D29 - 322 Linia  Kłodzko Nowe - Stronie Śl.
Kolej Doliny Białej Lądeckiej budowano w latach 1894-1897. Otwarcie linii miało miejsce w dniu 14 listopada 1897 r. Linia, pomimo drugorzędnego znaczenia (jednotorowa, nie zelektryfikowana) przez wiele lat służyła ożywieniu gospodarczemu wschodniej części Ziemi Kłodzkiej. Ruch osobowy prowadzono na linii pociągami do 15 marca 2004 r., do czerwca 2005 r. funkcjonowała autobusowa komunikacja zastępcza. Ruch towarowy na odcinku do Stronia Śl. zawieszono 22 sierpnia 2007 r., obecnie linia ma status bocznicy czynnej do kamieniołomów w Ołdrzychowicach.. Za Trzebieszowicami linia jest nieprzejezdna.
 Daty otwarcia linii lub odcinków 14.11.1897
     Zmiana ilości torów Jeden
     Elektryfikacja Brak
     Ruch osobowy Do15.03.2004
     Ruch towarowy Na odcinku do Stronia Śl. do 22.08.2007. Czynny do Bocznicy Ołdrzychowice SZKB
     Zamknięcie lub likwidacja Odcinek Ołdrzychowice - Stronie zamknięto 22.08.2007
     Dodatkowe informacje  
Plan linii Profil linii

Nazwy

Kilom. Wys. Znak Rodzaj Kl.

Data

Gale
ria
Rysunki z lat : *
Obecna Wcześniejsze Do 1947 Po 1947 Otwarcia Zamk./Likw.
Kłodzko Nowe Glantz Neuland 3,97 -2,553 295 KN Podg         1993 2009  
Krosnowice Kłodzkie  Rendgersdorf 6,90 0,000 306 KK St/po 4 14.11.1897     1928 1995 2005  
Żelazno Eisersdorf, Jeziersk 10,13 3,509 333   St/po 4 14.11.1897 Z - 06. 2005   1898 1994    
Ołdrzychowice Kłodzkie Ullersdorf 13,37 6,772 352 OK St 4 14.11.1897 Z - 06. 2005   1930 1995    
Ołdrzychowice SZKB     9,300 368   Bsz   Około 1970       1998    
Trzebieszowice Kunzendorf 18,81 12,221 383 Tb St 4 14.11.1897 Z - 06. 2005   1925 1995    
Radochów Reyersdorf, Rajsk Kłodzki 21,94 15,349 411   Po   14.11.1897 Z - 06. 2005   1945      
Lądek Zdrój Landeck 25,31 18,724 446 LZ St 3 14.11.1897 Z - 06. 2005   1898 1981 2005  
Lądek Stójków Olbersdorf, Wojcieszyce 27,63 21,046 467   Po   14.11.1897 Z - 06. 2005     1949    
Stronie Śląskie Seitenberg, Żybocin 31,316 24,323 482 SS St 3 14.11.1897 Z - 06. 2005   1924 1994    
Czcionka pogrubiona - Stacja węzłowa    (St. - stacja, Po - przyst., Poł - przyst. z ładownią, Ł - ładownia, m - mijanka, Podg - post. odgał., Pe - post. odst., Pb - post. boczn.)
Więcej o historii linii można przeczytać   tutaj:
Janusz Kućmin  "Kolej żelazna w Sudetach. Sto lat Kolei Doliny Białej Lądeckiej" (Kłodzko - Stronie Śl.)
Przemysław Dominas  "Kolej Kłodzko - Lądek Zdr. - Stronie Śl."
Przemysław Dominas  "Powstanie i rozwój kolei na Ziemi Kłodzkiej w latach 1854-1914"
Kłodzko Nowe (Glantz Neuland)
Posterunek odgałęźny usytuowany na 97,573 (97,38) km linii Wrocław - Międzylesie i 0,000 (3,97) km linii do Kudowy Zdroju, położony na wysokości 292m npm.
 
Krosnowice Kłodzkie  (Rendgersdorf)
Stacja 4 kl. usytuowana na 100,362 (100,30)km linii Wrocław - Międzylesie i 0,000 (6,90) km linii do Stronia Śl. położona na wysokości 306m npm.
Początkowo był to posterunek odgałęźny z przystankiem. Dopiero w 1901 roku przebudowano przystanek i uzyskał statut stacji. Stacja posiadała budynek dworca, restaurację, magazyn towarowy, rampę do załadunku zwierząt, budynek dla pracowników kolejowych, wiatę peronową przy torach do Międzylesia, drogę ładunkową oraz skrajnię ładunkową. Na stacji były 4 perony po 2 na każdy kierunek. Kolejna przebudowa stacji odbyła się w latach 1910-11. Wybudowano wówczas nowy budynek dworca wraz z nastawnią.
Układ torowy to 2 tory główne zasadnicze na kierunku do Międzylesia, 2 tory główne zasadnicze na kierunku do Stronia Śl., tor odstawczy i tor ładunkowy.
 
