D29 - 341     Linia  Bielawa Zach. - Dzierżoniów Śl.
Linia jednotorowa drugorzędna o długości 6 km budowana z funduszu państwa  łącząca przemysłową Bielawę z magistralą podsudecką w Dzierżoniowie. Budowę rozpoczęto w 1899 roku a ukończono  25 maja 1891 roku. Przewozy  uruchomiono 1 czerwca 1891 roku. Przewozy osobowe czynne do 21 maja 1977 roku z przerwami w latach 1965-66,  1973-74.  Do początku lat 80-tych linia wykorzystywana była w ruchu towarowym  aż do stacji w Ostroszowicach (zakłady meblowe). Przewozy  towarowe całkowicie zawieszono 17 sierpnia 2001 roku. Od tego czasu linia jest nie użytkowana, zarośnięta i czeka na rozbiórkę.
Daty otwarcia linii lub odcinków: 25.05.1891
Zmiana ilości torów: Jeden
Elektryfikacja: Brak
Ruch osobowy: 21.05.1977 i od 15.12.2019
Ruch towarowy: 17.08.2001
Zamknięcie lub likwidacja: 17.08.2001
Dodatkowe informacje: Odbudowana w 2019 roku.
Plan linii  Profil wysokościowy

Nazwy

Kilometraż Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Bielawa Zach. Langebielau Oberstadt 6,13 0,000 318 BZ St/Ład/po 3 24.11.1855     1895 1905 1960  
Bielawa Centralna     1,365     po   06.2020            
Bielawa Wsch. Langebielau Niederstadt, Biała Podgórska 3,71 2,420 292 BW St/ł 3 25.05.1891 Z - 1977   1954 1980    
Dzierżoniów Śl. Reichenbach, Drobniszów 0,00 6,365 260 St 2 25.05.1891   1930 1964 2009  
Elementy czynne, zamknięte, zlikwidowane.   
St. - stacja, Sth - St. handlowa, StT. - St. Techniczna (towarowa), Po - przystanek, Poł - przystanek z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka,
Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.
Bielawa Zachodnia  (Reichenbach, Drobniszów, Drobnoszów)
Stacja węzłowa 3 kl. oddana 24.11.1855 roku usytuowana na 0,000 (6,13) km linii Bielawa Zach. - Dzierżoniów Śl. i 15,460 km  linii Dzierżoniów Śl. - Srebrna Góra  położona na wysokości 318m npm.  Stacja posiadała: Budynek dworca z magazynem i nastawnią BZ,  wc, budynek mieszkalny i gospodarczy, rampę boczno-czołową, żuraw wodny, skrajnik, wagę wagonową, place ładunkowe 2 perony.  Do czasu wybudowania linii Dzierżoniów - Srebrna Góra  była stacją czołową.  Następnie stację przebudowano zmieniając częściowo układ torowy ( wybudowano między innymi przy torze  trzecim  krótki peron dla tej kolejki. Kolejka wykorzystywała poza tym tory odstawcze i manewrowe 4-6. Od stacji odchodziła bocznica do zakładów włókienniczych oraz do tartaku. Po wstrzymaniu przewozów osobowych w 1977 roku zdegradowana do ładowni.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 główny dodatkowy, 3 boczne odstawcze, 5 ładunkowych.
 
Bielawa Centralna
Nowo wybudowany przystanek na 1,365 km linii Bielawa Zach. - Dzierżoniów Śl.
 
Bielawa Wschodnia (Reichenbach, Drobniszów, Drobnoszów)
Stacja  3 kl. oddana 24.11.1855 roku usytuowana na 2,420 (3,71) km linii Bielawa Zach. - Dzierżoniów Śl.  położona na wysokości 298m npm.
Stacja posiadała: budynek  dworca z magazynem i nastawnią BW,  wc, budynek mieszkalny i gospodarczy, plac ładunkowy i peron.
Układ torowy to: 2 tory główne zasadnicze, 1 ładunkowy. Od stacji odchodziła bocznica do zakładów włókienniczych.
Około 1961 roku zdegradowana do przystanku z ładownią, a po wstrzymaniu przewozów osobowych w 1977 roku  do ładowni.
 
Dzierżoniów Śląski  (Reichenbach, Drobniszów, Drobnoszów)
Stacja węzłowa 2 kl. oddana 24.11.1855 roku usytuowana na 208,815 (31,60) km linii Katowice - Legnica, 5,89 km linii Bielawa Zach. - Dzierżoniów Śl. i początkowa dla linii Ścinawki Średniej  położona na wysokości 260m npm. Stacja posiada: budynek dworca, 2 perony, magazyn, wc, zabudowania gospodarcze, budynek mieszkalny, parowozownię z warsztatami wieżą wodną i obrotnicą, 2 nastawnie DŚ i DŚ1 i plac ładunkowy. Układ torowy to: 3 tory główne zasadnicze, 2 główne dodatkowe, 6 odstawczych, 2 ładunkowe i kilka trakcyjnych. Od strony Świdnicy usytuowany był Mały Dworzec odsługujący linię do Ścinawki Średniej.  Był tam budynek dworca z magazynem, peron, plac ładunkowy, 4-ro stanowiskowa parowozownia z obrotnicą, waga wagonowa i 6 torów. Mały Dworzec w 1977 roku zamknięty a w 2004 całkowicie zlikwidowany.