D29 - 346 Linia  Liberec - Zittau
Linię otwarto 01.12.1859 roku. Na trasie linii usytuowano 5 mostów, 2 wiadukty, 7 stacji i przystanków oraz 1 bocznicę (Porajów).  Na terenie Polski był przystanek Kopaczów i bocznica Porajów. Po 1945 roku ludność polska nie korzystała z tej linii. Był to tylko tranzyt z Niemiec do Czech. Linia obecnie obsługiwana przez koleje Czeskie i Niemieckie. Przystanki i bocznice na terenie polski są zlikwidowane.  Linia do 1945 roku była w tabeli 161.
     Daty otwarcia linii lub odcinków 01.12.1859
     Zmiana ilości torów Jeden
     Elektryfikacja Brak
     Ruch osobowy Czynny
     Ruch towarowy  
     Zamknięcie lub likwidacja  
Plan linii Profil linii

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze do 1947 po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Liberec Reichenberg 26,6 0,000 374   St 1 01.12.1859            
Machnin Machendorf 20,9 5,872 341   St 4 01.12.1859 Z          
Manchin Hrad   --- 6,810 330   Po   Po 1945 Z          
Chrast. - Ardelska Hora Engelsberg 18,1 8,610 306   Po   01.12.1859 Z          
Chrastava Kratzau 16,2 10,549 289   St 2 01.12.1859            
Bily Kostel n. Nisou Welßkirchen 13,3 13,390 290   St 4 01.12.1859 Z          
Chotyne Ketten 9,2 17,510 270   St/Po 4 01.12.1859 Z          
Hradek n. Nisou Grottau 6,5 20,203 270   St 2 01.12.1859            
Kopaczów Oberullersdorf 4,4 22,300 253   Po/-   01.12.1859 L - 1945          
Porajów Gross Poritsch 3,3 23,400 249   bsz/-   01.12.1859 L - 1945         *1
Zittau Zittau 0,00 26,740 263   St 1 01.12.1859       Plan    
Czcionka pogrubiona - Stacja węzłowa  (St. - stacja, Po - przyst., Poł - przyst. z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.)
 
*1   Bocznica obsługująca cegielnię.      Później przedłużona do koszar byłej JW (do 1945) , po 1945 roku był tam szpital.
Liberec  (Reichenberg)
Stacja węzłowa 1 klasy kolei czeskich usytuowana na 0,000 (26,6) km linii Liberec - Zittau położona na wysokości 374 m npm.
Stacja ma budynek dworca, hala poczekalni, 5 peronów, lokomotywownię hala dla wagonów motorowych, budynki warsztatowe, magazyny i place ładunkowe.
Układ torowy to: grupa 13 torów przy peronach (w tym postojowe), 2 grupy 8 i 6 torów głównych towarowych, 14-17 torów odstawczych w tym ładunkowe,
grypa 4 torów postojowych dla loków, oraz kilka bocznic do zakładów i składu surowców wtórnych.
 
Machnin  (Machendorf)
Stacja ajencyjna 4 klasy kolei czeskich usytuowana na 5,872 (20,9) km linii Liberec - Zittau położona na wysokości 341 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, wc, magazyn, peron, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
Układ torowy to tor główny i 1-2 boczne. Obecnie przystanek.
 
Manchin Hrad   (...)
Przystanek kolei czeskich usytuowany na 6,810 (---) km linii Liberec - Zittau położony na wysokości 330 m npm.
 
Chrast. - Ardelska Hora   (Engelsberg)
Przystanek kolei czeskich usytuowany na 8,610 (18,1) km linii Liberec - Zittau położony na wysokości 306 m npm.
Jest tam peron i budynek dworca.
 
Chrastava   (Kratzau)
Stacja 2 klasy kolei czeskich usytuowana na 10,549 (16,2) km linii Liberec - Zittau położona na wysokości 289 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, wc, magazyn, 2 perony, garaż dla loka, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
Układ torowy to tor główny zasadniczy, 2 główne dodatkowe i 4 boczne ładunkowe. Od stacji odchodziła bocznica do zakładu obok stacji.
 
Bily Kostel n. Nisou   (Welßkirchen)
Stacja ajencyjna 4 klasy kolei czeskich usytuowana na 13,390 (13,3) km linii Liberec - Zittau położona na wysokości 290 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, wc, magazyn, peron i plac ładunkowy.
Układ torowy to tor główny i 1-2 boczne. Obecnie przystanek.
 
Chotyne   (Ketten)
Stacja ajencyjna 4 klasy kolei czeskich usytuowana na 17,510 (9,2) km linii Liberec - Zittau położona na wysokości 270 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, wc, peron i plac ładunkowy.
Układ torowy to tor główny i 1 boczny. Obecnie przystanek.
 
Hradek n. Nisou   (Grottau)
Stacja 2 klasy kolei czeskich usytuowana na 20,203 (6,5) km linii Liberec - Zittau położona na wysokości 270 m npm.
Stacja posiadała budynek dworca, wc, magazyn, peron wyspowy, 2 nastawnie, wagę wagonową, rampę boczno-czołową i plac ładunkowy.
Układ torowy to tor główny zasadniczy, 3 główne dodatkowe i 6 bocznych (w tym  ładunkowe).
 
Kopaczów  (Oberullersdorf)
Przystanek po stronie polskiej usytuowany na 22,300 km linii Liberec - Zittau położony na wysokości 253 m npm.
Przystanek wybudowano 01.12.1859 roku. Był tam peron, budynek dróżnika i wc. Po 1945 roku zlikwidowany.
 
Porajów  (Gross Poritsch)
Bocznica po stronie polskiej usytuowana na 23,400 km linii  Liberec - Zittau położony na wysokości 149 m npm.
Prawdopodobnie był tam też niepisany przystanek. Bocznica obsługiwała pobliską cegielnię.
Z czasem przedłużono ją do koszar (późniejszy szpital psychiatryczny). Obecnie bocznica zlikwidowana.
 
Zittau  (Zittau)
Stacja węzłowa 1 klasy kolei niemieckich usytuowana na 26,740 (0,00) km linii Liberec - Zittau położona na wysokości 263 m npm.
Stacja miała budynek dworca, 2 perony, magazyny, 7 nastawni, lokomotywownię, 2 rampy boczno-czołowe, place ładunkowe oraz około 70 torów.