Żelazno  (Eisersdorf, Jeziersk)
Stacja 4 kl. usytuowana na 3,509 (10,13) km linii Krosnowice Kł. - Stronie Śl. położona na wysokości 333m npm.
Stacja posiadała budynek dworca z magazynem, wc i budynek dla pracowników kolejowych. Przy torze ładunkowym była droga ładunkowa.
Układ torowy to: 1 tor główny zasadniczy,1 główny dodatkowy i 1 ładunkowy.
 
Ołdrzychowice Kłodzkie  (Ullersdorf)
Stacja 4 kl. usytuowana na 6,772 (13,37) km  linii Krosnowice Kł. - Stronie Śl. położona na wysokości 352m npm.
Stacja posiadała budynek dworca wraz z magazynem, wc, budynek mieszkalny dla pracowników kolejowych, rampę boczno-czołową, drogę ładunkową, wagę wagonową i skrajnię ładunkową.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, tor główny dodatkowy, i tor ładunkowy.
 
Ołdrzychowice SZKB  (...)
Bocznica szlakowa kopalni marmuru i dolomitu usytuowana na 9,300 (...) km linii Krosnowice Kł. - Stronie Śl. położona na wysokości 368 m npm.
Bocznica posiada 4 tory, obszerną rampę ładunkową i garaż dla lokomotywy.
 
Trzebieszowice  (Kunzendorf)
Stacja 4 kl. usytuowana na 12,221 (18,81) km linii  Krosnowice Kł. - Stronie Śl.. położona na wysokości 383m npm.
Stacja początkowo posiadała budynek dworca z magazynem, wc i budynek dla pracowników kolejowych. Podczas przebudowy stacji wybudowano rampę boczno-czołową, nastawnię wieżę wodną z żurawiem wodnym i wagę wagonową.
Układ torowy to: 3 tory (1 główny zasadniczy, 1 główny dodatkowy i 1 ładunkowy).
 
Radochów  (Reyersdorf, Rajsk Kłodzki)
Przystanek osobowy (ajencyjny) usytuowany na 15,349 (21,94)km linii  Krosnowice Kł. - Stronie Śl. położony na wysokości 411m npm.
Przystanek posiadał budynek dworca rozebrany w latach 70-tych.
 
Lądek Zdrój  (Landeck)
Stacja 3 kl. usytuowana na 18,724 (25,31) km linii  Krosnowice Kł. - Stronie Śl. położona na wysokości 446m npm.
Stacja posiadała budynek dworca z magazynem, wc, budynek mieszkalny dla pracowników kolejowych, 2 perony plac ładunkowy z rampą boczno-czołową oraz dźwigiem ładunkowym. Na torze ładunkowym była waga wagonowa.
Układ torowy to: tor główny zasadniczy, główny dodatkowy, boczny dodatkowy, ładunkowy i tor pod magazyn stacyjny.
 
Lądek Stójków  (Olbersdorf, Wojcieszyce)
Przystanek osobowy (ajencyjny) usytuowany na 21,046 (27,63)km linii  Krosnowice Kł. - Stronie Śl. położony na wysokości 467m npm.
Przystanek posiadał budynek dworca a bilety sprzedawał dróżnik.
 
Stronie Śląskie  (Seitenberg, Żybocin)
Stacja końcowa 3 kl. usytuowana na 24,323 (31,316) km linii  Krosnowice Kł. - Stronie Śl. położona na wysokości 482m npm.
Stacja posiadała budynek dworca z magazynem towarowym, wc, budynkami mieszkalnymi dla pracowników kolejowych, dwutorowa lokomotywownię, wieżę wodną z żurawiem, plac ładunkowy z dźwigiem i skrajnią ładunkową, rampę boczno-czołową oraz 2 perony. Na przeciwko placu ładunkowego była droga ładunkowa z obszerną rampą boczną. Na torze wyciągowym była waga wagonowa. Stacja miała 8 torów. Tory nr.5 i 6 stanowiły bocznicę majątku księcia.