nastawnia
dysponująca i dwie wykonawcze. W latach 2009-10 stację wraz z
linią do Wrocławia zmodernizowano. Wymieniono i poprzesuwano
tory (niektóre zlikwidowano) oraz poszerzono perony.
|