D29 - 341 Linia  Bielawa Zach. - Dzierżoniów
Linia jednotorowa drugorzędna o długości 6 km budowana z funduszu państwa  łącząca przemysłową Bielawę z magistralą podsudecką w Dzierżoniowie. Budowę rozpoczęto w 1899 roku a ukończono  25 maja 1891 roku. Przewozy  uruchomiono 1 czerwca 1891 roku. Przewozy osobowe czynne do 21 maja 1977 roku z przerwami w latach 1965-66,  1973-74.  Do początku lat 80-tych linia wykorzystywana była w ruchu towarowym  aż do stacji w Ostroszowicach (zakłady meblowe). Przewozy  towarowe całkowicie zawieszono 17 sierpnia 2001 roku. Od tego czasu linia jest nie użytkowana, zarośnięta i czeka na rozbiórkę.
 Daty otwarcia linii lub odcinków 25.05.1891
     Zmiana ilości torów Jeden
     Elektryfikacja Brak
     Ruch osobowy 21.05.1977
     Ruch towarowy 17.08.2001
     Zamknięcie lub likwidacja 17.08.2001
     Dodatkowe informacje  
Plan linii Profil linii

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Bielawa Zach. Langebielau Oberstadt 6,13 0,000 318 BZ St/Ład 3 24.11.1855 Z - ok. 2000   1895 1905 1960  
Bielawa Wsch. Langebielau Niederstadt, Biała Podgórska 3,71 2,420 292 BW St/ł 3 25.05.1891 Z - 1977     1980    
Dzierżoniów Śl. Reichenbach, Drobniszów 0,00 5,890 260 St 2 25.05.1891   1930 1954 2009  
Czcionka pogrubiona - Stacja węzłowa   (St. - stacja, Po - przyst., Poł - przyst. z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.)
Bielawa Zachodnia  (Reichenbach, Drobniszów, Drobnoszów)
Stacja węzłowa 3 kl. oddana 24.11.1855 roku usytuowana na 0,000 (6,13) km linii Bielawa Zach. - Dzierżoniów Śl. i 15,460 km  linii Dzierżoniów Śl. - Srebrna Góra  położona na wysokości 318m npm.
Stacja posiadała: Budynek dworca z magazynem i nastawnią BZ,  wc, budynek mieszkalny i gospodarczy, rampę boczno-czołową, żuraw wodny, skrajnik, wagę wagonową, place ładunkowe 2 perony.
Do czasu wybudowania linii Dzierżoniów - Srebrna Góra  była stacją czołową.  Następnie stację przebudowano zmieniając częściowo układ torowy ( wybudowano między innymi przy torze  trzecim  krótki peron dla tej kolejki. Kolejka wykorzystywała poza tym tory odstawcze i manewrowe 4-6.
Od stacji odchodziła bocznica do zakładów włókienniczych oraz do tartaku. Po wstrzymaniu przewozów osobowych w 1977 roku zdegradowana do ładowni.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 3 boczne odstawcze, 5 ładunkowych.
 
Bielawa Wschodnia (Reichenbach, Drobniszów, Drobnoszów)
Stacja  3 kl. oddana 24.11.1855 roku usytuowana na 2,420 (3,71) km linii Bielawa Zach. - Dzierżoniów Śl.  położona na wysokości 298m npm.
Stacja posiadała: budynek  dworca z magazynem i nastawnią BW,  wc, budynek mieszkalny i gospodarczy, plac ładunkowy i peron.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 ładunkowy. Od stacji odchodziła bocznica do zakładów włókienniczych.
Około 1961 roku zdegradowana do przystanku z ładownią, a po wstrzymaniu przewozów osobowych w 1977 roku  do ładowni.
 
Dzierżoniów Śląski  (Reichenbach, Drobniszów, Drobnoszów)
Stacja węzłowa 2 kl. oddana 24.11.1855 roku usytuowana na 208,815 (31,60) km linii Katowice - Legnica, 5,89 km linii Bielawa Zach. - Dzierżoniów Śl. i początkowa dla linii Ścinawki Średniej  położona na wysokości 260m npm.
Stacja posiada: budynek dworca, 2 perony, magazyn, wc, zabudowania gospodarcze, budynek mieszkalny, parowozownię z warsztatami wieżą wodną i obrotnicą, 2 nastawnie i 1 i plac ładunkowy.
Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 6 odstawczych, 2 ładunkowe i kilka trakcyjnych.
Od strony Świdnicy usytuowany był Mały Dworzec odsługujący linię do Ścinawki Średniej.
Był tam budynek dworca z magazynem, peron, plac ładunkowy, 4-ro stanowiskowa parowozownia z obrotnicą, waga wagonowa i 6 torów.
Mały Dworzec w 1977 roku zamknięty a w 2004 całkowicie zlikwidowany.